شما بگویید؛ ال‌جی یا سامسونگ؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

خیلی از افراد شنبه‌ها را زیاد دوست ندارند. ولی ما در دیجی‌کالا مگ یک دلیل ویژه برای دوست داشتن شنبه‌ها داریم و آن هم این است که می‌توانیم با یک مطلب «شما بگویید» جدید به سراغ همراهان همیشگی‌مان بیاییم. این هفته قصد داریم به موضوعی نسبتا متفاوت بپردازیم. موضوع این هفته‌ی ما مقایسه‌ی دو محصول خاص یا دو سیستم‌عامل و چیزهایی شبیه این نیست، بلکه قصد داریم به رقابت دیرینه‌ی دو غول تکنولوژی کره‌ای بپردازیم تا ببینیم به نظر شما کدام شرکت در نهایت پیروز خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

رقابت بین ال‌جی و سامسونگ از دیرباز معروف بوده است. این دو کمپانی کره‌ای برای بیش از ۵۰ سال است که با هم رقابت جدی دارند و بارها ماجراهایی در مورد کشمکش‌های میان آن‌ها بر سر ادعای دزدیده شدن مدارک سری، جاسوسی یا مواردی نظیر این‌ها به گوش رسیده است. شاید ما ال‌جی و سامسونگ را بیشتر با گوشی‌هایی مثل LG G5 یا Galaxy S7 بشناسیم ولی در کره‌ی جنوبی نام آن‌ها بیشتر یادآوری نوعی دشمنی حماسی است. کار حتی به جایی رسیده که ورود به ساختمان‌های هر کدام از این دو شرکت بیشتر شبیه عبور از گیت امنیتی فرودگاه است؛ کیف‌ها اسکن می‌شوند، همراه داشتن دوربین عکاسی مجاز نیست، روی لنز دوربین گوشی‌های موبایل با چسب مخصوص پوشانده می‌شود، هیچ نوع فلش مموری یا هارد اکسترنال اجازه‌ی ورود ندارد و دوربین‌های امنیتی تمام گوشه‌های ساختمان را پوشش داده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۳

رقابت ال‌جی و سامسونگ در کره‌ی جنوبی چیزی فراتر از یک رقابت ساده در حوزه‌ی تکنولوژی است. هر کدام از شرکت‌ها قلمروهای خاص خود را دارند. رستوران‌ها و هتل‌ها میان دو شرکت تقسیم شده و کارکنان هر کدام از شرکت‌ها می‌دانند که نباید به قلمروی شرکت دیگر وارد شوند. انتخاب میان سامسونگ و ال‌جی در کره وارد سبک زندگی مردم شده است. شرکت‌های بزرگ و مدیران آن‌ها هم در کره جایگاه اجتماعی خاصی دارند که می‌توان آن را با فرهنگ سلبریتی‌ها مقایسه کرد.

در حال حاضر سامسونگ بزرگترین چائبول (اصطلاحی که در کره به شرکت‌های بزرگی که معمولا مالکیت خانوادگی دارند اطلاق می‌شود) در کره‌ی جنوبی است و ال‌جی هم همواره خود را در بین ۵ چائبول برتر کره حفظ کرده. سامسونگ در سال ۲۰۱۳ درآمدی برابر با ۳۰۴ میلیارد دلار داشته که به تنهایی تقریبا برابر با ۲۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کره‌ی جنوبی بوده است. درآمد ال‌جی هم در سال ۲۰۱۴ به چیزی برابر با ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده. البته عملکرد مالی ال‌جی و سامسونگ در سال‌ها و زمنیه‌های مختلف متفاوت بوده است. برای مثال در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی سامسونگ به لطف فروش خوب Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge بهترین سه‌ماهه‌ی مالی را در دو سال اخیر تجربه کرد. در مقابل ال‌جی علی‌رغم ضرردهی بخش موبایل موفق شد به لطف فروش خوب لوازم خانگی و تلویزیون همچنان سوددهی داشته باشد. ظاهرا گوشی ماژولار LG G5 موفق نشده موفقیتی را که ال‌جی انتظار داشته به ارمغان بیاورد.

ال‌جی یا سامسونگ - اصلی

جالب است بدانید که ماجرای رقابت و دشمنی ال‌جی و سامسونگ  با هم در واقع پس از یک دوستی دیرینه آغاز شده است. لی بیونگ چول (Lee Byung-chull) موسس سامسونگ و کو این هوای (Koo In-hwoi) موسس ال‌جی در یک شهر به دنیا آمدند، به یک مدرسه رفتند و دوستی نزدیکی توام با احترام بین آن‌ها برقرار بود. دوستی آن‌ها تا حدی زیاد بود که دختر دوم لی به همسری پسر سوم کو درآمد که حتی در سامسونگ کار می‌کرد.

لی بیونگ چول در سال ۱۹۳۸ میلادی یک شرکت بازرگانی را در موطن خود گیونگسانگ تاسیس و نام آن را سامسونگ (به معنی سه ستاره) گذاشت. او در دوران جنگ کره تقریبا تمام دارایی خود را از دست داد و با سرمایه‌ی اندک باقیمانده یک کارخانه‌ی قند راه‌اندازی کرد. در سوی دیگر کو این هوای کار خود را از سال ۱۹۴۷ با تاسیس کارخانه‌ی لوازم آرایشی «لوک های» (Luk Hai) آغاز کرد. او سپس در سال ۱۹۵۸ شرکت «گلداستار» (Goldstar) را پایه‌گذاری کرد که بعدها به «ال‌جی الکترونیکز» (LG Electronics) تبدیل شد. علی‌رغم جایگاه کنونی دو شرکت در واقع این ال‌جی بوده که ابتدا وارد صنعت تولید لوازم الکترونیکی شده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۲

A-501، اولین رادیوی لامپی کره‌ی جنوبی، توسط ال‌جی (گلداستار سابق) ساخته شد

دشمنی بین سامسونگ و ال‌جی از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۶۹ دولت کره برنامه‌ای هشت‌ساله را برا حمایت از صنعت نوپای لوازم الکترونیکی تصویب کرد. البته طبق شواهد سامسونگ حتی پیش از اعلام شدن این برنامه از سوی دولت، خود را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیک آماده کرده بوده است. پسر لی در زندگی‌نامه‌ی خود نوشته که پدرش با دوست خود کو ملاقات و برنامه‌ی سامسونگ را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیکی به او اعلام کرده است. ولی کو از شنیدن این خبر خشمگین شده و سر لی فریاد کشیده است. لی که از مخالفت دوست و فامیل سببی خود شوکه شده بوده محل را ترک کرده و از این پس دوستی میان آن‌ها به دشمنی تبدیل شده است.

دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در ایران هم پیشینه‌ای نسبتا طولانی دارند. کمتر ایرانی را می‌توان یافت که در طول عمر خود حداقل از یکی از محصولات این دو شرکت استفاده نکرده باشد. شاید رقابت میان این دو غول تکنولوژی کره‌ای در ایران به اندازه‌ی کره ملموس نباشد، ولی در ایران هم هر کدام از آن‌ها به ویژه در زمنیه‌ی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون طرفداران خاص خود را دارند. شما طرفدار کدام شرکت هستید؟ به نظر شما عملکرد این دو شرکت در حوزه‌های مختلف را چگونه می‌توان با هم مقایسه کرد؟ آیا رقابت آن‌ها در نهایت به پیروزی یکی و شکست دیگری ختم خواهد شد؟ برنده کدام شرکت خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

Drone_Ad

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۲۶ دیدگاه
  1. مجتبی

    آمارهای جهانی بیانگر پاسخ این سوال هست.
    توضیح های احساسی بسیاری از دوستان اصلا ملاک مناسبی برای اینکه بدونیم کدومیک از برندهای زیر موفق تر و برجسته تر هستند، نیست.
    با یک تحقیق نه چندان دشوار، کاملاً متوجه میشیم که سامسونگ بسیار برجسته تر از ال جی در بازار دنیا مطرح هست، البته این به معنای ضعیف بودن ال جی نیست، بلکه در رقابت بین این دو برند سامسونگ تقریبا در اکثر موارد بالاتر از ال جی قرار میگیره.
    در زمینه موبایل که بسیاری از دوستان بهش پرداختن، ال جی از نظر مورد توجه بودن و به عبارت خودمونی ربایش دل مشتریان، به هیچ عنوان با سامسونگ قابل مقایسه نیست. در بازار کنونی در بین اسمارت فونها و رقیب های صدر جدولی فقط نام سامسونگ و اپل شنیده میشه و حتی برندهای مطرح دیگه مثل سونی و اچ تی سی هم از این آمار، بی بهره هستند.
    همینطور در زمینه لوازم خانگی و صوتی و تصویری گرچه فاصله سامسونگ و ال جی نسبت به گوشی موبایل کمتر میشه اما همچنان کفه ترازو به سمت سامسونگ سنگین تر هست.
    در زمینه ارزش برند هم که سامسونگ دارای رنک بسیار بسیار بالاتری از ال جی هست.
    در کل، تا به امروز سامسونگ نسبت به ال جی عملکرد بهتری داشته و موفق تر بوده. بازهم تاکید می کنم، این به معنای عملکرد ضعیف ال جی نیست. در کل عزم سامسونگ و ال جی برای تسخیر بازار الکترونیک دنیا ستودنیه. این ۲ برند که به نوعی تداعی کننده تکنولوژی صنعت الکترونیک کشور کره در اذهان عمومی هستند، روی هم به خوبی تونستن ذهن و انتخاب مشتریها رو به سمت خودشون جذب کنند.
    پس جواب منطقی این سوال، سامسونگ هست.
    و جواب احساسی این سوال این هست که محصول کدوم برند رو داریم و دوست داریم برتر باشه! بعضی ها میگند سامسونگ و بعضی ها میگند ال جی!
    ضمناً هم سامسونگ و هم ال جی در زمینه های غیر الکترونیک هم فعالیت گسترده ای دارن. ال جی در زمینه های شیمیایی و آرایشی و سامسونگ در زمینه صنایع سنگین، انرژی، کشتی سازی و حتی تانک و ادوات نظامی فعالیت گسترده و جهانی دارن. به تمام اینها فعالیت های خدماتی و نرم افزاری هم اضافه میشه که خارج از حوصله این مبحث هست.

    1. Mahbod

      ببین شما باید تبلیغ های بیش از حد سامسونگ هم مد نظر بگیری که هر سال با اینکه ما با چشم عادی متوجه بهتر بودن دوربین گوشی الجی میشیم ولی بازم یک سری از شرکتا بدون هیچ دلیلی میگن بهترین دوربین برای سامسونگ با اینکه هم اپل و هم الجی بهتر عمل کردن. این موضوع فقط برای گوشی نیست توی همه چی سامسونگ تبلیغ کرده و باید سراغ کسایی بریم که خودشون سامسونگ دارن و واقعا به اون اندازه ای که سامسونگ تبلیغ میکنه راضی نیستن.

      1. NadeR

        چرا باید یه نفر به خاطر اینکه از سامسونگ بدش میاد اینهمه دروغ بگه؟ چرا حرفایی میزنی که حتی یک سند هم براشون موجود نیست؟ خیلی خنده داره خراب کردن سامسونگ به چه قیمت آخه… چرا باید سایتا الکی از سامسونگ دفاع کنن؟
        اتفاقا برعکس به عرضتون رسوندن تمام کسایی که محصولات سامسونگ خریدن کاملا راضی هستن و بسیاری از کسانی که موبایل های بالارده سامسونگ داشتن به این برند به عنوان انتخاب بعدی خودشون وفادار بودن نمیدونی بدون برو یکم تحقیق کن بعد بگو سامسونگ فلانه. خوبه تازه دیجیکالا مقایسه عکس های سامسونگ و اپل رو گذاشت و اپل فاجعه به بار آورد. کاملا معلومه سامسونگ برندست و الان شما فقط قصد بد جلوه دادن سامسونگ رو دارید.
        یه مدتیه خیلی ها گیر میدن میگن سامسونگ تبلیغ میکنه! خوب کاری میکنه! حقشه! فکر میکنید سامسونگ فقط با تبلیغ میره جلو و تمام محصولاتش الکیه درحالیکه مبلقی که سامسونگ برای تحقیق و توسعه محصولات خرج میکنه بیشتر از گوگل و اپل بوده. گوگل ۹.۸ میلیارد، اپل ۶ میلیارد و سامسونگ ۱۴ میلیلارد دلار. پس لطف کنید این افکار کوته بینانه رو بذارید کنار.
        ممنون از دیجیکالا .

      2. sepehr

        اپل واجعه به بار اورد؟ کدومو میگی؟؟؟؟؟؟؟ نکنه همون دراپ تست هایی رو میگی که s7 فاجعه بود؟؟؟؟ یا تست سرعت اجرای اپلیکیشن هارو میگی که s7 چهل و دو ثانیه عقب موند؟؟؟؟؟ یا شکستی که از وان پلاس خورد؟؟؟؟ تست دوربین پرچم دار یک هفته پیش سامسونگو با پچم دار ۱۲ ماه پیش اپل گذاشتن نصف کاربرا گفتن ایفون بهتره اینا برای اپل فاجعس یا سامسونگ؟؟؟؟ یا شاید منظورت بروز رسانی های بی نظیر سامسونگه که دست اپل,گوگل و موتولارو از پشت بسته؟؟؟ بگو ماهم بدونیم از تاریکی ظلمت رهانیده شویم. !! باشد که رستگار شوید

  2. سعید قاری راثی

    بدون شک ال جی و سامسونگ هر دو غول بزرگ تکنولوژی هستند ال جی در لوازم خانگی و سامسونگ در گجت های هوشمند خوب هستند . سامسونگ معمولا خلاقیت بیشتری به خرج می دهد و محصولاتش را زیباتر از ال جی میسازد. به نظر من سامسونگ بهتر است .

  3. سینا رحیمی

    شما از نو آوری چی میدونین.کی گفته LG نوآوری زیاد داره
    نوآوری یعنی خودت تراشه مورد نیازت رو بزنی(اکسینوس)
    نوآوری یعنی قفل گوشیت با عنبیه چشم خودت باز بشه
    نوآوری یعنی s_pen 2
    نو آوری یعنی دوربین با سریع ترین قابلیت فوکوس
    نو آوری یعنی گوشی با صفحه نمایش خمیده
    نو آوری یعنی نوشتن بر روی صفحه خاموش زیر آب
    نو آوری یعنی صفحه نمایش با تراکم پیکسلی۵۷۷
    نو آوری یعنی عکاسی زیر آب
    نو آوری یعنی بهترین دوربین ۱۲ پیکسلی دنیا

    اینها فقطگوشه ای کوچک نو آوری سامسونگ توی گوشی بود

    1. repairman

      دوست عزیز نواوری یعنی اینکه کسی ی چیز جدید رو به گوشی اضافه کنه … چیزی که قبلا تو گوشی ها نبوده یا خیلی خیلی کم بوده.
      نواوری سامسونگ فقط همون لبه های خمشه

      اما الجی همیشه چیز های جدیدی رو برای گوشی ها میاره که قبلا نبوده

      باز هم میگم من خودم galaxy s6 دارم ولی الکی از سامسونگ طرفداری نمیکنم

      (((((( نمیگم سامسونگ بده ولی تو بحث نواوری و متفاوت بودن lg بهتره ))))))

    2. سام

      همش کپی بود این کپسونگ که….فقط صفحه خمیده درست بود.

      1. Ali S

        خب شما انقدر تعصب دارید وقت نمیذارید ببینید سامسونگ چه نو آوری هایی داره. که معمولا میشینید پشت کامپیوتر تیتر میخونید و نظر میدید.
        خیلیا اینجا فقط چون از سامسونگ خوششون نمیاد اومدن طرفداری الجی رو میکنن ولی قطعا بجز دوربین هیچ برتری نداره. درضمن جناب سام شما تا ابد هم روی سامسونگ اسم خنده دار بذارید و کپی کپی کنید هیچی از سامسونگ کم نمیشه بعد آخر سال همین نوت۷ میشه بهترین گوشی شک نکن. قلم اختراع سامسونگ بود ، فبلت هم همینطور. سریع ترین فوکوس و استفاده از تمام پیکسل ها برای فوکوس، صفحه خمیده با برترین کیفیت، نوشتار در زیر آب ،شیشه سه بعدی،حتی رنگ گوشی مشکی سامسونگ زیر نور تبدیل به خاکستری میشه. شارژ بیسیم و سریع، قاب شارژ کننده، قاب دارای لنز عکاسی، قاب شارژ بیسیم،قلم ضد آب، گوریلا گلس، حسگر قند خون ، یادداشت اضافه کردن روی صفحه همیشه روشن و …
        اینا نمونه هایی کوچک از نو آوری های سامسونگ هستن. کافیه گوشی های سری z و گلکسی k zoom رو ببینید. فقط باید یه ساعت درمورد نواوری های قلم و صفحه خمیده سامسونگ حرف زد. سامسونگ بزرگتر از اونیه که شما میبینید.
        درضمن به نظرم کپل خیلی به “اپل” میاد. کپجی هم واسه ال جی خوبه.
        ممنون از دیجیکالا

    3. کاربر

      سامسونگ سالها هست نوآوری هاش ته کشیده. چون خیلی ها تعصبی محصولاتش رو میخرند و بازار رو دست گرفته و انگیزش برای نو آوری کمتر شده، اما ال جی رو به رشد هست و میخواهد بازار را بگیرد برای همین نوآوری بیشتری از سامسونگ دارد.

  4. repairman

    من سامسونگ رو دوست دارم ولی از ظاهر و قابلیت های تکراریش خسته شدم .

    هر روز سر میزنم به دیجی ……………… به خاطر گوشی های الجی
    من الان یک s6 دارم ……………… ولی از هرچی سامسونگه بیزارم
    چون گوشی های سامسونگ مثل همه …. تفاوت بین اونا خیلی کمه
    الجی یعنی نواوری ……………. بخاطر اونه که الجی رو دوست داری

    🙂 🙂 🙂 🙂

  5. سعید قاری راثی

    بدون شک ال جی و سامسونگ هر دو غول بزرگ تکنولوژی هستند ال جی در لوازم خانگی و سامسونگ در گجت های هوشمند خوب هستند ولی در کل به نظر من سامسونگ بهتر است .

  6. سام

    محصولات هیچ کدام, متاسفانه این برندها تو بازار ایران و شرایط جهانی ایران این موضوع صدق شده وگرنه اگر مشکلی نبود همانند اپل و ایفون بقیه وسایل زندگی رو فقط محصولات امریکایی رو خریداری و مصرف میکردم نه محصولات بی کیفیت چینی و کره ای.

  7. 아리

    سامسونگ و الجی بی شک دوغول کم نظیر تولید موبایل هستند. امسال الجی خیلی خوب پیشرفت کرده و دوربین دوتاییش خیلی خوبه که حقشه بگیم بهترین دوربینو داره. باترشم که قابل تعویض پس عالی. ماژول خیلی نو آورانه ست بازم دمش گرم که ریسکشو پذیرفت. ولی انصافا ماژول ها و گجت ها همراهش خیلی گرون هستن! چه خبره ۸۰۰ هزار تومن ایرانه!!! بدنش فلزی و باریکتر شده… خب ولی شما که نگاهش میکنید احساس فلزی بودنشو ندارید و دوربین دوتایی هم کلی فضا گرفته بعد دکمه های صدا که تو الجی معروف بود رو عوض کرده و حالا اصلا زیبایی جی ۴ رو نداره.
    سامسونگ خیلی جذابه .گرچه رابط کاربریش سنگینه ولی می ارزه به این همه امکانات. امکان شارژ بیسیمشم که عالیه. از نظر باتری سامسونگ میبره. تجربه ای که با s6 edge plus دارم خیلی عالی بود. صفحه نمایش خمیده بسیار زیبا که بهترین حس ممکن رو هنگام هر لمس میده صفحه نمایشو سامسونگ میبره مطمئنا. الان که اس۷ دارم بشدت راضیم و انصافا سامسونگ هیچی کم نذاشته. دوربینش بهتر شده و تو تاریکی بهتر عکس میگیره فوکوسشم بهتر شده . ولی به نظرم دوربین الجی به خاطر دوتایی بودنش بهتره. تو سخت افزار هر دو عالین. توی تست الجی جی۵ تونست نرخ۴۲ فریم رو پردازش کنه و اس۷ از ۶۰ تا ۴۴ تا رو گرفت که خیلی نزدیک هستن. یه نقطه قوت تو سخت افزار اس۷، تراشه اگزینوس هست که سامسونگ برای خودش ساخته و در نتیجه سخت افزارش هماهنگ تره. تو گیمینگ سامسونگ به نظرم بهتره چون رابط کاربری گیمینگ داره که خیلی به کارم اومد و پشتیبانی از زبان vulkan داره که البته هنوز برنامه هاش نیومدن ولی سامسونگ با استفاده از سیستم خنک کننده از گرماش کاسته و الان بهتره. تو ظاهر که احتمالا حدسشو میزنید … سامسونگ کمی لوکس تره و خوشدست تره گردی های دورشم بهتره به نظرم… البته سلیقه ایه ولی دیجیکالا میگه اس۷ از همه گوشیا زیبا تره
    خلاصه هرکدوم بخرید پشیمون نمیشید من خیلی از اس۷ راضیم امید وارم موفق باشید ببخشید که طولانی بود

  8. مصطفی

    با سلام. بحث قیمت یک چیز هست و بحث کیفیت چیز دیگه ای. هر برند دیگه ای هم بسته به مقبولیت و ارزش سهام و … خودش ، سیاستهای قیمتگذاری متفاوتی رو اتخاذ میکنه ، مشتری هدف هم یکی دیگه از اولویتهای قیمتگذاریه. ولی جدا از این بحث، ال جی در یک سری از لوازم حرف اول رو میزنه و سامسونگ هم در یک سری لوازم ، مثلا در ماشین لباسشویی ال جی و در یخچال سامسونگ با اختلافی نسبی از هم بالاتر هستند، بهتره که بر همین اساس لوازم مورد نیاز از ترکیبی از محصولات این دو کمپانی انتخاب بشه. در آخر هم باید اشاره کنم تک قطبی نبودن در صنعت و همه ی این جنگها بر سر سهم بیشتر از بازار به غیر از اینکه به نفع مشتری تموم میشه باعث پیشرفت تکنولوژی هم خواهد شد. روز خوش.

  9. افشین

    به طور کلی الجی رو شرکتی بهتر از سامسونگ میدونم ولی حقیقت اینه که سامسونگم خیلی پیشرفت کرده و پا به عرصه های جدیدی گذاشته و گوی مسابقه رو در دست داره و روشش هم تبلیغات زیاد هست که اونم واسه خ۰ودش روشیه اما محصولات ال جی بعد از سونی و اپل بهترین کیفیت ساخت رو داره

    1. احسان

      البته همونطور که نویسنده شما بگویید هم گفتند اول سامسونگ بوده که میخواسته پا به عرصه گوشی ها و … بزاره نه الجی

  10. رضا

    LG
    کیفیت، عمر، قیمت و…
    از هر لحاظ بهتر از سامسونگ هستش

  11. shayan

    سلام
    در زمینه ی تلویزیون باید بگم که ال جی بهتره.
    در زمینه ی موبایل بستگی داره به کسی که از گوشی چه می خواهد چون هر دو گوشی خوب هستند.
    در زمینه یخچال سامسونگ بهتره چون قیمت بهتر کارایی بیشتر و فضای بیشتر
    در زمینه ی سیستم صوتی صد در صد سامسونگ بهتره
    و خیلی چیز های دیگر هستند اما من خودم سامسونگ رو انتخاب می کنم چون نیاز هایم را سامسونگ بهم میده

    1. NadeR

      تو تلوزیون واضح هست که سامسونگ برنده هست. سیستم عامل تایزن و کیفیت فوق العاده بالا با قابلیت ارتقائ سخت افزار و کنترل فوق العاده سامسونگ بعلاوه ساند بار های بی سیم و ۳۶۰ سامسونگ رو برنده میکنه. تلوزیون خودمون الجی هست که خیلی نور محیط رو بازتاب میده و حتی منو رو هم به زور اجرا میکنه و تنوع اپ هاش کم هستن. تو اینترنت هم کلی مشکل داره.
      تلوزیون suhd در حال حاضر پرچمدار هست.

  12. نیما

    چون ما ایرانی هستیم و ایرانی همیشه دنبال جنس با کیفیت میگرده تا در حد نهایت توان از پولی که داده استفاده بکنه، نسبت به قیمت و کیفیت و دوام قطعات من سونی رو پیشنهاد میکنم چون اصطحلاک گوشی خیلی پایینه و مقرون به صرفه تره
    برای افرادی که عاشق گوشی عوض کردن هستن سامسونگ
    و برای کسایی که جنس نسبتا ارزون با کانفیگ بالا میخوان الجی و هوآوی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه