نخل هوشمند؛ درختی که شما را آنلاین نگه می‌دارد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
درخت هوشمند

الهام گرفتن از طبیعت برای ساخت سازه‌های مدرن، نشان از خلاقیت انسان دارد. گاه لانه‌ی زنبور و گاه تار عنکبوت و حالا هم درخت نخل؛ طبیعت همواره منبع الهام معماران بوده است. گویا درخت نخل که نماد سرزمین‌های گرمسیر است، اکنون به نمادی برای به رخ کشیدن نفوذ فناوری تبدیل شده. چندی است که درختان نخل دیجیتالی در شهر دوبی سر برافراشته و مبلغ عصر اتصال شده‌اند.

«نخل هوشمند» (Smart Palm) نسخه‌ای فناورانه از درخت نخل است. این درخت توسط شرکت D-Idea Media طراحی و ساخته شده. دسترسی به اینترنت از طریق وای-فای رایگان، ابتدایی‌ترین کارکرد این درخت است. عابرین از طریق «نخل هوشمند» می‌توانند به اطلاعات محلی و نقشه‌ها دسترسی داشته باشند، عکس سلفی بگیرند و در سایه درخت بنشینند و استراحت کنند.

 

درخت نخل هوشمند

 

اوایل فصل بهار بود که اولین «نخل هوشمند» در پارکی در شهر دوبی بنا شد. دومین درخت هم به‌تازگی در نزدیکی‌های برج‌ العرب در ساحل دوبی رونمایی شده است. این درختان شش متر و نیم ارتفاع دارند. طراحی درخت در همان ابتدا شما را به یاد درخت نخل می‌اندازد. درخت نخل جدا از پیوند طبیعی‌اش با مناطق گرمسیر، به عنوان نمادی از پایداری و برکت هم شناخته ‌می‌شود.

«نخل هوشمند» انرژی لازم برای فعالیت‌اش را از پنل‌های خورشیدی «فوتو ولتاییک» (photovoltaic) دریافت می‌کند. این پنل‌ها در ظاهر برگ‌های درخت بر فراز سازه قرار گرفته‌اند. پنل‌های خورشیدی تعبیه شده در درخت، همه‌ی انرژی لازم برای کار «نخل هوشمند» را تامین می‌کنند.

عابران می‌توانند تا شعاع ۱۰۰ متری اطراف درخت، از وای-فای رایگان استفاده کنند. شارژ دستگاه‌های الکترونیک از طریق ۸ درگاه امکان‌پذیر است. همچنین در جایگاه‌هایی مخصوص، افراد می‌توانند از طریق دوربین‌های موجود، عکس سلفی بگیرند.

 

درخت نخل هوشمند ۲

 

صفحه‌های نمایش تعبیه شده در اطراف نخل‌های هوشمند، اطلاعاتی مثل اخبار روز، گزارش‌های هواشناسی و آگهی‌های تجاری را برای عابرین به نمایش در می‌آورند. البته پتانسیل این نمایشگرها برای به اطلاع‌رسانی بیش از این‌هاست. در اطراف این درخت، یک دوربین‌های مدار بسته تعبیه شده است که به صورت ۳۶۰ درجه «نخل هوشمند» را زیر نظر دارد. علاوه بر جنبه‌ی فناورانه‌ی این سازه، امکان نشستن در زیر سایه‌ی درخت هم برای عابرین وجود خواهد داشت.

گفته شده است که در آینده‌ای نزدیک ۱۰۳ درخت دیگر هم در شهر دوبی رونمایی شود. شاید صحبت از یک یا دو «نخل هوشمند» آن‌چنان هیجان‌انگیز نباشد؛ ولی وقتی ده‌ها یا صدها نوع از درخت را در سطح یک شهر تصور می‌کنیم، تازه به عظمت این پروژه پی می‌بریم.

منبع: Gizmag

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar امیر حسین زاده سوینی

    تمامی مطالب فوق العاده هستند. آیا با ذکر منبع امکان استفاده از مطالب ارزشمندتون رو دارم؟
    شما ادامه بدید. از این همه لطف شما سپاسگذارم.

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      بله، با ذکر منبع بلامانع است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه