شما بگویید؛ کتاب‌ الکترونیکی یا کتاب‌ کاغذی؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اگر اهل کتاب خواندن باشید شاید تا به حال با این دو راهی مواجه شده‌ باشید که کتاب کاغذی بخرید یا کتاب الکترونیکی. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را درباره این دو انتخاب جویا شویم.

گرچه این روزها خیلی‌هامان کمتر کتاب می‌خوانیم و برای گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی سرمان توی گوشی‌های موبایل است اما بسیاری از ما هم هستند که جای خالی کتاب را در زندگی‌شان احساس می‌کنند. کتاب خواندن سوای آنکه می‌تواند نوعی سرگرمی باشد تاثیر عمیقی هم روی زندگی فرد دارد؛ کتاب‌هایی بوده‌اند و خوانده‌ایم‌ که زندگی‌مان را دگرگون کرده‌اند. هنوز هم خواندن یک کتاب خوب اتفاق دلچسبی است اگر زندگی و گرفتاری‌های روزمره بگذارند.

البته با پیشرفت تکنولوژی کتاب دیگر آن مفهوم اولیه‌اش را ندارد. ظهور کتاب‌های الکترونیکی احتمالا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را تا حد قابل‌توجهی تغییر داده. در حال حاضر لازم نیست به کتاب فروشی بروید و در میان قفسه‌های پر از کتاب به دنبال عنوان مورد علاقه‌تان بگردید. راه سریع‌تر و شاید آسان‌تری پیش روی شماست؛ خریدن کتاب‌های الکترونیکی از اپلیکیشن‌هایی مثل فیدیبو و خواندن آن‌ها روی موبایل‌ها، تبلت‌ها و البته کتاب‌خوان‌هایی مثل کیندل. هر کدام از این انتخاب‌ها البته مزایا و معایبی دارند.

بگذارید از کتاب‌های کاغذی شروع کنیم. خرید کتاب‌های کاغذی خود یک فرایند است. اگر کتاب‌های کاغذی را از فروشگا‌ه‌های آنلاین سفارش ندهید باید برای خریدشان به کتاب‌ فروشی‌ بروید و در میان حجم عظیمی از کتاب‌ها بگردید، احتمالا قسمت‌هایی را بخوانید و سپس انتخاب کنید. این فرایند هم خوب است و هم بد. می‌تواند خوب باشد و مزیت در نظر گرفته شود چون برخی از کتاب‌خوان‌ها از همین مراجعه حضوری و انتخاب کتاب لذت می‌برند. از گشتن میانه قفسه‌ها، گه‌گاه یک کتاب برداشتن، باز کردن و ورق زدن. احتمالا در آن سوی قضیه کسانی هم باشند که اساسا حال و حوصله ندارند در ترافیک شهر به یک کتاب‌فروشی سر بزنند. برای آن‌ها گزینه‌ خرید آنلاین در دسترس است. اما حتی اگر کتاب کاغذی را با کمترین دردسر هم بخرید به هر حال باید فکری به حال جای کتاب‌های‌تان بکنید. پس از مدتی انباشت این حجم فیزیکی بخشی از محیط اتاق‌های‌تان را به اشغال خود در می‌آورد. احتمالا سخت‌تان باشد همیشه کتاب فیزیکی را همراه خود داشته باشید و امکان‌هایی مثل سرچ کلمات و کپی کردن دیجیتالی یک تکه از کتاب در اختیارتان نیست. با کتاب‌های الکترونیکی روند خرید آسان‌تر از همیشه است، کتاب را به سرعت می‌خرید و در همان لحظه پس از یک پرداخت در اختیارتان قرار دارد. کتاب الکترونیکی را همه جا دارید، مثلا توی موبایل‌تان و موبایل‌تان هم که تقریبا همه جا همراه‌تان است. هر زمان احساس کنید فرصت مطالعه دارید می‌توانید به هزاران کتاب الکترونیکی ذخیره شده در حافظه گوشی‌تان مراجعه کنید. از سوی دیگر با خرید کتاب‌های الکترونیکی کاغذ کمتری هم مصرف می‌شود و این امر به قطع کمتر درختان و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. به این شکل سهولت در خرید، حمل و نقل تعداد بسیار زیادی عنوان کتاب در حافظه دستگاه‌های الکترونیکی، امکان‌هایی چون جستجوی بخش‌ها یا کلمات خاصی در کتاب و حفظ محیط زیست همه از خوبی‌های کتاب‌های الکترونیکی‌اند، البته به جز اینکه خرید کتاب‌های الکترونیکی در بسیاری از موارد برای‌تان ارزان‌تر از کتاب‌های چاپی‌ تمام می‌شوند.

با این حال هنوز هم بعضی از کتاب‌خوان‌ها معتقدند حاضرند قید همه این مزایا را بزنند و کتاب کاغذی‌شان را داشته باشند. کتاب کاغذی رنگ و بوی خودش را دارد؛ حال و هوایی ویژه. شاید دوست داشته باشید یک کتاب را، دقیقا در معنای فیزیکی‌اش در دست بگیرید، بتوانید زیر کلمات خط بکشید، فرسوده شدن تدریجی این کتاب‌ها را ببینید، ببینید که مثلا یک نفر در صفحه‌ اول کتاب برای‌تان به تاریخ بیست سال قبل یک یادگاری نوشته و هزار چیز دیگر. برای بعضی‌ها کتاب باید دقیقا یک شی باشد و به اندازه یک شی ارزشمند هم شیفته‌اش هستند. آن‌ها از جمع شدن کتاب‌ها لذت می‌برند، از ساختن یک کتاب‌خانه که شاید خود یادآور دورانی از زندگی‌ و دل‌مشغولی‌های‌شان باشد.

شما کدام یک از این دو را ترجیح می‌دهید؟ کتاب‌های کاغذی را به خاطر حال و هوای خاص‌شان و دقیقا به خاطر همان فیزیکی بودن‌شان؟ یا کتاب‌های الکترونیکی را، با همه امکان‌های تسهیل‌کننده‌ای که در اختیارتان قرار می‌دهند؟ دیدگاه‌تان را با ما و دیگر خوانند‌ه‌های این نوشته به اشتراک بگذارید.
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۶ دیدگاه
  1. Avatar امیر

    با کتاب چاپی بهتر میتونید فرزندانتون رو کتابخون کنید.
    با کتاب الکترونیکی و مجازی بیشتر آفت داره برای بچه ها

  2. Avatar Ghazal

    سلام
    به نظر من کتاب چاپی هر عیبی هم که داشته باصه از کتاب های الکترونیکی بهتر هستند و آدم هنگام خوندشون احساس بهتری داره
    هر چند امروزه با وجود ویروس کرونا و بسته بودن اغلب کتابخانه ها دیگه امکان خرید کتاب های چاپی زیاد وجود نداره چون واقعا قیمت بالایی دارند و با توجه به شرایط موجود هم برای حفظ سلامتی و هم برای حفظ جیبمون:) بهتره که از کتاب های الکترونیک استفاده کنیم.
    نور گوشی یا لپ تاب رو هم کم کنیم تا به چشممون آسیب کمتری برسه در ضمن درختان کمتری هم قطع میشه و به محیط زیست به نوبه خودمون کمک میکنیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه