فضاپیمای استارلاینر بوئینگ با موفقیت بر سطح زمین فرود آمد

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فضاپیمای استارلاینر

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ که روز جمعه به فضا پرتاب شد اما به دلیل بروز مشکلی نتوانست به ایستگاه فضایی برسد روز گذشته با موفقیت بر سطح زمین فرود آمد.

فضاپیمای استارلاینر روز جمعه برای اولین بار به صورت آزمایشی و بدون سرنشین به فضا پرتاب شد. قرار بود این فضاپیما ساعاتی بعد به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود. با این حال با توجه به مشکلی که در میانه مسیر و بر اثر زمان‌سنجی اشتباه سیستم خودکار فضاپیما پیش آمد، استارلاینر نتوانست در مدار صحیح قرار بگیرد. این اتفاق باعث مصرف سوخت بیش از حد شده بود و استارلاینر دیگر سوخت کافی برای رسیدن به ایستگاه فضایی و بازگشت به زمین را نداشت.

پس از این اتفاق و با تصمیم مسئولان ناسا و بوئینگ فضاپیمای استارلاینر دو روز را در مدار گذراند و در نهایت روز گذشته (پیش از طلوع خورشید به وقت محلی) در نیومکزیکو آمریکا فرود آمد.

فضاپیمای استارلاینر در زمان ورود به جو زمین سرعتی در حدود ۲۵ برابر سرعت صوت را تجربه کرد. در این شرایط سپر حرارتی این فضاپیما دمایی در حدود ۱۶۵۰ درجه سانتی‌گراد را بدون مشکلی تحمل کرد.

در مراحل پایانی فرود و با استفاده از چتر نجات سرعت استارلاینر به حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت رسید. در نهایت نیز این فضاپیما با کمک شش کیسه هوا فرودی نرم را بر سطح زمین تجربه کرد.

فضاپیمای استارلاینر پس از فرود بر زمین.
Credit: NASA TV

فضاپیمای استارلاینر قرار بود هشت روز را در مدار زمین سپری کند. اما مشکل به وجود آمده در سیستم زمان‌سنجی و مصرف سوخت بیش از حد اجازه نداد تا این فضاپیما در مدار صحیح برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار بگیرد.

پس از این اتفاق و با تصمیم مسئولان بوئینگ و ناسا فضاپیما در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار گرفت و ۳۳ بار به دور زمین چرخید. متخصصان نیز در طول این مدت تا حد امکان آزمایش‌های مختلفی را برای بررسی عملکرد استارلاینر انجام دادند.

با وجود موفقیت نسبی این ماموریت آزمایشی هنوز قابلیت اتصال استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش نشده است. بنابراین و طبق اعلام مدیر ناسا این احتمال وجود دارد که پیش از انجام ماموریت سرنشین‌دار با فضاپیمای استارلاینر ناسا از بوئینگ بخواهد تا یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین دیگر را نیز انجام دهد.

فضاپیمای استارلاینر می‌تواند چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند و پس از فرود بر زمین دوباره مورد استفاده قرار بگیرد. طبق اعلام بوئینگ هر فضاپیما می‌تواند حداکثر ده بار به فضا پرتاب شود.

پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ ناسا برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی راهی جز استفاده از فضاپیمای سایوز روسیه نداشت. برای شکستن این انحصار ناسا تصمیم گرفت تا از ظرفیت‌های شرکت‌های فضایی خصوصی استفاده کند. ناسا به همین منظور در سال ۲۰۱۴ با بوئینگ و اسپیس‌ایکس قرارداد بست. این دو شرکت از آن زمان مشغول طراحی و توسعه فضاپیماهای خود هستند. فضاپیمای استارلاینز بوئینگ و دراگون سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس هر کدام تا کنون یک بار و بدون سرنشین به فضا پرتاب شده‌اند. طبق برنامه قرار است در سال ۲۰۲۰ اولین پروازهای سرنشین‌دار این دو فضاپیما انجام شود.

عکس کاور: تصویری از فرود فضاپیمای استارلاینر بوئینگ با چتر نجات.

Credit: Aubrey Gemignani/NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه