شما بگویید؛ کتاب‌ الکترونیکی یا کتاب‌ کاغذی؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اگر اهل کتاب خواندن باشید شاید تا به حال با این دو راهی مواجه شده‌ باشید که کتاب کاغذی بخرید یا کتاب الکترونیکی. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را درباره این دو انتخاب جویا شویم.

گرچه این روزها خیلی‌هامان کمتر کتاب می‌خوانیم و برای گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی سرمان توی گوشی‌های موبایل است اما بسیاری از ما هم هستند که جای خالی کتاب را در زندگی‌شان احساس می‌کنند. کتاب خواندن سوای آنکه می‌تواند نوعی سرگرمی باشد تاثیر عمیقی هم روی زندگی فرد دارد؛ کتاب‌هایی بوده‌اند و خوانده‌ایم‌ که زندگی‌مان را دگرگون کرده‌اند. هنوز هم خواندن یک کتاب خوب اتفاق دلچسبی است اگر زندگی و گرفتاری‌های روزمره بگذارند.

البته با پیشرفت تکنولوژی کتاب دیگر آن مفهوم اولیه‌اش را ندارد. ظهور کتاب‌های الکترونیکی احتمالا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را تا حد قابل‌توجهی تغییر داده. در حال حاضر لازم نیست به کتاب فروشی بروید و در میان قفسه‌های پر از کتاب به دنبال عنوان مورد علاقه‌تان بگردید. راه سریع‌تر و شاید آسان‌تری پیش روی شماست؛ خریدن کتاب‌های الکترونیکی از اپلیکیشن‌هایی مثل فیدیبو و خواندن آن‌ها روی موبایل‌ها، تبلت‌ها و البته کتاب‌خوان‌هایی مثل کیندل. هر کدام از این انتخاب‌ها البته مزایا و معایبی دارند.

بگذارید از کتاب‌های کاغذی شروع کنیم. خرید کتاب‌های کاغذی خود یک فرایند است. اگر کتاب‌های کاغذی را از فروشگا‌ه‌های آنلاین سفارش ندهید باید برای خریدشان به کتاب‌ فروشی‌ بروید و در میان حجم عظیمی از کتاب‌ها بگردید، احتمالا قسمت‌هایی را بخوانید و سپس انتخاب کنید. این فرایند هم خوب است و هم بد. می‌تواند خوب باشد و مزیت در نظر گرفته شود چون برخی از کتاب‌خوان‌ها از همین مراجعه حضوری و انتخاب کتاب لذت می‌برند. از گشتن میانه قفسه‌ها، گه‌گاه یک کتاب برداشتن، باز کردن و ورق زدن. احتمالا در آن سوی قضیه کسانی هم باشند که اساسا حال و حوصله ندارند در ترافیک شهر به یک کتاب‌فروشی سر بزنند. برای آن‌ها گزینه‌ خرید آنلاین در دسترس است. اما حتی اگر کتاب کاغذی را با کمترین دردسر هم بخرید به هر حال باید فکری به حال جای کتاب‌های‌تان بکنید. پس از مدتی انباشت این حجم فیزیکی بخشی از محیط اتاق‌های‌تان را به اشغال خود در می‌آورد. احتمالا سخت‌تان باشد همیشه کتاب فیزیکی را همراه خود داشته باشید و امکان‌هایی مثل سرچ کلمات و کپی کردن دیجیتالی یک تکه از کتاب در اختیارتان نیست. با کتاب‌های الکترونیکی روند خرید آسان‌تر از همیشه است، کتاب را به سرعت می‌خرید و در همان لحظه پس از یک پرداخت در اختیارتان قرار دارد. کتاب الکترونیکی را همه جا دارید، مثلا توی موبایل‌تان و موبایل‌تان هم که تقریبا همه جا همراه‌تان است. هر زمان احساس کنید فرصت مطالعه دارید می‌توانید به هزاران کتاب الکترونیکی ذخیره شده در حافظه گوشی‌تان مراجعه کنید. از سوی دیگر با خرید کتاب‌های الکترونیکی کاغذ کمتری هم مصرف می‌شود و این امر به قطع کمتر درختان و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. به این شکل سهولت در خرید، حمل و نقل تعداد بسیار زیادی عنوان کتاب در حافظه دستگاه‌های الکترونیکی، امکان‌هایی چون جستجوی بخش‌ها یا کلمات خاصی در کتاب و حفظ محیط زیست همه از خوبی‌های کتاب‌های الکترونیکی‌اند، البته به جز اینکه خرید کتاب‌های الکترونیکی در بسیاری از موارد برای‌تان ارزان‌تر از کتاب‌های چاپی‌ تمام می‌شوند.

با این حال هنوز هم بعضی از کتاب‌خوان‌ها معتقدند حاضرند قید همه این مزایا را بزنند و کتاب کاغذی‌شان را داشته باشند. کتاب کاغذی رنگ و بوی خودش را دارد؛ حال و هوایی ویژه. شاید دوست داشته باشید یک کتاب را، دقیقا در معنای فیزیکی‌اش در دست بگیرید، بتوانید زیر کلمات خط بکشید، فرسوده شدن تدریجی این کتاب‌ها را ببینید، ببینید که مثلا یک نفر در صفحه‌ اول کتاب برای‌تان به تاریخ بیست سال قبل یک یادگاری نوشته و هزار چیز دیگر. برای بعضی‌ها کتاب باید دقیقا یک شی باشد و به اندازه یک شی ارزشمند هم شیفته‌اش هستند. آن‌ها از جمع شدن کتاب‌ها لذت می‌برند، از ساختن یک کتاب‌خانه که شاید خود یادآور دورانی از زندگی‌ و دل‌مشغولی‌های‌شان باشد.

شما کدام یک از این دو را ترجیح می‌دهید؟ کتاب‌های کاغذی را به خاطر حال و هوای خاص‌شان و دقیقا به خاطر همان فیزیکی بودن‌شان؟ یا کتاب‌های الکترونیکی را، با همه امکان‌های تسهیل‌کننده‌ای که در اختیارتان قرار می‌دهند؟ دیدگاه‌تان را با ما و دیگر خوانند‌ه‌های این نوشته به اشتراک بگذارید.
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۶ دیدگاه
  1. Mors.h

    بریدن دست! و کثیف شدن لب های بالا و جلو و پایین و لک شدن خود صفحات در کنار امتیاز بسیار بالای تو دست بودن کتاب همیشه برام آزار دهنده بوده.حساسیت های خودتون به کنار که خب کتاب برای خودتونه؛ موقع ای نبوده که دوستم رو ببینم و به خودم بگم این بشر چطور اینا رو خونده که با روز اولشون فرقی ندارن! کافیه یه بار از این نوع دوست ها کتاب به امانت بگیرید تا معنی واقعی شرمساری {هر چند به روتون نیارن و نمیارن} رو متوجه بشین!

  2. سید امیر حسنی

    کتاب کاغذی چون لذتی که توی خواندن و ورق زدن کاغذ داره تو کتاب الکترونیک نداره

  3. علیرضا

    کتاب کاغذی قطعا بهتره ولی چون واسه کاغذ مجبور میشیم به طبیعت صدمه بزنیم آدم نگران میشه.

  4. پیمان امیری

    سلام. من هیچ وقت دوست ندارم کتاب رو از طریق وسایل الکترونیکی بخونم و کاغذ برای من و چشم من خیلی بهتر از صفحه نمایش هست.

  5. سیاوش

    قطعا کتاب چاپی
    البته کتاب الکترونیکی برای کتاب های مرجع و یا کمک آموزشی
    یه نکته اینکه با نخوندن کتاب قـــطـــعــــا صدمات بیشتری به محیط زیست وارد میشه به نسبت تولید کتاب چاپی (منظورم از نظر فرهنگ اجتماعیه)

  6. بهنام مقدسی

    به نظرم کتاب الکترونیکی در صورتی میتونه جای کتاب کاغذی رو بگیره که توی کتاب خوان تا تبلت باشه توی گوشی کتاب خوندن خیلی خسته کنندست ولی در کل اگه بشه نور صفحه نمایش تبلت و جوری تنظیم کرد که حس کاغذ و بتونه منتقل کنه الکترونیکی خیلی بهتره.
    یه ایده دارم اگه فایل کتاب جوری باشه که بشه روش اثر گذاشت خیلی خوبه مخصوصاً با استایلوس حتی استایلوسی باشه به شکل ماژیک هایلایت

    1. بهنام مقدسی

      یه چیز جالب دیگه که هست کتاب کاغذی رو وقتی قطرش و میبینی به چشمت نمیاد بخونی ولی توی کتاب الکترونیکی فقط یه صفحه رو میبینی که بیشتر باعث میشه به خوندن ادامه بدی

  7. فرهاد

    مسلما کتاب‌های الکترونیکی بهتر چون:
    ۱. می توانی توی فضا ابری نگهشون داری و هرجا رفته ی بهش دسترسی داشته باشی .
    ۲ تهیه‌اش راحتر و ارزون تر هم می‌شود.
    ۳ برای نگهداریش زحمت و جایی کمتری لازم.
    اما فقط یک نکته که هست اینکه بعضی از کتاب ها الکترونیکیش را نمی‌توانی پیدا کنی یا پیدا هم بکنی نمی توانی بخری یا دانلودش کنی.

  8. حسین جعفری

    کتاب کاغذی قائدتا حس بهتری داره
    لمس کاغذ و ورق زدن صفحات و حتی بوی کاغذ
    با کتاب فیزیکی و واقعی ارتباط خیلی بهتری میشه برقرار کرد

    اما با توجه به افزایش فوق العاده بالای کتاب ها و نیاز بیش از پیش به مطالعه اونم توی زندگی پر سرعت الان که آدم باید از هر فرصتی استفاده کنه، ناچار باید به سمت کتاب الکترونیکی رفت.
    و خوب مزایایی هم داره مثل:
    – تعداد کتاب های الکترونیکی که میشه توی گوشی یا تبلت همراه خودمون حمل کنیم
    – قیمت کتاب هایی که میشه تهیه کرد که خوب خیلی کتاب های الکترونیک رو میشه بصورت قانونی و رایگان دانلود کرد
    – نگهداری ساده و امن بدون آسیب دیدن و از بین رفتن
    – کتاب الکترونیک بسیار در دسترس تره؛ مخصوصا کتب خارجی که برای ما ایرانی ها تهیه شون سخت تره؛ و هر زمان که اراده کنید احتمال خیلی زیاد با یه جستجوی ساده می تونید کتاب مورد نظرتون رو هر جا که دسترسی به اینترنت داشته باشید دانلود کنید
    – کتاب های صوتی و یا کتاب هایی که با نرم افزار های کتاب خوان خاص امکان تبدیل متن به صوت رو هم دارند جذابیت و مزایای خودش رو دارن
    – به نظر من مهمترین مزیتش اینه که شما می تونید کتابخانه ای در ابعاد بی نهایت رو همیشه توی جیبتون همراهتون داشته باشید
    – و مزایای دیگه ای که تو شرایط و افراد مختلف متفاوته

    البته معایبی مثل آسیب به چشم هم داره که باید رعایت بشه؛ یعنی فاصله نگاه کردن به گوشی یا تبلت، نور صفحه، درجه تون نور صفحه، سایز فونت و مدت زمان مطالعه ممتد باید کنترل بشه که چشم اذیت نشه
    – و بسیاری مزایای دیگه

    من خودم کتابخونه فیزیکی بزرگی دارم، اما با شرایط فعلی کتاب های الکترونیکی رو ترجیح میدم

  9. محمد مهدی اسماعیلی

    من با وجودی که عاشق تکنولوژی هستم و جدیدترین محصولات تکنولوژیک رو خریداری می کنم، ولی هیچ وقت نتونستم با کتاب الکترونیک ارتباط برقرار کنم. عاشق بوی کاغذ موقع کتاب خواندن هستم.

  10. محمد امین حلالی زاده

    برا من فقط یه چیز مهمه حس زمانی که اون کتابو میخونم کتاب الکترونیکی زیاد خوندم به نظرم مزایای زیادی داره دوستان اشاره کردن ولی خسته کنندس حس کتاب خوندن به آدم دست نمیده شاید فقط من اینطورم ولی حسی که وقت خوندن کتاب کاغذی به آدم دست میده یه چیز دیگس درسته معایب زیادی داره ولی من به همه چیز ترجیحش میدم چه کتاب صوتی از اون کتاب چه فیلم یا سریال از اون کتاب چه نسخه الکترونیکیش

  11. مجید شجاعی

    من در حال حاضر معتقدم که باید انسان همگام با تکنلوژی روز پیش بره خوب کتاب الکترونیکی یه سری مزایای خوبی داره که کتاب کاغذی نداره که دوستان در نظراتشون گفتن ولی کتاب الکترونیکی فقط دو تا ضعف بزرگ داره اونم اینه که مثل کتاب کاغذی نمیشه به کسی قرضش داد و با این کار فرهنگ کتاب خونی که همین جوری تو کشور ما ضعیفه نمیشه گسترش داد یه مطلب دیگه رو که کمتر میشه تو کتابهای الکترونیکی دید تنوع انتخاب خواننده کتابه که هر مطلب و اندیشه یا رمان داستان نمیشه توش به دلیل محدودیتهای توش گیر اورود .

  12. محمد

    بعضی از دوستان به خاطر محیط زیست کتاب الکترونیک و انتخاب می کنن ولی به نظر من، ما کارهایی با زمین کردیم که چاپ کتاب روی کاغذ جزء بهترین اونهاست یه کتاب اگر درست نگهداری بشه سالهای قابل استفاده است افراد زیادی از اون میتونن استفاده کنن ولی تراشه و لوازم اون تبلتی که برای خوندن کتاب استفاده میشه اگر وارد محیط زیست بشه ضرری چه بسا بیشتر از چاپ کتاب به اون میزنه .
    کتاب یادگار قشنگی که تو میتونی به عزیزانت بدی که لذت این اتفاق توی دنیایی الکترونیک خیلی قابل لمس نیست
    من واسه نسلهای بعدی آرزوی محیط زیست عالی دارم ولی بدون کتاب کاغذی هرگز
    ممنون از بچهای دی جی کالا وکتاب هایی که روی سایت خوبشون گذاشتن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما