گلکسی نوت ۷ چه فرقی با پژو ۴۰۵ دارد؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شباهت گلکسی نوت ۷ با پژو ۴۰۵ در این است که هر دو زمانی آتش گرفته‌اند. خبر آتش گرفتن نوت ۷ این روزها پخش شده و خبر آتش گرفتن پژو ۴۰۵ سال ۸۳ به گوش‌مان رسید.

نوت ۷ واقعا گوشی خیره کننده‌ای است به‌شکلی که ظرف مدت یک روز ۲.۵ میلیون دستگاه از آن فروش رفت. در نظر بگیرید که روند فروش همچین محصول موفق و پیشرفته‌ای که کلی تلاش پشت آن بوده با خبر انفجار چند نمونه از آن‌ تا چه حد ممکن است تغییر ‌کند.  فقط ۲۴ دستگاه نوت ۷ منفجر شده و هیچ خسارت جانی‌ هم در کار نبوده اما همین هم کافی است که مدیر عامل شرکت سامسونگ عذرخواهی کند و شرکت بلافاصله دست به کار جمع‌آوری گوشی‌ها شود. در بازار رقابتی امروز جهان، حتی یک اشتباه کوچک هم قابل بخشش نیست.

احتمالا ماجرای آتش گرفتن پژو ۴۰۵ هم یادتان هست. می‌گفتند ایراد از سیستم سوخت‌رسانی خودرو بوده اما به هر حال تولیدکننده این خودروها خیلی دیر به فکر صدور یک فراخوان ساده افتاد و پس از فراخوان هم کار مهمی برای نجات جان مردم انجام نشد.

سال ۸۳ بود که ماجرای آتش گرفتن خودروهای پژو ۴۰۵ بر سر زبان‌ها افتاد، پژو ۴۰۵ های ساخت نیمه دوم سال ۸۳ برای تعویض قطعه فراخوانده شدند اما آتش‌سوزی‌ها متوقف نشدند. سال ۸۳ مردم جان سالم به در بردند اما پژو ۴۰۵ همچنان تولید می‌شد. آتش‌سوزی‌ها مساله چند روز و چند ماه نبودند. وقایع سال ۸۳ در سال ۸۴ هم ادامه پیدا کردند ولی این بار یک تفاوت اساسی وجود داشت. خسارت‌های جانی بر خسارت‌های مالی افزوده شدند و خبر تلفات جانی در رسانه‌ها پخش شد. اگر فکر می‌کنید خسارت‌های مالی و خطرات ایجاد شده در سال ۸۳ و خسارت‌های جانی در سال ۸۴ باعث شدند بلاخره یک فکر اساسی برای پژو ۴۰۵‌ها شود حسابی اشتباه می‌کنید.

طبق آمار پلیس راه در سال ۱۳۸۵ طی ۵ماه نخست این سال ۶۰ مورد آتش‌سوزی در خودروی ۴۰۵ اتفاق افتاد و ۱۲۴ نفر در اثر این آتش‌سوزی‌‌ها جان خود را از دست دادند. ۱۲۴ نفر!

ایران خودرو که تا آن زمان واکنشی نداشت بلاخره مجبور به واکنش شد. یک عذرخواهی اساسی مثل مدیرعامل‌های ژاپنی که جلوی جمعیت خم و راست می‌شوند همراه با استعفای مدیر عامل و از رده خارج کردن پژو۴۰۵ ؟ طبیعتا نه! ایران خودرو ماجرای خسارت جانی را کلا تکذیب کرد.

افراد دیگری وارد ماجرا شدند و نهایتا گفته شد بیان آمار آتش‌سوزی‌ها به مصلحت صنعت خودروی کشور نیست. تابستان گرم سال ۱۳۸۵ با همه آتش‌سوزی‌هایش به پایان رسید. سکوت دوباره حکمفرما شده بود تا پاییز رسید و یک ۴۰۵ دیگر بعد از تصادف طعمه حریق شد؛ ۵ نفر جان خود را از دست دادند. دو پژوی دیگر هفته‌های بعد پس از تصادف به سرعت آتش گرفتند و در آن حوادث هم ۱۰ نفر جان سپردند.

سخت است که این چنین جان آدم‌ها را در قالب اعداد بیان کنم. ولی آدم‌ها همین قدر ساده و اسف‌انگیز جان‌شان را از دست دادند. البته ایران خودرو بعد از این حوادث اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ها مربوط به نقص پژو نیست و دلیل آن شدت تصادفات بوده است…

احتمالا ادامه دادن قصه ۴۰۵‌ها و بیان رقم جان باخته‌ها کافی باشد. به هر حال یک‌جای دنیا، خراب شدن یک فبلت، شرکت سامسونگ را به چنین واکنش‌هایی واداشته و یک جای دیگر هم کشته شدن ۱۲۴ نفر فقط طی ۵ ماه باعث می‌شود شرکت سازنده موضوع را تکذیب کند و به تولید‌ ادامه دهد. سوال اینجاست که چرا؟ این همه تفاوت از کجا آمده؟

Birthday_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۷ دیدگاه
  1. مهدی برشدی

    با سلام و تشکر بابت مقاله خوبتان
    اصولا ما ایرامی ها در مواجه با این جور مشکلات یا بحث رو توجیح میکنیم یا از این مشکل هزاران جک می سازیم
    مثل همین دوستانی که الان میکن توطعه و دسیسه رقیبان سامسونگ بوده در حالی که مدیر عامل سامسونگ با پزیرفتن اشتباه در ساخت گوشی تا کمر خم شده
    من خودم بیشتر از ۳ ساله که نوت ۳ دارم و خیلی از گوشی راضی هستم و اگر روزی بخوام گوشی جدیدی بگیرم باز هم گوشی نوت میخرم ولی دلیل نمیشه از این مشکل گوشی چشم پوشی کرد و قطعا این مشکل رو سامسونگ حل میکنه
    اما در مورد اصل موضوع این مقاله که در مورد کالا و تولیدات ایرانی که نه فقط در قسمت خودرو بلکه در تمام قسمت های صنعت ایران زره ای ارزش برای مصرف کننده قائل نمیشن و همین الان هم از مردم خواسته میشه از بجای کالای با کیفیت خارجی جنس بی کیفیت و بی ارزش داخلی رو مصرف کنیم من سال گذشته خودرو ۲۰۶ صفر رو با قیمت ۳۳ میلیون خریدم و شاید تا الان بیشتر از ۱۰ بار برای اصلاح ماشین به نماینگی مراجعه کردم و برای تعویض دیسک و صفحه ۵۰ روز تو لیست انتظار قطعه بودم درحال که همه میدونن ماشین های خارجی تا ۵ سال محاله خراب بشه

  2. علی ذاکر

    احسنت.در همه جای دنیا اگر کالایی بی دلیل گران شود یا مثل گاری های ایران خودرو و سایپا بی کیفیت و بدرد نخور باشد تا زمانی که به حالت عادی برنگردد هیچکس نمیخرد ولی ما ایرانیها برای اون جنس به درد نخور صف میکشیم و هول می زنیم.

  3. مریم نوروزی

    مشکل ایرانی جماعت همینه دیگه. هرچی که آتیش بگیره یا بترکه بیشتر جذبش میشن. اصلا انگار مردم منتظرن یه اتفاقی بیفته بعد دقیقا عکس کاری که بقیه در جاهای دیگه دنیا بصورت منطقی انجام می دن رو انجام بدن. یه برند مطرح یه فاجعه به بار آورده که اگر از گوشی های ایرانی سر میزد دیگه نگاهش هم نمی کردیم ولی حالا که این اتفاق برای یه برند خارجی افتاده همه دیگه شیر شدن که برن بخرن. که چی بشه. چی رو میخوای ثابت کنی؟

    عقل حکم می کنه احتمال بدی یک هزارم درصد این اتفاق برای گوشی تو بیفته. اعصاب خوردی، از بین رفتن اطلاعات، دردسر تعویض یا مرجوع کردنش، اتلاف وقت و هزار مشکل دیگه در پی داره. اونوقت طرف برگشته میگه نری پولتو پس بگیری بری اپل بخری، وایسا همینو بخر که حمایت بشه از سامسونگ

    واقعا متاسفم

    1. محمد مهدی

      با عرض سلام خدمت دوستان عزیز من برای شما متاسفم معلومه طرفدار اپلی از تعصبت معلومه اگه خواستین بیایین تلگرام فیلمی که از یوتیوپ از ترکیدن باتری در نهایت آتیش گرفتن آیفون ۶ در جیب دو نفر دوچرخه سوار و باعث سوختگی شدید رون پایش شده و تو بیمارستان بستری شدن باز بگو اپل همون سیب گاز زده کرمو با قابلیت محدود کردن کاربر خخخخخخ با سند و مدرک حرف میزنم ۰۹۳۶۸۲۰۲۷۶۱ بیا تلگرام فقط سامسونگ گلکسی نوت ۷ منتظر هستم تا بیاد بخرمش
      ایول داری سامی جون

  4. پژمان

    سامسونگ می ترسه گوشی های آینده اش رو کسی نخره. فکر می کنید ایران خودرو هم چنین نگرانی داره؟

  5. Hamed

    ایول به شجاعتت

  6. عرفان

    بسیار عالی نوشتید. واقعا عاااااااالی

  7. یاسر

    اشکال از خودمونه. این ماییم که به شرکتهای ناکارآمد اجازه تولید محصولات از رده خارج رو میدیم. این ماییم که با خریدن این محصولات از اونها حمایت میکنیم و ارزش خودمون رو پایین میاریم. از ماست که بر ماست.

  8. حسن

    ایران در سال ۱۳۴۷ شرکت ایران ناسیونال(ایران خودرو کنونی) را راه اندازی کرد و اولین شرکت خودروسازی کره ده سال بعد از ایران تاسیس شد…….اونها بخاطر همین رفتارشون به سرعت نور پیشرفت کردن و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

  9. معین

    دوست عزیزی که می فرمایی همونایی که نوت ۷ می خرن ۴۰۵ خریدن و سوختن !
    باید خدمتت عرض کنم ما هم ۴۰۵ مدل ۸۳ داشتیم ۱۵ ساله به اندازه ی ساعت های زندگیت کیلومتر ها حرکت کرده و خدا رو صد مرتبه شکر هیچیشم نیست !
    این دلیل نمی شه که قطعا سامسونگ گوشی های خرابشو جمع کرده پس میاد دوباره گوشی هایی بده به مشتریاش که می ترکن !
    شما شک نکن همین نوت ۷ بعد از مسال فراخوانی دوباره پر فروش ترین گوشی سال می شه !

    1. محمد

      عزیز من اولا خدارو شکر که ۴۰۵ شما آتیش نگرفت و مشکلی براتون پیش نیومده ولی دلیل نمیشه بی کفایتی و بی لیاقتی ایران خودرو رو در نظر نگیریم. الان اگر به فرض بلایی سر خانواده شما از بابت همین ماشین ها اومده بود الان عوض طرفداری و تعصب بی جا خودت عالم و آدم رو به هم میدوختی. در ضمن اصلا بحث این برند و اون مارک نیست که، نویسنده این متن سامسونگ رو فقط به عنوان یک مثال برای احترام به مشتری خارجیها آورده. هدف این بوده که نشون بده خارجی ها وقتی یه جنس رو میفروشن حتما با تضمین میفروشن و به حق مشتری احترام میذارن ولی تو ایران اگر ماشینت آتیش بگیره و بسوزی برمیگردن بهت میگن چرا بد سوختی!! اگر خوب میسوختی شاید و شاید یه پول گارانتی چیزی بهت میدادیم!

  10. سجاد

    چون مردم کره به این سادگی از کنار این قضایا نمیگذرن، ولی ما چی ؟!
    هر چی درست کنن میخریم و استفاده میکنیم و میگیم این اتفاقات واسه دیگران می یوفته
    خیلی ها می یان از note 7 و سامسونگ مینویسن ولی مطلب اصلی درمورد وضعیت اسف ناک کشورمونه

  11. Alireza

    اگر تصویر گلکسی نوت ۷ منفجر شده را دقت کنید، متوجه یک نکته ریز ولی جالب می‌شوید. در این گلکسی نوت ۷، پورت شارژ شدن دستگاه کاملا سالم است؛ همچنین بخش‌هایی از صفحه تنها آسیب دیده اند. اما بخشی که کاملا انفجار در آن صورت گرفته مربوط به گوشه سمت چپ دستگاه می‌شود؛ جایی که باتری قرار دارد. اگر مشکل در زمینه جریان رسانی به خود باتری بود، قسمتی که باتری به مادربورد وصل بود منفجر می‌شد، یعنی بالای صفحه؛ اما در حقیقت، انفجار در گوشه باتری گلکسی نوت ۷ رخ داده است. خودروهای تسلا هم مانند تلفن‌های هوشمند از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند و نکته جالب اینجاست که در ابتدای عرضه، برخی از آن مدل‌ها شروع به آتش گرفتن می‌کرد که البته تسلا با اضافه کردن یک بخش تیتانیومی بزرگ از این مشکل جلوگیری کرد، اما باتری گلکسی نوت ۷ نمی‌تواند دارای چنین قطعه‌ای درون خود باشد. درحقیقت ساختار باتری‌های تلفن هوشمند از آلمینیوم است. هنگامی که باتری گلکسی نوت ۷ حرارت زیادی دریافت کند و یا بیش از حد شارژ شود، باتری شروع به آتش گرفتن می‌کند و همین‌ جاست که به یک نکته مهم می‌رسیم؛ مشکل اصلی گلکسی نوت ۷ در مدار بالای باتری است که وظیفه کنترل حرارت و میزان شارژ شدن باتری را دارد. اگر دقت کرده باشید، در تمامی گزارشات انفجار گلکسی نوت ۷ گفته شده است که تلفن هوشمند در حین شارژ اینگونه شده پس این خود مهر تاییدی بر این موضوع است. پس اگر گلکسی نوت ۷ خود را هنوز به سامسونگ بازگشت نداده اید، تا آن روز از نزدیک شدن به گلکسی نوت ۷ هنگام شارژ شدن دوری کنید.

  12. Mr.wolf

    درود بر شما عالی و شجاعانه بود تبریک میگم !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه