گلکسی نوت ۷ چه فرقی با پژو ۴۰۵ دارد؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شباهت گلکسی نوت ۷ با پژو ۴۰۵ در این است که هر دو زمانی آتش گرفته‌اند. خبر آتش گرفتن نوت ۷ این روزها پخش شده و خبر آتش گرفتن پژو ۴۰۵ سال ۸۳ به گوش‌مان رسید.

نوت ۷ واقعا گوشی خیره کننده‌ای است به‌شکلی که ظرف مدت یک روز ۲.۵ میلیون دستگاه از آن فروش رفت. در نظر بگیرید که روند فروش همچین محصول موفق و پیشرفته‌ای که کلی تلاش پشت آن بوده با خبر انفجار چند نمونه از آن‌ تا چه حد ممکن است تغییر ‌کند.  فقط ۲۴ دستگاه نوت ۷ منفجر شده و هیچ خسارت جانی‌ هم در کار نبوده اما همین هم کافی است که مدیر عامل شرکت سامسونگ عذرخواهی کند و شرکت بلافاصله دست به کار جمع‌آوری گوشی‌ها شود. در بازار رقابتی امروز جهان، حتی یک اشتباه کوچک هم قابل بخشش نیست.

احتمالا ماجرای آتش گرفتن پژو ۴۰۵ هم یادتان هست. می‌گفتند ایراد از سیستم سوخت‌رسانی خودرو بوده اما به هر حال تولیدکننده این خودروها خیلی دیر به فکر صدور یک فراخوان ساده افتاد و پس از فراخوان هم کار مهمی برای نجات جان مردم انجام نشد.

سال ۸۳ بود که ماجرای آتش گرفتن خودروهای پژو ۴۰۵ بر سر زبان‌ها افتاد، پژو ۴۰۵ های ساخت نیمه دوم سال ۸۳ برای تعویض قطعه فراخوانده شدند اما آتش‌سوزی‌ها متوقف نشدند. سال ۸۳ مردم جان سالم به در بردند اما پژو ۴۰۵ همچنان تولید می‌شد. آتش‌سوزی‌ها مساله چند روز و چند ماه نبودند. وقایع سال ۸۳ در سال ۸۴ هم ادامه پیدا کردند ولی این بار یک تفاوت اساسی وجود داشت. خسارت‌های جانی بر خسارت‌های مالی افزوده شدند و خبر تلفات جانی در رسانه‌ها پخش شد. اگر فکر می‌کنید خسارت‌های مالی و خطرات ایجاد شده در سال ۸۳ و خسارت‌های جانی در سال ۸۴ باعث شدند بلاخره یک فکر اساسی برای پژو ۴۰۵‌ها شود حسابی اشتباه می‌کنید.

طبق آمار پلیس راه در سال ۱۳۸۵ طی ۵ماه نخست این سال ۶۰ مورد آتش‌سوزی در خودروی ۴۰۵ اتفاق افتاد و ۱۲۴ نفر در اثر این آتش‌سوزی‌‌ها جان خود را از دست دادند. ۱۲۴ نفر!

ایران خودرو که تا آن زمان واکنشی نداشت بلاخره مجبور به واکنش شد. یک عذرخواهی اساسی مثل مدیرعامل‌های ژاپنی که جلوی جمعیت خم و راست می‌شوند همراه با استعفای مدیر عامل و از رده خارج کردن پژو۴۰۵ ؟ طبیعتا نه! ایران خودرو ماجرای خسارت جانی را کلا تکذیب کرد.

افراد دیگری وارد ماجرا شدند و نهایتا گفته شد بیان آمار آتش‌سوزی‌ها به مصلحت صنعت خودروی کشور نیست. تابستان گرم سال ۱۳۸۵ با همه آتش‌سوزی‌هایش به پایان رسید. سکوت دوباره حکمفرما شده بود تا پاییز رسید و یک ۴۰۵ دیگر بعد از تصادف طعمه حریق شد؛ ۵ نفر جان خود را از دست دادند. دو پژوی دیگر هفته‌های بعد پس از تصادف به سرعت آتش گرفتند و در آن حوادث هم ۱۰ نفر جان سپردند.

سخت است که این چنین جان آدم‌ها را در قالب اعداد بیان کنم. ولی آدم‌ها همین قدر ساده و اسف‌انگیز جان‌شان را از دست دادند. البته ایران خودرو بعد از این حوادث اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ها مربوط به نقص پژو نیست و دلیل آن شدت تصادفات بوده است…

احتمالا ادامه دادن قصه ۴۰۵‌ها و بیان رقم جان باخته‌ها کافی باشد. به هر حال یک‌جای دنیا، خراب شدن یک فبلت، شرکت سامسونگ را به چنین واکنش‌هایی واداشته و یک جای دیگر هم کشته شدن ۱۲۴ نفر فقط طی ۵ ماه باعث می‌شود شرکت سازنده موضوع را تکذیب کند و به تولید‌ ادامه دهد. سوال اینجاست که چرا؟ این همه تفاوت از کجا آمده؟

Birthday_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۷ دیدگاه
  1. محمد فردوسی

    دقیقا بعد از صد ها بار تماس گرفتن با دیجی کالا گفتن که سامسونگ گوشی رو بهشون نداده .
    و بعد از تماسهای مکرر من با دفتر مرکزی سامسونگ گفتند
    سلامت مشتری برای ما خیلی مهمه صبر کنید تا اواخر مهر
    پولمو بدید برم آیفون ۷ بخرممممم

    1. Alireza

      داش ایفون نخر از سامسونگ حمایت کن منم میخواستم اینکارو کنن

      1. مریم نوروزی

        حمایت از سامسونگ بکنیم که چی بشه. مگه کارخونه پدریمونه که نگران حمایت کردن یا از رونق افتادنش باشیم؟ یا مثلا سود اون شرکت قراره بره تو جیب ما که اینقدر سنگشو به سینه بزنیم.

    2. محمدرضا

      از اولش باید ایفونو میخریدید

      1. Ali S

        دیگه بدتر…. بره آیفون بخره با هزار تا مشکل و محدودیت گارانتی هم نداره بعد که میری واسه تعمیر ارور ۵۳ و تمام….. اصلا انفجار ایفون نه تنها بیشتره بلکه صدمات بدنی هم داشته

  2. شرک

    متوجه شدید فرقش چیه آقای دلخموش؟ کامنت ها رو بخوانید. خیلی از کاربران گفته اند که “اینها دسیسه رقبا و دشمنان سامسونگ است! درصد بسیار ناچیزی آتش گرفته! به خاطر اختلاف ولتاژ است! احسنت به مدیرعامل سامسونگ که انقدر شجاع است و…”
    مطمئنا مدیران ایران خودرو و سامسونگ خیلی با هم فرق دارند اما تفاوت اصلی در خریداران است.
    یک بار دیگر ماجرا را بررسی کنیم؛ بعد از چند روز ۲۴ عدد گوشی نوت ۷ منفجر شده! فروش متوقف شده, مدیرعامل سامسونگ تا کمر خم شده و عذرخواهی کرده (که اگرچه برای ما عجیب است اما در سایر کشورهای دنیا خیلی مرسوم و عادی است به ویژه در شرق آسیا مخصوصا کره و ژاپن), کاربر ایرانی میآید و با اطمینان می گوید که برایش مثل روز روشن است که کار, کار رقبای سامسونگ است و صد در صد نوت ۷ می خرد و مطمئن باشید که میخرد حتی اگر از همان نمونه های باطری خراب باشد. اینها همان هایی هستند که در پژو ۴۰۵ ها سوختند و باز توی صف خرید پژو ۴۰۵ ایستادند! تفاوت اصلی در خریدار است نه فروشنده…

  3. محمد

    درود بر شما.نوک قلمی که حقیقت را مینویسد باید طلا گرفت..
    عالی بود ممنون از دیجیکالا مگ

  4. حسین

    اهل کامنت دادن روی مقاله سایت ها نیستم
    ولی مقاله شما انقدر عالی و شجاعانه بود که خواستم تشکر کنم.

  5. Amirhossein

    شاید بهترین مقالتون همین بوده????

  6. کمی

    آقای دلخموش دلت همیشه روشن

  7. محمد

    با سلام
    مقاله خوبی بود ولی همیشه بهتره اول بجای نقد دیگران از خودمون شروع کنیم.
    چند روز از خبر مشکل نوت ۷ گذشته ولی دیجیکالا حتی یک اطلاعیه نداده که تکلیف کسانی که نوت ۷ رو پیش خرید کردن چی میشه.
    آیا تاخیر داریم در تحویلش یا نه. نه دیجیکالا نه مایکروتل و نه هماهنگ!
    حتما باید صد دفعه زنگ بزنیم و جواب سربالا بشنویم؟!
    شماهم انگار دست کمی از ایران خودرو ندارید.

    1. عليرضا

      سلام
      پیرو تاکید دوست خوبمون باید بگم ما هم درک میکنیم خود دیجی کالا هم خبر درستی بهش نرسیده اما کمترین کاری که میتونه بکنه اینه همین بی اطلاعی و نرسیدن موجودی رو تو سایت به صورت اطلاعیه بزنه و از خریدارایی که به دیجی کالا اعتماد کردن عذرخواهی کنه. بیشترین کاری که هر کس میتونه در جهت بهبود جامعه اش بده اینه خودش رو درست کنه…

      1. محمد

        بله. دقیقا درسته. من هم میدونم که شنبه و یکشنبه تعطیل بوده شاید نتونستن پیگیری کنن. ولی همین را هم باید اطلاع می دادند.
        تاهرکجا که پیگیریها انجام شده باید اطلاع رسانی بشه.
        متاسفانه هیچ کس پاسخگو نیست.

    2. علیرضا

      اطلاع‌رسانی نکته مهمیه. سامسونگ خیلی زود در این مورد بیانیه صادر کرد اما توزیع‌کننده‌های ایرانی تا الان هیچ واکنشی نشون ندادن. حتی در این حد که موضوع در دست بررسیه هم می‌تونه خیال خیلیا رو راحت کنه.

  8. Mohamma:D

    این تفاوت از منطق فروش این دو شرکت میاد. شرکت سامسونگ باید به مشتریان و مصرف کننده ها اصرار کنه بیان محصولاتشو بخرن تا اون هم سود گیرش بیاد. چون ده تا شرکت دیگه هم دارن این محصولات رو تولید می کنند. ولی در مورد ایران خودرو، این مشتری و مصرف کننده هست که باید اصرار کنه که محصولتو به من بفروش چون من نیاز دارم و شرکت دیگه ای وجود نداره که من بتونم با این قیمت تو ایران ماشین بخرم. اونم میگه اگه خطرناکه نخر!!

  9. hesam

    مرسی که به عنوان یک رسانه این موضوع رو عنوان کردید

  10. امین حمیدی

    سلام و درود
    دی جی کالای عزیز بسیار موضوع جالبی را مطرح فرمودید .
    تقاضا دارم درخصوص انفجار نوت ۷ و مشکل باطری فراخوانی برای کاربرهای ایرانی بدهید تا روشن بشه که مشکل از قطعه نیست و مربوط به نوسان ولتاژهای برقی مناطق بوده . چون برای بنده کاملاً روشن است که این دسیسه برندها و شرکتهای دیگه است .هنگام معرفی شدن نوت ۷ با اینهمه نوآوری و ابتکار ، موج بسیار زیادی از هیجان در دنیای تکنولوژی بوجود آمد و بعد از دو هفته فرکش کردن هیجانات آن ، رقیب ها بجای رقابت ، دست بدامن حقه ها و فریب افکار عمومی کردند . کاش سامسونگ بررسی میکرد مناطق و ولتاژهای برقی را در ساعات ادعا شده ی انفجارهای مربوط به نوت ۷ به چه نحوی بوده بعد فراخوان میداد . هرچند این کار ساسونگ بیشتر مرا به خرید نوت ۷ ترقیب کرد(هماکنون نوت ۵ دارم) . معنی واقعی مشتری مداری را پیاده کرد .
    تعداد۷انفجار برای نزدیک ۳ میلیون گوشی ؟ واقعا گمراه کننده است و کاملا مشخص است که حیله و نیرگی اساسی پشت این ماجراست . که اگر به درصد و اعلام آمار بصورت عددی محاسبه بشه کمتر از یک صدهزارم درصد میشه . خنده داره و بیشتر جوک میاد .

    1. Alpha1

      دوست من فراخوان و جمع آوری موبایل های فروخته شده مگر کار آسونیه که سامسونگ هر وقت خواست انجام بده؟! شما شک نکن قبلش کلی تحقیق کردند و خودشون هم به این نتیجه رسیدند که موضوع جدیه! تازه اون عدداتم اشتباهه! تا حالا ۲۴ دستگاه نوت ۷ منفجر شده و در ضمن عدد ۲ میلیون هم میزان کل فروش بوده که چیزی نزدیک ۶۰ درصدش پیش فروش بوده و هنوز تحویل داده نشده!! تازه انفجار گوشی های سامسونگ چیز جدیدی نیست! مطمئن باش اگر مثل دفعات قبل بود، هرگز این فراخوان رو اعلام نمیکرد!
      ای کاش اینقدر طرفداری الکی نکنیم!!

    2. محمد

      جناب حیدری این نوع قضاوت خوب نیست، منصفانه نسیت اگه شما به هر دلیلی از یک برند خوشتون میاد به همین راحتی قضاوت کنید و بقیه رو محکوم کنید چون این موضوع اثبات نشده. در ضمن نوسان برق دیلی بر انفجار نمیتونه باشه چون شارژهای موبایل منابع تغذیه سویچینگ هستند و بعلت ساختار این منابع تغذیه نوسان ولتاژ ورودی روی ولتاژ خروجی تاثیری نداره این موضوع رو میتونید با نگاه کردن روی شارژرها ببینید که نوشته : input:100-240v .حتی اگه نوسان هم داشته باشیم باز هم باتری نباید منفجر بشه بعنوان مثال شارژرهای فندکی ماشین زمانیکه ماشین روشن و خاموش میشه ولتاژ خروجی شارژر چند بار کلا قطع و وصل میشه اما باید باتر منفجر شه!؟ و … . در ضمن اگه موضوعی که شما مطرح کردید صحت داشت سامسونگ با اون همه متخصص سخت افزار و الکترونیک که این گوشی رو طراحی کردن زودتر به این مسئله میرسید و به راحتی اثبات میکرد و به نفع خودش بهره برداری میکرد نه این که قبول کنه مشکل از خودشون بوده و بیاد عذرخواهی کنه.

  11. رضا

    عالی گفتی …. احسنت . ما در جهان سومی هستیم که گوش شنوایی نیست !

  12. مهدی

    پاسخ سوال شما، مشخص است و پیش از این در محافل خبری دیگر به جد به آن پرداخته شده است. به نظر بنده سوال اصلی این است: طرح مسئله تا کی؟ راهکار برون رفت از این وضعیت چیست؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه