چرا سازمان غذا و دارو گفت نوشیدنی Redbull غیر شرعی است؟

۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

سایت تابناک و باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته یعنی ۹ آبان، خبری را بدین شرح منتشر کردند: «سازمان غذا و دارو، ردبول را نوشیدنی غیربهداشتی و غیرشرعی اعلام کرد.» دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور در یک مصاحبه خبری تلویزیونی با باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد که : «این نوشیدنی (ردبول) موردتایید سازمان غذا و دارو نیست و اگر هم در جایی باشد، یک کالای قاچاق محسوب می‌شود یعنی به هیچ عنوان مجوز ندارد.» رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که اگر این محصول غیرشرعی است پس چرا به راحتی در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، گفت: «صدها هزار مغازه خواروبارفروشی در کشور است و بالطبع امکان بازرسی روزانه آنها وجود ندارد اما این روش جدید که ما در حال اعمال آن هستیم، شرایطی را برای مردم فراهم خواهد کرد که بتوانند یک فرآورده مجاز را از یک فرآورده غیرمجاز تشخیص دهند.» این مقام مسوول همچنین ابراز امیدواری کرد که به تدریج همه کالاهایی که با مجوز سازمان غذا و دارو وارد یا در کشور تولید می‌شوند، بتوانند کدینگ جدید را اعمال کنند. ولی چرا می‌گویند این نوشیدنی غیر شرعی است؟

تائورین، ترکیب شیمیایی مساله‌ساز     

اگر لیست ترکیبات ردبول را از نظر بگذرانید، حتماً می‌توانید به راحتی نام یک اسید آلی موسوم به «تائورین» را پیدا کنید. در اینجا قصد داریم که شما را با این ترکیب شیمیایی مساله‌ساز بیشتر آشنا کنیم: علی‌ر‌غم اینکه برخی منابع از تائورین با عنوان یک نوع اسید آمینه (واحد تشکیل‌دهنده پروتئین‌) یاد می‌کنند اما نباید فراموش کرد که این ترکیب شیمیایی در اصل اسیدی است که حاوی یک گروه آمینه خاص می‌باشد. تائورین از منظر بیوشیمی یک اسید آمینه نیست بلکه ترکیبی شامل آمینه و یک گروه کربوکسیل (دسته‌ای از ترکیبهای آلی) است. این ترکیب شیمیایی از یک طرف به شکل گسترده‌ای در بافت‌های حیوانی یافت می‌شود و از طرف دیگر جزء اصلی و سازنده همان مایع قلیایی موسوم به زردآب یا صفرا است که توسط سلول‌های کبد بیشتر مهره‌داران برای هضم چربی ترشح می‌شود و pH بین ۷٫۶ الی ۸٫۶ دارد. تائورین طبیعی ضمناً در روده بزرگ هم یافت می‌شود و برآورد شده که بیشتر از ۰٫۱ درصد کل وزن بدن انسان از این ماده تشکیل شده است. تائورین به صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود. این ترکیب برای نخستین‌بار توسط دو دانشمند به نامهای فردریش تیدمن (Friedrich Tiedemann) و لئوپلد گملین (Leopold Gmelin) در سال ۱۸۲۷ میلادی ایزوله و شناسایی شد.

redbull3

تائورین یک اسید آلی است که در بدن حیوان و انسان وجود دارد. تائورین در نوشیدنی‌های ردبول هم استفاده می‌شود

 منشاء تائورین از کجاست؟    

تائورین در گوشت، ماهی و در عین حال بافت‌های انسانی، روده بزرگ و شیر انسان یافت می‌شود. برخی ادعاها درباره اینکه مصرف تائورین همراه با کافئین می‌تواند عملکرد ذهنی را افزایش دهد یا اینکه این ترکیب به تنهایی می‌تواند باعث بهبود عملکرد فیزیکی بدن شود، کماکان مورد تردید است چنانچه شواهد مستندی هم در این زمینه ارائه نشده است. یکی از مناقشات اصلی درباره این ترکیب از آن‌جا نشات می‌گیرد که تائورین در اسپرم گاو نر و خون هم یافت می‌شود و از آنجا که اتفاقاً شرکت ردبول «در زبان فارسی به معنای گاو نر» هم بدین‌ نام خوانده شده لذا شبهات بسیار در این زمینه وجود دارد. یکی دیگر از عوارض سوء مصرف این فرآورده به دلیل حضور کافئین زیاد در آن است. شواهد نشان می‌دهد که کافئین زیاد منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود و در عین حال بر سیستم عصبی و خواب انسان نیز تاثیر منفی دارد.

مناقشات در سطح بین‌المللی هم ادامه دارد

شرکت ردبول در وبسایت رسمی خود مدعی شده که منشاء تائورین مورد استفاده این شرکت مصنوعی است و به صورت آزمایشگاهی تهیه می‌شود اما بررسی بیشتر نشان می‌دهد که کشورهایی نظیر سوئد، فرانسه، دانمارک، نروژ، یونان و حتی کانادا در زمینه مصرف این محصول ظاهراً با تردیدهای جدی مواجه شده‌اند. خبرگزاری (abc) در گزارشی اعلام کرده که شرکت ردبول سال ۲۰۱۴ قریب ۱ میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشته است. اگر به آمارهای گذشته رجوع کنید، خواهید دید که این شرکت مرز فروش خود را از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ تاکنون به رقمی بیشتر از ۲ برابر ارتقاء داده. بررسی مرگ مشکوک سه نفر در کشور سوئد که با مصرف این نوشیدنی انرژی‌زا (ردبول) در ارتباط بود ظاهراً هنوز به نتیجه قطعی نرسیده منتهی همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر کشورهایی نظیر فرانسه، دانمارک و نروژ رویکرد متفاوتی را نسبت به گذشته در پیش گرفته‌اند و این فرآورده را تنها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسانند. از طرف دیگر آژانس بررسی کیفیت غذای کشور کانادا نیز بررسی‌های جداگانه‌ای را بر روی این محصول آغاز کرده که نتیجه آن نیز هنوز اعلام نشده است.

از این‌جا می‌توانید فیلم مصاحبه با رئیس سازمان غذا و دارو در این رابطه را ببینید:

‌‌‌      ‌‌‌‌‌

منابع: web.archiveredbullusasnopesblog.fooducateabcnewstabnakwired, mayoclinic

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۷ دیدگاه
  1. هدایت

    احتمالا وارداتش برای اونا پولی توش نیست.خودشون هرچی دوست داشته باشند مجاز اعلام میکنند و هرچی را دوست نداشته باشند غیرمجاز

  2. مهرام

    اقا ما چند ساعت پیش برای اولین بار خوردیم نه انرژیمون زیاد شده نه تاثیر منفی گذاشته جریانش چی بود عایا???

  3. کورش

    چطور این نوشابه ها که هم پر از مواد رنگی و گاز اای خطر ناک درونش هست ممنوع نمیشه اون ممنوع میشه اخه چرا ما اینقد باید سختی بکشیم????????

  4. علی

    من یک مدت حدودا یک ماه تقریبا روزانه مصرف کردم اوایل خوب بود واقعا تاثیر گذار بود انرژیش کاملا مشخصه اما بار اخری ک خوردم فشارم رفت رو ۱۸ وروی یک طرف بدنم تاثیر گذاشت

  5. ماهان

    سلام آقا موندم چرا توو ایران هرچی که مردم دوست داشته حرام اعلام میشه
    الانم رد بول دستمه میخورم به کسی ربطی نداره

    1. مرتضی

      اگه دقت کنید فقط ایران نیست که در مورد این نوشیدنی تردیدهایی دارن

    2. پد

      بخور نوش جونت

  6. وحید

    ردبول خیلی خوبه 🙂
    ولی یکم گرونه 🙁
    واسه اولین بار یکی خوردم تو مسابقه فوتبال دوبرابر همیشه انرژی داشتم.
    البته افراط در هیچ چیزی خوب نیست توصیه میکنم کم بخورید که دچار … نشید…

    1. وحید

      من الان سرکلاس امداد هستم میگه دومین عامل سکته است

  7. سام

    نه مشکل اینجاست که ظاهرا ردبول زیرمیزی نداده!!
    چطور انواع مختلف نوشابه های انرژی زا که همه اکثرا همین ترکیب را دارن مشکلی نداره فقط ردیول که قدیمی ترین و معروف ترین هست تو دنیا مشکل داره؟؟؟؟
    بعد وزارت بهداشت هیچ کشوری نفهمیده فقط ما فهمیدیم اونم بعد این همه سال؟؟؟ در سال ۳ میلیارد قوطی خورده میشه تا الان فرض کنیم ۱۰ نفر هم فوت کرده باشن تو ۱۴-۱۵ سال تولیدش خب ممکنه حتما به یه ترکیبش حساسیت داشتن مثل خیلی ها که به فلفل و یسرس ادویه جات یا حتی پنسیلین حساسیت دارن پس بگیم آنتوبیوتیک و پنسیلین هم ممنوع چون تا الان به علت حساسیت کلی کشته داده

  8. iranl

    من هم با وجود اینکه در امریکا زندگی میکنم اکثر مردم اگاهی کامل دارن ومیدانند که مضر هست ولی بعضی ها مصرف میکنن…من هم گاه گداری هوس نوشیدن میکنم!….ولی میدونم بنا به دلایل گفته شده مضر است…حالا کار به شرعی وغیر شرعی بودنش ندارم…

    1. پد

      داداش منم همزمان دارم تو بیست کشور زندگی میکنم بابام پورش داره خودم بنتلی سوارم هر روزم سایتای ایرانو چک میکنم خخخخخخخ

      1. پارساعبدی

        هههه….
        دمت گرم….

  9. luka

    سلام
    مصرف زیاد اینگونه نوشابه ها فوق العاده خطرناکه . چرا ؟ چون همه مواد تشکیل دهنده سالم و خطرناک تا سقفش در این نوشیدنی ها استفاده می شه. و همین نوشیدنی را تبدیل می کنه به یک بمب ساعتی. بمبی که اون لحظه فوق العاده قوی سرمست از خود بی خود نشون میده . و باز قابل ذکر است که اثر بر جای مانده در افراد مختلف یکسان نیست. ممکنه روی یک بدن خیلی ضعیف دچار سنگ کوب بشه. و از اونطرف ممکنه روی شخص قوی اثرخوبی بگذاره . به مرور زمان به اعتیاد و اختلال های درونی بدن . یکی از عضو های حساس بدن کبد هست. در نهایت از کار افتادن کبد . سرطان های مختلف و و و
    لازمه که بدانید هیچ قرص – کپسول – قطره – شربت – آمپول -سرم – مکمل – داروی گیاهی – دمکرده گیاهی وجود نداره که سریع السیر به حالت ایده آل برسونه مگر اینکه ماده مخدر باشه ! بیشتر فکر کنیم .
    ممکنه اون درس را بیفتی . اما توی زندگی سربلند باشی ! اراده

    به خوراکی هایی که مصرف می کنیم دقت کنیم .
    در سیستم آفرینشی بدن ما مقدار خیلی کمی الکل وجود داره.
    آدامس هایی که در اون ها الکل وجود داره می تونه روی سیستم عصبی بدن اختلال ایجاد کنه .

    بهتره مصرف نوشابه را کم کنیم .
    نوشابه های معمولی کارخونه ای مشکی – زرد – سفید – لیموناد از نوع معمولی انرژی زا هستند.
    که از حداکثر کافئین و قند – گاز که برای سیستم گوارشی بدهست. استفاده میشه. فست فود ها همینطور.

    در نوشابه های زرد از سان ست یلو استفاده میشه که سرطان زاست.

    به زندگی طبیعی بازگردیم.

  10. amir

    به نظر من شرکت رد بول جیب بعضی هارو پر نکرده به خاطر همین غیر شرعی شده ولا تا همین دیروز همه جا میفروختنش چطور ده سال شرعی بوده و تو یه شب غیر شرعی شده؟

    1. محمد

      درود بر شما

      حرفی که زدی بی شمار لایک داره

  11. یارنظر

    من جوانتر که بودم هر وقت کار زیادی داشتم و خسته بودم می خوردم.
    عالی بود. یک نشاط آنی بهت می داد و باعث می شد مضاعف کار کنی. بعد از تمام شدن اثرش البته حسابی خسته بودی و نیاز به استراحت بیشتر داشتی.
    بخورید و بیاشامید ولی زیاده روی نکنید.
    بخورید اما از حلال و طیب ها.
    اسپرم مسپرم هم نداره شایعه است

  12. حبیبی

    من ردبول را در سال ۸۷ تو قشم خوردم، جالب بود، بعد از ۱۵ ساعت رانندگی حالم را جا آورد وانگار یه چورت نیمروزی زده بودم.اون موقع تو قشم خریدم ۷۰۰تومن، الان چقدر شده؟
    اگر فرض کنیم که این ماده بصورت طبیعی بدست اومده خوب مطمینن پس از پالایش هایی بدست اومده نه اینکه اسپرم را بریزند اون تو. که به نظرم به صورت طبیعی صرفه اقتصادی نداره. مصنوعی صرفه تر هست.
    ما میوه میخوریم یا سبزیجات میخوریم که در ایران پای درخت و گیاه فضولات انسانی میریزند، حالا بگیم که این میوه حرام است چون پاش کود انسانی ریخته شده و میوه نجس است. نه بعد از پالایش که گیاه انجام میده اون را تبدیل به مواد مغذی میکنه. و تاحالا هم نگفتند حرام است.
    هر چیزی طبیعیش بهتره و سالم تره البته اگه به شرطی که به میکروب و ویروسی آلوده نباشه.مقدارشم بیشتر از حد مجاز که به بدن آسیب برسونه نباشد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه