چطور یک اموجی احساسات متفاوتی ایجاد می‌کند

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

زمانی که احساس می‌کنیم لغات توان انتقال آن احساسی که می‌خواهیم را ندارند از اموجی (emoji) استفاده می‌کنیم اما گاهی این تصاویر و شکلک‌ها به خوبی احساساتمان را منتقل نمی‌کنند.

بر اساس یک تحقیق جدید که در دانشگاه مینسوتا انجام شده، افراد این تصاویر را به شکل‌های متفاوتی تفسیر می‌کنند حتی زمانی که دوفرد در حال گفتگو از یک سیستم عامل استفاده کنند.

برای مثال اموجی مشخصی را در نظر بگیرید، مثلا صورتی که نوعی پوزخند را نشان می‌دهد. محققان از پاسخ‌دهندگان خواستند احساسی که این تصویر انتقال می‌دهد را تفسیر کنند. در واقع از آنها خواستند به این اموجی در مقیاسی از ۵- (نشان دهنده حس بسیار منفی) تا ۵+ (نشان دهنده حس بسیار مثبت) نمره بدهند. جالب است بدانید ۷۰ درصد مردم این شکلک را در بخش منفی این طیف قرار دادند. در این میان بیشترین افراد به شکلک مورد بحث نمره ۳- دادند. با این حال، ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان به این پرسش، معتقد بودند این شکلک احساسی مثبت منتقل می‌کند.

emojiii1

محققان فکر می‌کنند این تصاویر به دلیل جزییات نامحسوسی چون سایه گونه‌ها یا شیب ابروها به شکل‌های متفاوتی تفسیر می‌شوند. وقتی که افراد از سیستم عامل‌های متفاوت استفاده کنند سوتفاهم درباره اموجی حتی بیشتر هم می‌شود. برای مثال اموجی مورد بحث‌مان، یعنی شکلکی که در حال پوزخند‌ زدن است در گوشی‌های ساخت شرکت های مایکروسافت، گوگل، سامسونگ و ال‌جی به عنوان یک تصویر مثبت تلقی می‌شود اما در گوشی‌های ساخت شرکت اپل ماجرا دقیقا برعکس است. به این ترتیب احتمال دارد یک کاربر آی او اس بخواهد با استفاده از اموجی احساسات منفی خود را به دیگری منتقل کند اما در عمل پیامش برای فرد مقابل پیامی مثبت تلقی شود.

این تفاوت را می توانید در تصویر زیر ببینید، تمام شکلک‌های به کار رفته در این تصویر یک اموجی واحد را نشان می‌دهند که به دلیل استفاده از گوشی‌های متفاوت به شکل‌های مختلف نمایش داده می‌شوند.

emojiii2

بر اساس آنچه در تصویر بالا قابل مشاهده است اموجی که تصویر یک صورت در حال پوزخندزدن را در گوشی‌های اپل نشان می‌دهد و حامل احساسات منفی است در گوشی‌های ساخت گوگل بسیار مثبت نمایش داده می‌شود.

محققان معتقدند متوسط تفاوت در نمره‌دهی به تصاویر وقتی پای دو پلتفرم متفاوت در میان باشد بیش از دونمره است. این موضوع نشان می‌دهد اگرچه تفسیر اموجی باعث نمی‌شود معنای آن به کلی از بین برود اما خطر آنکه پیامتان برای فرد مقابل واقعا مبهم باشد وجود دارد. پیشنهاد محققان این است که باید شخصیت‌های اموجی در سیستم عامل‌های متفاوت استانداردسازی شوند تا معنای هر پیام شفاف تر انتقال یابد. گرچه به هر میزان هم که استانداردسازی صورت بگیرد باز هم باید جا را برای تعبیر و تفسیرهای شخصی باز گذاشت. البته این نکته هم ذکر شده که تجربه افراد با گوشی‌ها هم می‌تواند تا حدی عدم استاندارد بودن اموجی‌ها را اصلاح کند به این شکل که آنها در طول زمان و با بررسی سیستم عامل‌های متفاوت، آگاه خواهند شد که اموجی ارسالی آنها از یک سیستم عامل برای سیستم عاملی دیگر معنای متفاوتی دارد.

‌‌

منبع: The Verge

‌‌کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. امیرحسین

    اموجی فقط اموجی های سنس (htc) کاملاً حس رو منتقل میکنه و خیلی کارتونی و رنگ بندی خوبی داره

    1. sina js

      کاملا درست…اصلا گرافیکشون خیلی طبیعی تره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه