شما بگویید؛ کتاب‌ الکترونیکی یا کتاب‌ کاغذی؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اگر اهل کتاب خواندن باشید شاید تا به حال با این دو راهی مواجه شده‌ باشید که کتاب کاغذی بخرید یا کتاب الکترونیکی. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را درباره این دو انتخاب جویا شویم.

گرچه این روزها خیلی‌هامان کمتر کتاب می‌خوانیم و برای گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی سرمان توی گوشی‌های موبایل است اما بسیاری از ما هم هستند که جای خالی کتاب را در زندگی‌شان احساس می‌کنند. کتاب خواندن سوای آنکه می‌تواند نوعی سرگرمی باشد تاثیر عمیقی هم روی زندگی فرد دارد؛ کتاب‌هایی بوده‌اند و خوانده‌ایم‌ که زندگی‌مان را دگرگون کرده‌اند. هنوز هم خواندن یک کتاب خوب اتفاق دلچسبی است اگر زندگی و گرفتاری‌های روزمره بگذارند.

البته با پیشرفت تکنولوژی کتاب دیگر آن مفهوم اولیه‌اش را ندارد. ظهور کتاب‌های الکترونیکی احتمالا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را تا حد قابل‌توجهی تغییر داده. در حال حاضر لازم نیست به کتاب فروشی بروید و در میان قفسه‌های پر از کتاب به دنبال عنوان مورد علاقه‌تان بگردید. راه سریع‌تر و شاید آسان‌تری پیش روی شماست؛ خریدن کتاب‌های الکترونیکی از اپلیکیشن‌هایی مثل فیدیبو و خواندن آن‌ها روی موبایل‌ها، تبلت‌ها و البته کتاب‌خوان‌هایی مثل کیندل. هر کدام از این انتخاب‌ها البته مزایا و معایبی دارند.

بگذارید از کتاب‌های کاغذی شروع کنیم. خرید کتاب‌های کاغذی خود یک فرایند است. اگر کتاب‌های کاغذی را از فروشگا‌ه‌های آنلاین سفارش ندهید باید برای خریدشان به کتاب‌ فروشی‌ بروید و در میان حجم عظیمی از کتاب‌ها بگردید، احتمالا قسمت‌هایی را بخوانید و سپس انتخاب کنید. این فرایند هم خوب است و هم بد. می‌تواند خوب باشد و مزیت در نظر گرفته شود چون برخی از کتاب‌خوان‌ها از همین مراجعه حضوری و انتخاب کتاب لذت می‌برند. از گشتن میانه قفسه‌ها، گه‌گاه یک کتاب برداشتن، باز کردن و ورق زدن. احتمالا در آن سوی قضیه کسانی هم باشند که اساسا حال و حوصله ندارند در ترافیک شهر به یک کتاب‌فروشی سر بزنند. برای آن‌ها گزینه‌ خرید آنلاین در دسترس است. اما حتی اگر کتاب کاغذی را با کمترین دردسر هم بخرید به هر حال باید فکری به حال جای کتاب‌های‌تان بکنید. پس از مدتی انباشت این حجم فیزیکی بخشی از محیط اتاق‌های‌تان را به اشغال خود در می‌آورد. احتمالا سخت‌تان باشد همیشه کتاب فیزیکی را همراه خود داشته باشید و امکان‌هایی مثل سرچ کلمات و کپی کردن دیجیتالی یک تکه از کتاب در اختیارتان نیست. با کتاب‌های الکترونیکی روند خرید آسان‌تر از همیشه است، کتاب را به سرعت می‌خرید و در همان لحظه پس از یک پرداخت در اختیارتان قرار دارد. کتاب الکترونیکی را همه جا دارید، مثلا توی موبایل‌تان و موبایل‌تان هم که تقریبا همه جا همراه‌تان است. هر زمان احساس کنید فرصت مطالعه دارید می‌توانید به هزاران کتاب الکترونیکی ذخیره شده در حافظه گوشی‌تان مراجعه کنید. از سوی دیگر با خرید کتاب‌های الکترونیکی کاغذ کمتری هم مصرف می‌شود و این امر به قطع کمتر درختان و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. به این شکل سهولت در خرید، حمل و نقل تعداد بسیار زیادی عنوان کتاب در حافظه دستگاه‌های الکترونیکی، امکان‌هایی چون جستجوی بخش‌ها یا کلمات خاصی در کتاب و حفظ محیط زیست همه از خوبی‌های کتاب‌های الکترونیکی‌اند، البته به جز اینکه خرید کتاب‌های الکترونیکی در بسیاری از موارد برای‌تان ارزان‌تر از کتاب‌های چاپی‌ تمام می‌شوند.

با این حال هنوز هم بعضی از کتاب‌خوان‌ها معتقدند حاضرند قید همه این مزایا را بزنند و کتاب کاغذی‌شان را داشته باشند. کتاب کاغذی رنگ و بوی خودش را دارد؛ حال و هوایی ویژه. شاید دوست داشته باشید یک کتاب را، دقیقا در معنای فیزیکی‌اش در دست بگیرید، بتوانید زیر کلمات خط بکشید، فرسوده شدن تدریجی این کتاب‌ها را ببینید، ببینید که مثلا یک نفر در صفحه‌ اول کتاب برای‌تان به تاریخ بیست سال قبل یک یادگاری نوشته و هزار چیز دیگر. برای بعضی‌ها کتاب باید دقیقا یک شی باشد و به اندازه یک شی ارزشمند هم شیفته‌اش هستند. آن‌ها از جمع شدن کتاب‌ها لذت می‌برند، از ساختن یک کتاب‌خانه که شاید خود یادآور دورانی از زندگی‌ و دل‌مشغولی‌های‌شان باشد.

شما کدام یک از این دو را ترجیح می‌دهید؟ کتاب‌های کاغذی را به خاطر حال و هوای خاص‌شان و دقیقا به خاطر همان فیزیکی بودن‌شان؟ یا کتاب‌های الکترونیکی را، با همه امکان‌های تسهیل‌کننده‌ای که در اختیارتان قرار می‌دهند؟ دیدگاه‌تان را با ما و دیگر خوانند‌ه‌های این نوشته به اشتراک بگذارید.
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۶ دیدگاه
  1. سعید رخشانی

    به نظر من کتاب الکترونیکی بهتره

    ۱. کتاب الکترونیک حجم کم تری اشغال میکنه
    ۲. جابجایی کتاب الکترونیک کاملا راحته
    ۳. کتاب الکترونیک کهنه و فرسوده نمیشود
    ۴. کتب و نسخ چاپی میتونن عامل انتقال بیماری هم باشن
    ۵ . کتب الکترونیک رو میشه در هر جایی و حتی در تاریکی مطالعه کرد
    ۶. خواندن کتاب کاغذی به چشم کمتر آسیب میزنه و راحت تره
    ۷. کتاب اگر سنگین باشه فقط میشه نشسته و روی میز مطالعه کرد که یک فرمی کسل و خسته کننده هست
    ۸. از همه مهم تر درخت قطع نمیشه

    ولی به نظر من از همه این ها بهتر کتاب صوتی هست چون علاوه بر کل محاصن بالا
    ۱. میتونی در تایکی گوش بدی
    ۲. دستت رو اشغال نمیکنه و میتونی کار دیگه ای انجام بدی
    ۳. راحت مطالعه میشه
    ۴. بهچشم هم آسیب نمیزنه

  2. ladylove

    من که همون کتاب های کاغذی رو ترجیح میدم

  3. مهدی

    قطعا کتاب کاغذی
    – من شخصا با هر دیوایسی مطلبی طولانی میخونم چشم هام اذیت میشند
    – ارتباط برقرار کردن با کتاب کاغذی راحت تره
    – با کتاب کاغذی یکم از تکنولوژی فاصله میگیریم و راحت و آسوده کتابمون رو میخونیم

  4. سامان

    البته که حس خوب لمس صفحات و دیدن تصاویر با چشم خود آدم یه چیز دیگه ست، اما برای شرایطی که کتاب کاغذی سنگینه، یا امکان همراه داشتن اون نیست کتاب الکترونیک خیلی انتخاب بهتریه. من به شخصه کتاب کاغذی رو ترجیح میدم هرچند امکاناتی مثل جستجو توی کلمات و یا قابلیت نگهداری یه آرشیو با تعداد بالا میسر نیست. بحث محیط زیست و قطع درختان هم یکی از علت هایی ست که نمیشه همش از کتاب کاغذی استفاده کرد.

  5. دانیال

    حس کتاب کاغذی خوندن با الکترونیکی خیلی فرق داره…
    وقتی کتاب کاغذیو دستت میگیری میتونی تمام ماجراهای کتابو از نزدیک لمس کنی، بدون هیچ مزاحمتی؛ لذت ورق زدن کتابای کاغذیو تو هیچ کتاب الکترونیکی ای نمیشه دید. تو کتابای الکترونیکی اصلا نمیتونی روی داستان تمرکز داشته باشی؛ چون اعلان های گوشیت بهت اجازه شو نمیدن، یا همش نگران شارژ گوشیتی. ولی کتابای کاغذی تو رو درگیر داستان می کنن و هیچی هم نمیتونه تمرکز تو رو به هم بزنه. فقط داستانه و بس! ولی توی چند تا کتاب الکترونیکی دیدم که وسطش تبلیغات زیادی وجود داره؛ خب اینجوری هم تمرکز آدم از داستان به هم زده میشه و هم اعصاب خواننده خورد میشه! تازه، کتابای کاغذی همیشه موندگار میمونن ولی شاید وقتی حافظه گوشیتون پر بشه، شاید چند تا از اون کتابا رو پاک کنین؛ یا شاید اگه گوشیتون خراب بشه، شاید اون کتابا پاک بشن… تازه، کتابای کاغذی خاطره سازن و وقتی کتاب کاغذیت رو بعد از ۱۰ سال پیدا میکنی کُلی خاطره برات زنده میشن و دوباره مشغول خوندنش میشی… خیلی لذت بخشه..!

  6. محمد

    خواندن و ورق زدن کتاب کاغذی خودش یه لذته من که هیچ وقت نمیتونم ازش بگذرم

  7. امیر حسین جمشیدی پره

    نکاتی که عرض کردید صحیحه
    و اینکه فناوری جوهر الکترونیک هم خیلی به مطالعه بدون درد و تضعیف چشم کمک کرده
    اما نکته دیگه ای هم هست و اون اینه که
    خرید کتاب الکرتونیکی که استاندارد ها رو رعایت کرده باشه در ایران کمتر در دسترسه (سایت خارجی به دلیل تحریم و سایت های داخلی به دلیل کیفیت کم)
    و اینکه باید حتما یک کتابخوان حرفه ای بخرید و گرنه چشمتون با خوندن پی دی اف درمیاد
    از دوستان هم خواهشمندم اگر تجربه خرید و استفاده از استور های خارجی دارن همینجا در میون بذارن تا ما هم استفاده کنیم

  8. لایف

    با سلام،میشه گفت بستگی به شرایط و موضوع مورد مطالعه داره ولی بنده شخصا کتاب چاپی رو تریجیح می دم.

  9. نجف زاده

    کتاب کاغذی بهتر است. چون هنگام مطالعه خستگی و آسیبهای چشم کمتر است و یادگیری نیز عمیق تر اتفاق می افتد و راحت تر می توان نکات مهم آنراجهت مطالعه بعدی علامت زد.

  10. حسن

    بنده به شدت به کتابخوانی علاقه دارم.و از هر دو حالت کتاب کاغذی و الکترونیکی استفاده کردم .نظرم صد در صد کتاب کاغذی است.به چند دلیل عمده که فهرست وار میگم. کتاب کاغذی به انسان حس اعتماد بنفس میده و ارامش.به دید اسیب نمیرسونه .از منظر زیست شناسی با اینکه سالانه درختان زیادی برای تولید کاغذ از بین میرن اما سریع هم در طبیعت تجزیه میشه.وقتی مطالب کتاب رو میخونیم میتونیم در حاشیه کتاب یادداشت نویسی مطالب مهم انجام بدیم.تولید کتاب کمک بسیار بزرگی به صنعت صنف چاپ و صحافی میکنه.البته موارد دیگری هم بود ترجیح دادم مطلبم خیلی طولانی نشه.بهرحال با پیشرفت علم شاهد نابودی تدریجی کتابیم ولی هرگز هیچ چیزی نمیتونه جای کتاب کاغذی رو بگیره

  11. عرفان

    لذتی که توی خوندن کتاب کاغذی هست به نظر من به هیچ وجه توی کتاب الکترونیکی نیست.

    ولی کتاب الکترونیکی هم مزیت هایی داره مثل کاهش قیمت نسبت به کتاب کاغذی ، تیراژ بینهایت و دسترسی سریع.

  12. غضنفر دیدیندیپور

    قطعا کتاب کاغذی ولی بهتر نسخه الکترونیکی هم باشه. بعضی وقت ها نیاز میشه 😉

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما