جعفر پناهی از جشنواره کن ۲۰۱۸ جایزه گرفت

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
جشنواره کن 2018 پناهی جایزه گرفت

جشنواره کن ۲۰۱۸ در حالی به پایان رسید که امسال ایرانی‌ها در بخش‌های مختلف حضور پررنگی در آن داشتند. جعفر پناهی با فیلم «سه رخ» و اصغر فرهادی با فیلم «همه می‌دانند» در جشنواره حضور پیدا کردند. گلشیفته فراهانی در یکی از فیلم‌های بخش جنبی بازی کرده بود و روی فرش قرمز حضور داشت و در بخش جنبی نوعی نگاه هم فیلم «مرز» ساخته علی عباسی حضور داشت.

اختتامیه بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۸ به ریاست بنسیو دل تورو یک روز قبل از اختتامیه بخش اصلی جشنواره برگزار شد و برنده جایزه اصلی علی عباسی برای فیلم «مرز» شد. «مرز» که دومین فیلم بلند این کارگردان است بر مبنای داستان کوتاهی با عنوان «اجازه بده فرد درست وارد شود» نوشته جان اجوید لیندکوییست ساخته شده و منتقدان و تماشاگران آن را ستایش کردند.

جایزه بهترین کارگردان این بخش نیز به سرگی لوزنیتسا اوکراینی داده شد. فیلم «دانباس» ساخته او در حقیقت تحقیقی سورئال درباره جنگ بود. نوعی نگاه مهم‌ترین بخش جنبی جشنواره کن است.

بخش دو هفته کارگردان‌های فستیوال فیلم کن ۲۰۱۸ جایزه اصلی اصلی‌اش را به کارگردان جنجالی گاسپار نوئه داد که امسال با فیلمی به نام «اوج» در کن حضور یافته بود.

اما مهم‌ترین جوایز در بخش اصلی داده شدند. امتیاز منتقدان به فیلم‌های فرهادی و پناهی خیلی خوب نبود. به اولی امتیاز ۱.۹ از ۵ و به دومی ۲.۸ از ۵ داده بودند با این وجود جعفر پناهی موفق شد برای «سه رخ» جایزه بهترین فیلمنامه را به طور مشترک با آلیس رورواچر کارگردان فیلم «شاد مثل لازارو» از آن خودش کند. دختر پناهی که از طرف پدرش در جشنواره حضور پیدا کرده بود جایزه را دریافت کرد.

جشنواره کن 2018 جایزه بهترین فییلمنامه

دختر جعفر پناهی(دست راست) از طرف پدرش به طور مشترک جایزه بهترین فیلمنامه را با آلیس رورواچر دریافت کرد

«سه رخ» تازه‌ترین اعتراض جعفر پناهی به ممنوع‌الکاری‌اش است. یک درام جاده‌ای کند و آرام که بازی فیلمساز در آن به نوعی بخشی از فیلم را اتوبیوگرافیک می‌کند. پناهی چند سال پیش برای فیلم «تاکسی» که موضوع آن هم به نوعی در اعتراض به ممنوع‌الکاری‌اش بود جایزه خرس طلای برلین را گرفت.

اصغر فرهادی که فیلمش در افتتاحیه به نمایش درآمده بود همان‌طور که انتظار می‌رفت با دست خالی از جشنواره کن آمد. فقط در اینستاگرام فرهادی که توسط ادمین اداره می‌شود پیام تبریکی خطاب به جعفر پناهی منتشر شد. فرهادی در گفت‌وگوی مطبوعاتی بعد از فیلمش درباره پناهی حرف زده بود.

سابقه حضور جعفر پناهی در جشنواره کن البته به خیلی سال‌ پیش‌تر باز می‌گردد. اولین فیلم پناهی، «بادکنک سفید» برنده دوربین طلایی جشنواره کن ۱۹۹۵ شده بود. سال ۲۰۰۳ فیلم «طلای سرخ» جعفر پناهی در بخش اصلی مسابقه حضور داشت و برنده نخل طلای کن هم شد. خیلی‌ از منتقدان هنوز این فیلم را بهترین فیلم جعفر پناهی و از بهترین فیلم‌های هزاره سوم می‌دانند.

امسال در کل آسیایی‌ها هفتاد و یکمین دوره جشنواره کن را تحت‌تاثیر خودشان قرار دادند. نخل طلا(جایزه اصلی جشنواره کن) به فیلم «دله دزدها» ساخته هیروکازو کوریدا کارگردان ژاپنی رسید. کوریدا با فیلم «خواهر کوچک ما» و «مثل پدر، مثل پسر» در ایران و جشنواره‌های بین‌المللی از جمله کن شناخته شد. فیلم‌هایش ملودرام‌هایی احساساتی هستند که منتقدان فرانسوی بخصوص خیلی دوستش دارند. امسال ریاست هیات داوران کن با کیت بلانشت بازیگر مطرح استرالیایی برنده اسکار بود.

جشنواره کن 2018 کوریدا

کوریدای ژاپنی برنده نخل طلای کن امسال

فهرست کامل برندگان جشنوار کن امسال به شرح زیر است:

بهترین فیلم کوتاه:  همه این موجودات (چارلز ویلیامز)، با تقدیر از فیلم «روی مرز» (وی شوجون)

دوربین طلایی (بهترین فیلم اول): «دختر» (لوکاس دونت)

بهترین بازیگر زن: سامال یسلامووا برای فیلم «آیکا»

بهترین بازیگر مرد: مارچلو فونته برای فیلم «داگ‌من»

بهترین فیلمنامه: جایزه مشترک به آلیس رورواچر برای «شاد مثل لازارو» و جعفر پناهی برای «سه رخ»

بهترین کارگردان: پاول پاولیکوفسکی برای «جنگ سرد»

نخل طلای افتخاری: ژان لوک گدار برای «کتاب تصویر»

جایزه ویژه هیات داوران: «کفرناحوم» (نادین لبکی)

جایزه بزرگ جشنواره: «بلک کلنزمن» (اسپایک لی)

نخل طلا: «دله‌دزدها» (هیروکازو کوریدا)

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه