شما بگویید؛ پس از گلکسی نوت ۷ آینده‌ی سامسونگ را چگونه می‌بینید؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
سامسونگ گلکسی نوت 7

این شنبه هم قصد داریم با یکی دیگر از مطالب «شما بگویید» پذیرای نظرات شما همراهان همیشگی دیجی‌کالا مگ باشیم. البته شما بگویید این هفته اندکی با همیشه متفاوت است. این بار به جای رو در رو قرار دادن دو رقیب، قصد داریم روی یک موضوع خاص که این روزها در دنیای تکنولوژی همه‌جا صحبت آن به گوش می‌رسد تمرکز کنیم. هر کسی که کوچکترین علاقه‌ای به دنیای تکنولوژی داشته باشد حتما تا الان از ماجرای شکست سامسونگ در پروژه‌ی گلکسی نوت ۷ خبردار شده است. در این مطلب قصد داریم ماجرای گلکسی نوت ۷ و حواشی آن را به سرعت مرور کنیم و در نهایت از شما بخواهیم تا بگویید؛ آینده‌ی سامسونگ را پس از گلکسی نوت ۷ چگونه می‌بینید؟

گلکسی نوت ۷ در روز ۱۲ مرداد در مراسم ویژه‌ای رسما معرفی شد. سامسونگ با جمع کردن آخرین فناوری‌هایش در نوت ۷ حساب زیادی روی موفقیت آن باز کرده بود. نتیجه به نظر کاملا رضایت‌بخش می‌رسید و بسیاری از سایت‌های معتبر در نقدهای خود گلکسی نوت ۷ را یکی از بهترین گوشی‌های تولیدشده تا کنون ارزیابی کردند. استقبال عمومی هم فراتر از انتظار بود. تا جایی که افزایش پیش‌بینی نشده‌ی تقاضا، عرضه‌ی نوت ۷ در بعضی مناطق  را به تاخیر انداخت. سامسونگ در واکنش به تقاضای بالا تصمیم گرفت تولید گلکسی نوت ۷ را تا ۳ میلیون دستگاه در ماه، یعنی نزدیک به دو برابر رکورد نوت ۵، بالا ببرد. نوت ۷ می‌رفت تا به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سری نوت سامسونگ تبدیل شود که کابوس آغاز شد.

سامسونگ گلکسی نوت 7

چیز زیادی از عرضه‌ی اولین سری گوشی‌های نوت ۷ نگذشته بود که در تاریخ ۴ شهریور خبر انفجار یک گلکسی نوت ۷ هنگام شارژ شدن منتشر شد. این حادثه در ابتدا چندان جدی گرفته نشد و برخی آن را به استفاده نکردن از شارژر و مبدل اصلی گوشی مرتبط دانستند. ولی انفجارهای گلکسی نوت ۷ همچنان ادامه پیدا کرد. تا جایی که مدیرعامل سامسونگ علاوه بر عذرخواهی رسمی از مردم مجبور شد در همان روزهای اول فروش، تصمیم به جمع‌آوری ۲.۵ میلیون دستگاه نوت ۷ فروخته شده بگیرد. سامسونگ دلیل انفجار گلکسی نوت ۷ را مشکل موجود در باتری‌های یکی از تامین‌کنندگان اعلام کرد و برای حمایت از حقوق مصرف کننده عرضه‌ی آن را تا اطمینان از صحت فرآیند تولید به تعویق انداخت.

با این حال حتی پس از فراخوان سامسونگ برای جمع‌آوری هم انفجارهای گلکسی نوت ۷ ادامه داشت و در برخی موارد خسارت‌های شدیدی را هم به بار آورد. موضوع دیگر آن قدر جدی شده بود که حتی اداره‌ی هوانوردی فدرال ایالات متحده هم در بیانیه‌ای استفاده‌ی مسافران از گلکسی نوت ۷ در طول پرواز یا قرار دادن آن در چمدان را ممنوع اعلام کرد. این شرایط سامسونگ را مجبور کرد تا برای جلوگیری از خسارات بیشتر و حفظ سلامت مردم خبر از غیرفعال شدن گوشی‌هایی بدهد که افراد از بازگرداندن آن‌ها خودداری کرده‌اند.

سامسونگ گلکسی نوت 7

پس از گذشت حدود یک ماه سامسونگ اعلام کرد که عرضه‌ی مدل‌های سالم گلکسی نوت ۷ را از ۳۱ شهریور آغاز خواهد کرد. مدیران سامسونگ به مشتریان اطمینان دادند که مشکل باتری در سری جدید به طور کامل برطرف و امنیت گوشی از سوی کارشناسان خبره تایید شده است. سامسونگ دو راهکار هم برای تشخیص دادن مدل‌های جدید با باتری سالم (آیکن سبز باتری و مربع سیاه روی جعبه) در نظر گرفته بود. به نظر می‌رسید مشکل برای همیشه حل شده باشد که در روز ۵ مهر خبر انفجار یکی از مدل‌های سالم گلکسی نوت ۷ در چین مجددا سروصدایی در رسانه‌ها به پا کرد. سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موضوع فراگیر و جدی نیست و خطری امنیت جانی سایر مشتریان را تهدید نمی‌کند. اندکی بعد و در روز ۱۴ مهر آتش گرفتن یکی از مدل‌های تعویضی نوت ۷ در داخل هواپیمایی که قصد پرواز داشت ماموران را مجبور کرد تا تمام مسافران را تخلیه کنند.

در پی این اتفاقات فشار رسانه‌ای روی سامسونگ به اوج رسید و خبرهایی مبنی بر احتمال جمع‌آوری مجدد گلکسی نوت ۷ به گوشی می‌رسید. سامسونگ در اظهار نظر خود اعلام کرد که باید مطمئن شود گزارش‌ها درباره‌ی مدل جدید نوت ۷ بوده و روی تحقیقات در مورد مشکلات اخیر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در این میان با رسیدن تعداد گزارش‌های مربوط به انفجار مدل‌های جدید به ۵ مورد، سه اپراتور بزرگ آمریکا فروش نوت ۷ را متوقف کردند منتظر تصمیم‌گیری سامسونگ نشدند. رفته‌رفته شایعاتی مبنی بر لزوم توقف تولید گلکسی نوت ۷ به گوش می‌رسید. بسیاری معتقد بودند دیگر هیچ چیز نمی‌تواند اعتماد از دست رفته‌ی مشتریان به این محصول را ترمیم کند. سرانجام سامسونگ در روز ۲۰ مهر رسما خبر از توقف تولید گوشی گلکسی نوت ۷ در تمام دنیا داد و بدین ترتیب پرونده‌ی این گوشی برای همیشه بسته شد.

سامسونگ گلکسی نوت 7

ماجرای گلکسی نوت ۷ به معنای واقعی برای سامسونگ یک فاجعه محسوب می‌شود. ارزش سهام سامسونگ در روز اعلام توقف تولید این گوشی ۸ درصد کاهش یافت. این کاهش در ده سال اخیر سابقه نداشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، خسارات ناشی از گلکسی نوت ۷ و طرح جمع‌آوری آن مجموعا چیزی بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار ضرر برای سامسونگ در پی داشته. ولی قطعا خدشه وارد شدن به اعتماد مشتریان برای سامسونگ بسیار مهم‌تر از ضررهای مادی است. بر اساس یک نظرسنجی ۴۰ درصد از مشتریان سامسونگ دیگر هرگز گوشی‌های این شرکت را نخواهند خرید. در این میان کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) هم از فرصت استفاده کرده و با اشاره به اسنادی در مورد رفتار نامناسب با کارگران مشکل نوت ۷ را ناشی از شرایط کار غیرانسانی قلمداد کرده است. در حال حاضر فشار به قدری زیاد است که حتی شایعاتی مبنی بر برکناری مدیرعامل سامسونگ هم به گوش می‌رسد.

فرقی نمی‌کند پای چه شرکتی در میان باشد؛ اتفاقاتی از این دست همیشه بسیار ناراحت‌کننده است. گلکسی نوت ۷ یکی از بهترین گوشی‌هایی بود که امسال معرفی شد و بسیاری امید داشتند سرانجام بتوانند این گوشی را بخرند. اما سامسونگ مجبور شد برای این که بیش از این اعتبارش را از دست ندهد قید آن را به کلی بزند. آنچه در حال حاضر برای سامسونگ اهمیت دارد بازگرداندن اعتماد از دست رفته به مشتریان است. به نظر شما تصمیم سامسونگ برای توقف تولید گلکسی نوت ۷ اقدام درستی بود؟ آیا شما حاضر بودید اگر سامسونگ یک بار دیگر نوت ۷ را جمع‌آوری می‌کرد، مجددا جزو خریداران سری جدید باشید؟ به نظر شما ماجرای نوت ۷ تا چه اندازه روی اعتماد مشتریان به محصولات بعدی سامسونگ تاثیر خواهد داشت؟

نکته‌ی مهم اینجاست که گاه همین اتفاقات ناگوار منجر به نوآوری‌های جدیدی در محصولات آینده می‌شود که می‌تواند به پیشرفت تکنولوژی کمک کند. ما امیدواریم در مورد پرونده‌ی نوت ۷ هم شاهد همین اتفاق باشیم. قطعا سامسونگ بی‌کار نخواهد نشست و برای ترمیم جایگاه خود با محصولاتی بهتر باز خواهد گشت. شما آینده‌ی سامسونگ را پس از گلکسی نوت ۷ چگونه می‌بینید؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳۱ دیدگاه
  1. Avatar .::Mahdi::.

    به نظر من اعتبار و جایگاه سامسونگ بخاطر نوت ۷ بدست نیومده که بخواد با این گوشی از بین بره. سامسونگ شرکت بزرگیه و این مشکل هم بخاطر باتری پیش اومدو سامسونگ هم مسولیتش رو با یه ضرر بزرگ پذیرفت. عقیده ی من اینه که همونطور که مسول خاورمیانه سامسونگ در مصاحبه گفت سامسونگ هنوز طرحای بزرگی رو داره و اگه پرچمدار بعدی سامسونگ بیاد حتما دوباره فروشش خوب میشه و اعتبارش برمیگرده.

    1. Avatar حسین

      درسته امروز طبق نظرسنجی در تایوان ۹۰% دوباره سامسونگ گرفتن.

  2. Avatar امیر

    سامسونگ غول گوشی سازی جهانه درسته که نوت ۷ مشکلات زیادی رو برای سامسونگ ایجاد کرد امام همچنان سامسونگ بیشترین فروش ها و بهترین هارو در دنیا داره مطمئن باشید کا با معرفی s8 اوت افرادی که رفتن بعده نوت ۷ اپل بگیرن برمی گردن و باز هم سامسونگ بهترین می شه و می درخشه خواهشا بعضی دوستان با یک اتفاق ( هر چقدر هم بزرگ کل وجودو نبوغ یک شرکت بی نظیر‌ رو زیر سوال نبرن.

  3. Avatar Rman

    باید قبول کنیم که نوت ۷ میتونست مشکل بزرگی برای بقیه شرکت ها باشه خوش ساخت ترین گوشی سامسونگ بود ولی مسلما این موضوع باعث کناره گیری نمیشه و بدون شک عوامل شرکت درس میگیرند که در آینده به کیفیت بیشتر از سرعت توجه کنند.
    خلاصه کلام اینکه آبرو از دست رفته به این راحتی ها و دو سه سال دیگه برنمیگرده ولی این موضوع انگیزه ای برای تمرکز و تلاش بیشتر میشه ؛ باید منتظر یک شاهکار در S8 باشیم …

  4. Avatar صادق

    سلام
    به نظر من غیر از ضرر مالی و ازدست دادن موقتی بازار گوشی موبایل اتفاق خاصی نمیته
    سامسونگ که فقط تلفن همراه تولید نمیکنه
    سامسونگ پا توی صنایعی گذاشته که حتی اگه خط تولید موبایل هم کلا تعطیل کنه میتونه با اونا جبرانش کنه
    ما فقط مشتری های کشور خودمون رو دیدیم
    یکم تاریخچه شرکت ها رو بخونیم بد نیست

  5. Avatar احد

    ۱۰۰% سکوی پرشی میشه برای سامسونگ ، بعضی دوستان چنان نظر میدن انگار چی شده ، همه کمپانی های معروف دنیا دچار چنین مشکلاتی میشن ، ناسا هم ماهوارش منفجر میشه ، باتری ماشین فوق گران تسلا هم مشکل داشت ، تویوتا هم فراخوان زد ، اینا یعنی فاطحه شرکتشون خوندس ؟ سامسونگ بزرگترین تولید کننده قطعات دیجیتال هست ، نوت ۷ هم عالی بود ، بینطیر ، پر از امکانات و نواوری ، فقط متاسفانه مشکل باتری داشت که تو ورژن بعدی حل خواهد کرد.

  6. Avatar پرهام

    فکر میکنم مشتریان سامسونگ عمدتا سمت محصولات اپل نمیرن
    شاید سامسونگ کمی از بازار گوشی های اندرویدی رو از دست بده و باعث بشه بالاخره گوشی های رقیب مثل گوگل پیکسل بیشتر دیده بشن
    در نهایت کارشناس نیستم ولی اگه اندروید بخوام بخرم در شرایط فعلی سمت برندی به جز سامسونگ میرم

  7. Avatar nina

    هیچوقت از سامسونگ خوشم نیومد. ولی نوت ۷ حقیقتا چشم نواز بود. حیف …

  8. Avatar محمدعلي بهراميان

    جواب سختی داره ، تو صنعت تکنولوژی و اسمارتفون فقط کافیه یک مهره بهم بخوره تا همه چی رو از هم بپاشونه ، سامسونگ راه بازگشت داره ولی نه با اندروید ، نه با طراحی دو سال اخیر ، نه با آپدیت سخت افزاری ، راه برگشت سامسونگ با توسعه سیستم عامل تایزن برای گوشی های پرچمدار
    یک طراحی کاملا متفاوت نسبت به قبل ، پردازنده اختصاصی قوی تر ، خلاقیت در طراحی قسمتهای مختلف دستگاه ( نه کپی برداری از شرکت رقیب ) ، به کار گیری از طراحی های قدیمی و زیبای سری نوت با پوشش چرم ، لوازم جانبی پر استفاده و جدید ( هدست های vr جدید ، لنز های مختلف ، قلم با تکنولوژی های جدید تر ، صفحه ادج پر کاربرد تر ) سامسونگ وقتی میتونه به اوج برگرده که یک تهول تو دنیای تکنولوژی بوجود بیاره ، الان بهترین وقت برای اینکاره چون تمامی شرکت ها حتی سامسونگ هم تو ساخت اسمارتفون به بن بست رسیدند ، درسته که هیچ وقت طرفدار سامسونگ نبودم ، نیستم و نخواهم بود ولی از حق نمیگذرم

  9. Avatar مهران

    هیچ برند و محصولی کیفیت ، پایداری و زیبایی اپل رو نداره . پیشنهاد من به همه شما دوستان این هست که کلا به اکوسیستم اپل مهاجرت کنید، منظورم mac , iOS. Aplee watch, و تمامی محصولات اپل هست.در صورتی که اکوسیستم اپل را تجربه کنید هرگز به أندروید ، ویندوز، و گوشیهاى دیگه حتی نگاه هم نمیکنید.

  10. Avatar Mzm

    سلام بنظر من این اتفاق پیش زمینه ای برای پیشرفت وتغییر در سامسونگه مخصوصا در سری نوت چون چندین ساله این گوشی ساخته میشه ولی تغییر خیلی محسوسی نکرده
    از نظر من همونطور که وقتی سامسونگ s5 رو ساخت و زیاد فروش نکرد و طراحی سری s رو تغییر داد سال آینده هم همینطور خواهد بود درهر صورت حتی اگر یکسال هم نتونه محبوب ترین و پرفروش ترین گوشی سال رو بسازه بالاخره سال بعدش موفق میشه چون واقعا تنها برندی که میتونه باهاش رقابت کنه اپله که با iphone 7 خیلی هارو زده کرد و بجای پیشرفت خیلی جاها پس رفت داشته حتی اگه سال بعد هم گوشی خوبی تولید کنه همونطور که میدونین اپل قراره ۳ سال یکبار تغییر خیلی محسوسی تو گوشی هاش بده پس سال بعدش زمینه بازهم برای سامسونگ آمادست
    در کل از نظر من آینده سامسونگ همیشه روشنه چون فقط از یک راه درآمد نداره و همیشه جای پیشرفت داره

  11. Avatar Amir

    این سامسونگی که من میشناسم بازم خودشو میسازه از نو!????✌

  12. Avatar hazhir

    سامسونگ شرکت بزرگیه با کلی متخصص خبره حتما این مشکل حل میکنن ….از قبل هم قویتر میشن چون مجبورن بهتر باشن وگرنه باید تعطیل کنن و به شرکت های دیگه ببازن …..منتظر یه ابر اسمارت فون باشید به نام S8 سامسونگ مجبوره جبران کنه وگرنه محکوم به یه شکست خیلی بزرگتر میشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه