هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ با طراحی متحول شده و مدل هیبریدی به بازار عرضه می‌شود

۲۲ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
نمایی از هیوندای سانتافه 2021 در جاده

هیوندای برای مدل ۲۰۲۱ سانتافه بیانی کاملاً جدید را به نمایش گذاشته و هم از نظر ظاهری و هم از نظر ویژگی‌ها این خودرو را ارتقاء داده است تا با سلیقه‌ی امروز حاکم بر بازار هماهنگ‌تر باشد.

خودروی شاسی‌بلند (SUV) سانتافه ۲۰۲۱ نسبت به مدل‌های قبلی مجموعه‌ای کاملاً جامع از پیشرفت‌ها را دریافت می‌کند و آن را حتی نسبت به مدل محبوب قبلی خود متمایز می‌کند. برای سال ۲۰۲۱ فیس‌لیفت سانتافه، دو پیشرانه‌ی جدید، ظاهر مدرن و یک تیپ ترئینی لوکس با نام «کالیگرافی» (خوش‌نویسی) را به ارمغان می‌آورد تا توان رقابت با رقبای جدید و به‌روزشده‌ی خود را داشته باشد. طراحی سانتافه ۲۰۲۱ جهانی پیش از این اعلام شده بود و اکنون به صورت رسمی برای آمریکا نیز تأیید شده است.

مهم‌ترین تغییراتی که در این محصول ایجاد شده است، دو موتور جدید است که هیوندای امیدوار است عملکرد نه‌چندان مطلوب سانتافه را بهبود ببخشند. سانتافه ۲۰۲۱ که اکنون با یک جفت موتور ۲.۵ لیتری چهارسیلندر مجهز شده (یکی تنفس طبیعی و دیگری توربوشارژر) قدرت و کارایی بیشتری را نسبت به مدل قبلی خود ارائه می‌کند. علاوه بر این به گفته‌ی هیوندای به زودی یک پیشرانه‌ی هیبریدی ۱.۶ لیتری توربوشارژر و یک افزونه‌ی اعلام‌نشده‌ی پیشرانه‌ی هیبریدی نیز عرضه می‌شود.

بهینه‌سازی موتور

مهم‌ترین تغییرات سانتافه در مدل ۲۰۲۱ زیر پوسته‌ی تازه و نرم آن جای گرفته است. موتور قدیمی ۲.۴ لیتری چهارسیلندر خطی و توربوشارژر اختیاری ۲.۰ لیتری برداشته شده و جای آن را یک موتور ۲.۵ لیتری جدید چهارسیلندر گرفته که تقریباً ۱۹۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و اندکی نسبت به قبل بهبود یافته است. همانند سانتافه ۲۰۲۰ موتور پایه از یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته بهره می‌برد که به صورت چرخ جلوی متحرک یا هر چهار چرخ مترحرک دردسترس است.

نمایی از موتور هیوندای سانتافه 2021

نمایی از موتور هیوندای سانتافه ۲۰۲۱
Credit: Hyundai

نیرو محرکه‌ی جدید از خانواده‌ی «اسمارت‌استریم» (Smartstream) هیوندایف دارای سیستم تزریق سوخت چندگانه و مستقیم است که اولی باعث بار کمتر روی موتور می‌شود و دومی بازدهی و تولید نیروی بیشتری دارد. این بهینه‌سازی‌ها به صرفه‌جویی در مصرف سوخت سانتافه ۲۰۲۱ کمک می‌کند و هیوندای پیش‌بینی می‌کند که این خودرو با هر گالن سوخت، ۴۲ کیلومتر را در حالت چرخ جلو متحرک و ۳۹ کیلومتر را در حالت چهارچرخ متحرک می‌پیماید.

موضوع قابل توجه‌تر موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژر خطی چهارسیلندری است که به عنوان گزینه‌ای در برخی تیپ‌های سانتافه ۲۰۲۱ دردسترس است. این موتور دارای ۲۷۷ اسب بخار قدرت و ۴۲۲ نیوتن‌متر گشتاور است که نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است.

علاوه بر این، موتور جدید با جعبه دنده‌ی هشت سرعته و دو کلاچه نسبت به جعبه‌دنده‌ی خودکار هدررفت قدرت را کاهش می‌دهد و جابه‌جایی دنده را دقیق‌تر انجام می‌دهد. در حالی که موتور توربوی فعلی گاهی در هنگام رانندگی اسپرت، با عملکرد نامطلوب احساس می‌شود، این موتور جدید باید بسیار لذت‌بخش باشد.

هیوندای سانتافه 2021 در مسیر خاکی

هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ در مسیر خاکی
Credit: Hyundai

سانتافه ۲۰۲۱ همچنین نخستین خودروی شاسی‌بلند (SUV) هیبریدی هیوندای خواهد بود. سانتافه هیبریدی نیروی محرکه‌ی خود را از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژر چهارسیلندر، یک ژنراتور استارتر ۱۳ کیلووات و یک موتور الکتریکی ۴۴ کیلووات (که به نوبه‌ی خود شارژش را از یک باتری ۱.۵ کیلووات ساعتی می‌گیرد) تأمین می‌کند.

توان خروجی ترکیبی سانتافه هیبریدی، ۲۲۵ اسب بخار و گشتاور آن ۲۶۴ نیوتن‌متر خواهد بود که از طریق دنده‌ی خودکار شش سرعته‌ی بهینه‌سازی شده‌ی هیبریدی چهارچرخ متحرک اعمال می‌شود. بازده سوخت این خودرو هنوز اعلام نشده اما بر مبنای مشخصات سانتافه ۲۰۲۰، دستیابی به عدد ۵۶ کیلومتر به ازای هر گالن سوخت، تعجب‌آور نخواهد بود.

طراحی ظاهری

هیوندای با این مفهوم که مدل‌های گوناگون یک نوع خاص خودرو لزوماً شبیه به هم نباشند، مشکلی ندارد. به همین دلیل سانتافه ۲۰۲۱ و همچنین توسان ۲۰۲۲ ویژگی‌های کاملاً منحصربه‌فردی را به نمایش می‌گذارند.

اکنون به‌نظر می‌رسد که هیوندای در حال دور شدن از سبک طراحی سنتی سانتافه و پالسید است که در حال حاضر استفاده می‌شود و در عوض جلوپنجره‌های گسترده‌تری را در مدل‌های جدید به‌کار گرفته که با چراغ‌های جلویی یکپارچه با بافت خودرو نیز هماهنگ است. یک قطعه لبه‌ی بال-مانند از جنس کروم در جلوپنجره قرار گرفته است. چراغ‌های نور روز بالاتر و در نزدیکی کاپوت نصب شده‌اند که در ترکیب با چراغ‌های قدرتمند LED اصلی شکلی شبیه به حرف T می‌سازند.

چراغ جلوی سانتافه 2021

چراغ جلوی سانتافه ۲۰۲۱
Credit: Hyundai

این تغییرات ظاهری سانتافه ۲۰۲۱، در عقب خودرو کمتر به چشم می‌آید. هرچند چراغ‌های عقب نیز تیزتر و دارای انحنای خاص با چراغ LED هستند و یک لبه‌ی تمام LED نیز روی در عقب، جایگزین لبه‌ی کرومی در مدل قبلی شده است. سپر عقب سانتافه‌ی جدید داری یک شبرنگ وسیع قرمز است که عرض آن را دربر گرفته و البته هیوندای در طراحی صفحه‌ی نقره‌ای زیرین سپر نیز تجدید نظر کرده است.

در تیپ کالیگرافی (خوش‌نویسی) سانتافه ۲۰۲۱ همچنین یک طراحی جدید برای چرخ‌های ۲۰ اینچی آن به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد از مدل کالیگرافی پالیسید الهام گرفته شده است.

فضای درونی

علاوه بر نمای بیرونی، کابین درونی هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ نیز دارای چندین پیشرفت تازه است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به نمایشگرهای سرگرمی استاندارد و بزرگتر اشاره کرد. یک نمایشگر لمسی ۸.۰ اینچی اکنون به عنوان صفحه‌ی اصلی قرار گرفته که نسبت به مدل قبلی بزرگ‌تر است و همچنین نمایشگر ۱۰.۳ اینچی نیز به صورت اختیازی دردسترس خواهد بود. کلید دیجیتال هیوندای، فناوری نیمه‌خودکار کمک رانندگی، شارژ بی‌سیم و «کارپلی» بی‌سیم اپل و «اندروید اتو» گوگل نیز برای نخستین بار در سانتافه دیده می‌شوند.

طراحی داخلی سانتافه 2021

طراحی داخلی سانتافه ۲۰۲۱
Credit: Hyundai

در میانه‌ی کابین، کنسول بلندتری که ظاهرا از پالیسید هم وام گرفته، جلوه‌ای متمایز به سانتافه ۲۰۲۱ می‌بخشد و در عین حال فضای ذخیره‌سازی بیشتری را نیز زیر بخش شناور مرکزی فراهم می‌کند.

همچنین تغییر رویکرد به تعویض دنده‌ی الکترونیکی (Shift-by-Wire) باعث شده که به کمک دکمه‌های تعویض دنده، جای بیشتری نسبت به دنده‌ی معمولی فراهم شود. سانتافه همچنین به لطف چیدمان هوشمندانه حدود ۵۰۰ سانتی‌متر مکعب فضای بار بیشتری فراهم می‌کند.

صندلی عقب از کابین سانتافه 2021
بخش جلویی کابین داخلی سانتافه 2021

تیپ Calligraphy

همان‌طور که گفته شد، تیپ «کالیگرافی» (خوش‌نویسی) که برای نخستین بار در هیوندای پالیسید ۲۰۲۱ به‌کار گرفته شد، در سانتافه نیز دیده می‌شود. با یک شاسی‌بلند بزرگ‌تر، کالیگفرافی شامل چرم با کیفیت بالاتر ناپا (Nappa)، جلوپنجره‌ی بهبودیافته، درها و صندلی‌هایی با بیان متمایز، پارچه‌ی سقفی دوست‌دار محیط زیست و برخی دیگر ویژگی‌های افزوده شده است.

نمای جلوی سانتافه 2021
چراغ‌ها و در عقب سانتافه 2021

از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به معنای نمایشگر تمام رنگی جلو، روشنایی محیطی گسترده، شیشه‌های عقب خودکار و چرخ‌های منحصربه‌فرد ۲۰ اینچی اشاره کرد. سانتافه ۲۰۲۱ کالیگرافی بر اساس بالاترین پیکربندی سانتافه ساخته شده که شامل موتور توربوشارژر ۲.۵ لیتری و چهارچرخ متحرک می‌شود.

هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ دارای ویژگی‌های گسترده‌ای از استفاده از فولادهای سبک مستحکم در ساختار بدنه است که به گفته‌ی این شرکت باعث کاهش وزن خودرو می‌شود و رانندگی و کار با آن را بهبود می‌بخشد. تقویت‌کننده‌ی ترمز با ظرفیت بالاتر و روتورهای ترمز بزرگ‌تر نیز فرآیند توقف خودرو را نسبت به قبل بهتر می‌کنند.

طراحی مجدد عایق صفحه ابزار باعث کاهش صدای موتور می‌شود و پوشش‌های زیرین جدید برای قاب فرعی، محفظه‌ی موتور و کف کابین ضریب پسا (درگ) را از ۰.۳۴ به ۰.۳۳ کاهش می‌دهد. اگر این بهبود به اندازه‌ی ادعای هیوندای قابل توجه باشد، رانندگی با سانتافه از همیشه دلپسندتر، نرم‌تر و پایدارتر خواهد بود.

فرمان سانتافه 2021
سیستم پیشرانه‌ی سانتافه 2021
نمایشگر اصلی سانتافه 2021
کنترل‌های سانتافه 2021
جلوپنجره‌ی سانتافه 2021
لوگوی هیبرید سانتافه 2021
بخشی از کنسول سانتافه 2021
دنده‌ی الکترونیکی سانتافه 2021
نمای جانبی سانتافه 2021
موتور سانتافه 2021
چراغ عقب سانتافه 2021
چرخ سانتافه 2021
لوگوی سانتافه 2021
نمای عقب سانتافه 2021
بخشی از درهای سانتافه 2021
نمای جانبی سانتافه 2021

این طور که بیان شده، هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ غیرهیبریدی باز هم در کارخانه‌ی این شرکت در آلاباما ساخته می‌شود و تا پایان سال به نمایندگی‌ها می‌رسد. سانتافه هیبرید نیز در اولسان (Ulsan) کره‌ی جنوبی تولید خواهد شد و تحویل آن در سه ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱ آغاز می‌شود. مدل پلاگین هیبریدی نیز در سال آینده عرضه می‌شود.

قیمت سانتافه ۲۰۲۱ هنوز اعلام نشده اما انتظار می‌رود که نسبت به سانتافه ۲۰۲۰ که ۲۶۲۷۵ دلار بود، با افزایش قیمت روبه‌رو باشد. در عین حال که برای سبک طراحی کالیگرافی (خوش‌نویسی) انتظار می‌رود که نیاز به حداقل ۴۲۰۰۰ دلار هزینه باشد.

عکس کاور: هیوندای سانتافه ۲۰۲۱

Credit: Hyundai

منبع: Motor1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. امیرحسین

    صاحبان این ماشین تو این جامعه انگشت شمارند با این وضع گرانی که ساختند پراید را نمیتوان خرید چه برسد به این ماشین

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه