آیا «جنسیس» در فیلم ترمیناتور همان گوگل است؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

این نوشته حاوی نکاتی در مورد مجموعه‌ فیلم‌های ترمیناتور است. اگر تابه‌حال آن‌ها را ندیده‌اید و روی این موضوع حساس هستید، توصیه می‌کنیم ادامه‌ی مطلب را نخوانید!

‌‌‌‌‌   ‌‌

«جنسیس همه کار می‌کند؛ گوشی من به تبلتم وصل است؛ به کامپیوترم هم وصل می‌شود؛ به ماشینم هم همین‌طور. همه‌چیز در زندگی من ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ۷ روز هفته به‌صورت آنلاین در دسترس است.» آن‌چه خواندید عباراتی هستند از جدیدترین فیلم ترمیناتور. داستان این قسمت از مجموعه فیلم‌های ترمیناتور حول محور «جنسیس» (Genisys) است. تمام آن ربات‌های بدذات، زاییده‌ی جنسیس هستند. جنسیس، خیلی شبیه به گوگل ماست.

‌‌‌ ‌‌   ‌‌

نمی‌دانم جدیدترین فیلم از سری ترمیناتور را دیده‌اید یا نه. قصد ندارم لذت تماشای فیلم را برای‌تان از بین ببرم؛ اما مجبورم در ادامه‌‌ی این نوشته، پس‌زمینه‌ی داستان ترمیناتورها را مرور کنم. در طول سه دهه‌ی گذشته چهار قسمت از مجموعه‌ فیلم‌های ترمیناتور ساخته شده. امسال قسمت پنجم تولید شد. این فیلم، «ترمیناتور: جنسیس» نام دارد و چند ماهی است که اکران شده. در چهار قسمت قبل ما با «اسکای‌نت» (Skynet) آشنا شده بودیم. اسکای‌نت یک هوش مصنوعی فوق پیشرفته است که در برهه‌ای از زمان به خودآگاهی می‌رسد. این درجه از شناخت باعث می‌شود که انسان را تهدیدی برای موجودیتش ببیند. اسکای‌نت با انفجار اتمی، روز داوری (Judgment Day) را رقم می‌زند و به‌کمک لشکری از نابودکننده‌ها (Terminators) کمر به نابودی همه‌ی انسان‌ها می‌بندد. به زبانی ساده، اسکای‌نت هسته‌ی شیطانی مجموعه فیلم‌های ترمیناتور است. حالا در جدیدترین فیلم ترمیناتور ما با پدیده‌ی جدیدی با نام جنسیس مواجه می‌شویم.

جنسیس در این فیلم، نسخه‌ی اولیه اسکای‌نت است. جنسیس به‌عنوان یک سیستم عامل معرفی می‌شود؛ سیستمی که روی گجت‌های مردم نصب شده، خودبه‌خود آپدیت می‌شود و تمام داده‌های افراد را به‌صورت آنلاین نگه ‌می‌دارد.

اندروید

شوخی با لوگوی اندروید!

جنسیس خیلی شبیه اندروید، iOS یا ویندوز امروزی است. حتی تلویحا به مفاهیمی چون «رایانش ابری»، «اینترنت اشیا» و دنیای کاملا متصل اشاره می‌شود. در طول فیلم، این عبارت را می‌شنویم: «جنسیس چیزی بیش از یک سیستم عامل است.» گوگل، اپل و مایکروسافت هم در مورد سیستم‌های عامل‌شان همین را می‌گویند.

جنسیس

«سایبرداین» در جدیدترین فیلم ترمیناتور

اوراکل

نمایی از شرکت اوراکل در ردوود سیتی

حتی دست‌اندرکاران این فیلم با زیرکی، «سایبرداین سیستمز» (شرکت سازنده‌ی اسکای‌نت) را شبیه به بخشی از «سیلیکون ولی» طراحی کردند. اما خب تکلیف ما چیست؟ این موضوع چه ربطی به ما دارد؟

ترمیناتور، تنها یک فیلم است؛ آن‌هم فیلمی کاملا تجاری که می‌توان ایرادهای زیادی به آن گرفت. اما سبک زندگی دیجیتالی ما سوژه‌ی این فیلم است و از آن به‌عنوان یک اشتباه تاریخی یاد می‌شود؛ ما دقیقا مثل همان کسانی هستیم که در جدیدترین فیلم ترمیناتور با اشتباه خود به استقبال فاجعه رفتند. اشتباهی که می‌توانست به آخرالزمان بینجامد! شاید روزی همین گجت‌های دوست‌داشتنی ما به بزرگ‌ترین دشمنان بشر تبدیل شوند؛ شاید. آیا از هوش مصنوعی باید ترسید؟ (بد نیست این یادداشت کوتاه را هم بخوانید.)

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۲ دیدگاه
  1. محمد

    کاملا تابلو بود که اتفاقات فیلم به اینترنت اشیا و بالون اینترنت گوگل مربوط میشه، آینده ای نه چندان دور…

  2. kian

    دوستان لطفا این نظر رو حتما بخونید
    اگه در فیلم دقت کنید مثلا در دقیقه ۱۸ و ۵۸ ثانیه که جنسیس یا همون تبلت رو به بچه میدن زیر تبلت آرم مایکروسافت هستش!!!!!!!
    یا در دقیقه ۵۶ و ۳۴ ثانیه میتونید ببنید که باز هم زیر تبلت آرم مایکروسافت هست!
    یا باز هم در دقیقه ۵۷ و ۴۶ثانیه اون آقای دکتر که داره از جنسیس یا همون گوشی خودش استفاده میکنه مارک گوشیش نوکیا هست که نوکیا و مایکروسافت قبلا به هم همکاری داشتن در تولید گوشی های نوکیا!!!
    یا در زمان یک ساعت و ۱۶ دقیقه میتونید ببینید که اونایی که دارن فیلم میگیرن با گوشی دارن از گوشی ها لومیا استفاده میکنن یا اگه زمان یک ساعت و ۱۶ دقیقه و ۴۸ ثانیه نگاه کنید اون آقایی که توی هوادار ها و جمعیت هستش و داره فیلم میگیره و گوشیش هم سفید هستش گوشیش مایکروسافت لومیا ۱۰۲۰ هستش!!!!
    یا اصلا یک مثال خیلی ساده که واقعا جنسیس شبیه کورتانا هستش شباهت های زیادی دارند که دیگه همه میدونن!!
    با تشکر

  3. amir

    مطلب جالبی بود و البته تاحدودی خلاصه. البته برخی از دوستان اشاره کردند که نویسنده فیلم رو خیلی واقعی دیده. خب البته فیلم تخیلی هست ولی دلیل نمیشه که اون رو بی معنی و غیر واقعی بدونیم. اولا خیلی از اتفاقاتی که تو فیلم رخ داده ممکنه یه زمانی رخ بده، مثلا حتی بحث سفر در زمان یکی از بحثهای فیزیک فضا-زمان و اطلاعات کوانتومی است. دوما، مسائلی که توی یک فیلم یا یک اثر ادبی میافته لزوما منظور از اونا همون جنبه ظاهریشون نیست و اغلب استعاره از یک مفهوم دیگر (غالبا اجتماعی) هستن. تسخیر دنیا توسط جنسیس میتونه به صورت محصور واسیر شدن انسان به دست تکنولوژی به‌صورت عام و هوش مصنوعی به‌صورت خاص برداشت بشه. همون مسأله‌ای که توی فیلم ماتریکس هم نشون داده شده. انسان اینقد توی تکنولوژی پیشرفت میکنه و زندگیش رو وابسته به اون میکنه که یه زمانی میرسه که معلوم نیست که آیا تکنولوژی برده انسانه یا انسان برده تکنولوژی (این مورد توی ماتریکس واضحتر نشون داده شده طوری که آدمها جز عده محدودی این بردگی رو حتی احساس نمیکردن). به نظر من این مسأله چیز جدیدی نیست و در تاریخ تکامل بشر بارها اتفاق افتاده. مثلا در دوره‌های باستان بشر به مرور ساختارهای اجتماعی مانند قبیله رو تشکیل داد و بعد از یک مدتی قبیله و قوانین اون زندگی انسانها رو تحت تأثیر قرار داده و به نوعی انسانها تابع هنجارهای قبیله شدند. فرهنگ، اخلاق، مذهب، و ،،، هم همین روند رو طی کردند. وضعیت تکنولوژی جدید به نوعی فرق میکنه و اون اینه که روند چیره شدن آن بر زندگی بشر با یک خودآگاهی همراهه، ما میفهمیم که داریم در تکنولوژی غرق میشیم. سوال اینجاست که آیا ما جسارت و قدرت این رو داریم که این روند رو کنترل کنیم یا خیر

  4. مجید

    جالب بود من همیشه فکر میکردم گوگل همون آمبرلا تو رزیدنت اویله .اگه کورتانا همون جنسیس باشه چه شیر تو شیری میشه در آینده من که ترجیح میدم زامبی گوگل بشم تا اینکه کورتانا منو بکشه خخخخ

  5. میلاد

    گمونم یکی از این شرکتا پول خرج کرده رقیباشو بکشه پایین…فیلمای هالیوودم که تجارین…هرکی پول داد طرف اون فیلم میسازن

  6. مجازنما

    مطلب جالبی بود. من سوالی دارم: شما خیلی فیلم رو به واقعیت نزدیک ندیدید؟

  7. بتن

    کارتون حرف نداره نگارشتون فوق العادس مرسی واقعا خسته نباشید

  8. امید

    دنیا به سمت هوش مصنوعی پیش میره .این بزرگترین چالش انسان در مورد تکنولوژی هست . اینکه در آینده بخواد همچین اتفاقی بیفته بعید نیست . بعضی افراد و افکاراتشون همیشه منشا یکسری اتفاقات در آینده بودن . کسی نمیتونه بگه داوینچی ایده بالگرد رو ایجاد نکرده . انسان خالقه میتونه خلق کنه . این فرق بین انسان و سایر مخلوقات خداست . پس داشتن ترس از آینده چیزی هست که همیشه با انسان بوده و هست . و زمینه ساز پیشرفت و تعالی

  9. سعید

    من این فیلم جدید رو ندیدم و تا قبل از خوندن این مطلب اطلاعی راجع بهش نداشتم…ولی چند باری با دوستان تو دانشگاه بحث همین مساله رو میکردیم که قدرت گوگل و اطلاعات اون از زندگی تک تک مردم دنیا خیلی زیاده و وقتی به این فکر کنید که این قدرت میتونه به دست چه کسانی بیفته و با دیتاهای جمع آوری شده میتونن حکومتی بر عمده مردم در جهت رفاه عده ای خاص باشه و جمعیت و رفتارهارو پیش بینی کرده و قبل از شکل گیری کمپین های انتقادی اونهارو سرکوب کنن…حس سرد و ترسناکی سراغ آدم میاد…تو فکرم که چیکار کنیم اینطور نشه!

  10. Mamad

    موافقم که تکنولژی جزئی جدا نشدنی از زندگی ما شده و حتی ادرس، نوع مشخصات و خیلی چیزای دیگه هم در بر گرفته که از ما اجازه ی فاش شدن اطلاعاتمونو بگیره، سوال اینجاست که آیا با این تکنولژی بشر نتوسنت از غارنشینی خارج بشه و به برج نشینی روی بیاره؟! پس تکنولژی چیز فوق العاده ایه به شرطی که درست استفاده بشه.
    و دوستانی که میگن مریکا مغز مصنوعی ساخته و از این جور حرفا(که رشه در فیلم دیدن و تخیالاتشون داره) اگه امریکا یا هر کشور دیگه ای مغز مصنوعی ساخته بود نیازی نبود واسه ی پردازش اطلاعات دیتاسنترای اعظیم الجسه اش این همه دردسر بکشه درنتیجه دست نیافته ولی به مراحلی رسیده که دست یافتنش خیلی زود تر از اون چیزیه که ما فکر میکنیم:)

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه