فرصتی عالی برای بازی‌سازان مستقل؛ ثبت نام رویداد لول آپ آغاز شد

۲۲ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
لول آپ

شرکت «فن‌افزار» دیروز با برگزاری یک نشست خبری، از شروع ثبت نام برای دومین رویداد بازی‌سازی «لول آپ» (Level Up) خبر داد. مثل سال گذشته قرار است در قالب رویداد لول آپ، تیم‌های بازی‌سازی برای ساخت یک نمونه‌ی اولیه و قابل بازی به رقابت با یکدیگر بپردازند. با این حال، رویداد امسال لول آپ قوانینی متفاوت با دو سال گذشته دارد.

رویداد لول آپ امسال نه تنها روی بازی‌های کامپیوتر تمرکز دارد، بلکه بازی‌ها باید چند نفره‌ی رقابتی باشند.

فروشگاه بازی «هیولا» که چند وقت پیش از سوی شرکت فن‌افزار به عنوان اولین پلتفرم عرضه‌ی دیجیتال بازی‌های کامپیوتر معرفی شد، برگزارکنندگان رویداد لول آپ امسال را برانگیخته است تا تمرکز بازی‌سازی این رویداد را به بازی‌های کامپیوتر ببرند.

تیم‌های بازی‌سازی کشور در چند سال اخیر تمام و کمال روی ساخت بازی‌های موبایل تمرکز کرده‌اند و جای خالی بازی‌های کامپیوتر بسیار در کشور حس می‌شود. شرکت بازی‌سازی فن‌افزار هم از معدود استودیوهای بازی‌سازی است که هنوز در داخل کشور به ساخت بازی‌های بزرگ برای کامپیوتر فکر می‌کنند.

در همین راستا، «امیرحسین فصیحی» مدیرعامل شرکت فن‌افزار در نشست خبری رویداد دوم لول آپ گفت: «باور داریم که علیرغم توجه مضاعف به بازی‌های موبایل هنوز صنعت بازی‌سازی برای رایانه‌های شخصی جدی گرفته می‌شود و گسترش می‌یابد. از سوی دیگر، امسال، شرکت فن‌افزار در کنار خود هیولا، پلتفرم عرضه دیجیتال بازی‌های کامپیوتری را نیز به عنوان بازوی برگزار کننده رویداد می‌بیند و از همین رو تصمیم گرفته است که در این دوره روی بازی‌های کامپیوتر تمرکز شود.»

لول آپ

متاسفانه یا خوشبختانه، صنعت بازی‌سازی دنیا امروزه تمرکزی جدی روی ساخت بازی‌های چند نفره و آنلاین دارد؛ حوزه‌ای که تا به حال جامعه‌ی بازی‌سازی کشور به درستی وارد آن نشده است. رویداد لول آپ امسال نه تنها روی بازی‌های کامپیوتر تمرکز دارد، بلکه بازی‌هایی که تیم‌ها می‌سازند و ارایه می‌کنند، باید چند نفره‌ی رقابتی باشند.

طبق آمار و ارقامی که شرکت فن‌افزار از رویداد دو سال گذشته ارایه داده، ۱۷۴ تیم از تمام استان‌های کشور برای ساخت بازی‌های موبایل به رقابت با یکدیگر پرداخته بودند. از این تعداد تیم، ۶۴ محصول برای بررسی به تیم داوری ارایه شده بود و طبق گفته‌ی برگزارکنندگان رویداد لول آپ، ساخت چند بازی بسیار خوب، نتیجه‌ی نهایی رویداد لول آپ دو سال گذشته بود.

سبک و سیاق بازی‌ها

دومین دوره از رویداد بازی‌سازی لول آپ نه تنها از تیم‌های شرکت کننده درخواست می‌کند که بازی‌هایی برای کامپیوتر و چند نفره‌ی رقابتی بسازند، بلکه یک عامل دیگر را هم در بررسی بازی‌ها در نظر خواهند گرفت: بازی‌هایی که در قالب رویداد لول آپ امسال ساخته می‌شوند باید عنصری ایرانی داشته باشند.

همانطور که نمی‌توان ایرانی بودن را در چند عنصر خلاصه و تعریف کرد، هیچ محدودیتی از این نظر برای بازی‌سازها در نظر گرفته نشده است، به غیر از اینکه بازی ساخته شده بتواند ایرانی بودن خودش را نشان دهد.

«یاسر ژیان»، مدیر فنی شرکت فن‌افزار و یکی از داورهای رویداد لول آپ، درباره‌ی ایرانی بودن بازی‌هایی که ارایه می‌شوند، اشاره‌ای غیر مستقیم به حجم زیادی از بازی‌های ساخته شده در کشور داشت و این موضوع را گوشزد کرد که ایرانی بودن به معنای افزودن چند شخصیت «جاهل» یا «سیبیل داشتن» نیست.

لول آپ

مدیرعامل شرکت فن‌افزار هم در این باره اضافه کرد: «تم محتوایی بازی‌های ارایه شده با تکیه بر فرهنگ و هنر ایرانی  حال و هوای کلی بازی را روایت می‌کند.»

به طور کلی، تیم‌هایی که می‌خواهند در رویداد لول آپ امسال شرکت کنند، باید با در نظر گرفتن سه عامل زیر به فکر طراحی بازی خود بیافتند:

  • بازی باید برای پلتفرم کامپیوتر ساخته شود
  • بازی باید چند نفره‌ی رقابتی باشد
  • بازی باید ایرانی بودن خودش را نشان دهد

هیچ محدودیت دیگری گریبان بازی‌سازها را در ساخت بازی‌ها نخواهد گرفت. بازی‌ها می‌توانند از نظر گرافیکی دو بعدی یا سه بعدی باشند، می‌توانند در هر سبکی از اکشن گرفته تا استراتژی یا هر چیز دیگری ساخته شوند و می‌توانند هر قصه‌ای که می‌خواهند را روایت کنند.

ثبت نام و برگزاری

دومین دوره‌ی رویداد لول آپ حتما هم از افراد نمی‌خواهد که یک تیم کامل و بزرگ بازی‌سازی ارایه دهند. این امکان فراهم شده است تا افرادی که به بازی‌سازی علاقه دارند هم برای شرکت در رویداد لول آپ امسال ثبت نام کنند. افراد با تخصص‌های مختلف، از زمینه‌ی طراحی گرافیکی گرفته تا نویسندگی یا برنامه نویسی، می‌توانند به صورت جداگانه در این رویداد ثبت نام کنند. نهایتا به کمک شرکت فن‌افزار، این افراد در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت تا یک تیم بازی‌سازی تشکیل و مراحل ساخت یک بازی شروع شود.

شرکت فن‌آفزار برای هر تیم بازی‌سازی که در لول آپ امسال شرکت می‌کند، یک مربی در نظر خواهد گرفت. خود تیم‌ها می‌توانند از بین مربی‌های در نظر گرفته شده، یکی را به عنوان راهنمای خود در پروژه‌ی ساخت بازی انتخاب کنند. مربی‌ها در ساخت بازی به تیم‌ها کمک خواهند کرد و در طول برگزاری رویداد، در دسترس تیم‌ها خواهند بود.

تیم‌های بازی‌سازی یا افرادی که می‌خواهند در لول آپ امسال شرکت کنند، ده روز زمان دارد تا مشخصات خود را در وب‌سایت رسمی این رویداد ثبت کنند. زمان برگزاری ثبت نام و وب‌سایت رسمی رویداد لول آپ از این قرار است:

  • شروع ثبت نام: ۱۱ تیر
  • پایان ثبت نام: ۲۲ تیر
  • وب‌سایت ثبت نام: levelup.fanafzar.com

برخلاف رویداد دو سال گذشته که یک ماه زمان در اختیار تیم‌های بازی‌سازی قرار می‌داد، ساختار متفاوت بازی‌هایی که قرار است امسال ارایه شوند، این زمان را دو برابر کرده است.

تیم‌های بازی‌سازی ۸ هفته یا همان دو ماه زمان دارند تا یک دموی قابل بازی را برای داوری نهایی ارایه کنند.

رویداد لول آپ در طول این دو ماه سه مرحله خواهد داشت و در هر مرحله، تیم‌ها باید اطلاعات و گزارشی از وضعیت توسعه‌ی بازی خود ارایه دهند. موارد مورد نیاز برای ارایه در هر بخش پس از شروع رقابت لول آپ اعلام خواهد شد.

با این حال، مرحله‌ی سوم و نهایی که پایان رقابت را رقم می‌زند، ارایه‌ی یک نسخه‌ی اولیه و قابل بازی یا به اصطلاح «دمو» است. این دمو قرار نیست نمایانگر نسخه‌ی نهایی بازی باشد و حتی قابلیت‌ها و گرافیک نهایی بازی را به تصویر بکشد، بلکه نمونه‌ی اولیه‌ای باشد که بتوان آن را بازی کرد و در عین، دیدگاه خوبی از نسخه‌ی نهایی و دیدگاه نهایی بازی از آن گرفت.

جوایز رقابت

پس از بررسی و داوری نهایی پروژه‌های ارسال شده از سوی تیم‌های بازی‌سازی، سه تیم اول جوایز زیر را دریافت خواهند کرد:

  • تیم اول: ۳۰ میلیون تومان
  • تیم دوم: ۱۵ میلیون تومان
  • تیم سوم: ۷ میلیون تومان

با این حال، شاید جایزه‌ی بهتری که تیم‌ها با شرکت در لول آپ دریافت می‌کنند، فرصت عرضه‌ی دموی اولیه‌ی ساخته شده روی پلتفرم هیولا است. تیم‌ها می‌توانند دموی بازی را روی هیولا عرضه و بازی خود را پیش‌فروش کنند؛ موضوعی که در حال حاضر روی فروشگاه‌هایی مثل استیم در قالب حرکتی به اسم Early Access یا روی فروشگاه ایکس‌باکس به اسم Game Preview انجام می‌شود.

این حرکت به تیم‌های بازی‌سازی اجازه می‌دهد تا بودجه‌ی ساخت بازی خود را به کمک پیش‌فروش بسیار زودتر آن، جمع‌آوری کنند.

لول آپ

«حسن کریمی قدوسی»، مدیر عامل بنیاد مالی بازی‌های رایانه‌ای هم در نشست خبری لول آپ حضور داشت. کریمی قدوسی گفت که اگر پروژه‌های ارایه شده در رویداد لول آپ کیفیت‌های لازم را داشته باشند، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم حاضر است به عنوان یک نهاد حمایتی، در تکمیل بازی‌ها به تیم‌ها کمک مالی کند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم‌چنین پس از اتمام مراحل ساخت بازی، به تیم‌ها برای عرضه‌ی بازی‌ها در بازار کمک خواهد کرد.

ثبت نام در لول آپ

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. مجتبی پازوکی

    از چین و چروک بنر دوستان مشخصه چقدر برای این برنامه وقت گذاشتن شرم اوره

  2. سپهر

    از اون بنر پشتشون کاملا مشخصه سطح مسابقات در چه حدی است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه