اسپیس‌ایکس و ناسا برای ماموریت تاریخی دراگون سرنشین‌دار آماده می‌شوند

۶ خرداد ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دراگون سرنشین‌دار

حوالی ساعت یک بامداد پنج‌شنبه ۸ خرداد به وقت ایران با غرش موشک فالکون ۹ (Falcon 9) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) نظاره‌گر دورانی جدید در عصر فضا خواهیم بود. در این روز و در ماموریتی تاریخی فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار (Crew Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس به همراه دو فضانورد روانه ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد تا پس از نزدیک به یک دهه فضانوردان بار دیگر از خاک آمریکا به فضا اعزام شوند.

فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار پس از گذراندن تست‌های فراوان بالاخره این هفته برای اولین بار به همراه دو فضانورد به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهد شد. این ماموریت آخرین ماموریت آزمایشی این فضاپیمای شرکت اسپیس‌ایکس خواهد بود که Robert Behnken و Douglas Hurley، دو فضانورد کهنه‌کار ناسا، در آن حضور خواهند داشت. هر دو فضانورد سابقه سفر به فضا با شاتل‌های فضایی را در کارنامه دارند و پیش از پیوستن به ناسا در ارتش ایالات متحده مشغول به کار بوده‌اند.

Bob Behnken و Doug Hurley در حال گذراندن تست‌های پیش از پرتاب.
Credit: SpaceX

پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ ناسا برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی چاره‌ای جز استفاده از فضاپیمای سایوز روسیه نداشت. پس از بازنشستگی شاتل‌ها ناسا تصمیم گرفت برای انجام مجدد سفرهای فضایی سرنشین‌دار از آمریکا با شرکت‌های خصوصی همکاری کند.

در نهایت و بر اساس قراردادهایی شرکت‌های اسپیس‌ایکس و بوئینگ مسئولیت ساخت فضاپیماهای سرنشین‌دار را بر عهده گرفتند. اسپیس‌ایکس طراحی و توسعه فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار را آغاز کرد و بوئینگ مشغول ساخت فضاپیمای استارلاینر (Starliner) شد. در نهایت و البته پس از چند سال تاخیر بامداد پنج‌شنبه شاهد اولین ماموریت سرنشین‌داری خواهیم بود که یک شرکت خصوصی مسئولیت آن را بر عهده دارد.

شرکت اسپیس‌ایکس در سال‌های اخیر در ماموریت‌های بدون سرنشین و برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی با ناسا همکاری کرده است. این هفته و با اولین ماموریت سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس اما شاهد آغاز دورانی جدید برای شرکت‌های فضایی خصوصی خواهیم بود.

کپسول دراگون سرنشین‌دار پیش از این آزمایش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. اسفند سال ۱۳۹۷ این فضاپیما در ماموریتی بدون سرنشین روانه ایستگاه فضایی شد و با موفقیت به زمین بازگشت. زمستان سال گذشته و در ماموریتی دیگر سیستم خروج اضطراری این فضاپیما آزمایش شد. ماموریت پیش رو که Demo-2 نام دارد آخرین پرتاب آزمایشی کپسول دراگون خواهد بود و در صورت موفقیت این ماموریت از این پس این فضاپیما به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار پس از گذشت حدود ۲۴ ساعت از زمان پرتاب آماده اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد. پس از انجام موفقیت‌آمیز عملیات اتصال به ایستگاه فضایی Behnken و Hurley به فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی ملحق خواهند شد. مدت زمان ماموریت این دو فضانورد در ایستگاه فضایی هنوز مشخص نیست و در آینده راجع به آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

این ماموریت از جهات مختلف ماموریتی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود. Demo-2 اولین ماموریت سرنشین‌دار از خاک آمریکا پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی و همچنین اولین ماموریت سرنشین‌دار یک شرکت خصوصی خواهد بود. نکاتی که Demo-2 را به ماموریتی تاریخی تبدیل خواهند کرد.

عکس کاور: فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار و موشک فالکون ۹ روی سکوی پرتاب.

Credit: NASA/Bill Ingalls

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar مزدک

    توی گزارشتون زمان پرتاب به ساعت ایران نوشته شده یا ساعت خود آمریکا؟
    به وقت ایران چه ساعتی پرتابشون انجام میشه؟

    1. ممنون از تذکرتون. زمانی که در مطلب نوشته شده به وقت ایران است.

  2. Avatar Omid

    خب الان که چی
    می خوان بااین موشک چی کار کنن برن مریخ!!!!
    اصلاً می تونن
    من می دونم پیشرفت کم و سخت حاصل می شه اما این پیشرفت نقطه عطف هیچ کدوم ما نیست و فقط آمریکا رو از روسیه بی نیاز می کنه یه قوطی حلبی فرستادن شاید برای ما سخت باشه اما دنیا رو که تکون نمی ده

    1. این ماموریت جدا از اهمیت بسیار زیادی که برای آمریکا داره و نکته‌ای که خودتون گفتید اولین ماموریت سرنشین‌داری است که یک شرکت خصوصی انجام می‌ده. و این نکته بسیار مهمیه برای صنعت هوا فضا.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه