تماشاخونه؛ یک پلتفرم جدید نمایش خانگی با سریال «آمستردام»

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

یک هفته‌ای است که نام یک پلتفرم جدید به لیست بسترهای پخش سریال‌های شبکه نمایش خانگی اضافه شده. تماشاخونه، پلتفرمی که از مدتی قبل با پشتیبانی آسیاتک راه اندازی شده و پس از پخش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و ایرانی، حالا به تازگی توانسته محصولات اختصاصی خودش را روانه بازار کند. سریال «آمستردام» اولین سریالی است که تماشاخونه پخش آن را برعهده گرفته. مجموعه‌ای که مدتها بلاتکلیف بود و حالا بالاخره به پخش رسیده است. قرار است در روزهای آینده محصول اختصاصی دیگری هم در این پلتفرم رونمایی شود. در ادامه بیشتر به این پلتفرم، شیوه کار و محصولاتش خواهیم پرداخت.

بدون حق اشتراک با تبلیغ زیاد

کمتر از یک دهه پیش، زمانی که هنوز پلتفرم‌های اینترنتی به جایگاه امروزشان نرسیده بودند، محصولات شبکه نمایش خانگی بر روی دی وی دی منتشر می‌شد. احتمالا همه به یاد می‌آورند که نحوه تبلیغات محصولات پیش و در میان پخش سریال‌های نمایش خانگی که روی دی وی دی بود، به چه شکل انجام می‌شد. در این میان تبلیغاتی که به شکل زیرنویس هم از روی تصویر رد می‌شد شیوه‌ای دیگر برای استفاده از زمان پخش سریال برای سوددهی پروژه بود. اما از حدودا سه سال پیش که پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا کار پخش اختصاصی سریال‌های خود را شروع کردند، این شیوه تبلیغاتی منسوخ شد. معمولا پلتفرم‌ها با قراردادن حق اشتراک و نهایتا پخش یک تیزر کوتاه پیش از سریال، بسنده می‌کردند. دیگر سریال مانند تلویزیون و ماهواره قطع نمی‌شد که یک تبلیغ طولانی در میان آن پخش شود.

اما از هفته گذشته که پخش سریال «آمستردام» در پلتفرم جدید تماشاخونه آغاز شده، شیوه عجیب این پلتفرم برای پخش تبلیغات، روش منسوخ شده تبلیغات میان سریالی دی وی دی‌ها را در ذهن مخاطبان یادآوری می‌کند. تماشاخونه حق اشتراک ندارد و با پیام پخش رایگان سریال شروع به کار کرده. اما سریال در طول پخش سه بار قطع می‌شود تا اسپانسرها تبلیغاتشان را پخش کنند. همچنین در زمان پخش هم به صورت زیر نویس و در گوشه بالا سمت چپ تصویر،  تبلیغات انجام می‌شود. فعلا نمی‌شود درباره درست و غلط بودن این روش نوشت، چون در هر صورت باید پلتفرم هزینه‌های خود را تامین کند، اما واقعیت این است که انگار مخاطب دیگر این نوع تبلیغات را نمی‌پذیرد. چون در نظراتی که در خود سایت تماشاخانه و صفحات مجازی درباره این پلتفرم نوشته شده، بسیاری از کاربران از این نوع تبلیغات شکایت دارند و انگار برایشان بازگشت به گذشته قابل پذیرش نیست. اما از سوی دیگر رایگان بودن سریال، برخی دیگر از کاربران را مجاب کرده که از این شیوه تبلیغات طرفداری کنند.

پلتفرم فیلم‌نت هم زمانی که آغاز به کار کرد، پخش برنامه «شب‌آهنگی» را به صورت رایگان در اختیار مخاطبانش قرار داد. این روش در جهت جذب مخاطب بود و پس از مدتی و با پخش سریال‌های اختصاصی از فیلم‌نت، حالا برای آن هم کاربران باید حق اشتراک بخرند. اما طبق شنیده‌ها تماشاخونه فعلا قرار است محصولاتش را رایگان و با پخش تبلیغات عرضه کند.

آمستردام یا پدرخوانده

اولین محصول اختصاصی تماشاخونه مجموعه «آمستردام» است. سریالی که ساخت آن از سال ۹۹ و در میان موج سریال‌سازی پلتفرم‌های نمایش خانگی شروع شد. اما مسیر ساخت این مجموعه چندان هموار نبود و مدتی به دلیل محدودیت‌های کرونا، بعد از آن تغییر تهیه‌کننده و جا به جایی بازیگران ساخت آن با توقف روبرو می‌شد. در تابستان ۱۴۰۰ خبر‌هایی درباره پایان فیلمبرداری و پخش آن در رسانه‌های سینمایی منتشر شد، اما از همان روزها هم مدام این موضوع مطرح بود که این سریال پلتفرمی را به عنوان بستر پخش خود انتخاب نکرده. تا اینکه بالاخره از اواسط فروردین ۱۴۰۲ و پس از گذشت سه سال از ساخت این سریال، تبلیغات آن منتشر شد و تماشاخونه به عنوان پلتفرم پخش این مجموعه اعلام شد.

کارگردان سریال «آمستردام» مسعود قراگزلو است. او سابقه ساخت تنها دو فیلم بلند را در کارنامه خود دارد و چندان نام شناخته شده‌ای در زمینه سینما و سریال سازی نیست. اما «آمستردام» براساس فرمول همیشگی مجموعه‌های نمایش خانگی به گروه بازیگرانش تکیه کرده است. گروهی که نام‌ها و چهره‌هایی در آن قراردارد که مخاطب را وسوسه می‌کند. هنگامه قاضیانی، شهرام حقیقت‌دوست، مهدی پاکدل، مهدی سلطانی، مینا ساداتی و… همه بازیگرانی هستند که مخاطب عام می‌توان به اعتبار حضورشان جذب یک سریال شود. از طرفی نام مرتضی شایسته به عنوان یکی از تهیه‌کننده‌های نام آشنای سینما هم در کنار این پروژه قرار گرفته.

هنوز تنها یک قسمت از سریال «آمستردام» پخش شده و برای نقد آن زود است، اما در همین یک قسمت تکلیف مخاطب با برخی از مسایل مربوط به این مجموعه روشن شده. ما در این سریال با یک درام جنایی روبرو هستیم. در همان قسمت اول مشخص می‌شود که مردی در جوانی عشقش را از دست داده و پس از بیست سال تبدیل به سردسته یک مافیای قاچاق مواد مخدر شده است. این مرد در قالب پدرخوانده به راحتی دستور مرگ هرکس که بر سر راهش باشد را صادر می‌کند. این خلاصه داستان «آمستردام» است، اما درباره ساختار آن نمی‌شود به این راحتی نوشت. چون از همان دقایق ابتدایی ضعف در طراحی صحنه، لباس و حتی مشخص نبود زمان به شدت توی ذوق مخاطب می‌زند. در سکانس‌های ابتدایی ما نمی‌دانیم در چه برهه تاریخی هستیم که از رادیو ترانزیستوری قدیمی مربوط به دهه ۴۰ شمسی، موسیقی گل یخ کوروش یغمایی پخش می‌شود. اما روی میز تحریر لاک غلط‌گیر مارک روترینگز تولید دهه ۹۰ میلادی به بعد قرار دارد. مهدی پاکدل به سبک دهه ۸۰ شمسی لباس پوشیده و بازیگر دیگری با یقه‌ای پهن از دهه ۵۰. از سوی دیگر گریم‌ها هم گذشت زمان و برهه تاریخی را به ما نشان نمی‌دهد. در داستان بیست سال سپری می‌شود اما تنها گرد خاکستری روی موهای شصخیت‌های اصلی داستان نشسته و هیچ تغییری در صورتشان به وجود نمی‌آید.

تلاش برای هیجان‌انگیز کردن داستان به سبک فیلم‌های جنایی آمریکایی با ترکیب موسیقی و نریشن هم در میانه سریال، از آن جلوه‌های گل‌درشتی است که چندان جذاب نیست. اما بازی برخی بازیگران مثل شهرام حقیقت‌دوست کمی مخاطب را به پیگیری داستان امیدوار می‌کند. البته شاید در قسمت‌های آینده روند داستان آنقدر جذاب پیش برود که بتوان از مشکلات فنی و ساختاری سریال چشم پوشی کرد.

حاشیه محصولات جدید

یکی از حاشیه‌هایی که این روزها دامن‌گیر بسیاری از سریال‌های آماده پخش شده، ممنوع‌التصویری برخی از بازیگران به دلیل حوادث اخیر است. پلتفرم تماشاخونه هم از این موضوع مستثنی نیست. مثلا سریال «آمستردام» یکی از بازیگران اصلیش را از تبلیغات شهری حذف کرد تا توانست بیلبوردها را از شهرداری اجاره کند. طبق شنیده‌ها دومین محصول اختصاصی این پلتفرم هم درگیر همین حاشیه شده. «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت‌الله، به تازگی آماده پخش شده و سازندگان آن با تماشاخونه به عنوان بستر به توافق رسیده‌اند. اما با وجود تبلیغات گسترده در فضای مجازی و پخش بنرهای اینترنتی این سریال در خود پلتفرم و سایر سایت‌ها، اما هنوز تاریخ دقیق پخش آن مشخص نیست.

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سابق «پدر گواردیولا» هم در مصاحبه‌ای اعلام کرده که مشکل اصلی پخش این سریال، به تعداد زیاد بازیگران این سریال بر می‌گردد که در طی حوادث اخیر در کشور ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر شده‌اند. نوروزبیگی در صحبت‌هایش از حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی، مریم بوبانی و امیر مهدی ژوله و… نام برده. بسیاری از کاربران سایت تماشاخونه هم در نظرات خود واکنش‌های بسیار تندی درباره  عدم اعلام خبر قطعی پخش این سریال نشان داده‌اند، اما هنوز تکلیف «پدر گواردیولا» مشخص نیست.

راهنمای تماشای سریال
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه