شما بگویید؛ پس از گلکسی نوت ۷ آینده‌ی سامسونگ را چگونه می‌بینید؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
سامسونگ گلکسی نوت 7

این شنبه هم قصد داریم با یکی دیگر از مطالب «شما بگویید» پذیرای نظرات شما همراهان همیشگی دیجی‌کالا مگ باشیم. البته شما بگویید این هفته اندکی با همیشه متفاوت است. این بار به جای رو در رو قرار دادن دو رقیب، قصد داریم روی یک موضوع خاص که این روزها در دنیای تکنولوژی همه‌جا صحبت آن به گوش می‌رسد تمرکز کنیم. هر کسی که کوچکترین علاقه‌ای به دنیای تکنولوژی داشته باشد حتما تا الان از ماجرای شکست سامسونگ در پروژه‌ی گلکسی نوت ۷ خبردار شده است. در این مطلب قصد داریم ماجرای گلکسی نوت ۷ و حواشی آن را به سرعت مرور کنیم و در نهایت از شما بخواهیم تا بگویید؛ آینده‌ی سامسونگ را پس از گلکسی نوت ۷ چگونه می‌بینید؟

گلکسی نوت ۷ در روز ۱۲ مرداد در مراسم ویژه‌ای رسما معرفی شد. سامسونگ با جمع کردن آخرین فناوری‌هایش در نوت ۷ حساب زیادی روی موفقیت آن باز کرده بود. نتیجه به نظر کاملا رضایت‌بخش می‌رسید و بسیاری از سایت‌های معتبر در نقدهای خود گلکسی نوت ۷ را یکی از بهترین گوشی‌های تولیدشده تا کنون ارزیابی کردند. استقبال عمومی هم فراتر از انتظار بود. تا جایی که افزایش پیش‌بینی نشده‌ی تقاضا، عرضه‌ی نوت ۷ در بعضی مناطق  را به تاخیر انداخت. سامسونگ در واکنش به تقاضای بالا تصمیم گرفت تولید گلکسی نوت ۷ را تا ۳ میلیون دستگاه در ماه، یعنی نزدیک به دو برابر رکورد نوت ۵، بالا ببرد. نوت ۷ می‌رفت تا به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سری نوت سامسونگ تبدیل شود که کابوس آغاز شد.

سامسونگ گلکسی نوت 7

چیز زیادی از عرضه‌ی اولین سری گوشی‌های نوت ۷ نگذشته بود که در تاریخ ۴ شهریور خبر انفجار یک گلکسی نوت ۷ هنگام شارژ شدن منتشر شد. این حادثه در ابتدا چندان جدی گرفته نشد و برخی آن را به استفاده نکردن از شارژر و مبدل اصلی گوشی مرتبط دانستند. ولی انفجارهای گلکسی نوت ۷ همچنان ادامه پیدا کرد. تا جایی که مدیرعامل سامسونگ علاوه بر عذرخواهی رسمی از مردم مجبور شد در همان روزهای اول فروش، تصمیم به جمع‌آوری ۲.۵ میلیون دستگاه نوت ۷ فروخته شده بگیرد. سامسونگ دلیل انفجار گلکسی نوت ۷ را مشکل موجود در باتری‌های یکی از تامین‌کنندگان اعلام کرد و برای حمایت از حقوق مصرف کننده عرضه‌ی آن را تا اطمینان از صحت فرآیند تولید به تعویق انداخت.

با این حال حتی پس از فراخوان سامسونگ برای جمع‌آوری هم انفجارهای گلکسی نوت ۷ ادامه داشت و در برخی موارد خسارت‌های شدیدی را هم به بار آورد. موضوع دیگر آن قدر جدی شده بود که حتی اداره‌ی هوانوردی فدرال ایالات متحده هم در بیانیه‌ای استفاده‌ی مسافران از گلکسی نوت ۷ در طول پرواز یا قرار دادن آن در چمدان را ممنوع اعلام کرد. این شرایط سامسونگ را مجبور کرد تا برای جلوگیری از خسارات بیشتر و حفظ سلامت مردم خبر از غیرفعال شدن گوشی‌هایی بدهد که افراد از بازگرداندن آن‌ها خودداری کرده‌اند.

سامسونگ گلکسی نوت 7

پس از گذشت حدود یک ماه سامسونگ اعلام کرد که عرضه‌ی مدل‌های سالم گلکسی نوت ۷ را از ۳۱ شهریور آغاز خواهد کرد. مدیران سامسونگ به مشتریان اطمینان دادند که مشکل باتری در سری جدید به طور کامل برطرف و امنیت گوشی از سوی کارشناسان خبره تایید شده است. سامسونگ دو راهکار هم برای تشخیص دادن مدل‌های جدید با باتری سالم (آیکن سبز باتری و مربع سیاه روی جعبه) در نظر گرفته بود. به نظر می‌رسید مشکل برای همیشه حل شده باشد که در روز ۵ مهر خبر انفجار یکی از مدل‌های سالم گلکسی نوت ۷ در چین مجددا سروصدایی در رسانه‌ها به پا کرد. سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موضوع فراگیر و جدی نیست و خطری امنیت جانی سایر مشتریان را تهدید نمی‌کند. اندکی بعد و در روز ۱۴ مهر آتش گرفتن یکی از مدل‌های تعویضی نوت ۷ در داخل هواپیمایی که قصد پرواز داشت ماموران را مجبور کرد تا تمام مسافران را تخلیه کنند.

در پی این اتفاقات فشار رسانه‌ای روی سامسونگ به اوج رسید و خبرهایی مبنی بر احتمال جمع‌آوری مجدد گلکسی نوت ۷ به گوشی می‌رسید. سامسونگ در اظهار نظر خود اعلام کرد که باید مطمئن شود گزارش‌ها درباره‌ی مدل جدید نوت ۷ بوده و روی تحقیقات در مورد مشکلات اخیر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در این میان با رسیدن تعداد گزارش‌های مربوط به انفجار مدل‌های جدید به ۵ مورد، سه اپراتور بزرگ آمریکا فروش نوت ۷ را متوقف کردند منتظر تصمیم‌گیری سامسونگ نشدند. رفته‌رفته شایعاتی مبنی بر لزوم توقف تولید گلکسی نوت ۷ به گوش می‌رسید. بسیاری معتقد بودند دیگر هیچ چیز نمی‌تواند اعتماد از دست رفته‌ی مشتریان به این محصول را ترمیم کند. سرانجام سامسونگ در روز ۲۰ مهر رسما خبر از توقف تولید گوشی گلکسی نوت ۷ در تمام دنیا داد و بدین ترتیب پرونده‌ی این گوشی برای همیشه بسته شد.

سامسونگ گلکسی نوت 7

ماجرای گلکسی نوت ۷ به معنای واقعی برای سامسونگ یک فاجعه محسوب می‌شود. ارزش سهام سامسونگ در روز اعلام توقف تولید این گوشی ۸ درصد کاهش یافت. این کاهش در ده سال اخیر سابقه نداشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، خسارات ناشی از گلکسی نوت ۷ و طرح جمع‌آوری آن مجموعا چیزی بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار ضرر برای سامسونگ در پی داشته. ولی قطعا خدشه وارد شدن به اعتماد مشتریان برای سامسونگ بسیار مهم‌تر از ضررهای مادی است. بر اساس یک نظرسنجی ۴۰ درصد از مشتریان سامسونگ دیگر هرگز گوشی‌های این شرکت را نخواهند خرید. در این میان کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) هم از فرصت استفاده کرده و با اشاره به اسنادی در مورد رفتار نامناسب با کارگران مشکل نوت ۷ را ناشی از شرایط کار غیرانسانی قلمداد کرده است. در حال حاضر فشار به قدری زیاد است که حتی شایعاتی مبنی بر برکناری مدیرعامل سامسونگ هم به گوش می‌رسد.

فرقی نمی‌کند پای چه شرکتی در میان باشد؛ اتفاقاتی از این دست همیشه بسیار ناراحت‌کننده است. گلکسی نوت ۷ یکی از بهترین گوشی‌هایی بود که امسال معرفی شد و بسیاری امید داشتند سرانجام بتوانند این گوشی را بخرند. اما سامسونگ مجبور شد برای این که بیش از این اعتبارش را از دست ندهد قید آن را به کلی بزند. آنچه در حال حاضر برای سامسونگ اهمیت دارد بازگرداندن اعتماد از دست رفته به مشتریان است. به نظر شما تصمیم سامسونگ برای توقف تولید گلکسی نوت ۷ اقدام درستی بود؟ آیا شما حاضر بودید اگر سامسونگ یک بار دیگر نوت ۷ را جمع‌آوری می‌کرد، مجددا جزو خریداران سری جدید باشید؟ به نظر شما ماجرای نوت ۷ تا چه اندازه روی اعتماد مشتریان به محصولات بعدی سامسونگ تاثیر خواهد داشت؟

نکته‌ی مهم اینجاست که گاه همین اتفاقات ناگوار منجر به نوآوری‌های جدیدی در محصولات آینده می‌شود که می‌تواند به پیشرفت تکنولوژی کمک کند. ما امیدواریم در مورد پرونده‌ی نوت ۷ هم شاهد همین اتفاق باشیم. قطعا سامسونگ بی‌کار نخواهد نشست و برای ترمیم جایگاه خود با محصولاتی بهتر باز خواهد گشت. شما آینده‌ی سامسونگ را پس از گلکسی نوت ۷ چگونه می‌بینید؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳۱ دیدگاه
  1. Avatar همایون پوررضایی

    به احتمال زیاد، در کشورهایی مانند ایران، اوضاع سامسونگ تغییر زیادی نخواهد کرد؛ ولی در کشورهای پیشرفته، اعتبار برند سامسونگ مخدوش شده و زمان می برد که بتواند اعتبار سابق را بازگرداند.

  2. Avatar رایا

    برند سامسونگ نوت به شدت ضربه خورده ولی ساده انگارانه است که فکر کنیم سامسونگ تنها با حذف برند نوت بتونه نظرات منفی موجود رو خنثی کنه.
    در واقع سامسونگ با طراحی کلیشه‌ای آشنای گوشیهاش که همون ساختار آشنای گوشیهای سامسونگ با برند سامسونگ در زیر بلندگوی مکالمه و همچنین کلید خانه فیزیکی معروف سامونگ بود، یک شخصیت به هم پیوسته رو ایجاد کرده بود. و حالا با مشکلات فاجعه بار نوت ۷ کل این شخصیت زیر یک علامت سوال بزرگ قرار گرفته.

    مسلما و به قطع و یقین همانطور که شایعات هم ادعا می‌کنند این نوت آخرین نوت سامسونگ بود و ۷ مقدس برای سامسونگ به ۷ منحوث بدل شد.

    پس گام اول حذف برند نوت خواهد بود.

    به نظر من در گام دوم شاهد استراتژی خواهیم بود که تولیدکنندگان دیگر گوشی موبایل مدتهاست آنرا در دستور کار خود داشته اند یعنی طراحی‌های متفاوت برای رده‌های مختلف محصولات. پس شاید سامسونگ هم ناگزیر برای کمک به مشتریان در فراموش کردن خاطره‌ بد نوت ۷، دست به یک تغییر اساسی در طراحی گوشیهای پرچمدار خودش بزنه که البته باز هم شایعات مبنی بر حذف دگمه فیزیکی خانه در galaxy s8 (شخصا ازش متنفر بودم) این گام دوم رو هم تایید می‌کنند.

    گام سوم که هنوز هیچ سند و مدرکی دال بر اون وجود نداره، تغییر زمان معرفی و ارائه گوشیهای رده بالای سامسونگه چه بسا تعجیل سامسونگ در معرفی نوت ۷ قبل از آیفونهای ۲۰۱۶ باعث و بانی این فاجعه تلخ بوده باشه.

    در نهایت و در گام چهارم باید شاهد تغییر سیاست‌های قیمت گذاری سامسونگ هم باشیم شاید با این ترفند سامسونگ موفق بشه بخشی از خریداران بالقوه که این ملاک اولویت بالایی در انتخابشون داره رو تور کنه.

    در نهایت آینده درخشانی رو برای سامسونگ پیش بینی میکنم چون یکی از بزرگترین شکستهای چند سال اخیر دنیای موبایل رو تجربه کرد و قطعا درسهای بزرگی از این شکست خواهد گرفت.

    خداحافظ نوت ۷ دوست داشتنی. شاید الان دیگه بشه لقب کلکسیونی رو بهش داد. چون دیگه تولید نمیشه و نمونه‌های موجود هم یا عودت داده میشن یا به طور خودکار عین نامه‌های کاراگاه گجت دود میشن میرن هوا.

  3. Avatar سليم

    به نظرم سامسونگ برای بهبود بخشیدن به این اتفاق،نوت ٧ را با یک پسوند حالا هرچی وارده بازار میکنه و از دل و جان روی باتری هایش کار میکنه تا دیگه هیچ زمان این اتفاق رخ نده،و احتمالا مدتی تا اومدن این گوشی طول بکشه و یکسری قابلیت ها و یکسری تغیراتقابل توجه داخلش بوجود بیارن و یک حال اساسی به اونایی که از خرید نوت هفت ضد حال خورده بودن بده

  4. Avatar Next is Now

    به عنوان یک هوادار سامی از توقف تولید این سوپر اسمارتفون به شدت ناراحت شدم و معتقد بودم سامسونگ نباید این کارو میکرد اما حالا که این اتفاق افتاده به نظرم سامسونگ در نظر داره با بکارگیری برترین تکنولوژی ها در کهکشان بعدی (S8) یه بار دیگه همه نگاه ها رو به سمت خودش خیره بکنه و صد البته که اعتبار سامسونگ به عنوان معتبرترین و بزرگ ترین شرکت تولید کننده اسمارتفون دنیا با یک اشتباه زیر سوال نخواهد رفت و این ناراحتی های برخی کاربران هم که البته طبیعیه به زودی ترمیم خواهد شد

  5. Avatar سپهر

    هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و سامسونگ قدرتمند به تولید گوشی های مشتری پسند و رده بالای خود ادامه خواهد داد و کاری خواهد کرد کسانی که به خاطر تنها یک گوشی حاضر به کنار گذاشتن این برند شده اند پشیمان شوند و دوباره به خرید این گوشی های با کیفیت اقدام کنند

  6. Avatar حسن

    دوسال دیگه به این تعصبتون نسبت به سامی بمب ساز میخندین

  7. Avatar سعید

    بی تردید این ضرر تا چند سال برای سامسونگ قابل جبران نیست. شک نکنید گوشی بعدی سامسونگ (که احتمالاً با نام گلکسی s8) به بازار میاد با تردید مردم روبرو خواهد شد. به نظر من کار سامسونگ برای جمع اوری گوشی‌ نوت ۷ تصمیمی عاقلانه‌ای بوده. به نظر من سامسونگ در چند سال آینده باز هم می‌تونه اعتبار خودشو برگردونه ولی اگه هر شرکتی به جز سامسونگ بود دیگه باید خط تولید گوشیشو متوقف می‌کرد.

  8. Avatar TH

    درود!
    این اتفاق یک فاجعه برای سامسونگ محسوب می شه من واقعا متاسف شدم برای نوت ۷!
    گوشی من نوت ۵ هست این رو میگم تا نگین ضد سامسونگ هست.
    به نظر من سامسونگ اگه یک تدبیر حسابی کنه می تونه این حادثه رو آروم آروم از یاد ها ببره!شاید بهتره پرچمدار جدیدی رو با نام دیگه ای (مثل نوت۶) سریعا حاضر و معرفی کنه تا از اپل و دیگر شرکت های موبایل عقب نیفته حتی اگه نتونه این گوشی رو به فروش زیاد برسونه.
    اما اگه اقدامی نکنه ممکنه فروش نه تنها بخش موبایل بلکه محصولات دیگه کاهش پیدا کنه و ممکنه برای این شرکت بسیار گران تمام بشه.

  9. Avatar سبحان

    سامسونگ در طی چند سال در بازار پر رقیب اسمارتفون ها تونست جایگاه خیلی خوبی پیدا کنه . اعتماد های زیادی رو جلب کنه .اعتماد افراد به یک محصول به یک برند به یک سری یا اس یا نوت.فرایند جلب اعتماد بسیار طولانی.هنوز که هنوز هواوی و الجی نتونستن این کار رو کنن.اما از دست دادن اعتماد در یک لحظه در یک بازه زمانی کوتاه مدت رخ می ده.سامسونگ اعتمادی رو که طی چندین سال به وجود آورده رو در کمتر از ۳ ماه از دست داد .شاید یک شکست بزرگ در راه باشه یا یک پیروزی یک برخواست یک گام.سامسونگ از تمام پتانسیل خود استفاده می کنه تا اس ۸ رو بسازه .سامسونگ مجبور به ایجاد نوآوری میشه.سامسونگ مجبور میشه که اس ۸ رو عالی بسازه .وقتی کلمه ی مجبور به کار برده میشه یعنی این که سامسونگ اگه این کار رو نکنه حتما شکست میخوره.به احتمال زیاد اس ۸ فروش خوبی نداشته باشه هر چقدر که عالی باشه چون سامسونگ بزرگترین امتیازش رو از دست داده اعتماد رو از دست داده.زمان میبره.باید محکم ادامه بده و خلاقانه . در غیر این صورت شکست میخوره. سامسونگ نباید از شکست بترسه .ترس از شکست بدترین نوع ترس.

  10. Avatar سعید

    من نوت ۷رو پیش خرید کرده بودم وفکر نمیکردم چنین مشکلی برای این برند معتبر پیش بیاد ولی بعد از این اتفاقات نظرم برگشت ومنتظر موجود شدن آیفون۷ پلاس هستم قطعا دیگه سمت سامسونگ نخواهم رفت.

  11. Avatar یاسر

    سری نوت و قابلیت هاش یه اتفاق خیلی خوب برای طرفداران قلم و گوشی بود.. گوگل و سامسونگ باید یه فکری براش بکنن و خیلی زود بتونن نوستالژی P990 و سری های نوت رو دوباره به عرصه رقابت برگردونن والا بدجور به اپل میبازن این میدون کارزار رو..!

  12. Avatar علی محکی

    یکبار موبایل سامسونگ داشتم،خیلی وقت پیش به طوری که اسمشو یادم نمیاد،اما خیلی وقته که از تبلتاش استفاده میکنم وقتیم که جدید ترین تبلتش میاد میگیرم،الانم که Tab S2 دارم لحظه به لحظه منتظر رونماییTab S3ام????، مطمعنن سامونگ هیچوقت مشتریاشو از دست نمیده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه