شما بگویید؛ تبلت بخریم یا لپتاپ؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
شما بگویید - تبلت بخریم یا لپتاپ

این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» به موضوعی کاملا ملموس و واقعی بپردازیم. رشد، پیشرفت و قدرتمند شدن تبلت‌ها و به ویژه آن‌هایی که با کیبورد، قلم یا هر دوی آن‌ها عرضه می‌شوند باعث شده که این گجت‌ها دیگر فقط وسیله‌ای برای مصرف محتوا نباشند. از سوی دیگر به صورت سنتی همه‌ی ما تمایل داریم هرگاه صحبت از تولید محتوا به میان می‌آید به کامپیوترهای دسکتاپ و جایگزین قابل حمل آن‌ها یعنی لپتاپ‌ها فکر کنیم. در این که هنوز لپتاپ‌ها قدرت خود را حفظ کرده‌اند شکی نیست، ولی در دنیایی که همه چیز به سمت موبایل شدن پیش می‌رود نمی‌توان از سهولت و راحتی استفاده از تبلت‌ها هم به راحتی گذشت. تمام این عوامل باعث می‌شود که برخی از کاربران عادی در انتخاب بین این دو نوع گجت دچار تردید شوند. به نظر شما بهتر است تبلت بخریم یا لپتاپ؟

با ظهور فبلت‌ها و سریع‌تر شدن تعامل افراد با دنیای مجازی، رفته‌رفته تبلت‌ها جذابیت خود را به عنوان یک گجت موبایل از دست دادند. این تحولات باعث شد که گوشی‌های هوشمند تا حد زیادی جای تبلت‌ها را در این زمینه بگیرند. در واکنش به این تحولات بسیاری از تولیدکنندگان تلاش کردند تا تبلت‌ها را به سوی دیگر طیف یعنی گجت‌هایی برای تولید محتوا (Productivity) نزدیک کنند. برای مثال اپل با ساخت آیپد پرو تلاش کرد آن را جایگزینی برای لپتاپ معرفی کند یا مایکروسافت با تولید سرفیس و سرفیس پرو تجربه‌ی تبلت و لپتاپ را با هم ادغام کرد. علاوه بر این گجت‌های نسبتا گران قیمت، خیلی از تولیدکنندگان دیگر هم گستره‌ی وسیعی از تبلت‌های دارای کیبورد ویندوزی و حتی اندرویدی را با قیمت‌هایی مناسب‌تر در اختیار کاربران قرار داده‌اند. هر چند تبلت‌های قدرتمندی مانند آیپد پرو یا سرفیس پرو حتی از پس اجرای وظایف سنگینی مانند ویرایش عکس یا ویدیو هم برمی‌آیند ولی می‌توان پذیرفت که لپتاپ‌ها هنوز قدرت خود را در زمینه‌‌های تخصصی‌تر حفظ کرده‌اند. اما زمانی که صحبت از کارهای معمولی‌تری مانند ویرایش اسناد آفیس به میان می‌آید قطعا یک تبلت دارای کیبورد نه چندان گران هم برای بسیاری از ما کاملا کفایت می‌کند. پیشنهاد شما چیست؟ به نظر شما چه کسی باید به سراغ لپتاپ برود و چه کسی می‌تواند به یک تبلت بسنده کند؟ تحلیل و تجربه‌ی خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید تا شاید راهنمای خوبی باشد برای افرادی که برای انتخاب دچار تردید هستند.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۳ دیدگاه
  1. علی

    تبلت های معمولی در بازار زیاد طرفدار نداره اما تبلت های هیبریدی با داشتن کیبرد های مناسب و رم و قدرت پردازش مناسب جایگزین خوبی برای لپ تاپ ها هستند اگر نیاز به صفحه بزرگ نداشته باشیم بهترین انتخاب تبلت هیبریدی است.

  2. امین

    دنبال یه لپ تاپ با حداکثر وزن ۱.۵ ام(در فاجعه ترین حالت! چون شارژر و اینا هم هست و دوست دارم دور و بر یه کیلو باشه فوقش!).
    رمش اقلا ۱۶ باشه(واسه برنامه های طراحی سنگین) و کارت گرافیکی هم داشته باشه(اینم اقل اقلش یه ۲ی خوب!)؛ پورتای ضروری رو هم داشته باشه.
    DVD خور نباشه عب نداره، یه اکسترنال میگیرم جاش. هاردش هم لازم نیست SSD باشه ولی کمتر از یه ترا نشه.
    البته خیلی گزینه ها دیدم ولی دوست دارم به عنوان آخرین مشورتا ۴ تومنی که دارم رو بر باد ندم مثل لنوو Z480ی که خریدم و کانفیگاش همش ته تهه ولی خیلی رو اعصابم رژه رفت! البته واقعا جون سخته و ۲۴ ساعته روشنه بعد ۴ سال!
    هوس Surfaceها رو کرده بودم که با حرفایی که از چن تا دوستم که خریدن و چن نفر از دوستان دیگه تو اینجا شنیدم و خوندم، گویا واسه طراحی خفن ساخته نشده؛ حیف شد…
    اگه قیمت بالاترم هست بگین، شاید ارزشش رو داشته باشه بازم صبر کنم؛ مرسی 🙂

  3. علیرضا

    من فکر کنم آینده متعلق به نسل جدید لپ تاپ هاست . مدلهایی نظیر یوگابوک لنوو یا مک بوک های جدید – داشتن سخت افزار قوی برای همه لازم نیست و از آن طرف هم محدودیت های تبلت ها و نبود برنامه های مناسب و کاربردی که آنها را تبدیل به یک موبایل با ابعاد کمی بزرگتر کرده (حتی آیپد پرو با این همه ادعا) مطمئنا” نمیتوان کارگشای بسیاری از کاربران باشد – لپ تاپ های جدید پرکننده این فاصله هستند

  4. upon

    من خودم لپ تاپ ترجیه می دهم چون کاربردی تر . اما پدر و مادرم مدت های طولانی یک لپ تاپ داشتن . اما همیشه در مورد یاد دادن کار با اون مشکل داشتیم . بعد از یک مدتی که می گذاشتن کنار لپ تاپ باید دوبار توضیح می دادم . اما وقتی تبلت خرید این ماجرا تموم شد و خیلی راحت با تبلت کار کردند. فکر می‌کنم به خاطر اینکه همیشه یک موبایل با همان سیستم عامل تبلت کنارشون و مدام باهاش کار می کنند و بیشتر فرصت آشنا شدن با محیط دارند.
    اما واقعا در تعجبم از دوستان که می گند surface book. اخه با اون فاصله ی که لولاب ها دارند که از یک لپ تاپ معمولی think pad لنوو هم که حملش سختر . با اون قیمتی که هم دارد می توانی یک لپ تاپ و یک تبلت جدا بگیری که مطمئن حمل این دوتا از اون surface book بازم راحتر است. surface 4 که اینقدر داغ می کند که می‌شود روش نیمرو درست کرد . ( حیف پولی که براش دادم)

  5. ali.sh

    الآن کاربردی ترین نوع لپتاپ ها مدل های هیبریدی (تبدیل پذیر) هستن ، که هم میتونن تبلت باشن هم لپتاپ ، من که Vaio Z Flip بدجور چشمو گرفته

  6. سام

    فقط تبلت چرا؟
    ساده و سبک
    تو دست خوش دستره
    گرم و داغ نمیشه
    صدای فن نداره
    براحتی هم برای بازی و برنامه و هم برای مدیا موزیک و فیلم و سریال سهول تره
    برای e-book و مجلات انتخاب اوله
    برای اینترنت و صفحه خوانی راحتتره
    برای استفاده جهت نوت برداری و توشتن و قلم مناسب تره
    باطریش بهتره و بیشتر میمونه چون سخت افزارش ضعیفتره و نسبت به لپ تاپ ها باطری کمتر میخوره
    نظافت و تمیز کردنش خیلی ساده تره و فوری تره
    قابل حمل تره
    سفری و جمع و جورتره تو هر وسیله نقلیه و هوایی و زمینی و ….
    تاچ و برنامه ها و بازیهای تاچش خیلی و خیلی بیشتره و بهتره(نسبت به لپ تاپ های ویندوزی تاچ فقط)
    سرعت اجرا و بازکردن و بستن برنامه ها و بازیها و کلا سرعت سیستم عاملش بهتره

    من هم لپ تاپ دارم و هم ایپد پرو که کلا تبلتم صبح تا شب برام کار میکنه و جای لپ تاپ رو گرفته و ان رو حذف کرده و نظرات بالا رو جهت تجربه شخصیم صرفا بیان کردم.

    1. عرفان

      برای انجام کار های سنگین مثل اتوکد ، فتوشاپ ، گیم و … تبلت اندرویدی کم میاره

      1. ابراهیم

        منظورتون تبلت ویندوزیه دیگه

  7. حامد

    هم به وضعیت مالی بستگی داره، هم نیازهای شخص
    بدون در نظر گرفتن بحث مالی، بر ای من (کامپیوتر رومیزی + لپ تاپ سبک) یا فقط یه لپ تاپ قدرتمند خوبه.
    تبلت برای من هیچ استفاده ای نداره، (لپ تاپ + گوشی موبایل) بسیار کارآمدتر از تبلت هست.

  8. ya ali

    عجب سوالی….!! خو هر کسی مطابق با نیازش دیگه…… ولی به شخصه تبلت را نمیپسندم چون بزرگ و خسته کنندس…. یا علی

  9. محمد معتمدی

    من ایسوس N550JK دارم و کاری نیست که نتونم باهاش انجام بدم ( بازی،فتوشاپ،تدوین فیلم،تبدیل فرمت و … )؛ ولی حمل و نقلش خییییلی سخته

    اگه الان بخوام انتخاب کنم قوی ترین نسخه از تبلت مایکروسافت رو انتخاب میکنم هر چند به از لحاظ طراحی ظاهری به پای رقیب اپل اش نمیرسه

  10. محمدرضا

    تا پیش از ظهور آیفون که سرآغاز سومین دگرگونی دیجیتال بود، کاربر برای تمامی امور از مرور محتوا گرفته تا ویرایش و نیز تولید آن، به لپ تاپ یا کامپیوتر خود مراجعه می کرد. پس از فراگیر شدن گوشی هوشمند، دسته بندی جدیدی در گجتها به نام تبلت به وجود آمد. اکوسیسم های اپل و گوگل تبلت را گوشی هوشمند در اندازه ای بزرگتر و قدرتمندتر، اما مایکروسافت آن را کامپیوتری ضعیف اما در اندازه ای کوچکتر با قابلیت حمل و نقل تعریف نمودند. برای کاربری که هدف او مرور محتوا باشد، تبلتهای اکوسیستم اپل و اندروید مناسبترین گزینه است. هر چند ارایه آیپد پرو قدمی رو به جلو در تولید محتوا بود، اما هنوز هم کفه سخت افزار سنگین تر از نرم افزار است، زمانی که این اکوسیستم در بخش تخصصی جدی گرفته نشده است. اگر پای تولید محتوا و نرم افزار تخصصی در میان باشد، اولویت در دسترس بودن و حمل و نقل آسان و هزینه در دوراهی انتخاب تبلتهای ویندوزی چون سرفیس و یا لپ تاپ تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال برای دانشجویانی که هدف آنها انجام پروژه های درسی است، تبلتی قدرتمند چون سرفیس که حمل آن آسان است در اولویت قرار میگیرد.

  11. محمد

    خب این سوال خوبیه. من هم تبلت دارم (اندرویدی) هم لپتاپ دارم و هم گوشی. با هر سه تاش هم کار میکنم و احساس نمی‌کنم هیچ‌کدوم اضافه‌ان.
    موضوع اینه که اول باید خیلی روراست آدم با خودش معلوم کنه که چه‌کار قراره بکنه. تا وقتی جواب این سوالو نده، آخرین مدل لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها هم راضیش نمی‌کنن.
    اگه یه استفاده در حد وب‌گردی و تلگرام و توی پیچیده‌ترین حالت فیلم دیدن باشه، تبلت انتخاب خوبیه به نظرم. مخصوصا تبلتای متوسط رو به پایین که هزینه‌ی زیادی رو درپی ندارن. ضمنا تبلت با توجه به وزن و صفحه بزرگش می‌تونه جای یک کتاب‌خونه خیلی خیلی بزرگ رو هم پر کنه. خدارو شکر نرم‌افزارهای خوبی هم توی این زمینه هستن که شما کتاب‌رو خیلی راحت می‌خری بدون اینکه یک گرم کاغذ وارد خونه شده باشه.
    اگه یک نفر توسعه دهنده باشه و تمام وقت یه سیستم قوی بخواد دم دستش باشه، طبیعتا یه لپتاپ سبک و قوی لازم داره. در کل لپتاپ‌ها انعطاف زیادی توی عمل دارن و مخصوصا اگه طراحیشون مثل surface book باشه که هم نقش لپتاپ داشته باشن، هم تبلت، هم سبک باشن و هم قوی واقعا یک چیز خارق‌العاده می‌شن.(و اگر مشکل مالیه نباشه حالت غایی هستن.) البته به نظرم سیستم‌هایی توش نشه هروقت دلت خواست لینوکس دوال بوت کنی ارزش زیادی به عنوان لپ‌تاپ ندارن. 🙂
    باید این نکته رو هم اضافه کرد که بعضیا خوره‌ی بازین. خب برای این جور افراد هم لپ‌تاپ هست. اما واقعا تا وقتی میشه با یه PC بازی کرد کی لپتاپ می‌خره برای این کار؟!

  12. سیاوش

    من حدود ۲ سال پیش با این سوال روبرو شدم. یه لپتاپ بزرگ ۱۷ اینچی داشتم که مجبور بودم با خودم ببرم دانشگاه به خاطر تایپ و چک کردن ایمیل و … خیلی عذاب بود به همین خاطر تصمیم گرفتم به فکر چاره باشم. از اونجایی که زیاد اهل مطالعه هستم یکی از دوستان پیشتهاد داد که از تبلتهای جدید که امکان نوشتن و ذخیره بریده مطالب رو دارن استفاده کنم. به همین خاطر به فکرم رسید یک نوت ۲۰۱۴ ۱۰ اینچی سامسونگ بخرم. برادرم اونموقع با دیدن قیمت این تبلت جاخورد و مخالفت کرد. میگفت به جای این یه لپتاپ کوچیک بخرم ولی من مخالف بودم، چون هدف خودم رو از خرید تبلت میدونستم و بالاخره خریدم. الان تقریبا همه کارهای روزمره خودمو با همین تبلت انجام میدم به جز تایپ کردن که اونهم اگه توی راه باشم با همین رفیق کوچولو انجام میدم ???? بعد از دوسال، الان که فکر میکنم خیلی خیلی از خرید این تبلت نفع بردم چون همیشه به عمراه یک کیف کتابی چرمی باکلاس به همراه خودم میبرم و برای هرکاری ازش استفاده میکنم، کارهایی مثل نوشتن دستور غذا، جزوه، کنترل سیستمهای کامپیوتر دانشگاه از طریق اپ teamviewer، ارائه فایلهای پاورپوینت سر کلاس از طریق اتصال تبلت به ویدیو پروژکتور، مطالعه کتب دانشگاهی و نوت برداشتن و خوندن رمان. این رو هم بگم مطالعه فایلهای pdf با تبلت خیلی خیلی راحت تر از لپتاپ هست چون به راحتی اندازه فونت و نور صفحه قابل تنظیم هست، همچنین خیلی راحت میشه هر قسمت یا پاراگراف از متن رو به صورت یک بریده در پوشه های مشخص و دسته بندی شده ذخیره کرد.
    فکر میکنم من خیلی بیشتر از سایر دوستان به قابلیتهای تبلت نوت خودم پی بردم و از اونها استفاده میکنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه