شما بگویید؛ ال‌جی یا سامسونگ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

خیلی از افراد شنبه‌ها را زیاد دوست ندارند. ولی ما در دیجی‌کالا مگ یک دلیل ویژه برای دوست داشتن شنبه‌ها داریم و آن هم این است که می‌توانیم با یک مطلب «شما بگویید» جدید به سراغ همراهان همیشگی‌مان بیاییم. این هفته قصد داریم به موضوعی نسبتا متفاوت بپردازیم. موضوع این هفته‌ی ما مقایسه‌ی دو محصول خاص یا دو سیستم‌عامل و چیزهایی شبیه این نیست، بلکه قصد داریم به رقابت دیرینه‌ی دو غول تکنولوژی کره‌ای بپردازیم تا ببینیم به نظر شما کدام شرکت در نهایت پیروز خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

رقابت بین ال‌جی و سامسونگ از دیرباز معروف بوده است. این دو کمپانی کره‌ای برای بیش از ۵۰ سال است که با هم رقابت جدی دارند و بارها ماجراهایی در مورد کشمکش‌های میان آن‌ها بر سر ادعای دزدیده شدن مدارک سری، جاسوسی یا مواردی نظیر این‌ها به گوش رسیده است. شاید ما ال‌جی و سامسونگ را بیشتر با گوشی‌هایی مثل LG G5 یا Galaxy S7 بشناسیم ولی در کره‌ی جنوبی نام آن‌ها بیشتر یادآوری نوعی دشمنی حماسی است. کار حتی به جایی رسیده که ورود به ساختمان‌های هر کدام از این دو شرکت بیشتر شبیه عبور از گیت امنیتی فرودگاه است؛ کیف‌ها اسکن می‌شوند، همراه داشتن دوربین عکاسی مجاز نیست، روی لنز دوربین گوشی‌های موبایل با چسب مخصوص پوشانده می‌شود، هیچ نوع فلش مموری یا هارد اکسترنال اجازه‌ی ورود ندارد و دوربین‌های امنیتی تمام گوشه‌های ساختمان را پوشش داده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۳

رقابت ال‌جی و سامسونگ در کره‌ی جنوبی چیزی فراتر از یک رقابت ساده در حوزه‌ی تکنولوژی است. هر کدام از شرکت‌ها قلمروهای خاص خود را دارند. رستوران‌ها و هتل‌ها میان دو شرکت تقسیم شده و کارکنان هر کدام از شرکت‌ها می‌دانند که نباید به قلمروی شرکت دیگر وارد شوند. انتخاب میان سامسونگ و ال‌جی در کره وارد سبک زندگی مردم شده است. شرکت‌های بزرگ و مدیران آن‌ها هم در کره جایگاه اجتماعی خاصی دارند که می‌توان آن را با فرهنگ سلبریتی‌ها مقایسه کرد.

در حال حاضر سامسونگ بزرگترین چائبول (اصطلاحی که در کره به شرکت‌های بزرگی که معمولا مالکیت خانوادگی دارند اطلاق می‌شود) در کره‌ی جنوبی است و ال‌جی هم همواره خود را در بین ۵ چائبول برتر کره حفظ کرده. سامسونگ در سال ۲۰۱۳ درآمدی برابر با ۳۰۴ میلیارد دلار داشته که به تنهایی تقریبا برابر با ۲۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کره‌ی جنوبی بوده است. درآمد ال‌جی هم در سال ۲۰۱۴ به چیزی برابر با ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده. البته عملکرد مالی ال‌جی و سامسونگ در سال‌ها و زمنیه‌های مختلف متفاوت بوده است. برای مثال در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی سامسونگ به لطف فروش خوب Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge بهترین سه‌ماهه‌ی مالی را در دو سال اخیر تجربه کرد. در مقابل ال‌جی علی‌رغم ضرردهی بخش موبایل موفق شد به لطف فروش خوب لوازم خانگی و تلویزیون همچنان سوددهی داشته باشد. ظاهرا گوشی ماژولار LG G5 موفق نشده موفقیتی را که ال‌جی انتظار داشته به ارمغان بیاورد.

ال‌جی یا سامسونگ - اصلی

جالب است بدانید که ماجرای رقابت و دشمنی ال‌جی و سامسونگ  با هم در واقع پس از یک دوستی دیرینه آغاز شده است. لی بیونگ چول (Lee Byung-chull) موسس سامسونگ و کو این هوای (Koo In-hwoi) موسس ال‌جی در یک شهر به دنیا آمدند، به یک مدرسه رفتند و دوستی نزدیکی توام با احترام بین آن‌ها برقرار بود. دوستی آن‌ها تا حدی زیاد بود که دختر دوم لی به همسری پسر سوم کو درآمد که حتی در سامسونگ کار می‌کرد.

لی بیونگ چول در سال ۱۹۳۸ میلادی یک شرکت بازرگانی را در موطن خود گیونگسانگ تاسیس و نام آن را سامسونگ (به معنی سه ستاره) گذاشت. او در دوران جنگ کره تقریبا تمام دارایی خود را از دست داد و با سرمایه‌ی اندک باقیمانده یک کارخانه‌ی قند راه‌اندازی کرد. در سوی دیگر کو این هوای کار خود را از سال ۱۹۴۷ با تاسیس کارخانه‌ی لوازم آرایشی «لوک های» (Luk Hai) آغاز کرد. او سپس در سال ۱۹۵۸ شرکت «گلداستار» (Goldstar) را پایه‌گذاری کرد که بعدها به «ال‌جی الکترونیکز» (LG Electronics) تبدیل شد. علی‌رغم جایگاه کنونی دو شرکت در واقع این ال‌جی بوده که ابتدا وارد صنعت تولید لوازم الکترونیکی شده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۲

A-501، اولین رادیوی لامپی کره‌ی جنوبی، توسط ال‌جی (گلداستار سابق) ساخته شد

دشمنی بین سامسونگ و ال‌جی از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۶۹ دولت کره برنامه‌ای هشت‌ساله را برا حمایت از صنعت نوپای لوازم الکترونیکی تصویب کرد. البته طبق شواهد سامسونگ حتی پیش از اعلام شدن این برنامه از سوی دولت، خود را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیک آماده کرده بوده است. پسر لی در زندگی‌نامه‌ی خود نوشته که پدرش با دوست خود کو ملاقات و برنامه‌ی سامسونگ را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیکی به او اعلام کرده است. ولی کو از شنیدن این خبر خشمگین شده و سر لی فریاد کشیده است. لی که از مخالفت دوست و فامیل سببی خود شوکه شده بوده محل را ترک کرده و از این پس دوستی میان آن‌ها به دشمنی تبدیل شده است.

دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در ایران هم پیشینه‌ای نسبتا طولانی دارند. کمتر ایرانی را می‌توان یافت که در طول عمر خود حداقل از یکی از محصولات این دو شرکت استفاده نکرده باشد. شاید رقابت میان این دو غول تکنولوژی کره‌ای در ایران به اندازه‌ی کره ملموس نباشد، ولی در ایران هم هر کدام از آن‌ها به ویژه در زمنیه‌ی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون طرفداران خاص خود را دارند. شما طرفدار کدام شرکت هستید؟ به نظر شما عملکرد این دو شرکت در حوزه‌های مختلف را چگونه می‌توان با هم مقایسه کرد؟ آیا رقابت آن‌ها در نهایت به پیروزی یکی و شکست دیگری ختم خواهد شد؟ برنده کدام شرکت خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

Drone_Ad



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۲۶ دیدگاه
  1. Amirhossein

    سلام,در جواب بعضی از دوستان که میگن امارجهانی رو نگاه کنید,به میزان فروش نگاه کنید,باید بگم که یکی از دلایل فروش بالای سامسونگ مطرح بودن اسم سامسونگ در خانوار هاست.بعنی خیلی از افراد بدون اگاهی و به دلیل مطرح بودن سامسونگ نسبت به الجی و بدون تحقیق محصولات سامسونگ رو خریداری می کنند.به ویژه در مورد گوشی های موبایل که الجی خیلی نسبت به سامسونگ کمتر شناخته شدست.نه به دلیل بدتر بودن بلکه بدلیل اینکه افراد نظرات و اعتقادات خودشون رو به نسل های بعدی انتقال میدن.الجی هم از چهار سال پیش کم کم تو صنعت موبایل شناخته شد.البته یکی از مهم ترین دلایل فروش بد الجی جی ۵ طراحی بد اونه.هر کسی اولین چیزی که در مورد خرید گوشی موبایل در نظر میگیره طراحی گوشیه و الجی هم در اخرین پرچمدارش در این زمشنه واقعا بد عمل کرد.{تاکید می کنم که بحث من در مورد گوشی های موبایل است}.با تشکر

    1. 아리

      ای خــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدا لابد سامسونگ یه غلطی کرده که اسمش تو خانوار ها افتاده دیگه
      جنسش با کیفیته مردم هم میخرن. دیگه فروش زیاد رو از روی تعصب نگاه نکنید اگه به منطق شماست تا الان ۱ ملیارد آیفون فروخته شده پس ما الان تو دریایی از افراد نا آگاه داریم غرق میشیم!

  2. اسی

    تو ضمینه لوازم خانگی قطعا حرف اول رو الجی میزنه مخصوصا تو تلویزیون و ماشین لباسشوی و یخچال.
    توی تلویزیون امکاناتی نظیر: فناوری پنل تصویری OLED منحنی (همونطور که میدونید اولین شرکتی که تلویزیون منحنی ساخت الجی هستش و بهترین کیفیت تصویر رو OLED داره) ، WiDi , MHL , Miracast و ریموت کنترل جادویی و سیستم عامل WebOS و و کلی امکاناتی دیگه که یکه تاز بخش تلویزیون در جهان هستش
    توی یخچال هم امکاناتی نظیر: فناوری کمپرسور خطی و فیلتر بهداشتی یا سیستم Hygiene Fresh و سیستم عیب یابی هوشمند و فیلتر بهداشتی ۴ مرحله‌ای و غیره هستش که از یخچال های سامسونگ خیلی بهتره
    توی ماشین لباسشویی هم اگه اطلاع داشته باشین هر سال بهترین لباسشویی ها از آن الجی میشه که کافیه با یه سرچ ساده تو گوگل متوجه امکانات و فناوری های منصربفردش بشین و بفهمین که چرا رف اولو تو لباسشویی میزنه چندتاشو خودم میگم: – مجهز به موتور Direct Drive – مجهز به سیستم ۶Motion – مجهز به سیستم عیب یاب هوشمند- دارای سنسور هوشمند اندازه گیری وزن لباس
    تو ضمینه گوشی موبایل هم هیچی از سامسونگ کم نداره بلکه برتر هم هست اگه تمام پرچمدارهای هرساله دو شرکت رو باهم مقایسه کنید متوجه میشین بهترین کیفیت دوربین رو الجی داره کمترین امار خرابی رو الجی داره قیمت مقرون بصرفه تر. امکانات و نو اوری های زیاد مثل قاب پشتی موبایل قابل خود ترمیم کننده که توی هیچ موبایلی نمیبینی. طراحی ماژولار. استحکام و دوام و ماندگاری و ضدضرجه و ضد اب در درجه نظامی امریکا در گوشی V10 و فناوری OIS , فوکوس لیزری که اینارو اول الجی استفاده کرده و سنسور طیف نور. امکان تنظیمات دستی (در حد دوربین های DSLR) در عکاسی و فیلمبرداری برای اولین بار در الجی. دوربین دوتایی پشت و دوتایی جلو با زاویه دید گسترده و وسیع و بازم اولین بار در الجی. دو صفه نمایش در جلو. ثبت تصاویر در حالت RAW DNG . و کلی امکانات و فناوری جدید که متخص الجی هستش
    در اخر هم اگه یکم تحقیق کنید متوجه میشید الجی هر ساله در هر بخشی از محصولاتش چه در لوازم خانگی چه موبایل هر سال کلی فناوری و امکانات جدید اراعه داده که نمونشو تو هیچ مصولی نمیتونید ببینید اما شاید بپرسین پس چرا فروش سامسونگ تو بخش موبایل بیشتره بزرگترین دلیلش هم تبلیغات بیش از حد سامسونگه. نمیخوام بگم سامسونگ بده نه اتفاقا خیلی هم خوبه اما بدلیل تبلیغات بیشتر فروش بیشتری کرده و الی از نظر امکانات از فناوری پایین تر از الجی هستش

  3. Reza

    سامسونگ به دلیل تلویزیون های suhd خوبش و کوشی های خوبش
    در کل سامسونگ در بیشتر زمینه ها lg رو شکست داده

    1. NOKIA___hero

      یعنی از نظر تو تلوزیون های مسخره سامسونگ از اولدهای ال جی بهتره؟

      1. امیر

        شما بهتره نقد و بررسی تلوزیون های سامسونگ رو ببینید!
        این سامسونگه که هر سال داره جای برترین تلوزیون سال رو تصاحب میکنه. قابلیت ارتقای سخت افزار و سیستم عامل تایزن و کنترل لمسی سامسونگ همراه با ساند بار های ۳۶۰ و بیسیم و خیلی چیزایی دیگه تلوزیون های مسخره الجی رو قورت میده.

      2. محمد

        فقط سامسونگ

  4. Erfan

    الجی تو لوازم خانگی یک کتازه و خیلی خوبه ولی تلویزیون های سامسونگ حرف نداره من اینو به عینه دیدم تو موبایل نظر شخصیم الجی هست و گوشی های خیلی با کیفیتی تولید می کنه ولی خوب سامسونگ بازار گوشی رو دستش گرفته و در کل سامسونگ یک شرکت همه فن حریفه

  5. AHMAD

    به طور کلی الجی بهتره چرا که همیشه بهترین ایده ها ، فناوری ها و کار های خلاقانه رو تو محصولاتش پیاده کرده و در بخش موبایل در تمامی پرچم دارانش خلاقانه ترین ایده هارو داشته …….
    ولی سامسونگ به غیر از کمی تغییر تو امکانات داخلی فقط با تغییر انداره گوشی و …. پرچم دار معرفی کرده…….Life is Good

  6. عرفان

    هی میگن نوآوری نوآوری.آخرش که چی؟با این نوآوری الجی، سامسونگ تونست فروش بیشتری داشته باشه؟
    کسی نوآوری رو معیار برای مقایسه قرار نمیده چون تاثیری رو عملکرد نداره! اکثرا عملکرد گوشی رو مورد بررسی قرار میدن که در این مورد سامسونگ یه قدم از الجی جلوتره.

  7. عرفان

    هی میگن الجی نوآوری نوآوری! کو نوآوری؟ باتری از داخل گوشی در بیاد میشه نوآوری و یه چیز کاربردی؟! اما لبه های خمیده میشه کپی و چیزی برای تبلیغ گوشی!
    نوآوری برای اکثر خریداران معیاری نیست و تاثیری هم در عملکرد گوشی نداره. اکثر مردم عملکرد گوشی رو معیار قرار میدن که در این مورد سامسونگ یه قدم از الجی جلوتره!

  8. امین حمیدی

    سلام و درود .
    منم مانند خیلی از دوستان ، سامسونگ samsung
    سامسونگ تلاش زیادی در حوزه های مختلف فنآوری کرده ، نوکیا را عقب زد و اپل را هم به چالش کشید و در اکثر برندها هم شاهد تولید گوشی هایی در قامت نوعی گلکسی سامسونگ حداقل در جلوی انها هستیم . هر برندی چندی پیش به یک سیاست سامسونگ تاخته بود ، اعم از نوع طراحی ، بیرون زدگی های لنز ، دکمه ی هوم ، … اما هماکنون خود آن شرکت ها در همان زمینه که مدعی بودند پشت سر سامسونگ قرار گرفتن . مانند اچ تی سی و اپل و…البته این برای گوشی ها بود .
    در زمینه ی تلویزیون و صفحه های نمایش نیز ، super amuled های سامسونگ زبانزد هست . این بخاطر تغییر کاربرد صفحه هات در تلویزین ها و گوشی ها و مانیتور با هم هستند ، این راز موفقیت سامسونگ در این زمینه است . تلنکولوژی ساخت پنل یک تلویزیون با یک گوشی متفاوت است و شرکتهایی چون ال جی و سونی این را درک نکرده و جالب اینجاست مایل به تغییر رویه خود نیز نیستند و مانند نوکیا به سیاستهای اشتباهی که خود نیز واقف هستند ، ادامه میدهند و ادامه ی این کار ثابت کرده به شکست آنها خواهد انجامید .
    تولید چیپست های گرافیکی و پردازنده هایی که شاید در سه سال پیش حرفی برای گفتن نداشتن ولی اکنون از سازنده های اصلی این لوازم نیز جلو زده بطوریکه مشکلی که کوالکوم در معرفی اسنپدراگون ۸۱۰ بوجود آمد فرصتی بود برای به رخ کشیدن پردازنده اگزینوس سامسونگ که راه ترقی را پیش بگیرد .
    و هم اکنون در اخبار منتشر شده حتما دنبال کرده اید که amd و nvidia هم دست بدامان سامسونگ در تولید پردازنده های ۱۴ نانو متری آن شده اند ، جالب اینجاست که سامسونگ درحال معرفی پردازنده های ۱۲ و ۱۰ نانومتری هست .
    تنوع تولیدی بیشتر به نسبت به ال جی مانند معرفی دوربین های دیجیتال مختلف ، رم و کارت های حافظه در سرعت و کلاس و گنجایش مختلف ، لب تاپ ونیز ال جی ورود نکرده اما سامسونگ رقیب جدی برای مدعیان اصلی آن برند ها در این کلاس ها شده است .
    تنوع در تولید محصولات خانگی و دنیای فنآوری باعث پیشی گرفتن سامسونگ در کنار معرفی کاربردهای جدید برای محصولات خود این شرکت را در این رده قرار داده و کار برای ال جی و سایر برند و شرکت ها نیز مشکل میشود .
    همواره پیروز و موفق باشید

  9. سام

    فقط lg

    1. NadeR

      آقا تکلیفتو با خودت معلوم کن!! یه جا میگی هیچ کدوم ، من امریکایی دوست دارم
      یه جا میگی فقط ال جی؟؟
      اپلی ها جایی که حرفی از اپل نباشه از رقیب سامسونگ دفاع میکنن

  10. ایمان

    معلومه LG همیشه اوله

    1. Ali S

      مثلا تو کدوم رده بندی؟

  11. آرش

    فقط ال جی
    همیشه نوآوری
    همیشه بهترین های با مناسب ترین قیمت

  12. حمید

    من که تا حالا تجربه خوبی از سامسونگ نداشتم؛ یه lcd سامسونگ خریدیم بعد چند ماه تصویرش تاریک شد. برا یکی دیگه از اقوام هم که تقریبا با ما تلوزیون سامسونگ گرفته بود هم همین طوری شد.
    یه مانیتور سامسونگ برا pc گرفتیم، اون مشکل خاصی نداشت تا اینکه بعد چند سال یه خط عمودی افتاد وسط صفحه.
    تو خانواده هم تجربه داشتن ۲تا تبلت سامسونگ و یه گوشی سامسونگ رو داشتیم، که همشون بعد یک سال از بس کند و لگی میشن که دیگه استفاده ازشون واقعا اعصاب خورد کن میشد… بخاطر همین تقریبا کل خانواده چه تو گوشی و لپتاپ، چه لوازم خانگی رفتیم سمت سونی؛ شاید یکم تو لوازم خانگی قیمتش بالاتر باشه یا مثلا نمایندگیهاش کم باشن، ولی کیفیتش واقعا عالی و ثابت شده س.
    تجربه خاصی از الجی نداشتم، ولی حداقل تا ۴-۵ سال قبل که اخبار این کره ای ها رو دنبال میکردم، به نظرم الجی محصولات نوآورانه تر و خلاقانه تر بیشتر میزد.
    پس اگه بخوام فقط یکی رو بین این ۲تا انتخاب کنم؛ میگم LG.

    1. Ali S

      میتونم بپرسم شما از وسایلتون چطوری استفاده میکردید؟؟؟ لطفا بیشتر مراقب وسیله هاتون باشید!جالبه همه محصولات سامسونگ هم داشتید! اگه سامسونگ اینطوره که شما میگید الان سامسونگی در کار نبود خخخخ

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما