حذف جک هدفون؛ به سود یا ضرر کاربر؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

این روزها بازار حرف و حدیث درباره سامسونگ گلکسی S8 داغ است و یکی از این شایعات که در این مدت زیاد هم به گوش‌مان خورده مربوط به حذف جک هدفون در این مدل است؛ همان ‌کاری که شرکت رقیب یعنی اپل با آیفون‌های جدیدش انجام داد.

شاید بتوان این اقدام سامسونگ را از این منظر هوشمندانه در نظر گرفت که اپل همین چند وقت پیش با انجام این کار همه سرزنش‌ها و انتقاد‌ها را متوجه خود کرد و سامسونگ لازم نیست آن بار سنگینی که اپل تحمل کرد را به دوش بکشد.

از طرفی اگر آمار فروش را بررسی کنیم می‌بینیم فروش آیفون ۷ کاملا مناسب بوده در نتیجه به نظر نمی‌رسد حذف جک‌هدفون آنچنان روی خریداران گوشی‌ها اثرگذار باشد. به این‌ترتیب مساله حل شده به نظر می‌رسد، نه؟ اپل جسارت حذف کردن جک هدفون را داشت و سامسونگ هم درست به موقع از مسیری که به نظرش درست می‌رسید پیروی کرده است؟ خب، قضیه اصلا به این سادگی نیست.

بیایید دلایلی را که باعث شد حذف جک هدفون اشتباه و برای کاربران مشکل‌زا به نظر برسد را بررسی کنیم. تماما دیجیتالی شدن خروجی هدفون با خود محدودیت‌هایی را به همراه دارد، هدفون‌های بی‌سیمی که قرار است برای حل این مشکلات به کار بروند چندان چنگی به دل نمی‌زنند، استفاده از تبدیل‌ها آزار دهنده‌اند، تغییر استانداردی که برای سال‌ها موجود بود باعث می‌شود دسترسی افراد به لوازمی که به آن نیاز دارند محدود شود و چندپاره کردن استانداردهای صوتی در بین پلتفرم‌های مختلف هم واقعا مسخره است.

airpods-iphone-7-rain

خب، شاید همه این دلایل به شکلی حتی بعد از خرید آیفون ۷ هم پا برجا هستند و باید با آن‌ها کنار بیاییم. اما حال که سامسونگ هم می‌خواهد همین راه را برود کار برای کاربرانش سخت‌تر هم می‌شود. باید در نظر گرفت که علاوه بر همه ایرادهای گفته شده اکوسیستم لوازم جانبی گوشی‌های اندرویدی اصلا به قدرت اکوسیستم لوازم جانبی آیفون نیستند بنابراین حذف جک هدفون می‌تواند در این گوشی‌ها محدودیت‌های بیشتری هم به بار بیاورد.

اساسا حذف جک هدفون عاملی نیست که به تنهایی بتواند مانع فروش یک گوشی شود اما با این حال واقعا آزاردهنده است و کاربر را مجبور می‌کند برای در اختیار گرفتن برخی قابلیت‌های اولیه که از گوشی انتظار دارد پول اضافه خرج کند. عمده این پول هم دوباره توی جیب تولیدکننده می‌رود پس در واقع باید گفت حذف جک باعث گران‌تر شدن گوشی‌ها می‌شود. در واقع ما استانداردی آسان و جهانی داشتیم و حالا داریم آن را به چیزی پیچیده و اختصاصی تبدیل می‌کنیم که تقریبا هیچ مزیت بزرگ و مشهودی هم برای‌مان ندارد. بویژه باید در نظر گرفت که گوشی‌های سامسونگ پیش از این هم ضدآب و نسبتا باریک بودند بنابراین حذف جک هدفون از نظر کاهش ضخامت‌ این مدل‌ها هم چندان کاربردی ندارد.

در مجموع باید گفت این اقدام بیش از آنکه به نفع مصرف‌کننده‌ها باشد آن‌ها را به دردسر می‌اندازد و سودش برای تولیدکننده‌ها بیشتر از مصرف‌کننده‌ها است. اپل این راه را رفته و حالا اگر واقعا سامسونگ هم به این مسیر بپیوندد مشکلات کاربران گوشی‌های هوشمند بیشتر از پیش می‌شود.

‌‌

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵ دیدگاه
  1. Avatar ایمان

    از دو منظر میشه به این قضیه نگاه کرد (بدون هیچ تعصبی؛ بنده هیچوقت رو هیچ برندی تعصب نداشتم)

    ۱) نگاه اول اینکه اگه این روند باعث بشه که درگاه های (پورت های) ارتباطی در دستگاه های مختلف (لپ تاپ؛ تبلت؛ گوشی؛ تلویزیون؛ پروژکتور و …) یکی بشه مسلما کار برای کاربرها راحت میشه

    ۲) نگاه دوم میتونه قالب کردن هدفون های بیسیم با قیمت های سر به فلک کشیدشون باشه

  2. Avatar Mёy$αM

    یک سری میگن حذف نکن یک سری میگن حذف بکن
    اونایی که میگن نکن دلیلشون اینه که احتیاجی به حذف کردنش نمیبینن
    کسایی که میگن حذف بکنه میگن به سمت آینده میریم
    اما حقیقت اینه با حذف شدنش جایی برای چیزی خالی نمیشه!(طراحی که همونه فقط برداره جاش خالی بمونه؟برای چی جا باز کنن؟)
    صرفا مصرف باتریوبا توجه به استفاده بلوتوث یا راه های دیگه بالا میبره
    اینکه این شرکت حذف کرده برای اینکه لوازم جانیبیشو بهتر بفروشه یا مشکلی توی طراحی وجود داشته که جا نمیشده

  3. Avatar فرهاد

    من کارم موسیقیه و هر جا میرم گوشیمو میتونم با باند یا ورودیه میکسر یا کارته صدا مچ کنم…ولی اگه جک هدفون نداشته باشه به مشکل میخورم…خیلی منتظر بودم که آیفون ۷ بیاد و بگیرم اما نه تنها از نظر ظاهری با مدله دو ساله پیشش فرق نکرده بود( که زیاد مشکلی با این قضیه نداشتم) بلکه کلا منو محدود میکرد و به کارم ضربه میزد…از اونجایی که ضرره خریدش بیشتر از سودش بود نخریدم…

  4. Avatar Alireza

    آقا بعضی از تکنولوژی ها هیچوقت از مد نمیوفتن . مثل همین جک هدفون . ولی اگه کمپانی ها بخوان به زور به مردم تحمیل کنن که حذف این جک به سود شماست موفق میشن اونو از مد بندازن . حقیقت محض همینه .

  5. Avatar رامین

    بنده هم هدفون بی سیم دارم و هم باسیم . برای شنیدن کیفیت خوب از بی سیم باید خرج زیادی کرد . شاید کسی گوشی ایفون ۷ داشته باشه ولی نخاد هزینه بی سیم بده یا اصلا از بی سیم خوشش نیاد .

  6. Avatar محمد

    به نظر من که به سوده همس که یه تکنولوژی قدیمی که طبق گفته های کنفرانس اپل اندازه یک ماژول دوربین حجم گوشی را گرفته اند، برداشته بشه و جا برای باتری و بقیه سخت افزار های دستگاه باز بشه تا بتوان بیشتر روش مانور داد.

    1. Avatar فرشاد

      بعد از عرضه ایفون ۷ و باز کردن گوشی منتقدا به این نتیجه رسیدن که حذف جک ۳.۵ کاملا بیهوده بوده و چه بسا که اصلا تاثیری روی باز شدن فضای داخل گوشی نداشته
      اینا همش کلاه برداری های اپل واسه بالابردن قیمت و چپاول ملته
      حالا سامسونگ هم یاد گرفته میخاد این کارو انجام بده
      اپل واقعا یه شرکت دزده

      1. Avatar Alireza

        دقیقا حرف دل من رو زدی . غیر از گرفتن پول بیشتر از مردم چیز خاصی نداره ….

  7. Avatar دنیا

    کاملا با نویسنده موافقم . من هدفون های فعلیم رو ۶-۷ ساله که دارم استفاده می کنم و اگه جک سه و نیم میلی متری حذف نشه احتمالا تا ۶-۷ سال بعد هم قابل استفاده هستن . موضوع فروش هدفون های بی سیمه که قراره به قیمت های گزافی به فروش برسن .

  8. Avatar حسین

    پیشروی فناوری!!!!!!
    دنیا روی این ۳.۵ میچرخه.هرجا هرچی خواستی وصل کن.یه استاندارد جا افتاده بدون نیاز به تغییر.کیفیت مناسب و سهولت استفاده.
    حالا مزیت این درگاه نسبت جک ۳.۵ چیه؟؟؟ صدای خالص؟ :))))))

  9. Avatar repairman

    از هیچ کمپانی طرفداری نمیکنم

    اما

    حقیقتی که وجود دارد این است که دنیای اینده دنیای Wireless است
    امروز موسیقی بیسیم عمومی میشود
    فردا شارژ بیسیم
    و …

    1. Avatar Yasin

      اینده باید ب سمت بهتر شدن پیش بره . موسیقیه بیسیم ینی استفاده ی بیش از پیش باتری

  10. Avatar Adrian F

    بسیار صحیح گفتین.
    موافقم.
    صد ها برند تولید هندزفری و هدفون،هنوزم استاندارد ۳.۵میلی متری رو رعایت میکنن،چیه که موبایل ها میخوان ساز مخالف بزنن، متوجه نمیشم… مسلما حذف جک هدفون،سود سازندگان موبایل رو مد نظر قرار داده.
    مثل قرار دادن فقط ۱عدد پورت Usb در مک بوک جدید، و هزینه ی هنگفت برای یک هاب با چند ورودیه دیگر…
    و غیره!

  11. Avatar ///mahdispd

    موضوع خیلی خوب و کاربردی بود
    من هم با حذف این جک دایره نشان [فعلننن]مخالفم

  12. Avatar سعید

    این کارو نکن سامسونگ
    اونوخ باید مث ایر پاد اپل
    استرس گم شدنشو داشته باشیم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه