هفت روز با دانش (۱۱ آبان ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

هفته‌ی گذشته پر بود از خبرهای پزشکی، سلامتی و محیط‌زیست. خبرهایی که بعضی از آن‌ها مثل گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره‌ی سرطان‌زا بودن گوشت‌های فرآوری شده، کاملا مناقشه برانگیز شدند. این هفته خبر جالبی هم درباره‌ی غیرقابل زیست‌بودن سواحل خلیج‌فارس تا پایان قرن داشتیم. با هفت روز با دانش ۱۱ آبان ۹۴ همراه باشید.

۱. سازمان بهداشت جهانی: گوشت‌های فرآوری شده سرطان‌زا هستند

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی اعلام کرد که مصرف گوشت‌های فرآوری شده، از جمله سوسیس و کالباس، می‌تواند به سرطان روده‌ی بزرگ منجر شود. البته که این چیز جدیدی نیست و سال‌هاست که پزشکان مردم را به مصرف کمتر گوشت‌های فرآوری شده تشویق می‌کنند، ولی اولین بار است که این سازمان، گزارشی رسمی و چنین قدرتمند در این باره منتشر می‌کند. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

Processed-meats

۲. سواحل خلیج‌فارس تا پایان قرن غیر‌قابل زیستن خواهند شد

هرچند که این روزها زندگی در شهرهای ساحلی خلیج‌فارس مثل دبی، ابوظبی یا کیش و قشم خودمان حسابی پر رونق است، ولی دانشمندان اقلیم‌شناس دانشگاه MIT می‌گویند تا پایان قرن چنان دمای هوای این منطقه بالا می‌رود که دیگر برای زندگی انسان مناسب نیست. ظاهرا که تا پایان قرن بیست و یکم، دمای هوای سواحل خلیج‌فارس در اوج می‌تواند به ۷۷ درجه‌ی سانتی‌گراد هم برسد. مقصر این افزایش دما، تغییرات اقلیمی است. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

heatwave

۳. جهت‌یابی خوبی ندارید؟ احتمالا آلزایمر می‌گیرید

اگر از جمله افرادی هستید که فکر می‌کنید جهت‌یابی خوبی ندارید و به راحتی مسیرهایی جدید را در شهر پیدا نمی‌کنید، ممکن است در سالمندی آلزایمر بگیرید. محققان به کمک شبیه‌سازی کامپیوتری، یک «ماز» درست کردند و افرادی با سن ۱۸ تا ۳۰ سال را در آن قرار دادند. بعضی از آزمایش‌شوندگان بهتر از دیگران می‌توانستند مسیر خود را در ماز پیدا کنند. آن‌ها متوجه شدند کسانی که اکنون در سن پیری هستند و آلزایمر دارند، ظاهرا در جوانی نیز جهت‌یابی خیلی خوبی نداشتند. حالا دانشمندان می‌خواهند آزمایش‌شوندگان را تا کهنسالی زیر نظر بگیرند تا ببینند دچار آلزایمر می‌شوند یا خیر. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

OldMan

۴. مشتری، زهره و مریخ با هم دیدار کردند

روزهای پایانی هفته‌ی گذشته، شاهد مقارنه‌ی سه سیاره‌ی مشتری،‌ زهره و مریخ در آسمان‌ بامدادی بودیم. این سه سیاره از نگاه ناظر زمینی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند و باعث شدند که مثل سه نگین درخشان، در آسمان صبح نقاط مختلف جهان دیده شوند. البته هنوز هم خیلی دیر نشده و هرچند که اکنون این سه سیاره فاصله‌ی زیادی از هم گرفته‌اند، ولی همچنان اگر حوالی ساعت ۴:۳۰ صبح از خواب برخیزید، می‌توانید این سه را در افق شرق مشاهده کنید. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

planetary

۵. فضاپیمای روزتا روی دنباله‌دار ۶۷-پی، مولکول‌های اکسیژن پیدا کرد

روزتا همان فضاپیمایی است که چند ماه پیش به ملاقات دنباله‌دار ۶۷-پی چوریوموف-جراسیمنکو رفت و سطح‌نشین «فیله» را روی آن فرود آورد. حالا پس از چند ماه که روزتا این دنباله‌دار را زیر نظر دارد، دانشمندان با مطالعه‌ی داده‌های آن، توانسته‌اند نشانه‌هایی از اکسیژن مولکولی پیدا کنند. اکسیژن یافت شده می‌تواند به دانشمندان کمک زیادی برای درک بهتر چگونگی پیدایش منظومه‌ی شمسی و حیات بکند. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

67P

۶. تصاویر جدید از انسلادوس قمر زحل، دریافت شد

از هفته‌ی پیش قرار بود فضاپیمای کاسینی برای آخرین بار چند ملاقات نزدیک با انسلادوس قمر زحل داشته باشد. چند روز پیش این فضاپیما دومین شیرجه‌ی خود را زد و از فاصله‌ی ۴۸ کیلومتری سطح این قمر رد شد. کاسینی توانست عکس‌های کم‌نظیر و پر از جزییاتی از سطح این قمر بگیرد و البته یخ‌فشان‌های آن را از نزدیک مطالعه کند. دانشمندان اخیرا گفته‌اند که به احتمال زیاد زیر سطح انسلادوس،‌ اقیانوسی از آب مایع وجود دارد. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

enceladus1

۷. انرژی گجت‌های آینده از باتری‌های لیتیوم-هوا تامین می‌شود

باتری‌های لیتیوم-هوا هم‌اکنون هم وجود دارند، با این حال فناوری آن‌ها خیلی پخته نیست. ولی به نظر می‌رسد که در چند سال آینده، کم‌کم شاهد نفوذ بیشتر آن‌ها در گجت‌ها و جایگزین شدنشان با باتری‌های لیتیوم-یونی فعلی باشیم. ظاهرا که این باتری‌ها می‌توانند تا چند برابر انرژی بیشتری نسبت به معادل لیتیوم-یونی خود ذخیره کنند و اگر مشکلات فنی آن‌ها برطرف شود، می‌توانیم تا کمتر از یک دهه‌ی دیگر شاهد ورود گسترده‌ی آن‌ها به بازار باشیم. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

battery

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه