اسپیس‌ایکس ششمین مجموعه از ماهواره‌های استارلینک را به فضا فرستاد

۲۸ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
پرتاب ماهواره‌های استارلینک

روز گذشته شرکت اسپیس‌ایکس ششمین مجموعه از ماهواره‌های استارلینک را با موفقیت با موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب کرد.

موشک فالکون ۹ که در ماموریت اخیر از آن استفاده شد پنجمین پرتاب خود را پشت سر گذاشت و در این زمینه رکورددار شد. موشک‌های فالکون ۹ اسپیس‌ایکس پس از انجام ماموریت به صورت عمودی روی زمین یا سکوی شناور در آب فرود می‌آیند و امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود دارد. موشکی که روز گذشته از آن استفاده شد اولین موشک اسپیس‌ایکس بود که به رکورد پنج پرتاب رسید.

اما این بار مرحله اول پرتابگر فالکون ۹ نتوانست فرود عمودی موفقی را روی سکوی شناور در آب داشته باشد. این موشک همچنین در طول پرواز یکی از نه موتور خود را از دست داد. اما این اتفاق تاثیری در روند قرار دادن ماهواره‌ها در مدار نداشت. ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس‌ایکس، در توییتی در این باره گفت: «این ارزش داشتن ۹ موتور را نشان می‌دهد!». مهندسان اسپیس‌ایکس در روزهای پیش رو دلایل خاموش شدن زودهنگام این موتور را بررسی خواهند کرد.

اسپیس‌ایکس قصد داشت این ماموریت را روز یک‌شنبه انجام دهد. اما بروز مشکل در یکی از موتورهای موشک باعث لغو ماموریت در آخرین لحظه شد.

با انجام ماموریت اخیر اکنون بیش از ۳۵۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار گرفته‌اند. ماهواره‌هایی که با هدف پوشش جهانی اینترنت پرسرعت به فضا پرتاب می‌شوند. احتمالا پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به صورت محدود و در آمریکا و کانادا از سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

اسپیس‌ایکس قصد دارد در پروژه استارلینک هزاران ماهواره را به مدار زمین ارسال کند. مسئله‌ای که باعث نگرانی منجمان شده است. چرا که پرتاب این تعداد ماهواره به مدار زمین رصدهای منجمان حرفه‌ای را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) به تازگی پژوهشی را درباره تاثیر منظومه‌های ماهواره‌ای در رصدهای منجمان انجام داده است. بر اساس این پژوهش ورود هزاران ماهواره به مدار زمین در پروژه‌هایی مانند استارلینک مشکلاتی جدی را برای تلسکوپ‌های میدان دید باز، مانند تلسکوپ در حال ساخت وِرا رابین، ایجاد خواهد کرد.

اسپیس‌ایکس نیز در واکنش به نگرانی منجمان اعلام کرده که اقداماتی را برای کاهش درخشش ماهواره‌های خود انجام خواهد داد.

کاهش هزینه‌ها با استفاده مجدد از موشک

اسپیس‌ایکس یک شرکت فضایی خصوصی است که مانند سازمان‌های فضایی دولتی (مثل ناسا) بودجه مستقیمی از دولت دریافت نمی‌کند. بنابراین اسپیس‌ایکس برای سوددهی و همچنین جذب مشتری نیاز به کاهش هزینه‌ها دارد.

اسپیس‌ایکس برای کاهش هزینه‌ها راه جذابی را در پیش گرفته است و آن استفاده مجدد از سخت‌افزارها است. طبق گفته ایلان ماسک مرحله اول موشک نزدیک به ۶۰ درصد هزینه‌های پرتابگر را شامل می‌شود. و اسپیس‌ایکس برای کاهش این هزینه‌ها مرحله اول موشک را به صورت عمودی روی سطح زمین یا سکوی شناور در آب فرود می‌آورد.

مرحله اول موشک فالکون ۹ پس از فرود موفق و انجام بازبینی‌های مختصر می‌تواند تا ده بار به فضا پرتاب شود که کاهش قابل توجهی در هزینه‌های پرتاب ایجاد می‌کند.

اما اسپیس‌ایکس و ایلان ماسک قصد دارند پا را فراتر از این بگذارند و بخش‌های دیگری از موشک را نیز بازیابی کنند. کاهش زمان مورد نیاز برای آماده شدن مرحله اول موشک برای پرتاب مجدد از دیگر اهداف اسپیس‌ایکس است.

شرکتی که ایده‌های بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کند و تا به این جا هم تحولاتی شگفت‌انگیز در صنعت فضایی ایجاد کرده است.

عکس کاور: تصویری از پرتاب ماهواره‌های استارلینک با موشک فالکون ۹.

Credit: SpaceX

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar پویا

    باید چندتا ماهواره کلا بفرستن هوا و تاریخ اعلام شده ک کی کل کره زمین رو فرا میگیره؟

    1. تا این جا مجوز ارسال دوازده هزار ماهواره گرفته شده، اما اسپیس‌ایکس یک درخواست برای اضافه کردن ۳۰ هزار ماهواره دیگه هم داده که اگر تایید بشه می‌تونه در مجموع ۴۲ هزار ماهواره رو در مدار قرار بده. چیزی که تا این جا اعلام شده پوشش محدود در سال جاری میلادیه. البته همین الان هم در حد خیلی محدودی کار می‌کنه و حتی ایلان ماسک یک بار با اینترنت استارلینک توییت کرد. اما پوشش جهانی اینترنت پرسرعت احتمالا چند سال طول بکشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه