شما بگویید؛ هارد دیسک یا SSD؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در سال‌های اخیر هنگام خرید کامپیوتر یا لپ‌تاپ با یک دو راهی در زمینه انتخاب نوع درایو ذخیره‌سازی کامپیوتر مواجهیم. از هارد دیسک (HDD) استفاده کنیم یا از درایو SSD؟ در شما بگویید این هفته قصد داریم بپرسیم اگر قرار باشد بین یکی از این دو مدل درایو ذخیره‌سازی داده یکی را انتخاب کنید کدام گزینه را ترجیح می‌‎دهید؟

هر کدام از این دو نوع درایو مزایا و معایبی دارند. به شکل کلی درایو هارد دیسک یا Hard disk drive نوعی وسیله ذخیره‌سازی داده است که از طریق ضبط مغناطیسی و با کمک هدهایی برای خواندن و نوشتن به ذخیره‌سازی داده می‌پردازد. هارد دیسک از تکنولوژی قدیمی‌تری استفاده می‌کند (این تکنولوژی اولین‌بار شصت سال پیش معرفی شد) و نسبت به درایو SSD ارزان‌قیمت‌تر است. مزیت دیگر این نوع درایوها در کنار قیمت ارزان، توانایی ذخیره‌سازی حجم بالایی از داده‌ها است.

اما درایوهای SSD یا Solid-state drive چه مزایایی دارند و چرا بعضی از کاربران این درایوها را برای ذخیره‌سازی اطلاعات ترجیح می‌دهند؟ درایو SSD دارای دیسک یا موتور چرخان نیست، برق کمتری مصرف می‌کند، مقاوت بیشتری دارد و سرعت آن هم نسبت به درایوهای HDD به شکل قابل‌توجهی بالاتر است. درایو SSD چیزی شبیه حافظه‌های فلش است اما در ابعادی بسیار بزرگتر. اطلاعات در این درایو درون میکروچیپ‌ها ذخیره می‌شود و بر خلاف درایو HDD برای خواندن و نوشتن هم  نیازی به بازوی مکانیکی ندارد. اساسا باید گفت درایو SSD برای استفاده از اطلاعات ذخیره‌شده و برای ذخیره‌سازی نیاز به حرکات فیزیکی ندارد. به این شکل سرعت بالاتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد اما در ازای این سرعت بالاتر باید مبلغ بیشتری هم بپردازد. این مبلغ به طور متوسط چیزی در حدود ۳ تا ۵ برابر بیشتر است.

بیایید نکات گفته شده را جمع‌بندی کنیم. درایو HDD ارزان‌تر است، مدل‌هایی دارد که می‌توان از طریق آن‌‎ها اطلاعات بسیار حجیم را ذخیره‌سازی کرد اما سرعت آن به شکل متوسط در حدود ۳۰ درصد از درایوهای SSD کمتر است.

درایوهای SSD انرژی کمتری مصرف می‌کنند، قیمت گران‌تری دارند، باعث می‌‎شوند هنگام روشن کردن کامپیوتر به شکل مشهودی شاهد سریع‌تر بالا آمدن سیستم باشید و البته مقاوم‌تر و کم‌صداتر هستند گرچه برای ذخیره‌سازی حجم‌قابل توجه داده (برای مثال بیش از ۴ ترابایت) چندان مناسب نیستند.

حال شما بگویید ترجیح می‌دهید از درایو HDD استفاده کنید یا درایو SSD؟ برای این انتخاب چه دلایلی دارید؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۰ دیدگاه
  1. radin

    ۱۰۰% ssd

  2. No One

    به نظرم از هر دو استفاده کنید خوبه چون اگه از PC یا لپ تاب استفاده می کنید یه SSD 128 GB ( در صورت نیاز حجم بالاتر SSD ) برای سیستم عامل و نرم افزار های نصبی یا اختصاص بدین و یه هارد HDD با حجم مورد نیاز برای فایل های دیگه مثل فیلم و آهنگ و عکس و … اختصاص بدین
    البته اینو هم یادم نرفته بگم که اگه PC Gamer هستید و یا گاهی Game میزنید یه SDD مینونه توی لود و اجرای بازی ها خیلی بهتر باشه هر چند این نکته نباید فراموش کرد که بازی های امروزی حجم بالایی دارند و هارد های SSD حجم پایین و قیمت بالایی دارن

    1. مکرمی پور

      چه توی لپ تاپ باشه چه توی دسکتاپ، بهتره دو تایی استفاده کنیم. Ssd به عنوان درایو c که ویندوز سریع تر باهاش بالا بیاد، hdd هم برای بقیه اطلاعات که سریع یا کند اومدنشون برامون مهم نیست.
      در ضمن معذرت می خوام لپ تاب درست نیست، درستشو بهتره بگیم :«لپ تاپ»(اگر واقعا علم و دانش مهمه براتون و دوست دارین کشورمون توی این زمینه بیشتر پیشرفت کنه، کلمات درست رو بکار ببریم.)

  3. فرهاد داوری

    سلام
    ssd برای سرور ها لازم و ضروری هست اما بحث امنیت اطلاعات باعث میشه همیشه raid در نظر بگیریم .
    hdd های قدیمی مزیتشون قیمت و ظرفیت مناسبه اما انصافا قدیمی شدن . اگه قیمت ssd یکم پایین تر بیاد جای بیشتری تو بازار به دست میارن اما بحث قابلیت ریکاوری هارد های سوخته همیشه این مطلب رو می گه که با هزینه نسبتا زیاد قابل بازیابی هستن اما ssd نه .

  4. علی اصغری

    اساسا سرعت و ضریب اطمینان به اطالاعات موجود در درایو های ssd نسبت به هارد های hdd چندین و چند برابر است.
    منظقی ترین انتخاب ، انتخاب یک ssd با حافظه متوسط مثل ۲۵۶ برای اعمال پردازشی مثل اجرای برنامه ها و بازی ها و یک هارد اکسترنال برای ذخیره سازی مالتی مدیا و پشتیبان هاست .
    خوبی ssd ها از این جهت است که علاوه بر سرعت بالا و عملکرد بی نقص به دلیل آدرس یابی دیجیتال نسبت به آدرس یابی مکانیکی در hdd ها ، اطمینان از عدم قطبش دوقطبی موجود در hdd ها هست که اساسا در ssd وجود ندارند.
    اگر عملکرد غیر خطی قطبش های موجود در hdd ها رو هم در نظر بگریم و تاثر پذیری آنها در مقابل عوامل خارجی القایی ، از میزان اطمینان از صحت اطلاعات موجود انباشته شده در طول زمان کاسته میشود.
    البته نکته قابل توجه در مورد ssd ها رو هم فراموش نکنیم که عمر مشخص و محدودی نسبت به hdd ها دارند و اگر حساب کتابش از دستتون در بره و غافل باشین طبیعطا غافل گیر میشین !

  5. Behnam

    با سلام.۱۰۰% برای ذخیره اطلاعات با حجم های خیلی زیاد مثل فیلم وعکس و موزیک. هارد اکسترنال خیلی بهتره. چون هنوز ssd حتی در بازار جهانی هم حجم های بالا که نهایتا ۱ ترابایت هستش به اندازه قیمت یک هارد بیش تر از ۸ ترابایتی هستش که واقعا در خال خاضر به صرفه نیستش. ولی ssd تا حجم ۵۱۲ گیگ برای بوت ویندوز و اطلاعات ضروری مورد نیازی که هر روز میخواهیم بهشون دسترسی داشته باشیم خوب هستش. در کل باید با توجه به نیاز و کمی اینده بینی و بودجه این روز ها خرید کنیم.

  6. محمد غلامی

    بنظرم همهچی به مصرف کننده بسگی داره.بعضی از سیستم ها و مشاغل نیاز به سرعت بالا دارند خب منطقی اینه که از ssd استفاده کنند.ولی بعضی از سیستم ها شخضیند و نیاز به سرعت آنچنانی ندارند خب منطقیه استفاده از hdd.
    اما من ترجیح میدم از ssd استفاده کنم و در کنار اینها از اکسترنال hdd به عنوان ذخیره سازی استفاده کنم…اینجوری خیلی ایده آل بنظرم میاد.

  7. احمد

    سلام
    جدا از بحث قیمت که استفاده صرف از ssd رو غیر منطقی میکنه،بنظر من این مقایسه یجورایی از اول اشتباهه.هارد دیسک قطعه ایه که برای ذخیره سازی و آرشیو و نصب نرم افزار استفاده میشه.در حالی که کاربرد اصلی و دلیل اصلی ساخت ssd درایو برای نصب نرم افزار های مختلف و نصب ویندوز هست.چون این درایو ها از سرعت بسیار بالایی در خوندن اطلاعات برخودارند که باعث میشه لود شدن نرم افزار ها بسیار سریع تر انجام شه.بهمین دلیل هست که اغلب افراد که از کامپیوتر استفاده های تقریبا سنگین دارن یه درایو ssd برای نصب نرم افزار ها و یه هارد دیسک برای ذخیره سازی استفاده میکنند.در کل هر دوش توی یه سیستم احتیاج هست.چون شما سوال رو به صورت عمومی و برای هر کاربری مطرح کردید هر دوش لازمه ولی اگه بصورت خاص برای کاراهای پردازشی سنگین، رندرینگ یا سرور می پرسیدید میشد بینشون یکی رو انتخاب کرد و قطعا انتخاب ssd بود.

  8. وحید

    من دانشجوی برقم .نرم افزارهایی مثل CST و HFSS که باهاشون کار میکنم محدودیت سرعت هارد باعث میشه که پردازنده نتونه کارایی لازم را داشته باشه و معمولا سی پی یو روی ۳ درصد کار میکند. یکی از دوستان که این مشکل را داشت SSD گرفت .شبیه سازی که دو روز تو میکشید الان دوساعته انجام میشه.
    من میگم چون قیمت SSD بالاست یه ۲۵۶ برای درایو C و یه هارد HDD برای ذخیره دیگر اطلاعات داشته باشیم کافیه.

  9. alireza ebrahimi

    باید قبول کنیم که فعلا هاردها بهتر و به صرفه تره چون ssd ها قیمتشون نسبت به ظرفیت واقعا نجومیه.
    ولی اگه کلی بخوایم نگاه کنیم متوجه میشیم که آینده دست ssd هاست البته اگه تولیدش زیاد و ارزون بشه.

  10. احمد

    بنظرم بهترین حالت استفاده ترکیبی از ایناس. برای ما ایرانیا که معمولا فیلم و اطلاعات رو آرشیو میکنیم HDD هم خوبه و میشه روی درایو ssd ویندوز و فایل های سیستمی رو گذاشت تا سرعت کلی سیستم خوب باشه

  11. کیان

    بنظر من هارد درایو در کل بهتر هست، چون می‌شه باهاشون raid0 راه انداخت که خوب سرعتشونو افزایش می‌ده.

    1. مکرمی پور

      با ssd هم میشه

  12. شريف لطفي

    من تو لپ تاپ دو تا هارد دارم یکیSSD بعنوان درایو C که ویندوز و برنامه های نصبی روی اون ریخته شده و یکی HDD بعنوان درایو ذخیره فایلهای شخصی و غیر نصبی . و البته با کمک یه رم ۱۶ سرعت سیستم بطرز عجیبی بالاست. قابل مقایسه با لپ تاپ های با هارد HDD نیست

    1. محمد رضا آزادی

      سلام
      حتما از هارد دیسک ینی hdd برای زخیره سازی اطلاعات استفاده کنید و از ssd برای ویندوز
      سرعت بالا آوردن ویندوز در
      hhd.. 27 ثانیه
      ssd.. 8 ثانیه

      1. مکرمی پور

        قبول دارم.
        البته آقای محترم، «زخیره» نه، «ذخیره» درسته.

    2. علی

      با سلام از نظر از بین رفتن (و ماندگاری) اطلاعات کدوم بهتره

      فیلمها و فایلهایی دارم که بسیار خاطره انگیزه دوست ندارم پاک بشه-

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه