شما بگویید: خرید بازی دیسکی یا دیجیتال؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

به لطف کنسول‌های نسل هشتمی، یعنی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ و صد البته پلتفرم‌هایی مثل استیم، خرید بازی به صورت دیجیتالی محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده است.

در حالی که دوره‌ی ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳، بازی‌های دانلودی محدود به عناوین کوچک و مستقل بودند، امروزه تمام بازی‌ها در کنار نسخه‌ی فیزیکی خود، یک نسخه‌ی دیجیتال هم دارند؛ یعنی هیچ بازی بدون نسخه‌ی دیجیتالی عرضه نمی‌شود.

همین موضوع باعث شده است تا افراد بسیاری به استفاده از نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها روی بیاورند. می‌خواهیم در این قسمت از مجموعه مقالات «شما بگویید»، از شما بپرسیم که به هنگام خرید بازی کدام فرمت را بیشتر می‌پسندید؟ نسخه‌ی دیجیتال یا نسخه‌ی دیسکی را؟

با این حال، بگذارید پیش از پرسیدن این سوال، نگاهی به مشخصات نسخه‌های دیجیتالی و نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بیاندازیم.

 

خرید بازی به صورت دیجیتالی:

قیمت بازی‌های دیجیتالی و فیزیکی، به هنگام عرضه کاملا یکسان است، با این حال، ما از قیمت عرضه‌ی جهانی بازی‌ها صحبت می‌کنیم و نه از قیمتی که فروشنده‌های مملکت ما مشخص می‌کنند. برای مثال، همین حالا می‌توانید انتظار داشته باشید تا God of War جدید به هنگام عرضه، در مملکت ما با قیمت‌هایی تخیلی فروخته شود؛ با این حال، اگر بازی را دیجیتالی بخرید، همان قیمت اصلی را می‌پردازید.

از طرفی بازی‌ها روی فروشگاه‌هایی مثل شبکه‌ی پلی‌استیشن یا فروشگاه مایکروسافت یا استیم، هر از گاهی شامل تخفیف‌های بسیار خوب می‌شوند.

نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها برخی اوقات تعدادی آیتم بیشتر هم به شما می‌دهند تا تشویق شوید و به سراغ نسخه‌های فیزیکی نروید که هزینه‌ی ساخت و توزیع بیشتری برای آن‌ها دارد.

با تمام این اوصاف، از طرفی نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها شما را مجبور می‌کنند تا حجم مشخصی را هم دانلود کنید؛ حجمی که برخی اوقات به بیش از ۶۰ گیگابایت می‌رسد.

 

خرید بازی به صورت فیزیکی:

بازی‌های به صورت دیسکی معمولا چند روز زودتر از تاریخ عرضه به دست‌تان می‌رسد و بیشتر اوقات از همان زمان می‌توانید مشغول به بازی کردن شوید؛ البته این نسخه‌های دیسکی که زودتر به دست‌تان رسیده‌اند قیمت بالاتری دارند و برای مثال اگر یک هفته صبر کنید با کاهش قیمت خوبی روبرو می‌شوید.

از خوبی‌های دیگر خرید بازی به صورت دیسکی، به دست داشتن آن است. دیدن دیسک بازی، قاب آن و طرح روی جلد حس خوبی به شما می‌دهد؛ مخصوصا اگر دوست داشته باشید بازی و قاب آن را در قفسه‌ی خود ببینید.

بازی‌های فیزیکی و دیسکی را به راحتی می‌توانید به دیگران هم قرض دهید، یا آن‌ها را بفروشید؛ یا به صورت دست دوم آن‌ها را خریداری کنید. هیچ کدام از این کارها را با نسخه‌ی دیجیتالی نمی‌توانید انجام دهید.

نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بخش بیشتر حجم را هم روی دیسک دارند؛ در نتیجه مجبور نیستید ده‌ها گیگابایت دانلود کنید. البته امروزه حتی بازی‌های فیزیکی هم چند گیگابایت دانلود اولیه دارند، ولی نه به اندازه‌ی ده‌ها گیگابایت دانلود کامل یک نسخه‌ی دیجیتالی.

 

مطمئنا خوبی‌ها و بدی‌های دیگری هم هستند که هم برای نسخه‌های دیجیتالی و هم برای نسخه‌های فیزیکی وجود دارند. به ما از آن‌ها بگویید، و از اینکه شما از بین نسخه‌ی فیزیکی و نسخه‌ی دیجیتال، هنگام خرید به سراغ کدام می‌روید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۸ دیدگاه
  1. ParhizJar

    از نظر من هر کدوم مزیتی داره بازی های فیزیکی رو میشه خیلی راحت خریداری کرد وبعد از اتمام بازی آن را به راحتی فروخت .ولی برای اطمینان بیشتر میتوان ان را به صورت دیجیتالی از استور کنسول دانلود کرد وبرای همیشه روی کنسول میماند و نیازی به گذاشتن دیسک داخل کنسول نیست ولی برای خرید آن ها باید از گیفت کارت های کمیاب استفاده کرد همچنین هزینه دانلود را نیز برای شما به جا میگذارد در نتیجه خرید بازی به صورت فیزیکی را ترجیح میدهم که در مصرف هزینه صرفه جویی میشه

  2. Ali

    خلاصه دیسکی بهتره

  3. Macsword

    برای ما قشر بی پول دیسکی بهتره. چون همیشه دست دو میگرم بعدم میرم با یه بازی دیگه عوضش میکنم. کلا باسه ما ارزو شده دوتا بازی رو باهم داشته باشیم….. بعد چطور اصلا به ذهنمون خطور کنه که دیجیتال بخریم! اولا باید همه ی بازی هارو کل پولشو داد. دوما کارت ۵۰ دلاری پلی استیشن رو میفروشن ۳۰۰ هزار تومن!!!! نمیدونم اینا دلار رو چند حساب میکنن؟

    1. رضا

      چه فشر بی پولی که تفرحیش شده پلی استیشن!برای شما دو تا باز هم زمان آرزو شده،برای بعضی خود کنسول آرزو شده،برای بعضی ها چند ساعت بازی تو گیم نت و…همین جوری میتونم ادامه بدم!

    2. Majid

      شما میتوانید کارت ۵۰ دلاری پلی استیشن آمریکا را به قیمت ۲۳۸ هزار تومان براحتی از اینترنت بخرید. تازه تا همین ۶ ماه پیش ، این کارت با قیمت کمتر از ۱۸۰ هزار تومان قابل خریداری بود.

  4. نوید

    به نظرم تو کشور ما به خاطر قیمت بالا بازی اورجینال استفاده از دیسک روال بیشتری داره چون میشه بازی تو همون روزای اول تهیه بعد از تموم کردنش با قیمت پایین تر رد کرد ولی نمیشه از تخفیف های گاه بی گاه استور هم بگذریم بازی هایی که حتی به ۲ یا ۳ دلارم میرسه من خودم بازیهای جدید دیسکی و بازیهای تخفیف دار از استور میگیرم ولی لذت داشتن و بازی کردن چندین بازی عالی روی هارد بدون زحمت تعویض دیسک یه چیز دیگس.

  5. امیر

    هر دو !

    اگه استور تخفیف بده ، دیجیتالی میصرفه خریدش.و به رفیقاتم میتونی اشتراک بزاری بازیو ( برای دانلود دیتای بازیم اپراتور همراه اول طرح شبانه رایگان میده)

    ولی بعضی بازیا نسخه فیزیکیش ارزون تره.
    برای مثال تو استور سونی میده ۳۹$ ولی بازار هست ۱۲۵ t. از طرف دیگه فیزیکی دیتا همراه خودش داره.

    در کل باید ببینی از لحاظ قیمت کدوم تو بازار بهتره.

  6. 8834121

    در تکمیل نظر قبلیم دوستان یه تحقیقی راجب اینترنت نامحدود اوپراتورها انجام بدید .الان خودم از نامحدود یکی از اونها استفاده میکنم بصورت ماهانه میخرم و واقعا هزینش زیاد نیست کمتر از ۵۰ هزار تومنه.که شما بدون اغراق میگم براحتی میتونید تو یک ماه بیشتر از ۲ ترابایت دانلود کنید .خودتون قضاوت کنید کمتر از ۵۰ تومن برای ۲ترابایت واقعا زیاد نیست .

  7. 8834121

    به نظر من قطعا بازی دیجیتالی .قبل از هرچیزی کنسول خودمن ps4 هست وتمام چیزایی که میگم درمورد ps4 هست.خدمت دوستانی هم که مشکل اینترنت رو بیان کردن عرض کنم که اولا شما بازی دیسکی هم بخرید باز هم به دانلود آپدیت از طریق اینترنت نیاز دارید بعضا اندازه ی حجم خود بازی درون دیسک شما میتونید دیتای بازی مورد نیازتون رو با هزینه خیلی کم با تمامی آپدیت ها از بیرون بگیرید یا اگه هم که نخواستید میشه با طرح های چند ساعتی نامحدود اوپراتور ها براحتی خودتون دیتای بازی رو دانلود کنید که من خودم مورد دوم رو انجام میدم سرعت دانلود من چیزی حدود ۶.۵ مگابایت در ثانیه است (دقت کنید بیت نیست !)البته بازم میگم با دیتای موبایل و۴g .مورد دیگه ای هم که هست اینه پول اضافی توچیب دلال ها نمیریزد ونکته آخر اینکه شما براحتی میتونید بازی رو بین ۳ نفر share کنید وهزینه بین سه نفر تقسیم میشه وهر سه تاهم میتونن همزمان باهم بازی کنن (البته دو نفر آنلاین ویک نفر آفلاین)

  8. آقا مجتبی

    سلام
    تقریبا اکثر خصوصیات خرید دیجیتالی و فیزیکی در متن گفته شده بود
    یه چیزایی رو هم لازم میدونم بگم
    وقتی بازی ای رو دیجیتالی خریداری می کنید ، اگه بخواید برید مسافرت و کنسولتون رو با خودتون ببرید ، نیاز نیس کلی بازی رو با خودتون حمل کنید که احیانا خطر خش برداشتن ، گم شدن یا … رو داشته باشه
    همه ی بازی ها رو هارده و با خیال راحت میتونید هارد یا دستگاهتونو جابجا کنید در حالی که توش کلی بازی دارین .
    و اینکه خیلی سریع میتونید از این بازی به اون بازی بپرید !
    حسابشو بکنید از بازی بیاین بیرون ، دیسک رو در بیارید ، دیسک جدید وارد شه ، بارگذاری شه و …
    خیلی بیشتر از دیجیتالی طول میکشه !
    و اما بدی های خرید دیجیتال
    اینکه شما نمیتونید بازی ای که ازش خسته شدین رو بدین بره !
    مثلا من وقتی تازه دستگاهمو خریده بودم ، جو گیر بودم ، کالاف اینفینیتی و بلک اوپس ۳ رو خریدم
    اما الان مثلا می بینم اونقدر که هزینه کردم براش ارزش نداشت و دیگه نمیتونم کاری بکنم که پولم برگرده .
    دوم اینکه
    دانلود هاش واقعا کمر شکنه
    باید شب ها ساعت ۲ نصفه شب بیدار شی از حجم رایگان یا تخفیف دارت استفاده کنی بعد دوباره ساعت ۶ بلند شی و دانلود رو قطع کنی !
    و چه صبح هایی که خواب موندم و دانلود قطع نشد و حجمم به فنا رفت !
    در کل ارزش دیجیتالی خریدن خیلی بیشتر از فیزیکی خریدنه …
    ببخشید که سرتون رو در آوردم
    اگه کسی واقعا همه رو خوند ، دمش خیلی گرم !

    1. کسرا

      داداش با کلیت حرفت موافقم ولی نمیفهمم چرا خود ‌آزاری میکنی؟!
      شما خیلی شیک ساعت ۲ بذار بازیت دانلود شه
      بعد تو Setting کنسولت auto shutdown یا همچین چیزی رو (اسمشو دقیق یادم نیست) بذار ۵ ساعت. اینجوری خودش بعد از ۵ ساعت اگه به دسته دست نزنی، خاموش میشه و دیگه دانلود نمیکنه
      فقط حتما حواست باشه که توی همون setting، دسترسی به اینترنت رو توی حالت rest mode غیرفعال کنی چون در غیر این صورت بعد از ۵ ساعت، دستگاه میره به حالت Rest Mode ولی باز هم دانلود ادامه پیدا میکنه!
      اینایی که گفتم همه واسه PS4 هستن ولی قطعا ایکس‌باکس هم داره همچین ویژگی‌هایی رو

    2. حسین

      سلام به تمامی دوستان من خودم کنسول ps4 تازه خریدم با یکمی قیمت ارزونتر بخاطر ps5 که داره میاد قیمتش خیلی رفت پایین منم خریدمش ولی حالا بماند….
      به نظر من دیجیتالی بهتره اما اونش دیگه به تو بستگی داره که بازیشو تا کی میخوای استفاده کنی
      من خودم ۲۳ بازی دارم توش بازی هایی دارم که انقدر بازی میکنم خسته نمی شم
      بخاطر همین هم پاکش نمی کنم
      شما با توجه با این اوضاع قیمتا باید بازی رو که خیلی دوستش داری و میدونی که ولش نمی کنی رو خریداری کنی که دیگه دلگیر نشی بعد مگه ما تا چقدر میخوایم با اینا بازی کنیم شاید تا مثلا ۱۰ سال یا بیشتر بعدش انقدر دیگه کار داریم که اصلا دیگه وقت بازی هم نداریم ولی من نظرم اینه که بازی ای که دوستداری و میدونی ولش نمی کنی رو به صورت دیجیتالی بخر

  9. پویا

    منطق به خرید دیجیتال حکم میکنه. کاهش هزینه ها برای تولید کننده، صرفه جویی زمانی برای مشتری، کاهش هزینه ایاب و ذهاب، کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف مشتقات نفتی برای تولید دیسک ها و در نتیجه کمک به محیط زیست
    افزایش روز افزون سرعت اینترنت هم به افزایش تاثیر عوامل بالا کمک میکنه
    در نهایت مساله انتخاب و سلیقه فردی مطرح نیست. نسخه دیجیتال آینده این بازار هست و حتی حدس میزنم در آینده قیمت دیسک ها گرونتر از دیجیتال بشند تا مشوقی برای نسخه دیجیتال باشند.
    مساله پیشرفت و از دور خارج شدن روش های پر هزینه قدیمی است. همین گیم پس مایکروسافت در این نسل و به ویژه نسل بعد تاثیر مهمی در پیشبرد این قضیه خواهد داشت. اصلا برگ برنده مایکروسافت و چالش اصلی روبروی سونی خواهد بود
    شاید حتی روشهای برای بازار دسته دوم دیجیتال فراهم کنند کسی چه میدونه

  10. Hossein142

    من دیسکی رو ترجیح میدم چون حس بهتری به آدم میده. دیسک بازی انگار توش یه لذت خاصی نهفته است
    ولی متاسفانه من که رو پلتفرم PC بازی میکنم نمی تونم دیسکی تهیه کنم
    بنابراین فقط باید برم سراغ دیجیتال و از این حرص گیخورم که سرعت شبکه استیم افتضاحه.
    ولی در کل دیسک عالیه

  11. صادق داورزنی

    به نظر من دیسکی بهتره . چون هم حس خوبی داری .هم میتونی قرض بدی یا بفروشی . هم اینکه دیگه لازم نیست این همه پول اینترنت بدی.

  12. امیدرضا

    خرید بازی های فیزیکی بهتره چون بازی دیجیتالی که می خری ، می خری باید یه دیگه هزینه هم برا اینترنت کنی با این سرعتی که ما داریم که اگه بخوایم رو حساب زود تر بازی کردن هم دیجیتالی بخریم بازم با این سرعت هر دو تاش برابره.

    در هر صورت دجیتالی مخصوصا برا کنسول ها…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه