معرفی فیلم نوروزی: کمبود بزرگ (The Big Short)

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

در دهمین روز از فروردین ماه، می‌رسیم به دوازدهمین قسمت از مجموعه مقالات معرفی فیلم‌های نوروزی. تعطیلات نوروز کم‌کم به پایان خودش نزدیک می‌شود و باید خودمان را برای برگشتن به سر کار و تحصیل آماده کنیم. برای همین هم برای امشب یکی از فیلم‌های سال ۲۰۱۵ را انتخاب کرده‌ایم که به‌شکل ویژه روی کسب و کار و تجارت تمرکز دارد. فیلم سینمایی «کمبود بزرگ» (The Big Short)، جدیدترین ساخته‌ی «آدام مک‌کی»، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده‌ی آمریکایی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی در نوبت اکران قرار گرفت و موفق شد نظر تعداد بسیاری زیادی از طرفداران سینما و منتقدان سینمایی را به‌خودش جلب کند.

فیلم سینمایی کمبود بزرگ مثل تعداد دیگری از فیلم‌هایی که در این مجموعه مقالات معرفی کردیم در ژانر زندگی‌نامه و البته با درنظر ته مایه‌های درام ساخته شده است. داستان و ماجراهای کمبود بزرگ به بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی در ایالات متحده می‌پردازد. احتمالا درخصوص این بحران مالی که سوژه‌ی چندین فیلم مختلف بوده، چیزهایی شنیده‌اید. در جریان این بحران نرخ مسکن به‌شکل فزاینده‌ای بالا رفت. در پی این افزایش قیمت هم حباب اقتصادی غیرقابل کنترلی به‌وجود آمد و در نتیجه‌ی همین حباب اقتصادی به سیستم اقتصادی و سیاسی آمریکا شوک‌ها و ضربات زیادی وارد شد. در پس این بحران تعداد بسیار زیادی از شهروندان آمریکایی کسب و کار و خانه‌های‌شان را از دست دادند تا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، با دردسرهای بزرگی مواجه بشود.

The-Big-Short

فیلم سینمایی کمبود بزرگ اقتباسی از کتاب پرفروش «مایکل لوئیس»، روزنامه‌نگار مالی آمریکایی است که در زمان چاپ در میان خواننده‌های‌اش حسابی گل کرد. فیلم‌نامه‌ی کمبود بزرگ یکی از نقاط قوت آن است. این فیلم‌نامه به‌قدری تمیز تنظیم شده که در نهایت موفق شد از سوی داوران هشتاد و هشتمین دوره از جوایز اسکار، به‌عنوان یکی از نامزدهای رشته‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی شناخته بشود.

البته این تنها رشته‌ای نبود که کمبود بزرگ برای آن نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. «کریستین بیل»، هنرپیشه‌ی نام‌آشنای هالیوودی برای بازی در این فیلم نامزد دریافت اسکار بهترین نقش مکمل مرد شد. هم‌چنین آدام مک‌کی هم که کارگردانی فیلم را برعهده داشت، در کنار نام‌های بزرگی مثل «جورج میلر»، «لنی آبراهامسون» و «تام مک‌کارتی»، نامزد دریافت نشان اسکار بهترین کارگردانی شد. بهترین تدوین هم رشته‌ی دیگری بود که کمبود بزرگ موفق شد در آن نامزد بشود. اما بدون شک مهم‌ترین دستاورد فیلم انتخاب به‌عنوان یکی از هشت فیلم برتر و نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم سال بود. البته کمبود بزرگ تنها موفق شد در رشته‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی اسکار بگیرد که همین بر ارزش‌های سینمایی و داستانی فیلم میافزاید.

بدون درنظر گرفتن ماجراهای فیلم که چقدر می‌تواند برای مخاطبان‌اش جذاب باشد؛ مک‌کی برای ساخت جدیدترین فیلم‌اش سراغ تعدادی از بهترین هنرپیشه‌های حال حاضر هالیوود رفته است. از جمله بازیگرانی که در فیلم سینمایی کمبود بزرگ در کنار کریستین بیل به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به «استیو کارل»، «رایان گاسلینگ» و «برد پیت» مشهور اشاره کرد.

اگر تمایل دارید با دیدن یک فیلم پر از جنب و جوش اقتصادی و مرتبط با مسایل کسب و کار، به استقبال کار و تحصیل‌تان بروید، کمبود بزرگ می‌تواند یکی از بهترین اتفاق‌های ممکن باشد.

قبل از دیدن کمبود بزرگ توصیه می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید:

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. یاسین

    فیلم خوش ساختیه…
    داستان خیلی جذابی نداره مگر برای کسایی که به بحث های اقتصادی علاقه دارند یا لااقل یه چیزایی از اون بحران مالی میدونن.

  2. امیر

    خسته نباشید .

    خیلی فیلمای خوبی رو معرفی کردین . فقط the big short رو اشتباه ترجمه کردین . کمبود (shortage ) هست و short اینجا یه اصطلاحی هست که تو مبحث بازار سهام مطرح میشه و نمیدونم معادلی تو فارسی واسش داریم یا نه ولی منظور اینه تقریبا :
    For example, an investor who borrows shares of stock from a broker and sells them on the open market is said to have a short ( short position) in the stock. The investor must eventually return the borrowed stock by buying it back from the open market.

  3. mehdiborshedi

    سلام ممنون بابت پیشنهاد های فیلم های سینمایی
    من فیلم رو دیدم و راستش رو بگم فکر نکنم کسی بتونه تا ۲۰ دقیقه اول فیلم دوم بیار و قبلش ۲۰ دقیقه فیلم رو عوض کنه . واقعه فیلم افتضاحی بود نه هیجان نه اینکه بتونه کاری بکنه که ادم منتظر حرکت بعدی فیلم بشه واقعه فیلم نا امید کننده ایه و متعجبم چطور میگن فیلم طنزی هست!!!!!!
    خواستم بپرسم چرا بخش گزارش باکس آفیس شما همچنان غیر فعاله

    1. اسحاق

      من که دیدم خیلی هم خوشم اومد
      چون شما خوشتون نیومده دلیل نمیشه بقیه هم خوششون نیاد
      من دوبار دیدمش در یک روز خیلی هم عالی ساخته شده
      شاید بعدا متوجه کیفیت خوب این فیلم بشید
      لطفا نگید فیلم افتضاحی بود فیلم افتضاح به بعضی فیلمهای هندی یا ایرانی میگن
      در ضمن منظورتون از هیجان چی بود ؟! این فیلم یه حادثه واقعی رو روایت کرد به مقداری مخلوط طنز سیاه
      فکر کنم دلیل اصلی که از فیلم خوشتون نیومدهاین باشه که قبل از تماشای فیلم پیش خودتون یکم پیش زمینه سازی کردین ، من همیشه هر فیلمی نگاه میکنم هیچ وقت انتظاری ازش ندارم و کاملا با ذهن سفید و بدون پیش داوری میشینم نگاش میکنم

      1. حسین هیلاج

        @اسحاق:
        “فیلم افتضاح به بعضی فیلمهای هندی یا ایرانی میگن”

        فکر نمی‌کنم که با این اظهارنظر شما مطالعاتی راجع به سینمای ایران و هند یا حتی کلیات سینما داشته باشید و از لحن شمامعلوم است که درکی کلی هم از گزاره‌ها و مسائل ندارید، mehdiborshedi فقط نظرش را در مورد یک فیلم بیان کرد که از نظردهی راجع به یک جریان سینمایی بهتر بود و *مثل نظری بود که من راجع به شما می‌دم.

  4. ایوب

    آقای پولادی خسته نباشی, این فیلم دوبله شده است یا به زبان اصلیه؟

    1. DKM

      بله نسخه دوبله فارسی هم در آن سایت معروف فارسی زبان که دوبله فارسی میزاره موجوده. (تاینی)

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه