هفت روز با دانش (۷ دی ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

هفته‌ی اول زمستان را در حالی سپری کردیم که در روز اول آن شاهد یک اتفاق تاریخی در صنعت هوافضا بودیم و موشک فالکن ۹ با موفقیت به زمین نشانده شد. با هفت روز با دانش ۷ دی ۹۴ همراه باشید.

دستاورد تاریخی در صنعت هوا فضا؛ موشک فالکن ۹ سالم به زمین نشست

موشک «فالکن ۹» (Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) با موفقیت به زمین نشست. این اولین بار در تاریخ صنعت هوا فضا است که یک موشک محموله‌ای را به مدار می‌برد و سالم بر زمین می‌نشیند. این اولین بار است که موشکی محموله‌ای را به فضا حمل می‌کند و سالم به زمین می‌نشیند. شرکت اسپیس‌ایکس امسال دوبار دیگر تلاش کرده بود استیج اول موشک‌های فالکن ۹ که از ماموریت برمی‌گشتند را روی شناورهایی در اقیانوس فرود آورد که هر دو تلاش با شکست مواجه شدند. درباره‌ی فرود موشک فالکن ۹ بیشتر بخوانید.

falcon9

لرزه‌نگار فرانسوی، ماموریت مریخ را به تاخیر انداخت

ناسا پرتاب سطح نشین «اینسایت» (Insight) که قرار بود در ماه مارس ۲۰۱۶ به مریخ ارسال شود را به تاخیر انداخت. این تاخیر به دلیل مشکلی که در ابزار لرزه‌نگار فرانسوی سطح نشین بوجود آمده، اتفاق افتاده است. قرار است این فضاپیما بتواند با گوش دادن به لرزش‌های مریخ، به ساختار درونی این سیاره پی ببرد. ناسا هنوز تاریخ جدیدی برای ارسال این فضاپیما اعلام نکرده، با این حال به دلیل وضعیت قرار گیری زمین و مریخ نسبت به یکدیگر، به نظر نمی‌رسد حداقل تا دو سال دیگر این پرتاب انجام شود. خبر مربوط به تاخیر ماموریت مریخ را بخوانید.

insight-mission

در انگلستان یک باکتری کشف شد که در برابر همه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است

دانشمندان انگلیسی اعلام کرده‌اند یک باکتری کشف شده که در مقابل تمامی آنتی بیوتیک‌های رایج، حتی کولیستین مقاوم است. کولیستین نام آنتی بیوتیکی است که وقتی هیچ انتی بیوتیک دیگری اثر نکند، پزشکان از آن به عنوان آخرین مهره‌ی موثر در درمان افراد استفاده می‌کنند. باکتری‌ای که پیدا شده در مقابل این دارو مقاوم است و این یک خطر خیلی بزرگ است. این باکتری ماه گذشته در چین پیدا شده و حالا آزمایش‌های بیش‌تر، نوع مشابهی از همین باکتری را در انگلستان پیدا کرده‌اند. مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک خطری بسیار جدی به حساب می‌آید چرا که ممکن است نوعی باکتری که هیچ آنتی‌بیوتیکی روی آن اثر ندارد اپیدمی شود و جان انسان‌های زیادی را بگیرد. خبر مربوط به این باکتری را بخوانید.

Antibiotic_Main

برندگان اولین دوره‌ی جایزه‌‌ی مصطفی (ص) اعلام شدند

اولین جایزه‌ی مصطفی (ص) روز ۴ دی ماه طی مراسمی با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دکتر فرهادی وزیر علوم و جمعی از مسئولان علم و فناوری در تالار وحدت تهران به برندگان اهدا شد. جایزه‌‌ی مصطفی (ص) هر دو سال یک‌بار از طرف ایران به دانشمندان و محققان برتر جهان اسلام تعلق می‌گیرد. این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است. با توجه به معیارهای تعیین شده جایزه‌ی مصطفی (ص) به پروفسور «جی یینگ» مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه‌ی نانو فناوری و مهندسی زیستی از کشور سنگاپور و پروفسور «عمر یاغی» رییس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا از کشور اردن تعلق گرفت. خبر مربوط به جایزه‌ی مصطفی (ص) را بخوانید.

Mostafa-prize-winner-1

در چین روزانه ۱۶۰۰ نفر از شدت کار کردن جان‌شان را از دست می‌دهند

مردم کشور چین کار کردن را بیش از حد جدی گرفته‌اند، به طوری که از شدت کار زیاد و سخت سلامت و حتی جان‌شان را از دست می‌دهند. در این کشور افراد آن‌قدر سخت کار می‌کنند که به طور میانگین روزی ۱۶۰۰ نفرشان می‌میرند. کار بسیار شدید و سخت در چین به طور خطرناکی به یک اپیدمی تبدیل شده و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این کشور هم خبر فوق را تایید می‌کنند. گویا کارمندان در این کشور حد و مرزی برای کار کردن و حفظ سلامتی خودشان نمی‌شناسند و فقط زنده هستند تا خدمت کنند و چرخ مملکت‌شان را بگردانند. خبر مربوط به مرگ مردم چین بر اثر کار زیاد را بخوانید.

China-1600-people-die-everyday-CVR

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه