گوگل، فیسبوک و سیلز فورس هم به‌دنبال خرید لینکدین بودند

۱۳ تیر ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در هفته‌های گذشته شرکت مایکروسافت، لینکدین را به قیمت ۲۶.۲ میلیارد دلار خریداری کرد. این معامله یکی از بزرگترین خریدهای مایکروسافت در سالهای اخیر و تحت مدیریت ساتیا نادلا بود. در عین حال این معامله برای مایکروسافت یک رقابت چالش‌برانگیز هم به حساب می‌آمد.

ظاهرا برای خرید این شبکه اجتماعی کسب و کار محور پنج شرکت بزرگ داوطلب شده بودند. یکی از این شرکت‌ها سیلز فورس (Salesforce) بود، شرکتی که در حوزه خدمات رایانش ابری (cloud computing) فعال است. این شرکت مهم‌ترین رقیب مایکروسافت در روند خرید لینکدین بود. ظاهرا پیشنهاد نهایی شرکت Salesforce معادل ۸۵ دلار برای هر سهم لینکدین به صورت نقد و ارائه بخشی از سهام Salesforce که ارزشی معادل ۲۰۰ دلار برای هر سهم داشته بوده است. اما مایکروسافت موفق شده با پیشنهاد ۱۹۶ دلار برای هر سهم به شکل نقدی پیشنهاد جذاب‌تری ارائه کند و مالک لینکدین شود.

شایع شده که فیسبوک هم یکی از شرکت‌هایی بوده که به خرید لینکدین تمایل نشان داده است. مشخص نیست که مذاکرات فیسبوک و لینکدین در چه حدی متوقف شده و آیا اساسا فیسبوک پیشنهاد خریدی داده است یا نه. اما این مذاکرات اوایل بهار متوقف شده چون فیسبوک حس کرده خرید لینکدین گران‌تر از چیزی که فکرش را می‌کرده تمام خواهد شد.

برخی از منابع گفته‌اند که زاکربرگ ۶ روز مذاکره کرده و نهایتا تصمیم گرفته از  رقابت برای خرید لینکدین کنار بکشد.

یکی از شرکت‌های دیگر که شانس خوبی برای خرید لینکدین داشته گوگل بوده. نمایندگان گوگل اواخر اسفند با مدیرعامل لینکدین دیدار کرده‌اند. آن زمان مایکروسافت و سیلزفورس هر دو نسبت به خرید ابراز تمایل کرده بودند. ظاهرا ملاقات‌های ابتدایی مسئولین گوگل و لینکدین آنقدر خوب پیش رفته که قرار شده گفتگوهای بیشتری انجام شود. ظاهرا کار به جایی می‌رسد که اواسط فروردین گوگل به شکل رسمی نسبت به خرید لینکدین ابراز تمایل کرده اما یک ماه بعد عقب‌نشینی کرده و صرفا اعلام می‌کند مایل است در صورت علاقه لینکدین با این شرکت، شراکت تجاری داشته باشد.

هنوز مشخص نشده پنجمین شرکتی که نسبت به خرید لینکدین تمایل نشان داده چه شرکتی بوده و شایعه‌ای هم در این زمینه منتشر نشده تا بدانیم کیفیت پیشنهاد این شرکت در چه حدی بوده. به هر حال خرید شبکه اجتماعی‌ای مانند لینکدین که اطلاعات حرفه‌ای و مرتبط با کسب و کار را در اختیار می‌گذارد برای بسیاری از شرکت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه مایکروسافت هم در حوزه ارائه سرویس‌ها و نرم‌افزارهای Enterprise فعال است خرید لینکدین برای این شرکت به معامله‌ای استراتژیک بدل شد. به‌این‌ترتیب می‌توان دلیل مبلغ بالایی که مایکروسافت برای خرید لینکدین پرداخته و علاقه‌ای که شرکت‌های بزرگ نسبت به در اختیار گرفتن مالکیت این شرکت نشان دادند را بهتر درک کرد.

منبع: PCMag

‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه