گارانتی به دادم برس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

موضوع گارانتی و خدمات پس از فروش در زمان خرید هر محصولی برای خریدار مهم است. از گوشی و تبلت گرفته تا تلویزیون و هر وسیله‌ی دیگری که قرار است پول زیادی برای آن بپردازیم. در کشور ما هم جنس بدون گارانتی یا قاچاق مثل نقل و نبات پیدا می‌شود و با چند ساعت قدم زدن در بازار با انواع او اقسام کالاها روبه‌رو می‌شوید که با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از محصولاتی که ضمانت دارند، بفروش می‌رسند. شاید خیلی از ما هم به همین دلیل این کالاها را می‌خریم. قبل از این کار با خودمان فکر می‌کنیم که خدمات پس از فروش در ایران معنایی ندارد. به طور مثال وقتی یک گوشی هوشمند برای خودتان می‌خرید، روی کارت گارانتی آن هزار جور بند و تبصره وجود دارد که شرایط گارانتی را از بین می‌برد. در واقع هر اتفاقی که خواسته یا ناخواسته باعث می‌شود که دستگاه شما آسیب ببیند و دیگر کار نکند، جزو مواردی است که شامل ضمانت نمی‌شود.

اینجاست که با خودتان فکر می‌کنید، برای چه باید هم پول بیش‌تر پرداخت کنم و هم خدمات مناسبی دریافت نکنم؟ یعنی وقتی یک محصول گارانتی‌دار می‌خریم و زمانی که خراب شد باید آن‌را با هزینه‌ی شخصی‌مان تعمیر کنیم، چرا همان محصول را بدون گارانتی و با قیمت ارزان‌تر نخریم؟ البته خود من از آن‌جایی که برای خرید کالایی مثل موبایل و تبلت باید پول زیادی پرداخت کنم، ترجیح می‌دهم دستگاه مورد نظرم را با گارانتی بخرم تا هر وقت که خراب شد، جایی باشد که بتوانم به آن مراجعه کنم و کلی داد و بیداد راه بی‌اندازم! اما اگر خدای ناکرده دستگاه‌مان خراب شد، ماجرای تازه‌ای شروع می‌شود.

اول باید بگردیم دنبال مرکز خدمات پس از فروش. بعد اگر خیلی خوشانس باشیم، به نزدیک‌ترین مرکز می‌رویم. تازه باید کلی راز و نیاز کنیم که مشکل پیش آمده برای کالا شامل گارانتی بشود. پس از کلی توضیح درباره‌ی دلیل خرابی، موفق می‌شوید که از شرایط گارانتی استفاده کنید. در ابتدا فکر می‌کنید که کالای شما حداکثر تا دو روز آینده آماده می‌شود؛ اما وقتی به شما گفته می‌شود که دو هفته باید منتظر بمانید، نمی‌دانید باید چه کار کنید. کاری که می‌توانستید در بازار آزاد در یک‌ روز یا نهایتا دو روز انجام بدهید، دو هفته زمان می‌برد. اگر دستگاهی که به گارانتی داده باشید موبایل باشد هم عملا در این مدت باید از یک گوشی خیلی ساده استفاده کنید.

iphone-broken-1

این اتفاقی بود که برای من افتاد. گوشی من بدون هیچ دلیلی خاموش شد و با مراجعه به گارانتی و پس کلی چانه‌زنی، موفق شدم که از خدمات شرکتی که گوشی را گارانتی کرده بود استفاده کنم. برای من که اکثر اوقات فراغتم را با گوشی سپری می‌کنم و حتی بسیاری از خبرهای روز را در فیسبوک و توییتر دنبال می‌کنم نداشتن گوشی یک عذاب بزرگ است.

اول به خودتان می‌گویید که دو هفته هم زمان زیادی نیست و بالاخره به شکلی این مدت را سپری می‌کنید؛ اما پس از صحبت با پشتیبانی متوجه می‌شوید که منظور از دو هفته، ۱۴ روز کاری بوده است. یعنی روزهای تعطیل حساب نمی‌شوند. پس از اینکه ۱۴ روز را با کلی بدبختی سپری می‌کنید، دوباره به با خدمات پس از فروش تماس می‌گیرید و به شما می‌گویند که قطعه‌ی مورد نظر هنوز به دست آقای تعمیرکار نرسیده و باید باز هم منتظر بمانید. در این مدت هم شرکت گارانتی کننده با کلی منت که گوشی مشکل‌دار ما را بدون دریافت هزینه تعمیر می‌کند، هیچ واکنش دیگری به این موضوع نشان نمی‌دهد و کاری هم ندارد که شما این مدت را چه شکلی سپری می‌کنید.

اینجاست که با خودم فکر می‌کنم که خریدن این محصول با گارانتی ارزش این همه معطلی و اعصاب خورد کنی را داشت؟ کاری که می‌شد خیلی زودتر اما با پرداخت هزینه انجام شود، چرا آین‌قدر طول‌ می‌کشد؟ مگر آن تعمیرکاری که داخل پاساژهای مختلف گوشی مردم را تعمیر می‌کند از کجا لوازم پیدا می‌کند که شرکت گارانتی با کلی ادعا در این کار ناتوان است؟

البته باید بگویم که من همیشه محصول با گارانتی خریده‌ام که نه تنها نقشی در اقتصاد کشور داشته باشم، بلکه بتوانم از خدمات آن‌ها استفاده کنم. تمام این گفته‌ها هم برای انتقاد و شکایتی بود نسبت به نوع ارایه خدماتی که این شرکت‌ها به مشتری می‌دهند. شرکت‌هایی که نوع خدمات خودشان را لطف به مشتری می‌دانند تا یک وظیفه.

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۷ دیدگاه
  1. حمید

    سلام
    من گوشیه ال جی V10 گرفتم خراب شد بردم گارانتی. اول که رفتم از نمایندگی گلدیران سوال کردم گفت کارت گارانتیش برای مدیا پردازشه. بردم مدیا پردازش توی خ کلانتری گفتن که ما بخش گوشیمون رفته پاساژ چارسو. رفتم پاساژ چارسو گفتن که مدیاپردازش گوشی هاشو می ده مادیران. باز رفتم مادیران اونجا گوشیمو تحویل گرفتن. هنوز گوشیم ۱۰ روزه که مونده تحویل نگرفتم. اما این کارت گارانتی که به عنوان کارت طلایی می دند نه اسمی روش هست نه مشخصاتی. فقط دادن به عنوان کارت طلایی که مدیاپردازش گفت با کارت طلایی هزینه تعمیرات رایگان است اما مادیران گفت هزینه گرفته می شود. گارانتی به دادم برس که اشتباهه باید گفت قانون به دادم برس که بی قانونی و بی نظمی بیداد میکنه.

  2. marzi

    خریدن جنس با گارانتی خیلی به صرفس؛من تجربه استفاده از گارانتی مایکروتل رو داشتم؛ال سی دی گوشیم مشکل پیدا کرد و چون قطعه برای عوض کردنش نداشتن هزینه کل گوشی رو بهم برگردوندن و گوشیه نو خریدم.

  3. Erfan Nzr

    گارانتی تو ایران معنا نداره. چرا؟ چون خود شرکتای گارانتی هم محصولات قاچاق وارد میکنن اونوقت یه اسم گارانتی فلان میذارن روش بعد از همین اسم گارانتی کلی پول میزنن ب جیب. اونوقت من چرا باید با خریدن جنسی ک گارانتی داره هم پول خیلی بیشتری بدم هم کمک کنم یه افرادی ب یه ثروتای هنگفتی برسن؟ البته تو پرانتز بعضی از شرکتای گارانتی واقعا عالین و کارشونم حرف نداره

  4. صالح

    من که بدون گارانتی رو ترجیح میدم و هفته پیش هم یک اس۷ ادج بدون گارانتی خریدم. قبلا تجربه خرید محصول با گارانتی رو داشتم. گوشیم با اینکه گارانتی داشت مجبور شدم هزینه تعمیر به اندازه ثلث قیمت گوشی هم بپردازم.
    ترجیحا الان گوشی ارزانتر میخرم و هروقت هم خراب شد هزینه تعمیر رو میدم بدون هیچ منتی ، تازه این منم که منت میزارم میگم گوشیم گارانتی داره ولی همه میگن کار شما خیلی ردیفه طرف هم شارژ میشه تمیز گوشی رو ردیف میکنه (:

  5. reza

    حالا به نظر همه مایکروتل خوبه؟؟

  6. آرش

    خوشبختانه من تجربه خوبی از شرکت گارانتی کننده سامسونگ (مایکروتل) دارم و در کمال ناباوری طی ۲ روز صفحه نمایش گوشی رو برام عوض کردند. بدون دریافت هیچ هزینه ای.

    1. آرش شریفی

      سلام آقا من پاور گوشیم کار نمیکنه چجوری میتونم از گارانتی محصولم استفاده کنم کارت طلایی ۲ سال هم دارم من تقریبا ۶ ماه میشه خریداری کردم گوشیمو

  7. حسین

    من هیچ وقت اجناس گارانتی دارو تو اولویت قرار نمیدم چون خیلی نمیشه بهشون اعتماد کرد در عوض سعی میکنم پولی ک برای گارانتی لازمه بزارم رو خریدم ک یه جنس خوب و مطمئن بخرم تا این ک یه جنس ضعیف با گارانتی بخرمو یه ماه از زندگیمو به کام خودم تلخ کنم برای شد و نشد کارای گارانتی اذیت شم.در کل گارانتی بودنش از نبودنش بهتره ولی تو ایران در حدی نیست ک ملاک یه خرید قرارش بدی

  8. محمد

    سلام
    یکبار میخواستم لپ تاپ خوبی بخرم و با خودم گفتم حالا که دارم کلی پول میدم گارانتی دار بگیرم که خیالم راحت باشه (اگه میشد اسم گارانتی های نا کارآمد هم برد خیلی خوب میشد)،بعد از گذشت چند ماه تاچ لپ تاپ شکست و وقتی با گارانتی تماس گرفتم گفت کلا این قطعه رو نداریم و با پرداخت هزینه هم نمیشه درستش کرد(یعنی چون شکستگی جزو گارانتی نیست کلا هیچ قطعه ای نیاوردیم،مثل قاچاق فقط جنس اوردیم فروختیم به مردم) و خیلی راحت گفتن درست نمیشه باید بندازی دور.خودم مجبور شدم قطعه رو از خارج از کشور سفارش بدم و بادیدن کلیپ های متعدد و خرید لوازم ، خودم قطعه رو عوض کردم.
    نتیجه گیری:این برام تجربه شد که اگر جنس گارانتی دار هم قیمت جنس بدون گارانتی هم باشد پولم را به شرکت های شیاد گارانتی کننده ندهم.
    تشکر

  9. یوسف

    تو همه کشورا همین طوره!

    1. آرش

      :)))))))))))

    2. صالح

      ولی اینطور نیست. خیلی از شرکتها گارانتی بیل المللی دارند.

  10. امیر

    گوشی سونی Z1 با گارانتی آرین خریدم. تو بازار این گارانتی ۲ بسته بندی داشت، یکیش روش یک شارژر مغناطیستی و یک کیف اضافه داشت و ۱۰۰ تومن گرونتر بود! از قضا وقتی با این کیف عکس میگرفتم فلاش رفلکس میزد و عکس خراب میشد! و شارژر مغناطیسی هم از روز اول خراب بود. رفتم گارانتی گفتند اینها را کاری نمیکنیم! گفتم ۱۰۰ تومن اضافه تر گرفتید برای اینها! گفتند همینه که هست!
    و تازه چون اندرویدتون رو OTA به روز رسانی کردید گوشی مشکل پیدا کرده! گفتم گوشی مشکلی نداره در این زمینه! گفتند خودتان به روزرسانی کردید و این به روز رسانی مورد تایید شرکت آرین نیست!!! (به روز رسانی خود سونی مورد تایید آرین نیست!)
    فقط کمی بد و بیراه گفتم و اومدم بیرون! یک کیف دیگه خریدم که مشکل فلاش رفع شد و بیخیال شارژر مغناطیسی شدم و بعد از اون هم سه بار دیگه OTA به روز رسانی شد!

  11. امیر

    تجربیات من:
    – یک هارد دیسک اسنترنال وسترن بی دلیل خراب شد، بردم گارانتی سازگار، گفتند ۳ روز، بعد سه روز هنوز هیچ خبری نشد، چون یکی از مدیران اونجا آشنام بود رفتم پیشش و همون روز (یعنی روز سوم) یک هارد جدید دادند. تا جایی که فهمیدم قطعه عوض میشد و این آشنا زمانش رو کم کرد.
    – یک هارد دیسک اکسترنال سیگیت مشکل پیدا کرد، باز مشکل پیدا کرد و بردم گارانتی و بعد ۱ هفته یک عدد نو گرفتم.
    – یک مادربرد مشکل پیدا کرد، بردم آواژنگ و آخر گفتند مادربردت تاب داره پس تحت پوشش نیست!!!

  12. رضا

    این که در اقتصاد کشور نقشی داشته باشیم خیلی هم خوبه اما مالیات و گمرکی و هزینه گارانتی و هزینه های دیگه ای که روی گوشی میاد هیچ نفعی برای من خریدار نداره، اگر بنده مطمئن بشم دولت در قبال این هزینه ها از من خریدار حمایت میکنه و شرکت مربوطه رو ملزم به رعایت قوانین گارانتی که در کشورهای توسعه یافته اجرا میشه میکنه با کمال میل این هزینه ها رو میدم که هیچ خوشحالم میشم، اما کافیه مثل شما یه بار گوشی آدم خراب بشه تا آدم بدجوری پشیمون بشه، خودم ترجیح میدم بدون گارانتی بخرم و به جای هزینه گارانتی گوشی رو بیمه کنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما