۹ فیلم دیدنی درباره‌ی نویسندگان بلندپرواز

۳۱ شهریور ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

قلم، از شمشیر قوی‌تر است. این جمله، اعتقاد قلبی شخصیت‌های این ۹ فیلم است. همه‌ی نویسندگان، بلندپرواز هستند، از چارلی درونگرا که در فیلم «مزایای گوشه‌گیر بودن» در ماشین تحریر خود شروع به نوشتن می‌کند، گرفته تا منتقد نوپای موسیقی راک و ویلیام که به همراه گروهی در فیلم «تقریبا مشهور» به ماجراجویی می‌پردازد. فیلم‌ها اغلب بر هنرمندان، نوازندگان و نویسندگان متمرکز هستند، زیرا این مردان و زنان خلاق، الهام‌بخش بسیاری از مخاطبانند. با وجود این، در میان هزاران قهرمان خلاق، ۹ فیلم برتر وجود دارند که نویسندگان، شخصیت‌های اصلی و محوری آن‌ها هستند.

۹. مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks Of Being A Wallflower)

نویسندگان بلندپرواز

  • کارگردان: استفن چبوسکی
  • بازیگران: لوگان لرمان، اما واتسون، ازرا میلر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

این فیلم جنجالی که بر اساس رمان نوجوانانه محبوب استفن چبوسکی ساخته شده، یک شاهکار درباره دوران بلوغ است و داستان آن، درباره نوجوانی مبتلا به افسردگی است. لوگان لرمان نقش چارلی را بازی می‌کند که با خانواده‌اش تفاهم چندانی ندارد. او با سم (اما واتسون) و پاتریک (ازرا میلر) آشنا می‌شود. آن‌ها از چارلی حمایت می‌نمایند و اعتماد به نفس او را تقویت می‌کنند. در ادامه، گروه آن‌ها ماجراهای معمولی نوجوانانه‌ای را در پیتسبورگ دهه ۹۰ میلادی رقم می‌زند که چارلی، همه آن‌ها را در نامه‌هایی خطاب به یک دوست ناشناس شرح می‌دهد.

هدف چارلی، نویسنده شدن است. او نویسندگانی مانند سلینجر را می‌پرستد و معلم پرورشی انگلیسی او (پل راد) برای الهام بخشیدن به سبک نویسندگی چارلی، رمان‌های کلاسیک آمریکایی را به او قرض می‌دهد. این فیلم، بسیار خوب و وفادار به رمان اصلی است. عمق احساسات چارلی از طریق یک راوی با صدای خودش نشان داده می‌شود. تماشاگران شک ندارند که او نویسنده بزرگی خواهد شد و تجربیات او در طول فیلم، زمینه کاملی برای نوشتن یک داستان مفصل هستند. 

۸. روبی اسپارکس (Ruby Sparks)

نویسندگان بلندپرواز

  • کارگردانان: والری فالیس، جاناتان دیتون
  • بازیگران: پل دانو، زویی کازان، آنا بنینگ
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

پل دانو در یکی از اجراهای تماشایی خود، نقش کالوین را بازی می‌کند، داستان‌نویس جوانی که با سندرم کتاب دوم دست و پنجه نرم می‌کند اما او بیش از هر چیز دیگری، به دنبال کسی است که عاشقش باشد و بتواند زندگی خود را با او به اشتراک بگذارد. هنگامی که دانو در ماشین تحریر خود، شروع به نوشتن درباره معشوقه خیالی‌اش می‌کند، آن شخص یعنی روبی اسپارکس، در زندگی کالوین ظاهر می‌شود.

این فیلم با بازی‌های زویی کازان در نقش روبی و الیوت گولد به عنوان تراپیست، سبکی طنز دارد و تا حدودی عرفانی و پوچ‌گراست. این اثر (به غیر از توانایی کالوین در ظاهر کردن معشوقه خود از هیچ) مانند سایر آثار این حوزه نیست و خیلی به دیگر وجوه زندگی یک نویسنده نمی‌پردازد. دانو ناامید و افسرده است و همراه واقعی او سگش اسکاتی است تا این که رابی وارد زندگی وی می‌شود. 

۷. چگونه به یک دختر شخصیت ببخشیم (How To Build A Girl)

نویسندگان بلندپرواز

  • کارگردان: کوکی گیدرویک
  • بازیگران: بینی فلدشتاین، الفی آلن، پدی کنسیداین
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰

این فیلم یکی از عصبانی‌ترین و جاه‌طلب‌ترین شخصیت‌های اصلی سال‌های اخیر را دارد. در این فیلم، بینی فلدشتاین، نقش نویسنده‌ای بلندپرواز را بازی می‌کند که علاقه زیادی به شاعران و نویسندگان زن اوایل قرن بیستم دارد. با این حال، وقتی ایده نوشتن درباره موسیقی راک به ذهن او خطور می‌کند، او تبدیل به یکی از گزنده‌ترین منتقدان راک لندن می‌شود و هر گروهی را که موسیقی آن‌ها را می‌شنود، حتی گروه‌هایی را که دوست دارد، با نقدهای خود، تخریب می‌کند و خانواده و دوستانش از این وضعیت، ناراضی هستند.

این فیلم به غیر از زمینه طنز و جسورانه‌اش، به موضوعاتی مانند جنسیت‌زدگی در محل کار می‌پردازد. نویسندگان مرد به او بی‌احترامی می‌کنند و او را در حد و اندازه خود نمی‌دانند. مردان، او را استخدام می‌کنند اما فقط به این دلیل که یکی از آن‌ها می‌خواست از او سواستفاده کند. با این وجود، این اتفاقات در نهایت، با عدالت حل و فصل می‌شود. فیلم تصویر خوب و مناسبی از طبقه کارگر و کارمند بریتانیا در دهه ۹۰ میلادی نمایش می‌دهد.

۶. تقریبا مشهور (Almost Famous)

نویسندگان بلندپرواز

  • کارگردان: کامرون کرو
  • بازیگران: کیت هادسون، بیلی کراداپ، پاتریک فوجیت
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

ویلیام میلر پانزده ساله در فیلمی تقریبا بیوگرافیک به نام «تقریبا مشهور»، قرار است اولین مقاله خود را برای مجله رولینگ استون بنویسد. به همین خاطر، او با گروه راک استیل‌واتر به تور می‌رود و در آن‌جا تجارب بسیاری در چند هفته پرحاشیه به دست می‌آورد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های کارگردان آن، کامرون کرو است که بر اساس تجربیات واقعی ویلیام ساخته شده است. او در واقع، به عنوان یک روزنامه‌نگار تازه‌کار در حوزه راک، در توری با گروه برادران آلمن، همراه شده بود.

یکی از نکات برجسته فیلم، رابطه ویلیام با مربی و مشاور نویسندگی‌اش، لستر بنگز (فیلیپ سیمور هافمن) است که به ویلیام الهام می‌بخشد و به او می‌گوید تا وانمود کند که یک بزرگسال است و ویلیام را در نوشتن اولین مقاله خود کمک می‌کند. دنیای روزنامه‌نگاری راک در این فیلم، به عنوان فضایی هیجان‌انگیز و در عین حال، خسته‌کننده به تصویر کشیده می‌شود. ویراستاران رولینگ استون معتقدند که مقاله ویلیام بر اساس واقعیات نیست. با این وجود، این فیلم با اجرای برجسته بازیگر برنده اسکار، فرانسیس مک دورمند و موسیقی جذاب خود، اثری تماشایی و فوق‌العاده جذاب است. 

۵. گرفتار در عشق (Stuck In Love)

نویسندگان بلندپرواز

  • کارگردان: جاش بون
  • بازیگران: لیلی کالینز، لوگان لرمان، نت ولف
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

گرگ کینیر معمولا در نقش‌های دوست‌داشتنی بازی نمی‌کند. گرفتار در عشق نیز که در آن، نقش پدر بدبخت و تازه طلاق‌گرفته خانواده‌ای از نویسندگان را بازی می‌کند، از این قاعده مستثنی نیست. خوشبختانه دو فرزند او با بازی لیلی کالینز و نت ولف، نقطه کانونی داستان هستند. سم بزرگ‌ترین فرزند اوست که به تازگی پیش‌نویسش توسط ناشر پذیرفته شده است و راستی نیز شاعری با استعداد است که در پی رسیدن به دختری است که به او علاقه دارد.

بیل (کینیر) با وجود پرورش دو نویسنده با استعداد، به هیچ وجه الگوی خوبی در برقراری رابطه عاشقانه نبوده است و همین موضوع سم را ناامید و سرخورده کرده است. فیلم به طور کلی، درباره  بیل، سم و راستی است که در پی حل مسائل خود و رسیدن به اهدافشان در رابطه با عشق هستند. این فیلم یک درام با اجراهای کمدی است که در آن، کریستن بل به عنوان دوست بیل بازی می‌کند و لوگان لرمان نیز مردی احساسی است که عاشق سم می‌شود و سعی می‌کند او را از شرایط بدش، دور کند. 

۴. خدمتکاران (The Help)

نویسندگان بلندپرواز

  • کارگردان: تیت تیلور
  • بازیگران: وایولا دیویس، اما استون، برایس دالاس هاوارد
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

خدمتکاران دارای گروهی از بازیگران ستاره و چندین شخصیت اصلی است، از جمله آیبیلین که یک خدمتکار آفریقایی‌آمریکایی است که در دهه ۶۰ میلادی در یک خانواده سفیدپوست در می‌سی‌سی‌پی کار می‌کند. او و سایر خدمتکاران، توسط هیلی هالیبروک بی‌رحم (برایس دالاس هاوارد) مورد توهین‌های نژادپرستانه قرار می‌گیرند و روزهای بدی را سپری می‌کنند اما اسکیتر با ورود خود شرایط را تغییر می‌دهد. اما استون نقش یکی از معدود سفیدپوستان غیر‌نژادپرست و روزنامه‌نگاری بلندپرواز را دارد که شروع به نوشتن مجموعه‌ای از داستان‌های خدمتکاران می‌کند و نگرش‌های نژادپرستانه شهر را به صورت مستند به نگارش درمی‌آورد.

خدمتکاران صحنه‌های بسیار مذمومی دارد، برای مثال در یکی از سکانس‌ها یکی از خدمتکاران با خشونت زیادی دستگیر می‌شود و برخی از کلمات نژادپرستانه که زنان سفیدپوست از آن‌ها استفاده می‌کنند، بسیار ناپسند هستند. با این حال، این فیلم پر از لحظات شاد و دلچسب است. صحنه درست کردن پای شکلات توسط مینی، فراموش‌نشدنی است و هم‌چنین هنگامی که مادر اسکیتر به هیلی دستور می‌دهد از زمین او خارج شود، فوق‌العاده است و موفقیت کتاب اسکیتر که توسط انتشارات هارپر در نیویورک منتشر می‌شود، موجب می‌گردد که تمام این مشقات و سختی‌ها ارزش بیشتری داشته باشند. 

۳. تکرار (Reprise)

نویسندگان بلندپرواز

  • کارگردان: یواخیم تریر
  • بازیگران: آندرس دنیلسن، اسپن کلومان، ویکتوریا وینگ
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

شغل و حرفه‌ای رقابتی و نفوذ‌ناپذیر مانند نویسندگی، باعث ایجاد شکاف بین دوستان یا خانواده می‌شود. این موضوع، طرح داستان این فیلم نروژی از یواخیم تریر است که مورد توجه منتقدان قرار گرفت. دو دوست صمیمی، فیلیپ و اریک، هر دو پیش‌نویس خود را هم‌زمان به ناشران تحویل می‌دهند. یکی پذیرفته می‌شود و دیگری قبول نمی‌شود و بقیه فیلم، مسیرهای متفاوت آن‌ها، روابط، شهرت و باقی تفاوت‌ها را نشان می‌دهد که حتی کار آن‌ها را به مشاجراتی تلخ و زننده با یک‌دیگر و مراجعه به روانپزشک می‌کشاند.

فیلم گاهی خنده‌دار و گاهی غم‌انگیز و بسیار احساسی است. مهم‌ترین دستاورد فیلم، نمایش چگونگی خراب شدن روابط این دوستان است و در صحنه آخر می‌بینیم که فیلیپ، دیوانه‌وار در کنار ساحل پیاده‌روی می‌کند و خاطرات روزهای خوشش با اریک را به یاد می‌آورد و آرزو می‌کند که ای کاش می‌توانست دوباره با او همراه شود. 

۲. دنیای بزرگسالان (Adult World)

نویسندگان بلندپرواز

  • کارگردان: اسکات کوفی
  • بازیگران: اما رابرتز، ایوان پیترز، جان کیوساک
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

دنیای بزرگسالان علی‌رغم بازیگران ستاره‌اش، خیلی شناخته نشده و آن‌چنان مورد استقبال منتقدان قرار نگرفته است. جان کیوساک، اما رابرتز و ایوان پیترز در این فیلم مستقل بازی می‌کنند که درباره یک شاعر بلندپرواز است که برای خرج و مخارج حرفه شاعری خود، در یک فروشگاه ابزارآلات جنسی کار می‌کند.

این شخصیت شاید به یاد ماندنی‌ترین نقش اما رابرتز نباشد اما او هم‌چنان یک بازی فوق‌العاده جذاب و خوب را ارائه می‌دهد، به ویژه در صحنه‌هایی که از الگوی خود با بازی کیوساک، سوالاتی درباره‌ دنیای شعر و شاعری می‌پرسد. این فیلم به معضلات نویسندگان جوان می‌پردازد و شخصیت رابرتز، نامه‌های متعددی از انتشارات مختلف دریافت می‌کند که نشان از عدم صلاحیت او دارند و او فکر می‌کند که شاید تجربه کافی برای نوشتن اثری مهم را ندارد. بنابراین این فیلم، اثری انگیزشی برای هر کسی است که سعی می‌کند راه و مسیر خود را در یک حرفه خلاقانه، دنبال کند. 

۱. در زیرزمین (The Door In The Floor)

نویسندگان بلندپرواز

  • کارگردان: تاد ویلیامز
  • بازیگران: جف بریجز، میمی راجرز، کیم بسینگر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰

جف بریجز در این اقتباس از کتاب بیوه‌ای برای یک سال جان ایروینگ، نقش یک نویسنده ژانر کودک را بازی می‌کند که در آستانه جدایی از همسرش قرار دارد. او ادی (جان فاستر)، نویسنده‌ای بلند پرواز را که می‌خواهد از تجربیات شخصیت بریجز استفاده کند، به عنوان دستیار و راننده استخدام می‌کند. محیط ساحلی فیلم در انتهای لانگ آیلند، رنگ چشم‌گیری ندارد و فضای کم‌رنگ و سفید آن، به احساس تیره فیلم می‌افزاید.

در زیرزمین، فیلمی با حس خوب نیست اما یک درام تکان‌دهنده است که با بزرگسالی، اندوه و جاه‌طلبی سروکار دارد. رابطه تد (بریجز) و ادی نیز جالب است، زیرا مرد جوان به تدریج، جنبه و وجهه واقعی تد را درک می‌کند و در عین حال، باید تصمیم بگیرد که دوست دارد چه نوع نویسنده‌ای باشد و باید بداند که در برخورد با دیگران، به ویژه زنان، چه راهی را در پیش بگیرد.

منبع: Screenrant

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه