قطره‌های باران، منبعی برای نسل آینده‌ی پنل‌های انرژی خورشیدی

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

برای پنل‌های انرژی خورشیدی، باران طبیعتا باید بدترین کابوس باشد اما گروهی از دانشمندان چینی موفق شده‌اند قطره‌های باران و سلول‌های خورشیدی را با هم آشتی دهند. این دانشمندان یک سلول خورشیدی را با لایه‌ای از جنس گرافین به ضخامت یک اتم پوشانده‌اند که می‌تواند حتی در ابری‌ترین هوا هم انرژی خورشیدی را از قطره‌های باران دریافت کند.

درواقع آب به گرافین می‌چسبد و نوعی خازن طبیعی را به وجود می‌آورد. تفاوت شدید میان الکترون‌های گرافین و یون‌های آب باعث پدیداری الکتریسیته می‌شود.

مثل بقیه‌ی پنل‌های خورشیدی سلول‌های خورشیدی جدید هم می‌توانند در روزهای آفتابی انرژی را از نور آفتاب دریافت کنند. اما به محض این‌که هوا ابری شود و باران شروع به باریدن کند، این سلول‌ها سیستم خود را به حالت گرافینی تغییر می‌دهند.

قطره‌های باران می‌توانند زمینه‌ی ایجاد اولین پنل انرژی خورشیدی مناسب برای انواع شرایط آب‌وهوایی را به‌وجود آورند.

البته باید گفت دستاورد جدبد دانشمندان که قرار است به‌صورت یک پنل انرژی خورشیدی برای همه‌ی انواع آب‌وهوا استفاده شود، هنوز در مراحل اولیه است و به‌اندازه‌ی کافی کارایی ندارد. آن‌طور که دانشمندان می‌گویند با این شیوه تنها ۶.۵ درصد از انرژی دریافتی تبدیل به سایر انرژی‌ها از جمله الکتریسیته می‌شود. این در حالی‌ست که در پنل‌های پیشرفته‌تر این رقم به ۲۲درصد می‌رسد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید خورشید بزرگترین منبع انرژی تجدیدپذیر و در واقع منبع اصلی همه‌ی انرژی‌های موجود در زمین است. انرژی خورشیدی می‌تواند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود.

به‌هرحال هنوز برای این‌که بدانیم سیستم جدید به‌حد کافی برای تبدیل انرژی قابل‌اتکا هست یا خیر، بسیار زود است. دانشمندان امیدوارند به‌زودی بتوانند این حقیقت علمی را بهتر به کار ببندند. اگر خالقان این سلول پوشیده‌شده از گرافین بتوانند عملکرد آن را ارتقا دهند، در واقع راه دستیابی به یک رویا را کشف می‌کنند و انرژی‌ خورشیدی دیگر در انحصار نواحی آفتابی یا فصل‌های خاصی از سال نخواهد بود.

منابع: Ubergizmo , Digital Trends , Engadget

????? ?????? ???? ???? ??

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه