چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۶۱ دیدگاه
  1. محمدرضا

    سلام اقای نیما رسول زاده یه سوال ازتون داشتم اینکه من ۶ ماه گوشی ای خریداری کردم با نام sony xperia t3 . الان به مشکل برخوردم در ضمن از دیجی کالا خریدم و یک سال هم گارانتی مایکروتل داره الان مثل اینکه باتری گوشیم مشکل پیدا کرده شب که میزارم تو شارژ و صبح که بلند میشم میبینم شارژم شده ۳۰ درصد !! البته وقتیکه ۱۰۰ پر شه من از شارژ میکشم و بعد میخوابم و در حین شارژ و موقع خواب هیچ استفاده ای نمیکنم اما این مشکل پیش اومد میخواستم بدونم این جزو گارانتی محسوب میشه؟؟؟ لطف کنید جواب بدین ممنون از زحماتتون

    1. محمدرضای عزیز! لطفا برای پیگیری مشکل‌تون با بچه‌های خدمات مشتریان‌مون تماس بگیرید. حتما راهنمایی‌تون خواهند کرد.

  2. محمدعلی سعد

    بنده ترجیح میدم از دیجیکالا خرید کنم
    درصورتی که جنس توی هردو فروشگاه موجود باشه
    با توجه به تجربه خرید از شما
    اعتماد خیلی خیلی بیشتری به دیجیکالا دارم

    1. ممنون بابت این همه محبت. تلاش خواهیم کرد لایق اعتمادی که به ما کردید و می‌کنید باشیم.

  3. شاهین

    با سلام
    من از خمیر دندان گرفته تا لپ تاپ و گوشی موبایلم و مودم و حتی خودکارام و… خلاصه هرچی که به فکرتون برسه از دیجی کالا خریدم.
    منم به عنوان مشتری از دیجی کالا راضیم و اعتماد زیادی به کیفیت محصولاتش و خدماتش دارم.
    ولی مقایسه شرکت دیجی کالا با آمازون توی این مقطع زمانی خیلی اشتباهه چون محصولاتی که قراره ما از سایت آمازون سفارش بدیم توسط واسطه به شرکت پست ایران تحویل داده میشه و آن هم محصول را همراه با هزینه گمرک و هزینه ارسال به خریدار تحویل میده که فکر نکنم برای خریداران ایرانی به صرفه تموم بشه. و در نهایت دوباره کاربر ایرانی به سوی دیجی کالا باز خواهد گشت.
    “یک نکته: به نظر من دیجی کالا بهتر هست فعلا رقیب داخلی خود یعنی شرکت راکت اینترنت رو تحت نظر قرار بده چون مشتری پروپاقرصی مثل منم بعضا با تخفیف های شگفت انگیزش به طرف خودش میکشه.”

    1. ممنون شاهین جان! حتما به نکته‌ای که گفته‌ای عمل می‌کنیم.

  4. خدادادی

    سلام.چرا تو مراکز استان ها هم نمایندگی باز نمیکنید.یه نمایندگی فقط برای رسیدگی به خرابی ها و برگشت دادن اون ها و مسائل مربوط به گارانتی.من خودم تو اردبیل زندگی میکنم ،تو شهرستانی مثل اردبیل خیلی از مردم بخاطر این تفکر که تو خرید اینترنتی دستشون به جاایی بند نیست خرید نمیکنن.اگه یه نمایندگی تو هر شهر باشه که به خرابی ها و …. رسیدگی کنه خیال مردم بیشتر راحت میشه و اون قسمت از مردم هم که از شما خرید نمیکنن و بازار سنتی رو ترجیه میدن خیالشون راحت میشه و به سمت خرید اینترنتی میان.

    1. کنترل این جور نمایندگی‌ها به دلیل ایجاد شدن فروشگاه‌هایی که ادعای نمایندگی قلابی می‌کنن کار سختیه. اما برای موضوعی که فرمودید برنامه‌های مفصلی داریم. ممنون که وقت گذاشتید و نظر دادید.

  5. حسین

    به نظر من برخی صنایع دولتی مثل صنعت خودروسازی و… با ورشکستگی پیاپیشون اعتماد به نفس ملت ما رو از بین بردن…
    .
    معتقدم دیجیکالا به عنوان پرچمدار خصوصی بازار تجارت الکترونیک ایران، نه تنها نباید نگرانی از ورود شرکتهای رقیب خارجی داشته باشه، بلکه باید در فضای بعد تحریم به جهانی شدن فکر کنه…
    شرکتی که تونسته در شرایط تحریم، بهترین خدمات رو به ملتش ارائه کنه، در فضای بعد تحریم به طور مضاعف رشد خواهد کرد و امیدوارم روزی نماینده ما در بازار فشرده تجارت جهانی باشه…

    1. از اعتمادی که به ما دارید ممنونم حسین جان! تمام تلاش‌مون رو خواهیم کرد که در صورت عملی شدن حرف‌هاتون نماینده‌ی خوبی برای کشورمون باشیم.

  6. امین

    من حقیقتا از همین الان منتظر اومدن این شرکت ها هستم. خیلی از کالاها بوده که میخواستم و نه تنها در دیجی بلکه توی کل بازار الکترونیک ایران موجود نبوده. اومدن این شرکت ها به معنی دسترسی داشتن به تمامی کتاب و دستگاه هایی است که قبلا به هزار بدبختی تهیه میکردم
    اما به نظرم دیجی کالا بازنده نیست. امازون و ای بی در همه زمینه ها عالی نیستن و دیجی کالا میتونه از همین برگ برنده استفاده کنه. همچنین معتقدم حتی اگه قیمت های پایین تری رو نسبت به شما ارائه بدن، بدنه اصلی خریدار همچنان از دیجی کالا خریداری میکنن.
    بی هیچ حرف دیگه ای، منتظر اومدن این شرکت ها هستم. اومدنی که قطعا برنده نهایی اون مردم هستند.

    1. امین جان! موضوع به این سادگی‌ها که شماگفتین نیست. ورود کتاب و سایر محصولات فرهنگی به کشور باید تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران باشه. راجع به قیمت هم همینطور؛ قیمت نهایی کالاها بعد از پرداخت عوارض واردات، گمرکی و سایر هزینه‌ها برای مصرف‌کننده مشخص خواهد شد و این یعنی قیمت‌های دلاری‌ای که در حال حاضر می‌بینید قیمت‌های واقعی برای کشور ما نیستند؛ در غیراینصورت ما هم ترجیح می‌دادیم کالاها رو با همون قیمت در اختیار مشتری قرار بدیم…

  7. پيام

    بنده نیز از مشتریان قدیمی هستم البته خیلی خرید نمی کنم .بعضی از عزیزان گفتند در فضای بدون رقیب دیجی کالا رشد کرد ؛درحالی که واقعا چنین نبود و قبل وبعد دیجی خیلیها بودند ویا آمدند . بعضی ها هم واقعا خوب هستند. از همه آنها که خوب بودن را سر لوحه کارشان قرارداده اند از جمله خود دیجی کالا متشکرم. اما باید اقرار کرد کار دیجی کالا همین الان به عنوان نمونه و الگو برای سایتهای دیگران مورد استفاده قرار می گیرد؛ از تشابه اسمی گرفته تا تشابه ظاهر سایت و حتی خدمات و یا امتیازاتی که خرید از سایت دارد نیز تقلید می شود در حالی که خیلی از آنها عملی نمی شوند و فقط ظاهری هستند .اما دیجی کالا و معدودی از سایتهای خوب دیگر استاندارد بالاتری دارندو قابل قیاس نمی باشند. نکته دیگر فضایی است که به هر حال در ایران داریم و مشکلات متعددی که با آن دست به گریبانیم .بسیاری از شرکتهای مطرح حتی نام ایران در دفترچه گارانتی آنها وجود ندارد و در همان حال فلان کشور جنگ زده آسیایی یا افریقایی امریکای لاتین که اسمشان به گوشمان هم آشنا نیست یا یک دهم ما جمعیت ندارند در همان دفترچه گارانتی معتبر دارند!!! مشکلات در ایران چند بعدی هستند و بسیاری از آنها خارج از توان افراد و یا شرکتها و ….. می باشند. مقایسه شرایط ما با بعضی دیگران قیاس مع الفارق است….. بگذریم . اما در باره قیمتها؛ به شخصه خود نیز دیده ام که بعضی ازقیمتها در دیجیکالا بالاتر از سایتهای دیگر است ولی در عوض بسیاری از کالاهای دیگر در این سایت ارزانتر بوده و این با توجه به نوسان دقیقه ای متغیرهای مختلف !!! که از مشخصه های نادر بازار کشور مان می باشدو با توجه به برتری ها واطمینانی که در دیجی کالا وجود دارد ؛ اصلا به چشم نمی آید(کافی است بعضی از نظرات مشتریان را در مواردی که از بعضی سایتهای نامعتبر و یا حتی به اصطلاح معتبر خرید کرده اند بخوانید) . در نهایت فقط می توان گفت که کاری که سایتهای خوبی همچون دیجی کالا در این فضای آشفته کرده اند ستودنی است و فقط می توان دست مریزاد گفت .امید آنکه همچنان بهتر و بهتر شوید چه دیگران بیایند و یانیایند .تاهمینجا نیز کاری کرده اید کارستا ن .موفق باشید.

    1. پیام عزیز! داشتن همراهانی مثل شما مایه‌ی افتخار ماست. تمام تلاش‌مون رو خواهیم کرد که لایق اعتماد و محبتی که به ما دارید باشیم.

  8. مهیار

    سلام من ۱۷ سالمه و خیلی وقت نیست که عضو این خانواده بزرگ شدم
    خیلی متن خوبی بود امیدوارم که بشه یه روزی دیجی کالا رو بین المللی ببینیم
    به نظرم چند کار اگر انجام بشه یا در روند انجامش سرعت داده باشه خیلی خوب میشه
    ۱-تاسیس دفتر و انباری در کلانشهرهای ایران
    ۲-اسپانسرینگ وسیع مثلا روی پیراهن تیمهای پرطرفدار فوتبال یا برنامه های پربیننده ی تلویزیون مثل برنامه ی نود یا …
    ۳-به روزرسانی بعضی از بخش ها مثلا الان بخش بازی های ایکس باکس خیلی به روز نیست
    ۴-فعالیت های تشویقی برای کاربران
    ۵-گذاشتن یک راه ارتباطی غیر اینترنتی
    این مورد ۶ رو الان توضیح میدم مثلا یه نفر توی خونش اینترنت نداره یا مثلا تازه خونه رو عوض کرده هنوز اینترنت نداره اما وقت بازار رفتن نداره!
    اگه سامانه پیامکی برای سفارش وجود داشته باشه خیلی خوب میشه!
    ولی واقعا دمتون گرم با همین فرمون پیش برید

    1. مهیار عزیز! به داشتن همراهان جوان و باهوش و نمره یکی مثل شما افتخار می‌کنیم. پیشنهادات خوبت رو هم حتما مد نظر قرار می‌دیم. ممنون.

  9. امید

    سلام آقا نیمای عزیز !
    احسنت به شما که به نظرات کاربران یکی پس از دیگری پاسخ می دهید .
    موفق و پیروز باشید .

    1. انجام وظیفه‌ست قربان. خواستم بخش کوچکی از لطفی که کاربران نازنین‌مون همیشه به ما داشتن رو با تشکر، یا در صورت لزوم توضیح، جبران کنم.

  10. منم

    به بخش ساعت مخصوصآ کاسیو بیشتر بپردازید و باز هم موجود کنید
    هزینه پستی هم در شهرستان ها برای خرید های بالای ۲۰۰ -۳۰۰ تومن بردارید بدجوری اذیت میکنه
    متشکرم

    1. چشم، حتما سعی می‌کنیم تنوع ساعت‌های موردنظر شما رو بیشتر کنیم.

  11. mohammadreza

    به صورت خیلی خلاصه …علاقه ام به سایتتان و صد البته تیمتان بسیار بیشتر از قبل شد.

    1. ممنون از لطف شما. امیدواریم لیاقت اعتماد و علاقه‌ی شما رو داشته باشیم.

  12. سینا

    سلام، اولا که ممنون از مطلب خوبتون، خیلی روون و خوب توضیح دادین.
    دوماً که یک سوال: دیجی بعد از اینکه با ای بی و آمازون کنار اومد، قصد فروش برون مرزی نداره؟

    1. سلام، ممنون از لطف‌تون. هر کسب‌وکاری توسعه رو جزو اهداف خودش قرار می‌ده و طبیعتا دیجی‌کالا هم در صورتی که اهداف خودش رو در داخل کشور به سرانجام برسونه، قطعا به فکر توسعه‌ی خدمات‌ش در کشورهای دیگه خواهد بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما