تاثیرات جانبی استرس بر بدن خانم‌ها و روش‌‌های مقابله با آن

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
عوارض استرس در زنان

استرس در واقع نوعی واکنش غریزی بدن برای محافظت از خودش است. با وجود این که استرس می‌تواند احتمال وقوع یک خطر، مثل نزدیک شدن ماشین را به ما هشدار دهد، استرس مزمن می‌تواند تاثیرات منفی جسمی و احساسی بر ما بگذارد. بر اساس گفته یکی از محققین «موسسه تحقیقات استرس آمریکا» (American Institute of Stress)، عکس‌العمل استرسی ما میلیون‌ها سال است که به عنوان یک مکانیزم دفاعی با ما همراه است. در زمان اجداد ما که انسان‌ها با ببرهای دندان‌خنجری در می‌افتادند این این واکنش دفاعی مشکلی نداشت. اما متاسفانه آن موارد خاص امروزه تبدیل به صدها مورد مثل منتظر ماندن پشت ترافیک یا نرسیدن به یک قرار ملاقات عادی شده است و بدن ما همچنان همان عکس‌العمل را نشان می‌دهد. پس با توجه به عوارض استرس در زنان و مردان لازم است همه افراد برای کاهش استرس خود یا افراد نزدیکشان اقدام کنند.

چرا استرس بر ذهن و جسم خانم‌ها تاثیر می‌گذارد؟

استرس و تاثیرات

 

با این‌که مردان و زنان می‌توانند در شرایط مختلف عکس‌العمل‌های مشابهی نشان دهند، به نظر می‌رسد تفاوت‌هایی در این‌که مردان و زنان چطور به استرس واکنش نشان می‌دهند وجود دارد. در حالی که مکانیزم این عکس‌العمل‌ها دقیقا شفاف نیست اما محققان بر این باورند که تفاوت‌های میان مغز و بدن ممکن است باعث شود خانم‌ها از نظر جسمی و روحی، عکس‌العمل حساس‌تری نسبت به یک استرس داشته باشند. زنان نسبت به مردان واکنش متفاوتی به استرس نشان می‌دهند؛ بیشتر مایلند تا در مورد آن مذاکره کنند تا این‌که عکس‌العملشان را با دعوا کردن نشان دهند.

در تحقیقات اخیر روانشناسان نام این عکس‌العمل را «مراقبت و دوستی» نامیده‌اند. برخی معتقدند که این عکس‌العمل به واسطه هورمون اکسی‌توسین است؛ هورمون ضداسترسی که در زنان هنگام زایمان، شیردادن و در زنان و مردان هنگام استرس و رفتارهای اجتماعی تولید می‌شود. این هورمون ممکن است به زنان بیشتر از مردان کمک کند.

جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده است که در آغوش گرفته شدن مکرر توسط همسر می‌تواند میزان اکسی‌توسین را افزایش و میزان فشار خون را در زنان کاهش دهد. همچنین به این نکته پی برده‌اند که زنانی که قبل از قرار گرفتن در شرایط پر استرس، بین آن‌ها و همسرشان ارتباط مثبتی برقرار بوده است، کمتر دچار استرس شدند و ضربان قلب پایین‌تری داشته‌اند.

عوارض استرس در زنان

عوارض استرس بر خانم ها

چالش‌های خاصی که زنان در خانه، جامعه و محل کار با آن روبه‌رو می‌شوند می‌تواند میزان استرسی را که تجربه می‌کنند بالا ببرد. میزان استرس شما ممکن است تغییر کند و ثابت نباشد، اما اگر شما استرس کار، بچه‌ها، همسایه‌ها و ازدواج‌تان را به طور همزمان دارید این موضوع کوچکی نیست! یکی از پزشکان AIS می‌گوید استرس زنان طی دوران قاعدگی تغییر می‌کند. افزایش میزان استرس، باعث ریزش مو، نامنظمی قاعدگی و خیلی موارد دیگر در بدن می‌شود. تاثیر استرس در جسم و ذهن خانم‌ها می‌‌تواند به نوعی باشد که از سردرد به مشکلات معده و درد پشت برسد. تاثیرات استرس مشخصا عبارتند از:

بیماری‌های معده

استرس می‌تواند باعث شود که شما میل به خوردن خوراکی‌ها و غذاهای مضر پیدا کنید یا این که باعث کم اشتهایی شما شود و شما با غذا نخوردن معده خود را اذیت کنید. مشکلات شایع معده که به دلیل استرس رخ می‌دهد عبارتند از اسپاسم معده، نفخ، سوزش معده یا «سندروم روده تحریک‌پذیر» که در خانم‌ها بیشتر از آقایان شایع است. این مشکل با توجه به واکنش بدن شما ممکن است منجر به اضافه وزن یا کاهش وزن شود.

واکنش پوستی

استرس می‌تواند منجر به آکنه و جوش صورت یا بدن شود و حتی در برخی افراد به شکل کهیر و خارش پوست، هنگام مواجهه با شرایط استرس‌زا بروز کند.

مشکلات روحی

انواع مشکلات روحی از ناراحتی و زودرنجی تا مشکلات جدی‌تر مثل افسردگی ممکن است به دلیل وجود استرس در زندگی افراد شکل بگیرد و سلامتی ذهنی آن‌ها را به خطر بیاندازد.

مشکلات خواب

مشکل کم خوابی، از تاثیرات شایعی است که استرس بر بدن خانم‌ها می‌گذارد. در پی کم‌خوابی، استرس بیشتر و شرایط بدتر می‌شود چراکه خواب کافی، خود یکی از راه‌های کاهش استرس است.

عدم تمرکز

اقزایش تمرکز

استرس، پیدا کردن تمرکز و تاثیر گذار بودن افراد در محیط خانه و کار را سخت می‌کند. استرسی که منشا آن کار است، می‌تواند باعث پیچیده‌تر شدن کارها شود.

بیماری‌های قلبی

استرس می‌تواند تاثیر منفی بر کل سیستم قلب و عروق داشته باشد. استرس با این‌که به طور مستقیم باعث افزایش فشار خون، سکته مغزی و حمله قلبی نمی‌شود، اما قطعا می‌تواند عامل موثری در آن‌ها باشد.

بیشتر بدانیم: ۸ راه برای داشتن قلب سالم!

سیستم ایمنی ضعیف

یکی از عکس‌العمل‌های فیزیکی پیچیده‌ای که بر اثر استرس در بدن ایجاد می‌شود، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها است؛ چه سرماخوردگی باشد و چه بیماری‌های مزمن.

راه‌های کاهش استرس

کنترل استرس

در بررسی ۳۰۰۰ نفر، پزشکان به این نکته پی بردند که ۲۵ درصد خوشحالی و رضایت، در گرو نحوه کنترل کردن استرس است. طبق نتایج این مطالعه، فهمیدن و پیش‌بینی کردن آنچه که به شما استرس می‌دهد و داشتن ابزاری برای خاموش کردن تنش به‌صورت درجا، مهمترین استراتژی برای مدیریت استرس است. در ادامه چند نکته برای مدیریت استرس را با هم مرور می‌کنیم.

بهبود رژیم غذایی

با داشتن وعده‌های غذایی متعادل در طول روز و حذف غذاهای فست فودی و پروسس شده، شما می‌توانید سلامتی جسمی خود را تقویت کنید و در پی آن به سلامتی ذهنی برسید.

برای ورزش وقت بگذارید

درمان استرس

ما به این نکته آگاه هستیم که ورزش کردن یک روش فوق‌العاده برای درمان استرس و افسردگی است. تحقیقات نشان داده است که فعالیت و تحرک می‌تواند توسط افزایش تولید ترشح‌ هورمون‌ها و مواد شیمیایی روحیه شما را بهتر کند.

برای پیدا کردن آرامش کارهای جذاب انجام دهید

ارتباط خود را با خانواده، دوستان و افرادی که از بودن در کنار آن‌ها لذت می‌برید ارتقا دهید. سرگرمی‌های مورد علاقه خود را دوباره پیدا کنید و به دنبالشان بروید. سرگرمی‌هایی که به تمرکز بالا نیاز دارند مانند ساختن چیزی، طراحی کردن یا حتی تعمیرات خانه، تاثیر زیادی در کاهش استرس دارند. کارهای معروف دیگری که باعث کاهش استرس می‌شوند شامل یوگا، مدیتیشن و ورزش تای چی می‌شود که همگی بسیار موثر هستند.

در آخر اگر خودتان را یک فرد پر استرس و درگیر عوارض استرس می‌دانید، یا حتی اگر هنوز با عوارض استرس خود روبه‌رو نشدید، با پزشک خود در مورد شرایط و روش درمان استرس صحبت کنید. ممکن است شما خودتان تکنیک‌هایی برای مقابله و کاهش استرس پیدا کنید یا شاید جلسات تراپی و درمان حرفه‌ای را ترجیح دهید، انتخاب با شماست.

منبع: Everyday Health

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. mohammadamin

    واقعا عالی و تاثیر گذار بود

  2. Amiro

    Chera faghat khanoma

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه