نوکیا ۵۸۰۰؛ اولین گوشی لمسی سری ۶۰ نوکیا!

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
نوکیا 5800

ما در دیجی‌کالا مگ به اولین‌ها علاقه‌ی خاصی داریم. به همین دلیل به عنوان مهمان این بار موزه گجت‌های رترو سراغ یکی از گوشی‌هایی رفته‌ایم که یک لقب اولین را به خود اختصاص داده است: نوکیا ۵۸۰۰ اکسپرس‌میوزیک که اولین گوشی لمسی سری ۶۰ نوکیا بود.

البته نمی‌دانیم واقعا اعطا کردن لقب لمسی به این گوشی کار صحیحی است یا نه! تا جایی که به یاد داریم از پنل لمسی مقاومتی ۵۸۰۰ می‌شد به‌عنوان یک وسیله‌ی بدنسازی استفاده کرد. نوکیا ۵۸۰۰ اکسپرس‌میوزیک برای بهداشت عمومی هم چندان مفید نبود؛ چرا که افراد را تشویق می‌کرد برای راحت‌تر و دقیق‌تر شدن عملیات تاچ کردن ناخن‌هایشان را بلند نگه‌دارند! البته نوکیا که خود می‌دانسته چه وسیله‌ای تولید کرده است برای کمتر شدن دشواری‌های کاربران دو وسیله‌ی کمکی را همراه با ۵۸۰۰ عرضه می‌کرد. یک قلم و یک پیک. پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را ببینید تا خاطره‌ی نوکیا ۵۸۰۰ بهتر برایتان زنده شود.‌

البته قلم نوکیا ۵۸۰۰ را نباید با قلم‌های لمسی امروزی اشتباه بگیرید. قلم این گوشی که همان کار فشار ناخن را انجام می‌داد بیشتر شبیه نیزه‌ای بود که با آن صفحه‌نمایش را به تاچ کردن تهدید می‌کردیم. پیک یا مضراب هم که اساسا قرار است کار ناخن را انجام دهد. با تمام این اوصاف شاید نوکیا قصد داشته ۵۸۰۰ را به‌طور اختصاصی برای گیتاریست‌ها تولید کند. حتی اگر این‌طور هم نبوده باید بپذیریم که آویزان بودن یک پیک از گوشی برای علاقه‌مندان موسیقی ژست جذابی محسوب می‌شود.

نوکیا 5800 نوکیا 5800 نوکیا 5800 نوکیا 5800 نوکیا 5800 نوکیا 5800 نوکیا 5800
  • نوکیا 5800
  • نوکیا 5800
  • نوکیا 5800
  • نوکیا 5800
  • نوکیا 5800
  • نوکیا 5800
  • نوکیا 5800

نوکیا ۵۸۰۰ اکسپرس‌میوزیک از نظر نرم‌افزاری هم مشکلات زیادی داشت. از کندی اعصاب‌خوردکن سیستم‌عامل سیبمیان که بگذریم، کاملا مشخص بود که نوکیا به زور رابط کاربری را وادار به پشتیبانی از ورودی لمسی کرده است. نقص‌های رابط کاربری ۵۸۰۰ آن‌قدر زیاد بود که اضافه شدن پیمایش حرکتی یا Kinetic Scrolling به آن یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شد. با تمام این اوضاع گوشی ۵۸۰۰ برای نوکیا یک موفقیت تجاری همراه داشت. نوکیا ۵۸۰۰ را در سال ۲۰۰۸ معرفی و روانه‌ی بازار کرد و موفق شد تا پایان ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ بیش از ۸ میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند. موفقیت تجاری ۵۸۰۰ تا حد زیادی مدیون تبلیغات گسترده‌ای بود که نوکیا برای آن تدارک دید. یکی از مهم‌ترین نمونه‌های این تبلیغات حضور نمونه‌ی اولیه‌ی ۵۸۰۰ در سکانسی از فیلم «بتمن شوالیه تاریکی» است. بعدها نوکیا تریلر این فیلم را روی نسخه‌های نهایی ۵۸۰۰ هم قرار داده بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۱ دیدگاه
  1. علی

    واقعا گوشی معرکی بود تو زمان خودش

  2. ج

    انقدر هام پاره اجر نبود
    دوربینش از ۵ مگاپیکسلی های این دوره بهتر بود
    صفحه مقاوم و محکمی داشت که بهتر از این صفحه موبایل های امروزی هست که وقتی میخوای یه حرف تایپ کنی ۴ تا کلمه اینور و ۴ تا کلمه اونورش هم تایپ میشه
    اسپیکرش از ایفون و گلکسی های امروزی بهتره
    البته سیمبیان واقعا کند بود

  3. نیما ربیعی

    با تشکر از آقای چینه کش باید بگم انصافا راجبش بد گفتی! انقدرها هم بد نبود یا بهتره بگم نیست!! چون همین الانم دارمش!!!!
    سال ۱۳۸۹ خریدمش، اون کیف مخصوص باسوراخ های شبکه ای هنوز تو جعبه شه..
    تاچش اصلا و ابدا بد نیست خدایی چرا تاچش رو زیر سوال بردی؟؟ چون گوشی یی هست که الانم دارم و ازش استفاده میکنم..
    جون میده واسه SMS نوشتن، من چشم بسته بدون هیچ غلطی تایپ میکنم از بس حروفش تو صفحه بزرگه مثل صقحه کلیدی های نوکیا..
    یادش بخیر وقتی پیش بقیه دوستام با چرخوندن گوشی ماشین بازی میکردیم همه با تعجب نگاه میکردن کسی چ میدونست ژیروسکوپ چیه!!! کسی چ میدونست سنسور مجاورت چیه!!
    تفکیک صداش فوق العاده نه، بلکه خارق العاده بود، انگار خواننده بود تو گوشیت! منم همش خواجه امیری گوش میکردم..
    تو گرمای بندر عباس با اون شرجی و عرق کردن همیشه تو جیبم بود و خیس میشدو هیچی نشد با اینکه ضد آب نبود و IP68 نداشت!!
    دو بار از ارتفاع تجهیزات پالایشگاه افتاد پایین و فقط بار دوم دکمه فیزیکی دوربینش افتاد وچیزیش نشد با این که گوریلاگلس نداشت!!!
    حالت مخملی جنس پشت گوشی با اون خط های روشن روش بعد ۱سال از بین رفت..
    خوراکش قلم گم کردن بود!!! من خودم ۳تا قلم گم کردم و دیگه قلم نخریدم واسش..
    واتس اپ هم تا آخر ۲۰۱۶ از سیمبین S60 پشتیبانی میکنه و دیگه دارن مجبورمون میکنن که بزاریمش کنار..
    خلاصه تو زمان خودش با والد فایر اچ تی سی و سری ویواز سونی رقابتی داشت!!!

  4. علی

    منم ۵۸۰۰ داشتم
    یادش بخیر
    اولین گوشی لمسی نوکیا
    سری اولش همه فنلاندی بود زمین تا اسمون با چینی هاش که بعدا اومد فرق میکرد
    خیلی کند بود نسبت به گوشی های الان
    یادمه برای اینکه فارسی بهش اضافه بشه تو خونه با یه رام اسیایی فلش کردمش
    حیف که از دستم افتاد و خورد شد وگرنه برای همیشه یادگاری نگهش میداشتم
    کاش نوکیا برای بهبود سیمبیان تلاش بیشتری میکرد
    اندروید سیمبیان و نوکیا رو باهم قورت داد
    اگه دوباره نوکیا یه گوشی خوب بزنه میخرم

  5. علی

    به به چه پست خاطره انگیزی! منم یکیش رو دوران دبیرستانم داشتم و میتونم بگم همیشه افسانه ای ترین گوشی میمونه برام.نمیخوام مثل سایر دوستان به امکاناتش که در زمان خودش بعضا واقعا انقلابی محسوب میشد اشاره کنم،بلکه تو این کامنت میخوام از تجربه شخصی مقاومت ۵۸۰۰ براتون بگم.

    من تو گوشی نگه داشتن آدم شلخته ایم.این گوشی بارها از دستم افتاد و بعد از ۱۰۰ بار افتادن،چارچوب مشکی دورش ترک خورد،بعد با بیشتر خوردن زمین و بازی بازیهای خودم،کم کم این چارچوب که در واقع ال سی دی رو به برد محکم میکرد کنده شد.مدتی تو همین حالت با گوشی کار کردم، تا کم کم صفحه ال سی دی از برد جدا شد و تنها با ۴ اتصال به برد اصلی وصل شده بود و در کمال ناباوری گوشی کار میکرد و صفحه نمایش پاسخ میداد.تصور کنید صفحه ال سی دی و تاچ به صورت یه تیکه از برد گوشی جدا شده بود اما بازم کار میکرد!!! باورتون نمیشه اما چندین ماه بدنه گوشی رو میگرفتم دستم،و صفحه ال سی دیشم جدا،و با اینحال کار میکردم تا یه روز که داداشم زد به دستمو باعث شد در اثر این حرکت اتصال الکترونیکی ال سی دی با برد قطع بشه و اون روز ۵۸۰۰ من هم بعد از یه مقاومت استثنایی و افسانه ای که میدونم دیگه نظیرش رو تو گوشی های امروزی نخواهیم داد،برای همیشه خاموش شد.یادش بخیر.

  6. فکر کنم ۵۵۳۰ زود تر اومد بعد ۵۸۰۰….

    1. نه دوست عزیز همونطور که تو متن هست ۵۸۰۰ اوین گوشی لمسی سری ۶۰ بود. البته پیش از ۵۸۰۰ نوکیا یک گوشی لمسی دیگه به نام ۷۷۱۰ تولید کرد ولی اون گوشی سری ۹۰ بود. در هفته‌های آینده به نوکیا ۷۷۱۰ هم خواهیم پرداخت.

  7. علی

    من مطمئنم نویسنده این مطلب هرگز در سال ۸۹ یک گوشی ۵۸۰۰ نداشته والا اینقدر یکطرفه قضاوت نمیکرد !البته این دیگه قضاوت نیست!اطلاعات غلط هست!

    1. سلام دوست عزیز. اتفاقا اشتباه می‌کنید من ۵۸۰۰ داشتم و در زمان خودش خیلی هم برام جذاب بود. مطالب گجت‌های رترو نقد و بررسی نیست که شما به چشم قضاوت بهش نگاه کنید. فقط برای زنده کردن خاطراته و با لحن طنز و طبیعتا با چاشنی اغراق نوشته شده.

      1. نیما ربیعی

        کارتون درسته آقای چینه کش..
        ممنون از شما بابت بخش گجت های رترو.

  8. صادق

    یادش بخیر همیشه قلمش گم می شودچقدر حرص میخوردیم تا پیداش کنیم یه بازی فوق العاده داشت” Bounce” یه گوی نارنجی بود باید با کنترل توپ امتیاز جم میکردی

  9. مهران

    فکر میکنم جز اولین کسایی بودم که این گوشی رو خریدم. واقعا فوق العاده بود.یادمه تموم سریال فرار از زندان رو روی گوشیم دیدم!!! زمان خودش گوشی خوبی بود و تاچش (نه در مقایسه با لمسی های الان) که برای زمان خودش تجره لذت بخشی به آدم میداد و اونقدرها هم که گفتید چقر نبود…
    خلاصه که؛ ۵۸۰۰ لمسی بود، وقتی لمسی مد نبود! 😉

    خیلی خاطرات خوبی رو زنده کردید! ممنون!

  10. mohammad

    یه جورهای ادمو یاد ۱۱۰۰ میندازه- محکم و پر طرفدار سال ۸۹ خریدم هنوز مثه روز اولشه

  11. رضا

    وااای … عالی بود. کاری کردید که یاد اولین گوشی هوشمند زندگیم بیفتم . خدایی عجب گوشیه . هنوز دارمش .. . شارژ باتریش تا ۵ روز نگه میداشت . جی پی اس با نقشه رایگان ایران همراه با صوت فارسی !! … عالی بود . اسپیکرش هم که خداست . هنوز میتونه از خیلی های دیگه تو پخش موزیک سر تر باشه

  12. بابک

    یادش بخیر من داشتمش یه کیس گوشی هم تو جعبه همراهش بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه