چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۶۱ دیدگاه
  1. shirin

    شرکت های به قول خودمون خارجی که ایرانی ها را نمی شناسند مگر راضی کردن ایرانی ها راحته؟
    ان شالله این اتفاق بهترین فرصت برای دی جی کالا باشه، همیشه چالش ها راه پیشرفت را باز میکند

    1. ممنون از محبت و آرزوی خوب‌تون!

  2. saleh

    دیجی کالا نباید مثل بقیه بشه همین….

    1. چشم صالح جان! سعی می‌کنیم مثل همه‌ی این سال‌ها تک بمونیم! 🙂

  3. حمید

    ظهور دیجی کالا خیلی ها مثل من رو که عاشق ایده های خلاق و جهشی در بیزینس هستند، خیلی خوشحال کرد. بودن شما امید بخشه و از بابت بودنتون ممنونم! دیجی کالا نقاط قوت زیادی داره، اما چون قاعدتا ین نقاط قوت رو یا میدونین و یا از فیدبک کاربرها مطلع میشین، من ترجیح میدم چند تا نقد رو بگم که اگر صحیح باشه میتونه بیشتر به کارتون بیاد، حتی اگر جوابی بابت این پیغام دریافت نکنم!
    ۱- وارد شدن ای بی و آمازون به رقابت با امثال دیجی کالا در شرایط کنونی باعث غرق شدن و درهم کوبیده شدن سایت های ایرانی مثل دیجی کالا میشه. اون سایت ها علاوه بر دیتا بیس و دیتا سنترهای بسیاااار قوی، قدرت زیادی در شکستن قیمت ها دارن!
    ۲- در دیجی کالا به ازای هر ۱ کالای موجود دست کم ۲۰ تا ناموجود هست! تو اون سایت ها به ندرت میشه چیزی رو پیدا نکرد!!
    ۳- توجه به نظرات کاربرها بیشتر جنبه تظاهر داره! این رو حداقل میشه از درخواستهای فراوون کاربرها پای بعضی از اجناس ناموجود دیجی کالا دید. مثل محصولات مایکروسافت!
    ۴- به پیغام هایی که کاربرها به سایت میفرستند پاسخ اده نمیشه و توجه نمیشه! این اتفاق بجز من برای خیلیها که من میدونم افتاده
    ۵- سایتهایی که شما خودتون رو به عنوان رقیب واسه اونا میبینین، جانب داری از محصول یا شرکت خاصی نمیکنن، اما جانب داری های دیجی کالا خیییلی واضح هست! نمونه محرض و تابلو اش فروش انحصاری ۲ محصول هواوی بود. فروش یک محصول یا شرکت رو به شکل انحصاری گرفتن برای یک محیط رقابت انحصاری و جمع و جور مناسبه، اما زمانی که نیاز باشه مثل آمازون خیلی از برندها رو راضی نگه دارین این کار یک تهدید بزرگ میشه براتون!
    ۶- حتی کوچکترین هوش مصنوعی ها که به طور واضح و ملموس و مستقیم به درد کاربر بخورن پیدا نمیشه تو سایت شما! اگر باشه قاعدتا فقط به درد داده کاوی خود شما میخوره که این برای مشتری هایی که حوصله گشتن زیاد ندارن و یا سردرگم هستند یک نقطه ناامید کنندس
    ۷- محصولات دیجی کالا در سطح توسعه پیدا کرده و در هیچ محصولی بجز گوشی موبایل عمیق نشدین، که عمق همون بخش موبایل هم ناقص هست!
    ۸- قیمت های شما در خیلی از مواقع رقابتی نیست! درسته که شما تونستین جا بندازین که محصولاتتون اصل هست، اما بقیه فروشنده ها هم لزوما بی انصاف و کم فروش نیستند! بهرحال در نظر بگیرید که کسی که تصمیم گرفته اینترنتی خرید کنه خودش سطحی از ریسک پذیری رو تحمل کرده و انتظار داره بابت ریسکش هزینه کمتری برای خرید بده
    ۹- تخفیف هایی که سایت آمازون میده اصلا قابل قیاس با تخفیف های شما نیست! اونا واقعا مشتری رو ذوق زده میکنن!

    1. حمید عزیز! اول اینکه بابت همراهی و لطف‌ت ممنونم. بعد هم اجازه بده تا جایی که می‌تونم مختصر در مورد نکاتی که گفتی چند کلمه بنویسم.
      ۱) تجارت الکترونیکی یک زنجیره‌ی کامل متشکل از زیرساخت و وب‌سایت، تامین کالا، لجستیک و حمل و نقل، خدمات و پشتیبانی و پرداخته که ایجاد این زنجیره در ایران برای یک شرکت خارجی هر چقدر هم بزرگ کار ساده‌ای نیست؛ و گرنه ما در ابعاد و قدرت رقبای احتمالی‌مون هیچ شکی نداریم.
      ۲) تنوع کالاها در دیجی‌کالا در زمان‌های مختلف تابعی از بازار و وضعیت اقتصادی کشوره. اما در تلاشیم که این تنوع رو با استراتژی‌های مختلف چند برابر کنیم تا رضایت دوستانی مثل شما فراهم بشه.
      ۳) عدم وجود محصولاتی مثل مایکروسافت از سر بی‌توجهی به کامنت کاربرا نیست. توزیع‌کننده‌ای که به شکل رسمی و قانونی ( و نه قاچاق و مسافری) این محصولات رو به کشور وارد کنه یا وجود نداره یا وارداتش رو به شدت محدود انجام می‌ده، وگرنه خوشحال کردن طرفدارای مایکروسافت مایه‌ی خوشحالی ما هم هست.
      ۴) پاسخ ندادن فروشگاه الکترونیکی به کامنت‌ها در صفحات محصولات یک استراتژی بین‌المللی و حساب‌شده است. برای حل مشکلات و سئوالات کاربران برنامه‌های خوبی داریم که به زودی اجرایی شدنش رو خواهید دید.
      ۵) ارائه‌ی محصول انحصاری به هیچ وجه جانبداری نیست. ما حاضریم محصولات مختلف هر برندی که حاضر به مشارکت با ماست انجام بدیم.
      ۶) داده‌کاوی و هوش تجاری معمولا در ویترین هیچ سایتی انجام نمی‌شه بلکه در بک‌آفیس انجام می‌شه و اطلاعات‌ش اسرار تجاری هر کسب و کاری محسوب می‌شن.
      ۷) منظورتون رو از توسعه در سطح متوجه نشدم.
      ۸) سیاست تضمین حداقل قیمت ما جواب سئوال شماست. قیمت ما رو با کالای قاچاق داخل پاساژ و مغازه مقایسه نکنید. ما محصولات اصلی که به شکل قانونی وارد کشور شدند با حداقل قیمت در اختیار مشتری‌هامون قرار می‌دیم.
      ۹) ما فیدبک‌هایی از جشنواره‌های ویژه‌مون داریم که نشون می‌ده کاربران‌مون از پیشنهادهای ویژه‌ی ما واقعن شگفت‌زده می‌شن…
      ممنون

  4. محمد

    من یکی از مشتریای قدمی تون هستم بنده تا به امروز خرید های فراوانی داشتم که از همشون راضی بودم واین اعتقاد دارم که در رقابت با امازون در داخل شما پیروز هستید ….
    به امید روزی که دیجی کالا در دنیا بهتر وبرترین فروشگاه اینترنتی باشی و افتخار ایران ایرانی

    1. از لطف و اعتماد بی‌دریغ‌تون ممنونم. امیدوارم با تلاش‌مون نشون بدیم لیاقت این همه محبت رو داریم.

  5. علی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    شما که با آمدن ای بی به ایران خوشحال میشید الان ساعت Casio Edifice EQB-500DC-1ADR رو تو دیجیکالا میده ۱,۸۹۴,۰۰۰ ولی تو سایت yaataaکه از طرف شرکت پست با ای بی قرارداد بسته همین مدل اصل ژاپنیش رو میده ۱,۱۹۶,۰۰۰ با ارسال رایگان (یعنی یه چیزی حدود ۷۰۰ هزار تومان!!) اگر بخواید با ای بی رقابت کنید باید یکمی تو قیمتاتون انصاف رو رعایت کنید.
    من خودم و خونوادمون همگی چند ساله مشتری دایمی دیجیکالا هستیم ولی وقتی این قیمت ها رو دیدم تصمیم گرفتم از ای بی دیگه خرید کنم.

    1. دوست عزیز! پیشنهاد می‌کنم یک بار این خرید رو امتاحان کنید. امیدوارم بعد از دیدن کارمزد، عوارض مربوط به کالا و سایر هزینه‌هایی که در فاکتورتون اضافه خواهد شد از این تصمیم‌تون سرخورده نشید!
      به هر حال بازم از توجه و لطف‌تون به دیجی‌کالا سپاسگزارم.

  6. مهمان

    چقد اعتماد به نفس دارین ای ولا
    اگه اونا بیان اگه بیان فاتحه تون خونده اس که

    1. دوست عزیز! موضوع اعتماد به نفس نیست. می‌دونیم که رقابت سختی باهاشون خواهیم داشت و براش بیشتر تلاش خواهیم کرد. یادداشت من رو دقیق‌تر بخونید لطفا.

  7. محسن ن

    دیجی کالا رو از سالهای ۸۷-۸۸ میشناسم، تبلیغش رو تو هفته نامه عصر ارتباط میدیدم (فکر کنم اون زمان هم نیما رسول زاده سردبیر عصر ارتباط بود). اما اون موقع فقط از مطالبش استفاده میکرذم. نقدهاش و مشخصات فنیش، تا سه سال پیش اولین خریدهام رو انجام دادم.
    از آمازون هم دو سه سال پیش دو سه خرید (محصول مجازی) داشتم
    ..
    داشتن رقیب قوی برای هر جایی یه مزیت هست و انحصار ضرر ، چه برای جامعه چه برای انحصارطلب. اگه انحصار بازار فروشگاه های اینترنتی ایران دست دیجی کالا باشه به مرور به زیان خود دیجی کالا هم هست، دیجی کالا پیشرفتی نمیکه درجا میزنه. مثل همراه اول تا ۱۰ سال تو نسل ۲ بودن، سرویس اینترنت نداشتن، قیمت سیم کارت خیلی بالا بود تا اینکه ایرانسل اومد، قیمت سیم کارت رو کاهش داد، GPRS و تازگیا ۳G آورد، سیم کارت اعتباری به بازار داد و… یا همین خودرو (فرغون) سازهای داخلی

    1. ممنون از این همه لطف و توجه. امیدواریم که لایق اعتمادتون باشیم.

  8. نیما

    سلام،
    در این که دیجی کالا تکه شکی نیست. طی این سال ها خریدهای بسیاری از دیجی کالا داشتم و بلا استثنا میتونم بگم از ۹۹% خرید هام راضی بودم.
    به هر حال با توجه به اینکه خرید اینترنتی هنوز هم برای بعضی ها جا نیفتاده ممکنه در انتخاب محصولات و نحوه استفاده از خدمات دچار مشکلاتی بشن که اون نقص ها رو از فروشگاه اینترنتی (دیجی کالا) بدونن. اما این درست نیست. در این مدت بارها شده کالایی رو لازم داشتم ولی چون دیجی کالا موجود نداشته از خریدش منصرف شدم و منتظر موندم تا دیجی کالا موجود کنه و از این موضوع پشیمون هم نیستم چون بالاخره دیر یا زود موجود میشه، اما اعتماد کردن به بعضی از فروشنده ها خیلی سخته! من تا حالا انواع کالاها رو (از زیر ۱۰۰۰ تومان گرفته تا بالای ۲ میلیون تومان) از دیجی کالا تهیه کردم و خوشحالم از اینکه همیشه پاسخ اعتمادم رو گرفتم.
    یه بار یه تاخیر کوتاه در تحویل پیش اومده بود و من فقط برای پیگیری (نه برای شکایت) با دیجی کالا تماس گرفتم، کالا پس از حدود ۱۵ دقیقه بعد از تماس به دستم رسید و عصر همون روز تماسی از دیجی کالا داشتم که برای پیگیری موضوع پیش اومده با من برقرار کرده بودن. در حالی که من شکایتی نداشتم!
    به هر حال تاخیر های اینگونه، ناگریزه (دست کم در تهران!)
    من از زمانی که با دیجی کالا آشنا شدم، به همه دوستان و آشنایان معرفی کردم و حتی در برخی موارد خودم اولین خریدشون رو براشون انجام دادم تا ببینن واقعا چقدر ساده و لذت بخشه.
    همچنین یکی از کارهای روزانه من چک کردن شگفت انگیزهای روزانه شده! رأس ساعت ۱۲ بامداد!
    اما در مورد آمازون و ایبای بگم که دست کم در مورد رابط کاربریشون، دیجی کالا رو ۱۰۰% ترجیح میدم و هرگز هم فراموش نمیکنم که لیست کشورهای آن ها هرگز تا کنون رنگ نام ایران رو به خودش ندیده. تا الان کجا بودن؟ بعضی ها فکر میکنن که الان اگه آمازون بیاد میخواد آیفون قراردادی ۲۰۰ دلاری تحویلشون بده!! از طرفی در مورد اختلاف های احتمالی و مرجوع کردن کالا نیاز به پیگیری بین المللی هست و همچنین مطمئنا زمان تحویل طولانی تری مورد نیازه. (دست کم از موقعی که کالا وارد ایران میشه تا زمانی که به دستمون برسه!)
    مشکل دیگه، بالاتر بودن قیمت برخی از کالاهای دیجیتال در خارج از کشوره! به طوری که اگه نرخ دلاری اونا رو محاسبه کنید، با نرخی بالاتر از نرخ بازار ایران مواجه میشین!
    قطعا اگه دیجی کالا تنوع کالاهاش رو بیش از پیش افزایش بده و همچنین فاصله بین “ناموجود” شدن کالا تا “موجود” شدنش رو کوتاه تر کنه، نه تنها قابلیت رقابت با سرویس های خارجی رو داره، بلکه برنده هم هست.
    به طور کلی با توجه به این شرایط، انتخاب من دیجی کالاست. مگر در مورد کالاهایی که به طور کلی در ایران موجود نیستن یا بسیار کمیابن.
    حجم نظرات این مطلب نشون دهنده اهمیت اونه. عده ای دیجی کالا رو به طور کاملا منتقی حمایت کردن و عده ای هم (احتمالا برخی از فروشندگانی که از وضعیت پیش اومده ناراحتن!!!!) شروع به تخریب ناحق کردن.
    در پایان از دیجی کالا ممنونم که همیشه پاسخ اعتماد ما رو به درستی داده و به همه دست اندرکاران خسته نباشید میگم و آرزوی توفیق روزافزون برای دیجی کالا دارم. قطعا من و امثال من، روزهایی رو که در غیاب سرویس های بین المللی، دیجی کالا همراهمون بوده فراموش نمیکنیم.

    1. ممنون از نظر محبت‌آمیزتون. تمام تلاش‌مون رو خواهیم کرد که با برطرف کردن نقایص لایق اعتماد شما دوستان همیشگی باشیم.

  9. paeezvash

    صدتا از این فروشگاه ها بیاد هنوزم دیجی کال حرف اول رو میزنه
    چون ما اطمینان و اعتماد کامل به دیجی کالا داریم و چشم بسته خریدامون رو از دیجی انجام میدیم.
    بارها شده یه جنس رو شهرستان داشته و قیمتش هم برابر دیجی بوده ولی من حاضر بودم گرونتر(هزینه پست)بخرم ولی از دیجی کالا
    چرا؟ چون خیالم راحت بوده که جنس اصلی و دست نخورده خریدم
    و تا همیشه هم خریدهامو از این فروشگاه میکنم

    1. از لطف‌تون سپاسگزارم دوست عزیز. تلاش خواهیم کرد قدردان محبت و اعتماد شما باشیم.

  10. حامد

    سلام به دوستان عزیز
    اینقدر نظرات زیاد بود که من هم به وجد و هیجان اومدم که حتما یک نظر بنویسم.
    رقابت همواره باعث رشد و توسعه میشه و میدونم که دیجی کالا خیلی وقته وارد رقابت شده و همین باعث رشد سریعشه. سال ۲۰۱۰ که خواستم لپتاپ بگیرم بهترین کمک و مشاوره برای من اطلاعات دیجی کالا بود. اون موقع “ای نماد” هم در کار نبود اما به واسطه توضیحات دقیق و شفاف و بدون هیچ بازار فریبی اولین خرید اینترنتی خود رو انجام دادم و باید صادقانه بگم از سوی اطرافیانم تا موقع تحویل کالا درب منزل و تست آن مورد شماتت قرار گرفته بودم. به هر حال خرید گران قیمت محسوب میشد. حالا بگذریم…
    ولی من به دیجی کالا فقط به عنوان یک فروشگاه اینترنتی نگاه نمیکنم. آینده همواره ثابت کرده که (توجه داشته باشیم که گذشته هیچی رو در دنیای امروز اثبات نمیکنه) ایده و تفکر و خلاقیت مهمترین عنصر رقابتی برای عصر حاضر هست. من به خودم و به همه مشتریان فروشگاه دیجی کالا قول میدهم به زودی شاهد تغییرات بزرگی در ماهیت دیجی کالا رخ میدهد. تغییراتی که آینده تکنولوژی و تجارت ایران رو میتونه تکون بده.
    دیجی کالا بزرگتر و بزرگتر خواهد شد و نمادی از تفکر ایران در بازار تجارت الکترونیک جهان و عرصه بین الملل خواهد گردید.
    امیدوارم روزی فرارسد که یک شرکت ایرانی رقیب اصلی گوگل و فاتح میدان نبرد باشد.
    به امید روزی که همه ایرانیان نماد های این سرزمین در دنیا باشند.
    پیش به سوی آینده …

    1. حامد عزیز! خوشحالم که تا امروز تجریبات مشترک خوبی با هم داشتیم و قول می‌دم تلاش کنیم که این تجربیات خوشایند در آینده هم ادامه پیدا کنه.

  11. bijan

    تنوع کلاهای موجود در آمازون و ای بی فاصله بسیار زیادی با دیجیکالا داره.
    البته از این مساله هم نباید بگذریم که دیجیکالا هم هرروز بزرگ و بزرگ تر میشه.
    تقریبا هر روز معرفی کالای جدید داریم.
    اگر اشتباه نکنم آمازون سیستم فروش کالای دست دوم هم داره که هنگام سر زدن به هرکالا اونارو هم پیشنهاد میده چیزی که دیجیکالا ازش فرار میکنه.
    همچنین تفاوت قیمت بالا در مورد محصولات اپل و یک مساله عجیب برای من و اون فاصله گرفتن دیجیکالا از موبایل های ویندوزی!!!سیستم استفاده از گارانتی، گارانتی هایی که آمازون و ای بی میتونن وارد کشور کنن میتونه ضربه بزرگی به دیجیکالا بزنه. چون خودتون بهتر میدونین وضع شرکت های گارانتی در ایران چطوره و یک گارانتی خوب چطور میتونه مشتری رو به خودش جذب کنه. اما هیچکدوم از غول ها غول به دنیا نیومدن و مطمعنن دیجیکالایی که اینطور تونسته با ثبات قدم برداره و رشد کنه میتونه راه هایی برای مبارزه پیدا کنه.
    البته یه مساله اصلی و بزرگ می مونه اونم اینه که معمولا غول های بزرگ غول های نوجوان رو می خرن! من این احتمال رو میدم که در صورت اومدن آمازون و ای بی دیجیکالا توسط یکی از این دو خریده بشه.
    در پایان هم این نکته رو بگم که کمتر از یک درصد احتمال میدم که اینها واردآشفته بازار ایران بشن.

    1. مرسی بابت تحلیل خوب‌تون بیژن جان!

  12. mjk

    تقریبا نزدیک به ۱۰ ساله که با اینترنت و سایت های مختلف سر و کار دارم, یادمه از همون اوایل به پدرم میگفتم: یه روزی میشه که ما حتی لباس زیرمون رو هم از اینترنت سفارش میدیم و میاد دم خونمون و همه خرید هامون اینترنتی میشه, براش عجیب و غریب بود. ولی امروز ما در حقیقت به این نقطه رسیدیم که اکثر نیازهای ضروریمون رو میتونیم از طریق اینترنت و بدون رفت و آمد در شهر خرید کنیم.

    تقریبا در همین بازه ۱۰ ساله با دیجی کالا آشنا بودم و یکی از قدیمی ترین مشتریان دیجی کالا هستم که به جرات میتونم بگم ۹۰% خریدهایی که از دیجی کالا داشتم تماما بدون هیچ مشکل و ایرادی انجام شده و کاملا راضی هستم.

    در مورد رفع تحریم و ورود شرکت های خارجی و مخصوصا آمریکایی قضیه هنوز خیلی خیلی در هاله ای از ابهامه و نباید به این زودی ها حتی به این گزینه ها فکر کرد. ملت و دولتی که بیش از ۳۰ سال مرگ بر آمریکا گفته به همین راحتی از شرکت های آمریکایی استقبال نخواهد کرد.

    در صورتی که به طور کلی این جنبه از داستان رو نادیده بگیریم نیز فکر نکنم هرگز این شرکت ها بتونن وارد بازار عجیب و غیر قابل پیشبینی ایران بشن. بازاری که به شدت نبضش وابسته به واسطه هاست و حتی بزرگترین برندهایی که مثلا به صورت مستقیم در ایران فعالیت می کنند نیز به صورتی غیر مستقیم و واسطه ای در حال انجام فعالیت هستند. گپی که این بین افتاده ریشه از همین مساله داره. اختلاف قیمت فاحش بین قیمت موجود در سایت برندهای مختلف با قیمیت که در بازار ایران عرضه میشه و به دست مشتری میرسه.

    تا جایی که من میدونم دیجی کالا به شخصه جنسی رو وارد نمیکنه بلکه از تامین کننده های داخلی تهیه میکنه و انبار میکنه و سپس به دست مشتری میرسونه. فرض می کنیم آمازون از فردا به ایرانی ها اجازه دسترسی به محصولات و خرید مستقیم رو بده, این وسط نحوه پرداخت به چه صورتی خواهد بود؟ پرداخت مستقیم از طریق درگاه های بانکی ایران؟ خیر ! استفاده از مسترکارت و ویزا کارت و کردیت کارت های بین المللی؟ خیر – هنوز به دلیل واضح نبودن اوضاع تحریم ها این گزینه نیز روی میز نیست. شرکتی واسط برای دریافت پول به ریال و تبدیل به ارز آمریکایی ؟ این گزینه نیز در صورت امکان اجرایی به دلیل وجود واسطه و سودی که برای خودش در نظر خواهد گرفت قطعا به قیمتی که روی سایت آمازون است, در نهایت برای خریدار به صرفه نخواهد بود.

    کالای خریداری شده از کجا وارد ایران خواهد شد؟ گمرک ! نرخ واردات گمرک و هزینه بالای گمرکی سرعت گیر بعدی خواهد بود که سر راه کاربر قرار میگیرد. هزینه ارسال بین المللی گزینه نا معلوم و نا مشخص بعدی خواهد بود که مجددا کاربر را در این باتلاق عمیق گرفتار خواهد کرد.

    باز بیایید از قوه تخیلمان استفاده حد اکثری کنیم و بگوییم همه گزینه های بالا به بهترین و غیر ممکن ترین وجه ممکن , عملی شد. تجربه نشان داد از وقتی رقبای وطنی برای دیجی کالا پا به این عرصه گذاشتند همه چیز به نفع دیجی کالا و مشتری تمام شد. رقبایی که با پشتوانه ی هلدینگ ها و شتاب دهنده استارت آپ های آلمانی و سرمایه های میلیون دلاری نتونستند به رقابت مستقیم با دیجی کالا بپردازند و همچنان برای رقابت دست و پا می زنند.

    باز بر میگردیم به چند جمله قبل, تامین کننده های داخلی ! از آنجایی که کسب و کار خیلی از تامین کننده های داخلی به جرات میتونم بگم نزدیک به ۱۰۰% وابسته به وجود دیجی کالاست ( به علت خرابی بازار جایی جز دیجی کالا برای عرضه کالا هایشان ندارند) , با وارد شدن آمازون احساس خطر خواهند کرد و برای بقا در این رقابت قطعا به روش های خاص خود عمل خواهند کرد تا آمازون و ایبی را کنار بزنند.

    از طرفی قوانینی که برای تجارت الکترونیک در ایران وضع شده از جمله داشتن نماد الکترونیکی برای فروشگاه های اینترنتی که لازمش رعایت یک سری چهار چوب هاست. رعایت تمام و کمال قوانین نظام صنفی, رعایت قوانین جرایم رایانه ای, حمایت از حقوق مصرف کننده, قوانین عرضه کالاهای فرهنگی در اینترنت, الزامات عرضه محصولات سلامت محور, الزامات ارایه محصولات دامپزشکی, اقلام دارای ممنوعیت ارسال پستی, رعایت الزامات فروش اینترنتی اقلام غیر دارویی و غیره و غیره, همگی سدهایی هستند که جلوی راه پر پیچ و خمی است که وبسایت بومی دیجی کالا با داشتن سالها تجربه از این مراحل عبور کرده و مثل یک فولاد آب دیده حالا حالا ها در این عرصه عرض اندام خواهد کرد. گزینه هایی که قطعا ورود خارجی ها را حالا حالا به ورود به بازار ایران عقب خواهد انداخت. به نظر من حالا حالا ها مونده تا بگیم: درست مثل خارج !!!

    از یادداشت خوش متنتون ممنونم و امیدوارم همچنان مانند گذشته در کارتان موفق باشید و همواره شاهد پیشرفت های روزافزون دیجی کالا و کیفیت خدمات رسانی اون باشیم.

    ممنون.

    1. ممنونم دوست عزیز. تحلیل‌تون بسیار موشکافانه و دقیق بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما