شما بگویید؛ ال‌جی یا سامسونگ؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

خیلی از افراد شنبه‌ها را زیاد دوست ندارند. ولی ما در دیجی‌کالا مگ یک دلیل ویژه برای دوست داشتن شنبه‌ها داریم و آن هم این است که می‌توانیم با یک مطلب «شما بگویید» جدید به سراغ همراهان همیشگی‌مان بیاییم. این هفته قصد داریم به موضوعی نسبتا متفاوت بپردازیم. موضوع این هفته‌ی ما مقایسه‌ی دو محصول خاص یا دو سیستم‌عامل و چیزهایی شبیه این نیست، بلکه قصد داریم به رقابت دیرینه‌ی دو غول تکنولوژی کره‌ای بپردازیم تا ببینیم به نظر شما کدام شرکت در نهایت پیروز خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

رقابت بین ال‌جی و سامسونگ از دیرباز معروف بوده است. این دو کمپانی کره‌ای برای بیش از ۵۰ سال است که با هم رقابت جدی دارند و بارها ماجراهایی در مورد کشمکش‌های میان آن‌ها بر سر ادعای دزدیده شدن مدارک سری، جاسوسی یا مواردی نظیر این‌ها به گوش رسیده است. شاید ما ال‌جی و سامسونگ را بیشتر با گوشی‌هایی مثل LG G5 یا Galaxy S7 بشناسیم ولی در کره‌ی جنوبی نام آن‌ها بیشتر یادآوری نوعی دشمنی حماسی است. کار حتی به جایی رسیده که ورود به ساختمان‌های هر کدام از این دو شرکت بیشتر شبیه عبور از گیت امنیتی فرودگاه است؛ کیف‌ها اسکن می‌شوند، همراه داشتن دوربین عکاسی مجاز نیست، روی لنز دوربین گوشی‌های موبایل با چسب مخصوص پوشانده می‌شود، هیچ نوع فلش مموری یا هارد اکسترنال اجازه‌ی ورود ندارد و دوربین‌های امنیتی تمام گوشه‌های ساختمان را پوشش داده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۳

رقابت ال‌جی و سامسونگ در کره‌ی جنوبی چیزی فراتر از یک رقابت ساده در حوزه‌ی تکنولوژی است. هر کدام از شرکت‌ها قلمروهای خاص خود را دارند. رستوران‌ها و هتل‌ها میان دو شرکت تقسیم شده و کارکنان هر کدام از شرکت‌ها می‌دانند که نباید به قلمروی شرکت دیگر وارد شوند. انتخاب میان سامسونگ و ال‌جی در کره وارد سبک زندگی مردم شده است. شرکت‌های بزرگ و مدیران آن‌ها هم در کره جایگاه اجتماعی خاصی دارند که می‌توان آن را با فرهنگ سلبریتی‌ها مقایسه کرد.

در حال حاضر سامسونگ بزرگترین چائبول (اصطلاحی که در کره به شرکت‌های بزرگی که معمولا مالکیت خانوادگی دارند اطلاق می‌شود) در کره‌ی جنوبی است و ال‌جی هم همواره خود را در بین ۵ چائبول برتر کره حفظ کرده. سامسونگ در سال ۲۰۱۳ درآمدی برابر با ۳۰۴ میلیارد دلار داشته که به تنهایی تقریبا برابر با ۲۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کره‌ی جنوبی بوده است. درآمد ال‌جی هم در سال ۲۰۱۴ به چیزی برابر با ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده. البته عملکرد مالی ال‌جی و سامسونگ در سال‌ها و زمنیه‌های مختلف متفاوت بوده است. برای مثال در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی سامسونگ به لطف فروش خوب Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge بهترین سه‌ماهه‌ی مالی را در دو سال اخیر تجربه کرد. در مقابل ال‌جی علی‌رغم ضرردهی بخش موبایل موفق شد به لطف فروش خوب لوازم خانگی و تلویزیون همچنان سوددهی داشته باشد. ظاهرا گوشی ماژولار LG G5 موفق نشده موفقیتی را که ال‌جی انتظار داشته به ارمغان بیاورد.

ال‌جی یا سامسونگ - اصلی

جالب است بدانید که ماجرای رقابت و دشمنی ال‌جی و سامسونگ  با هم در واقع پس از یک دوستی دیرینه آغاز شده است. لی بیونگ چول (Lee Byung-chull) موسس سامسونگ و کو این هوای (Koo In-hwoi) موسس ال‌جی در یک شهر به دنیا آمدند، به یک مدرسه رفتند و دوستی نزدیکی توام با احترام بین آن‌ها برقرار بود. دوستی آن‌ها تا حدی زیاد بود که دختر دوم لی به همسری پسر سوم کو درآمد که حتی در سامسونگ کار می‌کرد.

لی بیونگ چول در سال ۱۹۳۸ میلادی یک شرکت بازرگانی را در موطن خود گیونگسانگ تاسیس و نام آن را سامسونگ (به معنی سه ستاره) گذاشت. او در دوران جنگ کره تقریبا تمام دارایی خود را از دست داد و با سرمایه‌ی اندک باقیمانده یک کارخانه‌ی قند راه‌اندازی کرد. در سوی دیگر کو این هوای کار خود را از سال ۱۹۴۷ با تاسیس کارخانه‌ی لوازم آرایشی «لوک های» (Luk Hai) آغاز کرد. او سپس در سال ۱۹۵۸ شرکت «گلداستار» (Goldstar) را پایه‌گذاری کرد که بعدها به «ال‌جی الکترونیکز» (LG Electronics) تبدیل شد. علی‌رغم جایگاه کنونی دو شرکت در واقع این ال‌جی بوده که ابتدا وارد صنعت تولید لوازم الکترونیکی شده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۲

A-501، اولین رادیوی لامپی کره‌ی جنوبی، توسط ال‌جی (گلداستار سابق) ساخته شد

دشمنی بین سامسونگ و ال‌جی از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۶۹ دولت کره برنامه‌ای هشت‌ساله را برا حمایت از صنعت نوپای لوازم الکترونیکی تصویب کرد. البته طبق شواهد سامسونگ حتی پیش از اعلام شدن این برنامه از سوی دولت، خود را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیک آماده کرده بوده است. پسر لی در زندگی‌نامه‌ی خود نوشته که پدرش با دوست خود کو ملاقات و برنامه‌ی سامسونگ را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیکی به او اعلام کرده است. ولی کو از شنیدن این خبر خشمگین شده و سر لی فریاد کشیده است. لی که از مخالفت دوست و فامیل سببی خود شوکه شده بوده محل را ترک کرده و از این پس دوستی میان آن‌ها به دشمنی تبدیل شده است.

دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در ایران هم پیشینه‌ای نسبتا طولانی دارند. کمتر ایرانی را می‌توان یافت که در طول عمر خود حداقل از یکی از محصولات این دو شرکت استفاده نکرده باشد. شاید رقابت میان این دو غول تکنولوژی کره‌ای در ایران به اندازه‌ی کره ملموس نباشد، ولی در ایران هم هر کدام از آن‌ها به ویژه در زمنیه‌ی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون طرفداران خاص خود را دارند. شما طرفدار کدام شرکت هستید؟ به نظر شما عملکرد این دو شرکت در حوزه‌های مختلف را چگونه می‌توان با هم مقایسه کرد؟ آیا رقابت آن‌ها در نهایت به پیروزی یکی و شکست دیگری ختم خواهد شد؟ برنده کدام شرکت خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

Drone_Ad

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۲۶ دیدگاه
  1. آرین

    من که نظراتو خوندم یه کم تعجب کردم
    من خودم طرفدار دو آـیشه سامسونگم و شدیدا از الجی مخصوصا تو موبایل بدم میاد
    اگه بخوایم تو نوآوری نظر بدیم که سامسونگ بهتره نسبت به الجی
    تو لوازم خونگی هم همین نظر رو دارم چون الجی برای کسایی خوبه که نمیخوان پول زیادی رو خرج کنن و دنبال یه چیز خوب با قیمت خوب میگردن ولی سامسونگ تو لوازم خونگی کاملا بر عکسه
    قیمت ها تا میلیون ها بیشترن و کیفیت هم همینطور
    سامسونگ بهترین صفحه نمایش و ال ای دی های دنیا رو داره ( البته الجی هم بسیار خوبه )
    استقبال جهانی هم که معلوم کرده سامسونگ رو عموم مردم میپسندن
    پس من کاملا برتری رو با سامسونگ میدونم
    موفق باشید

    1. Amir

      باشه
      ولی به کسی نگو اول ال جی تلوزیون انحنا دار زد بعد طراحان همیشه حاضر در صحنه سامسونگ طبق عادت همیشگی کپی کرد
      آره سامسونگم خوبه
      میدونیم خودمون D:

      1. !12sam

        باشه
        ولی به کسی نگو قبل از الجی سامسونگ گوشی گلکسی راوند رو ساخت بعد ال جی طبق عادت همیشگی کپی زد
        آره الجی هم خوبه
        میدونیم خودمون D:

  2. کاربر

    ال جی و دیگر هیچ

  3. احسان

    LG

  4. احسان

    نمیتونیم بگیم کدوم بهتره چون هرکدوم علاقه مندان خاص و پروپاقرصی دارند اما اگه بخوایم تنوع نو آوری و البته امکانات رو در نظر بگیریم سامسونگ بهتره سامسونگ همیشه به دنبال متمایز بودنه این رو هم بگم من طرفدار این دو برند نیستم و نظر شخصیمه

  5. mahdispd

    فقط سامسونگ
    از همه جلوتره

  6. ابوالفضل عظیمی

    با سلام. دوستان هردو شرکت برند های بسیار خوبی هستن و نمیشه بگیم فقط الجی یا فقط سامسونگ .مثلا سامسونگ در سال ۲۰۱۵پرفروش ترین برند لوازم خانگی دنیا شد درحالیکه الجی تو همون سال نواورانه ترین و باکیفیت ترین برند اعلام شد.ولی این به معنی بیکیفیت بودن سامسونگ نیست بعضی از دویتان طوری دارن حرف میزنن که انگار الجی یا سامسونگ برند های در پیتی و ضعیفی هستن .
    ولی اگه تخصصی بخوایم بش نگاه کنیم در ضمینه موبایل سامسونگ معمولا پرفروشترینه و بهترینه گوشی های اندرویدی (البته الجی در بعضی از سال ها پرچم دارانش از سامسونگ قویتر هستن مثل جی۳ وجی۵)و لی در طرف مقابل ال جی شرکتی که توی همهی گجت هاش یه نواوری داشته و داره.ولی فکر کنم تو ضمینه گوشی برابر باشند یا سامسونگ قویتر باشه.
    ولی تو صنعت لوازم خانگی خصوصا تلوزیون الجی بدون هیچ شکی بهترینه .(اگه از دو برند استفاده کرده باشید متوجه حرفم میشید) اینو من نمیگم میتونید تو یه سرچ ساده امکانات و نواوریها و کیفیت لوازم خانگی الجی رو ببنید که هیچ برندی نداردشون یا سامسونگ پس از الجی از اون ها استفاده کرده و اون هارو به محصولاتش اورده .
    در اخر سرتون رو درد نیارم اگه ما منصفانه نگا کنیم به برتری الجی پی میبریم چون هم نواوری و کیفیت زیاد تری دارن محصولاتش و هممقلوم به صرفه تر و ارزان قیمت تر هستند.

  7. Smash

    ال جی “سابقه” درخشانتری داره. درحال حاظر هم یکی از نوآورترین تولید کننده هاست. دستاوردهایی LG Display کمتر شرکتی داشته.
    دوران گلد استارش، مونیتورها و بخش صفحه نمایشش، لوازم خانگی و آشپزخونش و…
    حالا اینارو کلی گفتم. یعنی در مقایسه با تمام شرکتها نه فقط سامسونگ.

    سامسونگ فقط تو گوشی های هوشمند شاید برتری داشته باشه و کاملاً مشخصه که پرفروشترینه. ولی تو بقیه بخشها مثل لوازم خانگی پر واضحه که بهترین نیست.

    ***»»» سامسونگ تو یه زمینه بی شک بی رقیبه و اونم بازاریابیه! در این حد که گنجشک رو رنگ میکنه و جای قناری میفروشه!!
    (مخصوصاً اگه طرف مقابلش اطلاعات کافی نداشته باشه.)

  8. هیچ

    بعضی دوستان اشتباه گرفتن مگه گفته شد گوشی سامسونگ رو با گوشی الجی مقایسه کنید گفته شد کمپانی با کمپانی -_-
    از نظر من هرکدوم تو زمینه ای حرف اول میزنن مثلا الجی تو لوازم خانگی از یخچال و تلویزیون بگیر تا….حرف اول که نه حرفی برای گفتن داره وسامسونگ هم بیشتر تمرکزش روی اسمارت فون هاش هست چون درامد زایی خوبی براش داره که من فقط سری نوتش رو دوست دارم
    ولی کلا کمپانی الجی رو بیشتر میپسندم چون علاوه بر اسمارت فون های جدیدش در همه زمینه های فعالیتش عالی هست و از نظر من بر عکس سامسونگ که به فکر جیب خودش و کل کل با کمپانی های دیگه هست الجی سرش تو لاک خودشه و برای مشتریش ارزش میزاره از این لحاظ که سرویس خدمات دهی و گارانتی بهتری نسبت به سامسونگ داره حداقلش در ایران و عمر ارزشی وسایل الجی بالا تره مثلا الجی در زمینه ماشین لباسشویی و یخچال و ماکروویو و تلوزیون و حتی کولر گازی جز بهترین برن ها برای مشتری محسوب میشن

  9. محمدامين سادات

    ‎از نظر من سامسونگ تو دو سال اخیر جدای از پیش رفت هایی که داشتهفروش بیشتری هم نصبت له سال های گذشته داشته و اون بر می گرده به نو آوری . درست است که هر دو کمپانی نو آوری دارند ولی این طور که پیداست نو آوری لبه های خمیده سامسونگ بیش از درگاه جادویی الجی پر طرف دار بوده. الجی هم در سال های اخیر پیشرفت های خیلی خوبیداشته مثلا دوربین که در جی۴ واقعا عالی بود و تونست به بهترین دوربین گوشی هوشمند در سال ٢٠١۵ تبدیل بشه. من ضعف سامسونگ را در طراحی میبینم و این به این معنا نیست که سامسونگ از طراحی جالبی استفاده نمی کند یعنی این که طراحی جدید سامسونگ در پرچم داران سال ٢٠١۶ بسیار شبیه به پرچمداران سال پیش است که این می نواند یک ضعف باشد.

  10. حسین

    به نظرمن هر کدوم ازین شرکتا تو یه زمینه ای عالین
    ال جی واقعا تلویزیونای فوق العاده ای میزنه
    سامسونگ گوشی های فوق العاده ای میزنه
    ولی همیشه تو ایران دعوا اغلب سر آیفون و سامسونگه تا الجی و سامسونگ…من خودم اوندفعه سر کلاس با یکی از بچه سر همین موضوع جر و بحث کردم آخه طرفدار دو آتیشه سامسونگم

  11. Ali

    LG

  12. Yahya

    سامسونگ
    من یه گوشی سامسونگ گالاکسی مینی دارم از سال ۲۰۱۰ تا حالا بدون محافظ صفحه و گارد داره کار میکنه با توجه به کارم که در محیط صنعتی شاید صد بار از دستم افتاده نمونه اش امروز صبح تقریبا از یک متری از دستم افتاد رو سرامیک ولی همچنان با باطری اصلی خودش داره مثل روز اول کار میکنه یا ماشین لباسشوی هشت سال که داریمش و روزی حدود سه ساعت داره کار میکنه فقط یه بار زغال موتورش عوض شده که اون خودم با دوازده هزارتومن درستش کردم و یه جاروبرقی که اونم بعد سه سال همسایمون برد از بس بهش فشار اورد بربرینگ خراب شد و دوباره تعمیرش کردیم ولی از ال جی یه ماشین ظرف شویی داریم که بعد یک سال نیم موتورش و درب مخزن ابش خراب شدو حدود صد و پنجاه تومن خرج رو دستم گذاشت گوشی ال جی هم قبلا داشتم و خانومم جی ۴ داره که با توجه به اینکه قبلش سامسونگ اس ۲ پلاس داشته ازش راضی نیست یه جاروبرقی هم الجی داریم که از روز اول موترش مسکل داشت و تلویزیون هم الجی هست که با توجه به اینکه led هست کیفیتش اصلا به سامسونگ نمی رسه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه