جست‌وجوی صوتی آینده سئو را متحول خواهد کرد

۱۰ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

اینترنت به سرعت تغییر می‌کند و تغییر سریع اینترنت یعنی بازاریاب‌ها و رهبران کسب و کارها هم باید خود را با این سرعت تطبیق دهند و به سرعت تغییر کنند. در حالی که پیشتر اغلب جست‌وجوها در اینترنت از طریق لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی اتفاق می‌افتاد در حال حاضر شاهد استفاده بیشتر گوشی‌های هوشمند به عنوان ابزار جستجو در اینترنت هستیم.

البته احتمالا چنین تغییری آنقدرها هم شگفت‌زده‌تان نمی‌کند اما باید بدانید یکی از عوامل مهم دیگر که سیستم جست‌وجو در اینترنت را تغییر خواهد داد جست‌وجوی صوتی از طریق هوش مصنوعی است.

در گذشته کاربر گوشی هوشمند مجبور بود سوال یا عبارت مشخصی را در گوگل یا سایر موتورهای جست‌وجوگر تایپ کند، حال دستیارهای صوتی همچون سیری و الکسا که در گوشی‌های هوشمند، بلندگوهای هوشمند و لپ‌تاپ‌ها به کار گرفته شده‌اند به کلی این قواعد را تغییر داده‌اند. در شرایطی که می‌توانید صرفا با صدای خود به جست‌وجوی هر چه می‌خواهید بپردازید، چشم‌اندازی که در گذشته پیرامون SEO‌ وجود داشت هم دستخوش تحول شده است.

سیر جدید تحولات

امروزه عموم مردم از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و اغلب این گوشی‌ها از قابلیت‌های جست‌وجو بوسیله دستیار صوتی بهره می‌برند. براساس داده‌هایی که سال ۲۰۱۷ از Pew Research Center در اختیار داریم، حدودا ۷۷ درصد آمریکایی‌ها در حال حاضر صاحب گوشی هوشمند هستند و در میان افراد ۱۸ تا ۲۹ سال این درصد به ۹۲ درصد می‌رسد. این آمار نشان می‌دهد سهم قابل توجهی از عموم مردم قادرند از قابلیت جست‌وجو توسط دستیار صوتی استفاده کنند. به محض اینکه فرد از الکسا یا سیری سوالی می‌پرسد، کل فرایند جست‌وجو به هوش مصنوعی محول خواهد شد.

در حالی که الکسای شرکت آمازون در جواب یک سوال صوتی غلط پاسخ بخصوصی نمی‌دهد اما تکنولوژی جست‌وجوی صوتی گوگل (گوگل هوم و دستگاه‌های اندرویدی) نتایج را از گوگل به کاربر گزارش می‌دهند. نکته مهم اینجاست که در این موارد تکنولوژی گوگل نتایج اول و بالاتر را به کاربر گزارش می‌دهد و نتایج ضعیف‌تر و پایینی حذف می‌شوند،‌ این موضوع اهمیت داشتن رتبه بالاتر در صفحات نتایج گوگل را بیش از پیش برجسته می‌سازد.

زبان جست‌وجوی صوتی

با همه‌گیرتر شدن جست‌وجوی صوتی و استفاده از هوش مصنوعی، استفاده از زبان در این شیوه جست‌وجو هم با تغییراتی همراه است. باید در نظر داشت که در این شیوه به احتمال بسیار زیاد شاهد جست‌وجو از طریق عبارات شکسته و بدون فعل نخواهیم بود و عموما جست‌وجوگر یک جمله کامل را سریعا به زبان می‌آورد. در عین حال هوش مصنوعی هم به سراغ پاسخ‌گویی به این سوالات در قالبی انسانی خواهد رفت. برای این کار هوش مصنوعی باید متن‌های درون صفحات را جست‌وجو کند و محتوا هم باید با توجه به زبان مکالمه بهینه‌سازی شده باشد تا شانس بیشتری برای پیداشدن توسط هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهد. ساختار مکالمه‌ای در کنار پاسخ‌هایی شفاف ، از نظر قواعد دستوری صحیح به سوالاتی مشخص مثل چه کسی، چه زمانی، چطور، چگونه و چرا.

جست‌وجوی مکان و موقعیت

به دلیل وجود جست‌وجوی صوتی که بیشتر از طریق گوشی هوشمند انجام می‌شود، سایت‌هایی که به شکل ویژه مناسب گوشی طراحی شده‌اند هم هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند شد. با توجه به خاصیت‌های ویژه گوشی و امکان حمل آن در شرایط مختلف، بسیاری از درخواست‌های جست‌وجوی صوتی به مسیریابی و مکان‌یابی اختصاص پیدا می‌کند. ادغام جست‌وجوی صوتی و نقشه گوگل به معنای فرصت‌های بیشتر کسب و کارها در مناطق مختلفی است که فرد در آن حضور دارد. برای مثال ممکن است فرد صرفا از دستیار صوتی بخواهد دندان‌پزشکی در همین نزدیکی را به او معرفی کند و مثل سابق به دنبال لیستی از بهترین دندان‌پزشک‌ها نگردد. به همین دلیل هم قرارگرفتن در لیست کسب و کارهایی که گوگل اطلاعات‌شان را در اختیار دارد هر روز اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

اهمیت روزافزون «پرسش‌های متداول»

بسیاری از سایت‌ها هم‌اکنون هم بخشی تحت عنوان پرسش‌های متداول دارند. همانطور که اشاره شد به دلیل ماهیت خاص این مدل از جست‌وجو سوالاتی روشن شفاف که از چرایی، زمان، مکان و چگونگی می‌پرسند اهمیتی ویژه خواهد یافت. به این ترتیب در اختیار داشتن چنین بخش‌هایی، همچنین ساخت صفحات لندینگ خاص با برخی کلیدواژه‌ها که به سوالات مهم به شکلی شفاف جواب می‌دهند، رتبه سایت شما را در جست‌وجوی صوتی بالا خواهد برد.

گوشی هوشمند در برابر بلندگوی هوشمند

در همه‌گیر بودن گوشی‌های هوشمند که حرفی نیست اما باید در نظر بگیرید که بلندگوهای هوشمند هم با شتاب بسیار زیادی در حال جذب مخاطب‌اند. طبق آماری که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده ۳۹ میلیون آمریکایی صاحب بلندگوی هوشمند هستند. با افزایش محبوبیت بلندگوهایی مثل گوگل هوم و آمازون اکو، استفاده از این بلندگوها برای جست‌وجو هم گسترده‌تر خواهد شد.

در شرایطی که بلندگوهای هوشمند مثل گوشی‌ها امکانات نشان‌دادن بعضی از جزییات را ندارند، یک پاسخ شفاهی مهم‌ترین چیزی است که کاربر دریافت خواهد کرد. توسعه‌دهنده‌های چنین دستگاه‌هایی به سراغ مکانیزمی برای انتخاب پاسخی می‌روند که از همه کامل‌تر و در عین حال خلاصه‌تر باشد. به این ترتیب کسب و کارها باید به داشتن چنین پاسخ‌هایی و در عین حال قرار گرفتن در رده‌های بالا فکر کنند.

منبع: Search Engine Watch

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar کیان فریدی

    با عرض سلام
    ممنون از مقاله مفیدتون جناب دلخموش واقعا استفاده کردم.
    به جرات میشه گفت هم اکنون حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد جستجوها به صورت صورتی انجام میشه و باید مدیران سایت ها هر چه زودتر جهت بهینه سازی سایت هاشون برای جستجوی صوتی اقدام کنن
    بی شک جستجوی صوتی یک تهدید بزرگ برای وبستران محسوب میشه که ممکنه جایگاههای قبلی خود را از دست بدهند.
    به طور کلی کسانی موفق خواهند شد که سایتشون رو برای جستجوی صوتی بهینه کنند این حرف آخر گوگل برای مدیران سایت ها هستش.
    در نهایت سپاسگذارم از مقاله عالی شما

  2. Avatar سهیل

    سلام و درود بر شما
    ممنون از مقاله خیلی مفیدتون
    واقعا ابزارهای جدید جستوجو امروزه خیلی پیشرفته شدن و با هوش مصنوعی کار می کنن
    جستوجوی صوتی گوگل هم از نظر هوش مصنوعی خیلی خوب عمل کرده و تاثیر زیادی روی سئو سایت داره
    من این ابزارک رو کمی بررسی کنم
    اصطلاحات انگلیسی رو خوب تشخیص میده
    اما در زبان فارسی بعضی چیزا رو قاطی میکنه
    در کل ابزار فوق العاده ای هست.
    واقعا گوگل هر روز موفق تر از دیروزش هست

    باز هم ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه