مک‌لارن از سوپراسپرت هیبریدی آرتورا رونمایی کرد

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
مک‌لارن آرتورا 2022

مک‌لارن از خودروی هیبریدی سوپراسپرت آرتورا ۲۰۲۲ رونمایی کرد که برای نخستین بار از معماری جدید این شرکت بهره می‌برد.

در سال ۲۰۱۲ بود که مک‌لارن برای نخستین بار هایپرکار P1 را تولید کرد. اولین خودروی هیبرید این شرکت که با ۹۰۳ اسب بخار، دارای شتاب صفر تا صد ۲٫۸ ثانیه و برد الکتریکی حدود ۳۱ کیلومتر بود. اما این خودرو در زمان ارائه بیش از ۱ میلیون دلار هزینه داشت، حالا این خودروساز محصول هیبریدی جدیدی را عرضه کرده است که قیمت مناسب‌تری دارد و احتمالا خریداران بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

مک‌لارن آرتورا ۲۰۲۲ (McLaren Artura 2022) نخستین سری تولیدی خودروهای عملکرد بالای این برند است. این خودرو از موتور ۳٫۰ لیتری V6 دوقلوی توربوشارژر بهره می‌برد که به تنهایی ۵۷۷ اسب بخار قدرت و ۵۸۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

مک‌لارن آرتورا 2022

همچنین در مجموعه‌ی پیشرانه یک موتور الکتریکی با نام «ای-موتور» (E-Motor) قرار گرفته که قادر است ۹۴ اسب بخار قدرت اضافی به همراه ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند تا مجموع قدرت و گشتاور خودرو رو به ترتیب به ۶۷۱ اسب بخار و ۸۰۴ نیوتن متر برساند.

این قدرت باعث می‌شود تا آرتورا تنها در ۳٫۰ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت باشد. این پیشرانه منحصرا با یک جعبه دنده‌ی ۸ سرعته‌ی جدید با دو کلاچ همراه می‌شود.

مک‌لارن آرتورا 2022

موتور الکتریکی خودرو از یک بسته‌ی باتری با ۵ واحد یون-لیتیوم با ظرفیت مجموع ۷٫۴ کیلووات ساعت استفاده می‌کند که برد خالص الکتریکی آن را به ۳۰ کیلومتر می‌رساند. این پکیج باتری با استفاده از یک شارژر استاندارد EVSE این امکان را فراهم می‌کند تا شارژ آن تنها در مدت ۲٫۵ ساعت از صفر به ۸۰ درصد برسد.

آرتورا نخستین خودرویی است که بر پایه‌ی معماری سبک‌وزن کربنی مک‌لارن (MCLA) تولید شده است. این پلتفرم به طور خاص برای استافده از پیشرانه‌های هیبریدی مانند آرتورا طراحی شده و از ترکیب آلومینیوم و فیبر کربن استفاده می‌کند که در عین داشتن وزن مناسب امکان طراحی در شکل‌های گوناگون را فراهم می‌کند.

مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022

بدین ترتیب مک‌لارن آرتورا ۱۴۹۸ کیلوگرم وزن دارد که از این میزان تنها ۱۳۰ کیلوگرم سهم اجزای هیبریدی خودرو است. بسته‌ی باتری ۸۸ کیلوگرم و ای-موتور ۱۵ کیلوگرم را به خود اختصاص داده‌اند. موتور بنزینی خودرو هم ۱۶۰ کیلوگرم وزن دارد که ۵۰ کیلوگرم کمتر از موتور V8 قبلی این شرکت است.

سبک معماری جدید مک‌لارن همچنین باعث می‌شود تا این شرکت برای اولین بار تعداد قابل توجهی از ویژگی‌های ایمنی خودرو را با هم ادغام کند. آرتورا در مدل استاندارد از کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از حرکت بین خطوط، سیستم خودکار نوربالا و تشخیص علائم مسیر بهره می‌برد که همه دارای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بی‌سیم هم خواهند بود.

مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022
مک‌لارن آرتورا 2022

مک‌لارن فناوری درون خودرو را هم ارتقا داده است. آرتورا برای نخستین بار دارای سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی جدید این شرکت با نام MIS II است. این سیستم از یک نمایشگر لمسی با وضوح بالا، کارپلی اپل و اندروید اتو بهره می‌برد. مک‌لارن که برای فصل ۲۰۲۱ مسابقات فرمول یک آماده می‌شود، از ویژگی‌های مسابقه‌ای هم برای این خودرو غافل نبوده و MIS II از نرم‌افزار دورسنجی مسیر بهره می‌برد که به گفته‌ی شرکت فقط برای مسیرهای مسابقه استفاده می‌شود.

مک‌لارن آرتورا ۲۲۵۰۰۰ دلار قیمت دارد و از مدل پایه دارای ویژگی‌های استاندارد مانند صندلی‌های قابل تنظیم برقی، نمایشگر گوشی هوشمند، بالابر دماغه‌ی خودرو، آینه‌های تاشو و گرم‌شونده، سیستم بستن آرام درها و سیستم Homelink خواهد بود. سه تیپ اضافی عملکردی (Performance)، تک‌لوکس (TechLux) و ویژن (Vision) هم با ویژگی‌های مخصوص به خود برای خریداران این خودرو دردسترس است.

عکس‌ها: سوپر اسپرت مک‌لارن آرتورا ۲۰۲۲

Credit: McLaren

منبع: Motor1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه