شما بگویید؛ تبلت بخریم یا لپتاپ؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
شما بگویید - تبلت بخریم یا لپتاپ

این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» به موضوعی کاملا ملموس و واقعی بپردازیم. رشد، پیشرفت و قدرتمند شدن تبلت‌ها و به ویژه آن‌هایی که با کیبورد، قلم یا هر دوی آن‌ها عرضه می‌شوند باعث شده که این گجت‌ها دیگر فقط وسیله‌ای برای مصرف محتوا نباشند. از سوی دیگر به صورت سنتی همه‌ی ما تمایل داریم هرگاه صحبت از تولید محتوا به میان می‌آید به کامپیوترهای دسکتاپ و جایگزین قابل حمل آن‌ها یعنی لپتاپ‌ها فکر کنیم. در این که هنوز لپتاپ‌ها قدرت خود را حفظ کرده‌اند شکی نیست، ولی در دنیایی که همه چیز به سمت موبایل شدن پیش می‌رود نمی‌توان از سهولت و راحتی استفاده از تبلت‌ها هم به راحتی گذشت. تمام این عوامل باعث می‌شود که برخی از کاربران عادی در انتخاب بین این دو نوع گجت دچار تردید شوند. به نظر شما بهتر است تبلت بخریم یا لپتاپ؟

با ظهور فبلت‌ها و سریع‌تر شدن تعامل افراد با دنیای مجازی، رفته‌رفته تبلت‌ها جذابیت خود را به عنوان یک گجت موبایل از دست دادند. این تحولات باعث شد که گوشی‌های هوشمند تا حد زیادی جای تبلت‌ها را در این زمینه بگیرند. در واکنش به این تحولات بسیاری از تولیدکنندگان تلاش کردند تا تبلت‌ها را به سوی دیگر طیف یعنی گجت‌هایی برای تولید محتوا (Productivity) نزدیک کنند. برای مثال اپل با ساخت آیپد پرو تلاش کرد آن را جایگزینی برای لپتاپ معرفی کند یا مایکروسافت با تولید سرفیس و سرفیس پرو تجربه‌ی تبلت و لپتاپ را با هم ادغام کرد. علاوه بر این گجت‌های نسبتا گران قیمت، خیلی از تولیدکنندگان دیگر هم گستره‌ی وسیعی از تبلت‌های دارای کیبورد ویندوزی و حتی اندرویدی را با قیمت‌هایی مناسب‌تر در اختیار کاربران قرار داده‌اند. هر چند تبلت‌های قدرتمندی مانند آیپد پرو یا سرفیس پرو حتی از پس اجرای وظایف سنگینی مانند ویرایش عکس یا ویدیو هم برمی‌آیند ولی می‌توان پذیرفت که لپتاپ‌ها هنوز قدرت خود را در زمینه‌‌های تخصصی‌تر حفظ کرده‌اند. اما زمانی که صحبت از کارهای معمولی‌تری مانند ویرایش اسناد آفیس به میان می‌آید قطعا یک تبلت دارای کیبورد نه چندان گران هم برای بسیاری از ما کاملا کفایت می‌کند. پیشنهاد شما چیست؟ به نظر شما چه کسی باید به سراغ لپتاپ برود و چه کسی می‌تواند به یک تبلت بسنده کند؟ تحلیل و تجربه‌ی خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید تا شاید راهنمای خوبی باشد برای افرادی که برای انتخاب دچار تردید هستند.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۳ دیدگاه
  1. آرش

    من لپ تاپ اچ پی ۲۵۴۰p fh با cpu core i7 استفاده میکنم…در واقع یه لپ تاپ ۱۲ اینچ هست که دی وی دی رایتر هم داره…از پس هر نرم افزاری هم بر میاد…نمی دونم ایا یک تبلت ویندوزی ارزان مثله اچ پی stream 8 می تونه کاره این لپ تاپ برام انجام بده یا نه…ایا تبلت های ویندوزی با رم ۱ گیگ می تونن نرم افزار های افیس ۲۰۱۶ اجرا کنن یا نه؟
    ولی فکر کنم از پس نرم افزار های محاسباتی سبک مثله R بر بیاد.

  2. mostafa

    کاملا واضحه که این مساله به نیاز افراد بر میگرده

    مثلا کسیه عاشق فیلمو و وبگردیه یه تبلت ۱۰ اینچی اندرویدی (ترجیها lenovo yoga tab) کاملا براش مناسبه و ارزون تر هم در می یاد . حتی اگر به بازی هم علاقه داشته باشه میتونه یه کنسول تهیه کنه که بازم به صرفه تره

    اما یه گرافیست، یا یه مهندس یا یه ادیتور فیلم و عکس هرگز نیاز هاشون با یه تبلت ساده برطرف نمیشه و مجبور خواهند شد یک لپتاپ یا یک all-in-one تهیه کنند مگر اینکه به سراغ تبلت های ویندوزی microsoft یا asus بروند که نسبت به لپتات ها مقداری گرون ترند اما در عوض وزن کمتری دارند.

    شاید بشه این گونه نتیجه گیری کرد که تبلت ها برای همه کاربرد ها (به جز گیم با pc) بهترین گزینه اند مگر آنکه بودجه شما اجازه ندهد.

  3. امیر

    سلام به همه.من یه سوال داشتم
    به نظر شما دوستان لپتاپ برای کارهای مهندسی بهتره یا یه تبلت قدرتمند؟
    خواهشا کمکم کنید

    ممنون

    1. mostafa

      به نظر من یک تبلت ویندوزی قوی از شرکت microsoft یا asus پاسخگوی نیاز شما هست اما اگر قدرت خرید این محصولات را ندارید میتوانید یک لپتاپ با همین مشخصات فنی اما با قیمتی ارزان تر تهیه کنید. با این تفاوت که مجبور خواهید بود که حد اقل و در بهترین شرایط ۱.۵ کیلوگرم را با خود جابه جا کنید که در طول زمان می تواند آزار دهنده باشد.

  4. امیر هاشمی

    سلام
    به شخصه با یک فبلت از خانواده نوت که البته امیدوارم سامسونگ فکری برای ادانه نسل بکنه
    و کنارش یک لپتاپ ویندوزی
    دیگه به چیزی نیاز ندارم
    همین الان به حدی از نوت ۳ راضیم که نگو
    باهاش کلی کار های خلاقانه مبکنم
    از قبیل دانلود فایلهای دیتای ps4!!!
    هک و امنیت
    و کلی کارها که به هیچوجه با اپل نمیشه

    اصولا به جای تبلت میشه با یک فبلت نوت تمام تیازها رو برطرف کرد به حدی که حتی حاظر نشدم به نوت ۵ مسافرت کنم!!!

    مهم سطح نیاز کاربری هست
    حتی وقتی یک کیبورد usb رو بهش وصل میکنم قابلیت تایپ فارسی و انگلیسی هم برام مقدوره
    کافیه تصویر رو پورت کنم روی tv تا همه چی تبدیل به tv android بشه
    اما خب ار کنار یک فبلت یا تبلت اندرویدی صدرصد یک کامپیوتر چه از نوع رومیزی و یا چه از نوع قابل حمل نیازه

    سرفیس پرو عالیه
    اما آیا همونقدر دست کاربر در تعنیر و نگهداری باز میذاره؟
    یا مثل اجاداد لپتاپیش زرت زرت نیاز به تعمیر گزاف داره؟
    در اینصورت بپتاپ ارجح تره

    چرا که در رندگی امروز یک فبلت ۷۰ درصد نیاز روزمره یک کاربر اکتیو رو میتونه برطرف کنه
    اما لپتاپ چه از نوع هیبریدی چه نوع لمسی چه از نوع مدل های قدیمی تنها ۳۰ درصد را کامل میکنه

    به نظرم ماکروسافت خیلی نباید روی سرفیس مانور بده چون خیلی از نیازهایی رو که زمانی لپتاپ ها کامل میکردند رو امرور گوشی های قوی اندرویدی روت شده به مراتب حرفه ای تر کامل میکنند.

    1. امیر هاشمی

      یادم رفت بگم
      در نهایت
      یک لپتاپ در حد کارهای فنی و قوی مثل سری ایسوس یا اچ پی یا وایو میتونه بسیار راهگشا تر از یک تلت یا سرفیس باشه.
      دوستان لطفا مبحث تعمیر و نگهداری رو فراموش نکنید
      یک لپتاپ به مراتب در اینده خیلیراحتتر قابل نگهداری هست تا یک جنس خیلی پر زرق برق مثل سرفیس.
      میشه خیلی از کارهایی رو که سرفیس انجام میده و باعث براریش به لپتاپ شده رو با یک فبلت خوب انجام داد و باقی رو با لپتاپ کامل کرد. در کل برای اون ۳۰ درصد کارایی اضافه مجبور نیستیم به سمت سرفیس رو بیاریم با قیمت نجومیه ۵ میلیون به بالا!
      مگر در عرض یک هفته چقدر به لپتاپ نیاز داریم؟
      این سوال رو از عزیزانی میپریم که با یک فبلت اندرویدی ترجیحا روت شده سری نوت کار کرده اند میپرسم!
      افسوس که سری نوت دچار مشکل شد

    2. عرفان

      دانلود فایلهای دیتا ps4 با هر دیوایس اندرویدی امکان پذیره
      کیبورد هم که برای تمام دیوایس ها ساخته شده از جمله آیفون و آیپد
      با قابلیت screen mirroring ای او اس میشه تصویر رو به تلویزیون فرستاد( البته یه اپل تی وی هم لازمه)
      با یه فبلت نوت نمیشه فوتوشاپ حرفه ای کرد ، کد نوشت یا فیلم ادیت کرد
      شما بهتره اطلاعات بیشتری کسب کنی

  5. Ss

    دوستان چطور مبگید سرفیس درحد لپتاپ های ای۷ نیست؟ سرفیس پرو۴ مدل ای۷ با ۱۶ گیگ رم داره و سخت افزارش برابر لپتاپ هاست و از خیلی هاشون بیشتر ولی خو دوستان راست میگن ویندوز ۱۰ برای حالت لمسی حدود۱۵ درصد از۱۰۰ بهینه شده تهش۲۵یا۳۰
    ولی یه سوال برای برنامه نویسی تبلت سرفیس ای۷ با ۱۶ گیگ رم کافیه به نظرتون؟

    1. am

      لب تاب ولی از نوع خوبش و گرونش وتبلت فقط سرفیس و اس۲ سامسونگ ایپد که دارم کار لپ تاب را به هیچ وجه نمیکند

    2. Kezzen

      برنامه نویسی اگر پردازش های گرافیکی خیلیییییی سنگین نباشه کاملا کافیه …. حتی مدل آی ۵ و ۸ گیگ رم هم کافیه … من خودم الان دارم با همین کانفیگ کامنت میزارم و کاملا از خریدم راضی هستم از نظر قدرت واقعا عالیه … من باهاش هم برنامه نویسی سبک کردم و هم بازی (برای گیمر های عزیز میگم … در بازیی مثل csgo روی تنظیمات low اف پی اس ام درون بازی ۶۰ هستش که با تغییر یک سری تغییرات مربوط به خوده سرفیس میشه به ۱۰۰ هم برسونیدش … میدونم خیلی عالی نیست ولی برای من کافیه)

    3. عرفان

      برای برنامه نویسی و فوتوشاپ و حتی گیم ، سرفیس پرو ۴ عالیه

  6. حسین مزینانی

    با سلام و خسته نباشید
    این قیاس تقریبا شبیه کاری هست که چند سال پیش در مورد pc ها ولب تاپ ها شد.
    تو این انتخاب باید به امکاناتی که هر گجت میتونه ارائه بده توجه کرد مثل فضای ذخیره سازی و یا امکان ارتقاء گجت
    در نهایت به نظر من این یک انتخاب نسبی هستش و شاید باید از هردو استفاده کرد.

  7. بهنام

    این بستگی نوع کاربری دارد.

    تبلت ها معمولا بین ۷ تا ۱۱ اینچ اندازه دارند و لپتاپ ها بین ۱۲ تا ۱۶ اینچ است. این یعنی تبلتها همیشه سبکتر و قابل حمل تر هستند ولی لپتاپ ها توانایی نمایش محتوای بیشتر و بزرگتری را دارند البته تبلتها معمولا صفحه نمایش با دقت بالاتری دارند و این به دلیل کوچک بودن آنهاست، هرچه صفحه نمایش کوچکتر باشد پیکسل ها هم کوچکترند. برای مثال Samsung Galaxy Tab S2 یک صفحه نمایش OLED با کیفیت بالا دارد و هیچ لپتاپی در اون رنج قیمت نمی تونه با اون رقابت کنه.از طرفی تایپ کردن روی تبلت ها سخته حتی اگه از یک کاور کیبورد دار استفاده بشه شما باید نهایتا از اون روی یک سطح صاف استفاده کنید.

    لپتاپها معمولا توانایی انجام کارهای بیشتری را دارد و سریع ترند اما اگه فقط با دستگاه خود ایمیل می فرستید، وب گردی می کنید و یا فیلم نگاه می کنید تبلت تمام چیزیه که احتیاج دارید. چیزی که به لپتاپها برتری می دهد توانایی اونها در اجرای برنامه های پیشرفته مانند فتوشاپ و اتوکد و … است و به شما این امکان را می دهد که چندین برنامه را همزمان اجرا کنید اما تبلتها معمولا برای انجام یک کار طراحی شده اند. تنها یک تبلت خیلی گران قیمت مانند Microsoft Surface Pro به شما این امکان رو می ده که با لپتاپ رقابت کنید.

    از نظر باتری به دلیل پروسس های سنگین معمولا لپتاپ ها عمر باتری کمتری نسبت به تبلتها دارند و تنها لپتاپهای گران قیمت می توانند در این ضمینه با تبلتها رقابت کنند

  8. الیاس

    فقط surface pro

  9. عسکری

    لپتاپ از تمام ابعاد نسبت به تبلت پرکاربرد تر و قوی تر و با امکانات بیشتری، اما زمانی که جابجایی و سهولت استفاده نیاز باشه تبلت های ویندوزی خوب میتونن گوشه ای از فعالیت های لپتاپ رو با وزن کمتر به ما ارائه بدن. اما اگه مسئله جابجایی مهم نباشه هیچی لپتاپ نمیشه.

  10. حسن ر.

    لپ‌تاپ و دیگر هیچ. هر کاری را که بشود با یک تبلت انجام داد معمولا می‌شود با یک لپ‌تاپ نیز انجام داد، خواه این کار تفریحی باشد خواه مولد؛ اما بالعکس آن صادق نیست. شما حتی با برنامه‌هایی می‌توانید خیلی از اپ‌های اندرویدی را توی ویندوز اجرا کنید. بنظرم تنها تبلت‌های ارزان قیمتی که نسبت به لپ‌تاپ‌های ارزان صفحه نمایش بهتر، وزن کمتر و باطری بهتری دارند، ممکن است تا حدودی ارزش خرید داشته باشند ولی همچنان من لپ‌تاپ‌های ارزان را ترجیح می‌دهم.

  11. محمد

    جالبه که روز به روز دارن به هم نزدیک تر میشن!
    یعنی تبلتا دارن دارای کیبورد میشن و لپ تاپ ها روز به روز نازک تر.
    جفتشون یکین.چی بگم والا 🙂

  12. محمد احتشام

    تبلت چیز بیخودیه. فبلت بهتره. لبتاب هم که جای خودشو داره و بهتره با اینا مقایسه نشه. تبلت های ویندوزی هم کارایی مورد نظرو ندارن.(نظر شخصیه بنده)

    1. عرفان

      تبلت برای وبگردی ، تماشای فیلم و انجام بازی های سبک و بعضا سنگین خوبه اما فبلت صرفا گوشیه موبایله
      تبلت های ویندوزی هم خیلی خوبن مخصوصا سری surface مایکروسافت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه