منتقدان درباره فیلم «آکوامن و پادشاهی گمشده» چه می‌گویند؟

۱۰ دی ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
نقدهای فیلم آکوامن و پادشاهی گمشده

فیلم «آکوامن و پادشاهی گمشده» (Aquaman and the Lost Kingdom)، آخرین قسمت از دنیای توسعه‌یافته دی‌سی پس از فرازونشیب‌های فراوان از راه رسید و اخیرا نقدهای آن هم منتشر شده است که متاسفانه چندان امیدوارکننده نیستند.

فیلم آکوامن ۲ که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد به یک فاجعه تبدیل شود، سرانجام روی پرده رفت و تا اینجا نتوانسته عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد. این پروژه‌ی بزرگ شرکت دی‌سی همانند دیگر فیلم شکست‌خورده‌ی آن‌ها «فلش»، پروسه‌ی تولید پیچیده‌ای را تجربه کرد و البته با انتصاب جیمز گان و پیتر سفرن به عنوان رؤسای جدید دی‌سی استودیوز، شرایط برای آن بدتر هم شد. گان در اولین قدم تصمیم گرفت تا پرونده‌ی دنیای توسعه‌یافته دی‌سی را به‌طور کامل ببندد و فصل تازه‌ای را آغاز کند. این بدین معنا بود که آثار اکران‌نشده‌ای مانند آکوامن و پادشاهی گمشده -که داستان آن‌ها در دنیای پیشین اتفاق می‌افتد- تاثیری بر آینده نخواهند داشت و اکثر بازیگران فعلی دی‌سی بازنشسته خواهند شد، همانند گل گدوت که در اولین قدم از نقش «زن ‌شگفت‌انگیز» کنار رفت. جیمز گان همچنین تاریخ اکران آکوامن ۲ را تغییر داد تا احتمالا تغییرات گسترده‌ای در آن ایجاد کند.

در سوی مقابل حواشی مرتبط با امبر هرد را داشتیم تا سازندگان مجبور شوند نقش او را در قسمت دوم کمرنگ کنند و او اگرچه در فیلم حضور دارد اما چندان حرف نمی‌زند و تنها در بخش‌های اولیه و پایانی فیلم می‌توانید او را برای دقایقی مشاهده کنید. تریلر فیلم هم که بسیار دیر از راه رسید، بازخوردهای مثبتی دریافت نکرد و طرفداران از جلوه‌های ویژه و کیفیت پایین شوخی‌ها انتقاد کردند. علی‌رغم همه‌ی این مشکلات، دی‌سی همچنان امیدوار بود که قسمت دوم بتواند به فروش مناسبی دست پیدا کند تا اینکه یک مشکل بزرگ دیگر هم به فهرست دغدغه‌های آن‌ها اضافه شد: نفرت همگانی از ژانر ابرقهرمانی. در روزهایی که حتی نسخه‌های اصلی دنیای سینمایی مارول نمی‌فروشند، چرا فیلمی از دنیای منسوخ دی‌سی باید شانسی برای موفقیت داشته باشد؟

میانگین امتیاز فیلم آکوامن و پادشاهی گمشده در سایت راتن‌تومیتوز، در حال حاضر از ۱۴۸ نقد، ۳۶% است؛ اگر تنها نقدهای منتقدان برتر را در نظر بگیریم، شرایط حتی بدتر هم می‌شود و فیلم با ۴۳ نقد، میانگین امتیاز ۲۶% درصد را دارد که آن را به یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های تاریخ دی‌سی تبدیل می‌کند. وضعیت در سایت متاکریتیک هم بهتر نیست، فیلم تا اینجا با ۲۹ نقد، میانگین امتیاز ۴۴ از ۱۰۰ را به‌دست آورده است و تنها ۶ منتقد به آن امتیاز مثبت داده‌اند که بالاترینش ۷.۵ از ۱۰ است. امتیازات مخاطبان در سایت آی‌ام‌دی‌بی هم در حال حاضر ۶ از ۱۰ است (حدود ۸ هزار نفر) و انتظار می‌رود که به‌زودی پایین‌تر بیاید.

نقدهای فیلم آکوامن و پادشاهی گمشده

در باب مقایسه، قسمت اول که سال ۲۰۱۸ روی پرده رفت، در کنار فروش حیرت‌انگیز ۱.۱۵۲ میلیارد دلاری، میانگین امتیاز ۶۶% را از ۴۱۵ نقد به‌دست آورده بود و نمره‌ی متاکریتیک آن‌هم با ۵۰ نقد، ۵۵ از ۱۰۰ بود. امتیاز فیلم در سایت آی‌ام‌دی‌بی نیز با بیش از ۵۰۰ هزار رای، ۶.۸ از ۱۰ است. در ادامه می‌توانید بخش‌هایی از نقدهای فیلم آکوامن و پادشاهی گمشده را مطالعه کنید.

اکشن فیگور مدل آکوامن

گزیده‌ی نقدهای فیلم «آکوامن و پادشاهی گمشده»

  • راس بونیم از کلایدر | ۵۰ از ۱۰۰

با آکوامن و پادشاهی گمشده، ما یکی از بهترین و بدترین قسمت‌های دنیای توسعه‌یافته دی‌سی را داریم، اما همچنین به ما یادآوری می‌شود که با کمی تمرکز بیشتر، می‌توان به این شخصیت‌ها امیدوار بود، و به ما یادآوری می‌شود که چه چیزی در جهانِ دی‌سی کارآمد است و چه چیزی ناکارآمد. آکوامن و پادشاهی گمشده آن پایان فاجعه‌ای نیست که به نظر می‌رسید انتظار دنیای سینمایی دی‌سی را می‌کشد، اما نشان می‌دهد که پس از یک دهه‌، دی‌سی هرگز از اشتباهات خود درس نگرفت.

  • اوون گلیبرمن از ورایتی | ۵۰ از ۱۰۰

امسال همان سالی بود که لغزش دنیای سینمایی مارول را دیدیم و احتمالا نقطه‌ی آغازین سقوط آن و از دست دادن تاثیرگذاری فرهنگی‌اش. اما مخاطبان تنها از مارول خسته نشده‌اند، مسئله‌ی اصلی، تکراری شدن همه‌ی فیلم‌های کمیک‌بوکی است و اینگونه نیست که دی‌سی از این قاعده مستثنی باشد. در آکوامن و پادشاهی گمشده، همه‌ی حرف‌ها در مورد اتحاد هفت پادشاهی و هر آنچه که می‌بینید شما را بیزار می‌کند. هیولاهایی که به نمایش گذاشته می‌شوند، قرار است ما را هیجان‌زده کنند، اما گویی حتی حملات آن‌ها تصادفی و بدون نقشه است. فیلم با همه‌ی لحظات مبارزه‌اش، در ابعادی گسترده اتفاق می‌افتد اما همزمان، به شکل ناراحت‌کننده‌ای معمولی است.

  • لاویا گیارکی از هالیوود ریپورتر | ۵۰ از ۱۰۰

ناامیدکننده این است که خطرات قصه به‌هیچ‌وجه جدی نیست. حتی هنگامی که جیسون موموآ و پاتریک ویلسون مشت می‌زنند، مبارزه می‌کنند و یکدیگر را نجات می‌دهند تا به بخش بزرگ پایانی برسند، درام قصه‌ی آن‌ها یکسان و بی‌تغییر باقی می‌ماند. اینجا به‌ندرت پیرنگی وجود دارد که بترسید شاید آکوامن شکست بخورد یا به شک بیفتید که اعتماد او به برادرش اُرم اشتباه بوده است. حتی لحظه‌ای را به یاد دارم که از ناراحتی آه کشیدم. فیلم هرگز شجاعت به خرج نمی‌دهد تا غافل‌گیر شویم و ما همیشه می‌دانیم که اتفاق بعدی چه خواهد بود.

  • دیوید الریچ از ایندی‌وایر | ۴۲ از ۱۰۰

خبر خوب این است که پادشاهی گمشده به شکلی طراحی شده که مستقل باشد و ارتباطی با آثار دیگر ندارد، و خبر بد این است که گویی تولید این فیلم کاملا بی‌هدف بوده است و نوع نگاه و حس اکتشافی که قسمت پیشین را به اثری سرگرم‌کننده تبدیل کرده بود اینجا وجود ندارد.

  • ویلیام بیبیانی از رپ | ۳۵ از ۱۰۰

آکوامن و پادشاهی گمشده بدترین فیلم دنیای توسعه‌یافته دی‌سی نیست و با تشکر از «فلش»، حتی بدترین فیلم دی‌سی در سالی که گذشت هم نیست. با وجود این، برای یک چیز می‌توان به فیلم امتیاز مثبت داد، آخرین نمای آن -بدون اسپویل- بهترین خداحافظی برای کل مجموعه است. سازندگان در برهه‌ای از تولید فیلم، متوجه شدند که این باید نمای پایانی باشد و تصمیم گرفتند آکوامن را با آن به پایان برسانند. انتخاب آن‌ها هوشمندانه بود و هنگامی که تماشایش کنید شاید شما هم با من موافق باشید.

با آغاز اکران گسترده‌ی آکوامن و پادشاهی گمشده، تعداد نقدهای آن افزایش پیدا خواهد کرد اما به نظر نمی‌رسد که شاهد تغییر خاصی در امتیازات باشیم و حالا تنها سوال این است که فیلم از نظر تجاری چه عملکردی خواهد داشت و آیا می‌تواند از «مارول‌ها» و «فلش» عبور کند یا خیر.

منبع: Screenrant

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه