سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

۲۸ شهریور ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه
ٰسیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

بازی‌های نقش‌آفرینی رومیزی موفق نشدند به‌طور گسترده در فرهنگ ایران جا بیفتند، ولی میراث آن‌ها، یعنی بازی‌های ویدئویی نقش‌آفرینی این عدم محبوبیت را جبران کردند و امروزه بازی‌های نقش‌آفرینی، چه غربی و چه ژاپنی، طرفداران بسیار زیادی در کشورمان دارند. شاید باورش سخت شود، ولی همه‌ی این بازی‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم یک ریشه‌ی یکسان دارند و آن ریشه بازی نقش‌آفرینی رومیزی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (Dungeons & Dragons) است که در سال ۱۹۷۴ به بازار عرضه شد و از آن موقع تاکنون چهره‌ی صنعت بازی را برای همیشه تغییر داد. بازی‌هایی مثل دروازه‌ی بالدور (Baldur’s Gate)، پلین‌اسکیپ تورمنت (Planescape Torment)، شب‌های نوروینتر (Neverwinter Nights) اقتباسی مستقیم از دی‌انددی هستند و عناوین بسیار زیاد دیگر مثل ویچر (The Witcher) و عصر اژدها (Dragon Age) به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از بازی‌های دی‌انددی الهام گرفتند تا مسیری متفاوت را طی کنند. در این سری مقالات قصدمان بر این است که با دنیای دی‌انددی بیشتر آشنا شویم، چون آشنایی با دی‌انددی به معنای آشنایی با بخشی بزرگ از دنیای گیم است. با ما همراه باشید.

شما نبردی سهمگین و خونین را پشت‌سر گذاشتید، اما به‌لطف کار تیمی و پشت‌کار موفق شدید جادوگر بزرگ و قدرتمند را شکست دهید. وقتی بالای جسد او می‌ایستید، جادوگری که عضو گروه ماجراجویی شماست، عصای جادویی مرد مرده را برمی‌دارد و سارق گروه هم شروع به برداشتن حلقه‌هایی می‌کند که دور انگشتان او قرار دارند.

تعدادی از این انگشترها ارزشمند به نظر می‌رسند و با جواهرات گران‌قیمت تزئین شده‌اند، ولی یکی از آن‌ها ظاهر ساده‌ای دارد. قبل از این‌که بتوانید جلوی سارق را بگیرید، انگشتر را دستش می‌کند، اما طولی نمی‌کشد که می‌فهمد نمی‌تواند آن را از انگشتش بیرون بکشد. اعضای گروه از این موضوع خبر ندارند، ولی این حلقه با یک اثر جادویی قدرتمند نفرین شده است و فقط گذر زمان اثر ناگوار آن را معلوم خواهد کرد. در این میان سارق نیز درسی ارزشمند یاد خواهد گرفت: همه‌ی آیتم‌های جادویی سودآور نیستند.

در سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان جادو مفهومی بسیار عمیق است و کارهای بسیار زیادی می‌تواند انجام دهد: از شفابخشی زخمیان و بیرون مکیدن عصاره‌ی زندگی از کالبد یک نفر گرفته تا تکان دادن یک کوه.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از یک صندوقچه‌ه‌ی گنج پر از آیتم‌های جادویی

در اغلب موارد کسانی که توانایی استفاده از جادو داشته باشند به‌طور مستقیم از آن استفاده می‌کنند و طلسم‌هایی را که از راه ژنتیک، آموزش یا پیمان بستن یاد گرفته‌اند، از دست‌هایشان خارج می‌کنند. اما گاهی‌اوقات جادو با هدفی مشخص با یک شیء ادغام می‌شود و به خلق آیتم‌هایی چون شمشیرهای آتشین، زره‌ی جادویی و حلقه‌ّهایی که می‌توانند دیوها و شیاطین را احضار کنند، منجر می‌شود.

فهرست کردن تمام آیتم‌های جادویی در دی‌انددی ممکن نیست، چون تعداد احتمالات ممکن – چه رسمی و چه غیررسمی – به‌معنای واقعی کلمه بی‌انتهاست. در این مقاله هدف بر این است که یک سری از آیتم‌ّهای جالب معرفی شوند. در ابتدا آیتم‌های جادویی رایج معرفی می‌شوند، بعد یک سری آیتم قدرتمند و در آخر یک سری آیتم غیرعادی.

معرفی آیتم‌های جادویی رایج

اجازه دهید معرفی‌مان را با یکی از شناخته‌شده‌ترین و در دسترس‌ترین آیتم‌ها در دی‌انددی شروع کنیم: خورجین نگه‌دارنده (The Bag of Holding)

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از خورجین نگه‌دارنده

خورجین نگه‌دارنده در حالت عادی شبیه به یک خورجین معمولی است، ولی قسمت داخلی خورجین حاوی فضایی ماورائی است که به خورجین اجازه می‌دهد محتویات به‌مراتب بیشتری را در مقایسه با یک خورجین معمولی نگه‌داری کند. خورجین نگه‌دارنده، بسته به دگرگونی‌اش، اندازه‌های مختلفی دارد؛ این اندازه از کیف کوچک تا گونی متغیر است. ولی یک گونی نگه‌دارنده‌ی معمولی می‌تواند تا ۲۲۰ کیلوگرم شیء را در قسمت داخلی‌اش حمل کند. دگرگونی‌های دیگری وجود دارند و می‌توانند وزن به‌مراتب بیشتر یا کمتری را حمل کنند.

به‌طور کلی برای برداشتن یک آیتم از داخل خورجین نگه‌دارنده کافی است به آن فکر کنید و بعد دست خود را داخل خورجین ببرید. برای همین اگر از محتویات خورجین اطلاع نداشته باشید، در برداشتن چیزی از داخل آن با مشکل مواجه خواهید شد. البته در بعضی موارد می‌توان آنقدر داخل آن را گشت تا بالاخره چیزی پیدا کرد، ولی در موارد دیگر لازم است که با واژگون کردن آن، کل محتویاتش را بیرون بریزید.

همچنین لازم به ذکر است که می‌توان موجودات زنده را بدون آسیب رساندن به آن‌ها داخل خورجین قرار داد، ولی اکسیژن داخل خورجین محدود است. اگر خورجین پاره شود یا خراش بردارد – چه از بیرون و چه از داخل – دو اتفاق ممکن است بیفتد:

  • ممکن است کل محتویات خورجین بیرون ریخته شوند، چون خورجین بلااستفاده شده است
  • ممکن است کل محتویات خورجین از بین برود و از بعد مکانی/زمانی دیگر سر در بیاورد

از دیگر آیتم‌های شبیه به خورجین نگه‌دارنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوله‌پشتی دستی (Handy Haversack): اساساً خورجین نگه‌دارنده با اندازه‌ی کوچک‌تر است
  • گودال قابل‌حمل (Portable Hole): گودال قابل‌حمل عملاً یک تکه‌پارچه است که می‌توان روی زمین انداخت تا سوراخی به یک فضای ماورایی با عمق ۳ متر باز کرد.
سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از گودال قابل‌حمل

اگر هرکدام از این آیتم‌ها داخل دیگری قرار داده شود، شکافی به جهان استرال (Astral Plane) باز خواهند کرد که هم اشیاء و هم محتوایشان و حتی همه‌ی اشیائی که در نزدیکی‌شان قرار داشته باشد، به داخل خواهند مکید.

اگر موقعیتش فراهم شود، می‌توان از این پروسه به‌عنوان یک اسلحه استفاده کرد. یک ابزار مشهور به نام نوک تیر مخصوص نابودی مطلق (Arrowhead of Total Destruction) وجود دارد که شامل تیری است که به‌هنگام برخورد، گودالی قابل‌حمل را به‌زور داخل یک خورجین قابل‌حمل قرار می‌دهد.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از شمای کلی نوک تیر مخصوص نابودی مطلق

یکی دیگر از آیتم‌های جادویی پرطرفدار و مفرح عصای غیرقابل‌حرکت (Immovable Rod) است. این آیتم عصایی صاف و آهنی است که در یک انتهای آن دکمه‌ای وجود دارد. وقتی دکمه فشار داده شود، عصای غیرقابل‌حرکت کاملاً سرجا ثابت نگه داشته می‌شود. مهم نیست که کجا قرار داشته باشد یا نیروی گرانش در چه حالتی قرار داشته باشد.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از عصای غیرقابل‌حرکت

فقط دو کار می‌تواند عصا را غیرفعال کند: ۱. فشار دادن دکمه برای بار دیگر ۲. اعمال شدن وزنی معادل ۳.۵ تن به روی عصا

همچنین کسی که زور زیاد داشته باشد، می‌تواند عصا را برای مسافتی کوتاه تکان دهد.

عصای غیرقابل‌حرکت طراحی و کارکرد بسیار ساده‌ای دارد، ولی کسی که آن را در اختیار دارد، می‌تواند کارهای خلاقانه‌ی زیادی با آن انجام دهد. مثلاً با استفاده از آن می‌توان:

  • یک در را باز یا بسته کرد
  • به یک شیء در حال حرکت آسیب وارد کرد
  • جلوی سقوط یک نفر را گرفت
  • با استفاده از دو عصای غیرقابل‌حرکت می‌توان هر مسافتی را بالا رفت
سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از یک ماجراجو در حال بالا رفتن از جایی با استفاده از عصای غیرقابل‌حرکت

به‌طور کلی، تنها محدودیت برای استفاده از این آیتم تخیل شماست.

یکی دیگر از آیتم‌های مفرح با کاربردهای نوآورانه، تُنگ آب بی‌انتها (The Decanter of Endless Water) است. این آیتم قمقمه‌ای است که وقتی باز شود، جریان بی‌انتهایی از آب فراهم می‌کند که شدتشان با هم فرق می‌کند.

به زبان ساده‌تر، این آیتم درگاهی به سمت جهان المنتال آب باز می‌کند و با استفاده از یک عبارت فرمان‌دهنده باز می‌شود.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از یک تُتگ آب بی‌انته

اگر عبارت «جریان» (Stream) بیان شود، قمقمه هر ۶ ثانیه یک بار یک گالون آب آزاد می‌کند. عبارت «حوض» هر ۶ ثانیه یک بار پنج گالون آب را در جریانی ۱.۵ متری آزاد می‌کند. عبارت «چشمه‌ی آب‌گرم» (Geyser) هر ۶ ثانیه یک بار سی گالون آب را در جریانی ۶ متری آزاد می‌کند.

فرمان «چشمه‌ی آب‌گرم» قمقمه را با فشار به سمت عقب می‌راند و برای اجرای آن لازم است که یا قمقمه محکم به جایی وصل شود یا شخصی زورمند آن را نگه داشته باشد. این فرمان به‌خاطر فشار زیاد آب می‌تواند به بقیه‌ی افراد یا آیتم‌ها آسیب وارد کند. تنها چیزی که می‌تواند جلوی تنگ را بگیرد، تکرار فرمان است.

مقدار بی‌انتهایی از یک چیز می‌تواند باعث ایجاد سناریوهای جالب بسیاری شود، ولی با استفاده از این تنگ می‌توان:

  • منبع بی‌انتهایی از آب آشامیدنی فراهم کرد
  • آتش خاموش کرد
  • یک ساختمان یا سیاه‌چاله را پر از آب کرد
  • یک جسم حرکت‌کننده روی آب – مثل قایق – را به حرکت درآورد
  • یک سری تله‌ی خاص را پیدا کرد
  • برای ابزارآلاتی چون چرخ آبی یا ساعت آبی نیروی لازم برای کار کردن فراهم کرد

حتی می‌توانید با خلاقیت به خرج دادن، آن را با یک المنتال آتش ترکیب کنید تا مقدار بسیار زیادی بخار تولید کنید.

آیتم‌های جادویی رایج بسیاری وجود دارند و کاربردشان هم از جزئی تا کلی متغیر است، مثلاً:

  • لیوانی که همیشه نوشیدنی را سرد نگه می‌دارد
  • سکه‌ای که همیشه یا شیر یا خط نشان می‌دهد
  • شنل نامرئی‌کننده
  • حلقه‌ی تله‌پاتی
  • چکمه‌های مخصوص راه رفتن روی آب
  • مجسمه‌هایی که حیوانات یا موجودات دیگری را احضار می‌کنند

 

معرفی آیتم‌های جادویی قدرتمند و ارزشمند

بسیار خب، حال اجازه بدهید بحث آیتم‌های جادویی رایج را کنار بگذاریم و به آیتم‌های جادویی ارزشمند و قدرتمندی بپردازیم که در افسانه‌ها و اسطوره‌ها به آن‌ها اشاره می‌شود و خدایان و اربابان دیوها صاحب‌شان هستند.

خدایی به نام وکنا (Vecna) احتمالاً معروف‌ترین لیچی (Lich) است که در تاریخ دی‌انددی وجود داشته است. وکنا زمانی فردی میرا بود که آنقدر قدرت به دست آورد که به مقام خدایی رسید. وکنا مسئول به وجود آمدن یک سری آیتم جادویی ارزشمند و قدرتمند است و در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از وکنا

اولین آیتم کتاب تاریکی فاسدکننده (The Book of Vile Darkness) است. این آیتم کتاب قطوری است که وکنا آن را نوشته و می‌تواند به‌راحتی شخصیت یک فرد خوب و خوش‌قلب را به شخصیتی پلید و فاسد تغییر دهد. این کتاب پر از دستورالعمل برای اجرای تشریفات تاریک است: مثلاً شیوه‌ی تبدیل شدن به یک لیچ یا شوالیه‌ی مرگ (Death Knight). همچنین کتاب شامل تعدادی ورد جادویی قدرتمند و اطلاعاتی درباره‌ی شیاطین و دیوهای مختلف است.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از کتاب تاریکی فاسدکننده

کسی که صاحب این کتاب باشد، علاوه بر قدرتمندتر شدن، زشت‌تر و هیولاوارتر نیز می‌شود. همچنین این کتاب به‌مرور هر چیزی را که اطرافش باشد نابود می‌کند.

در گذشته، کالبد فیزیکی وکنا عمدتاً نابود شد، ولی روح او زنده ماند. تنها چیزی که از کالبد فیزیکی او باقی ماند، دست چپ و یکی از چشم‌هایش بود. هرکدام از این دو اندام به‌خودی خود آنقدر قدرت داشتند که خودشان هم به آیتم‌های ارزشمند تبدیل شدند. ولی برای دستیابی به قدرت آن‌ها لازم است که شخص با اجزای بدن خود خداحافظی کند و آن‌ها را با اجزای بدن وکنا جایگزین کند. با این حال، اگر هریک از این اجزا از بدن فرد جدا شوند، او خواهد مرد.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از شخصی که چشم وکنا را با چشم خود جایگزین کرده است

اگر فرد چشم خود را جایگزین کند، به قوه‌ی بینایی‌ای دست پیدا می‌کند که کمتر موجودی از آن بهره‌مند است. این شخص می‌تواند در تاریکی همه‌جا را ببیند، هیچ‌گونه خطای چشم یا سرابی روی او اثر نخواهد داشت و حتی موجودات و اشیاء نامرئی نیز برایش مرئی می‌شوند. حتی دیدن پشت اجسام جامد نیز ممکن می‌شود. همچنین کسی که این چشم را داشته باشد، به یک سری طلسم بسیار قدرتمند مثل تجزیه کردن (Disintegrate) و مغلوب‌سازی هیولا (Dominate Monster) دسترسی پیدا می‌کند، ولی در صورت استفاده از این طلسم‌ها، احتمال کمی وجود دارد که وکنا روح شما را از بدن جدا کند و آن را ببلعد. بدین ترتیب از شما کالبدی توخالی به جا می‌ماند که این لیچ قدرتمند می‌تواند کنترل کند.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از چشم و دست راست وکنا

دست وکنا به شخصی که مالک آن است، قدرت و زور بسیار در مبارزه اعطا می‌کند و همچنین دسترسی به طلسم‌هایی چون انگشت مرگ (Finger of Death) و تله‌پورت (Teleport) را فراهم می‌کند. با این حال، هر بار که به‌واسطه‌ی دست طلسمی اجرا کنید، دست شما را وسوسه می‌کند تا عملی پلید انجام دهید.

اگر یک شخص هم دست و هم چشم وکنا را در اختیار داشته باشد، حتی قدرت بیشتری به دست می‌آورد. از این قدرت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصونیت در برابر مسمومیت و بیماری‌ها
  • دریافت هشدار درباره‌ی خطرهای در پیش رو
  • بازیابی سلامتی در صورت زخمی شدن
  • برآورده شدن یک آرزو در هر ماه
  • قابلیت لمس کردن یک موجود و تبدیل کردن استخوان‌هایش به ژله
سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از موجودی که چشم و دست وکنا را در اختیار دارد

گفته می‌شود که تنها راه برای نابود کردن چشم و دست وکنا برای همیشه این است که شخصی را که مالک آن‌هاست با شمشیر افسانه‌ای کاز (Sword of Kas) کشت. گفته می‌شود که این شمشیر به دست‌راست وکنا تعلق داشت که به او خیانت کرد.

اژدهایان جزو خطرناک‌ترین موجودات دنیای دی‌انددی هستند و در دوران باستان، اژدهایان رنگی (Chromatic Dragons)، که پلید بودند، جنگی بزرگ علیه موجودات میرا راه انداختند. برای مبارزه با این اژدهایان، گروهی از جادوگران قدرتمند پنج گوی اژدها (Orb of Dragonkind) را ساختند. هر گوی شامل عصاره‌ی وجود یک اژدهاست، بنابراین اگر شخصی با اراده‌ی ضعیف از این گوی‌ها استفاده کند، با خطری بزرگ مواجه می‌شود: این که اژدهای داخل گوی او را وسوسه کند تا خواسته‌هایش را عملی کند.

برقراری پیوند (Attunment) با گوی به شخص اجازه می‌دهد یک سری طلسم اجرا کند. ولی از آن مهم‌تر، این گوی به شخص اجازه می‌دهد ندای تله‌پاتیک را به تمام اژدهایان پلیدی که در شعاع ۶۰ کیلومتری قرار دارند بفرستد و آن‌ها را به آمدن به سمت گوی دعوت کند.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از یک گوی اژدها

جادوگران باستانی از این قابلیت استفاده کردند تا اژدهایان را گول بزنند، به مکانی مرگبار بیاورند و آن‌ها را بکشند. ولی توانایی یا عدم توانایی شما در انجام چنین کاری به خودتان بستگی دارد.

از دیگر آیتم‌های جادویی قدرتمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. گوی نابودی (Sphere of Annihilation): گویی که هرچه را که لمس کند نابود می‌کند.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از گوی نابودی

۲. عصای اورکِس (The Wand of Orcus):‌ عصایی که شامل قدرت نکرومنسی اورکس، ارباب نامیرایان است.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از عصای اورکس

۳. میله‌ی هفت قسمتی (The Rod of Seven Parts): میله‌ای که اگر یک نفر همه‌ی قسمت‌های آن را با هم ترکیب کند، به قابلیت‌های جادویی فوق‌العاده همچون پرواز، تغییر شکل و کنترل آب‌وهوا دست پیدا می‌کند.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از میله‌ی هفت قسمتی

۴. جعبه‌ی چیزهای بسیار (The Deck of Many Things): جعبه‌ی چیزهای بسیار عموماً به‌عنوان یک آیتم جادویی ارزشمند (Artifact) شناخته نمی‌شود، چون ممکن است بیش از یک نمونه از آن در آن واحد وجود داشته باشد. ولی با این حال بسیار کمیاب و قدرتمند است. این جعبه شامل ۱۳ یا ۲۲ کارت است و پیش از این‌که از آن کارتی بیرون بکشید، باید اعلام کنید که قصد بیرون کشیدن چند کارت را دارید. بعد باید به‌اندازه‌ی رقم اعلام‌شده کارت بیرون بکشید، وگرنه پس از مدت زمانی مشخص خودشان بیرون کشیده می‌شوند. هر کارت اثر قدرتمندی دارد و اینجا مجال پرداختن به هر ۲۲ مورد وجود ندارد، بنابراین فقط موارد جالب را بررسی می‌کنم:

  • کارت توازن (Balance Card): این کارت جهت‌گیری اخلاقی کسی که آن را کشیده برعکس می‌کند. مثلاً اگر کسی پلید آشوب‌گرا (Chaotic Evil) باشد، به نیک‌صفت قانون‌مند (Lawful Good) تبدیل می‌شود.
  • کارت دان جان (Don John Card): این کارت باعث می‌شود شخصی که آن را کشیده، در فضایی ماورایی مدفون شود تا این‌که یک نفر بیاید و او را نجات دهد.
  • کارت سرنوشت‌ها (Fates Card): این کارت به کسی که آن را کشیده اجازه می‌دهد اثر وقوع یک اتفاق را خنثی کند یا از آن پرهیز کند.
  • کارت آتش (Flames Card): این کارت به کسی که آن را کشیده اجازه می‌دهد یک دیو را به‌َعنوان متحد خود احضار کند.
  • کارت ماه (Moon card): این کارت به کسی که آن را کشیده اجازه می‌دهد چند بار طلسم اجرای خواسته (Wish Spell) را اجرا کند
  • کارت یاغی (Rogue Card): این کارت باعث می‌شود یک فرد تصادفی (یا نه‌چندان تصادفی) با کسی که آن را کشیده دشمن شود
  • کارت ویرانی (Ruin Card): این کارت ثروت و دارایی کسی که آن را کشیده از او می‌گیرد
  • کارت چنگال (Talon Card): این کارت همه‌ی آیتم‌های جادویی شخصی که آن را کشیده نابود می‌کند
  • از دیگر اثرات ممکن می‌توان به قوی‌تر کردن، خنگ‌تر کردن، ثروتمندتر کردن و… شخصی که کارت مربوطه را کشیده اشاره کرد.
سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از کارت‌های جعبه‌ی چیزهای بسیار

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از کارت‌های جعبه‌ی چیزهای بسیار

به‌طور کلی احتمال بیرون کشیدن کارتی با اثر منفی از کارتی با اثر مثبت بیشتر است، ولی برای بعضی افراد جاذبه‌ی کارت‌هایی با اثر مثبت وسوسه‌برانگیزتر است که بتوانند در برابر آن مقاومت کنند.

 

معرفی آیتم‌های غیرعادی و کمیاب

بسیار خب، حال بیایید بحث را با معرفی تعدادی آیتم جادویی کمیاب‌تر خاتمه دهیم که به‌مراتب از خورجین نگه‌دارنده و عصای غیرقابل‌حرکت عجیب‌ترند.

کوزه‌ی کیمیاگری (Alchemy Jug) یک کوزه‌ی سرامیکی است که می‌تواند به‌طور خودجوش مقدار زیادی از تعداد محدودی از مایعات مختلف را ایجاد کند. مایعاتی چون آب، روغن و اسید مزایای واضحی دارند، ولی این کوزه حتی سرکه و مایونز نیز می‌تواند تولید کند و توانایی آن در ایجاد این مایعات عجیب به نظر می‌رسد.

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از کوزه‌ی کیمیاگری

حلقه‌ی نزاع (Ring of Contrariness) باعث می‌شود کسی که آن را دستش کرده، نتواند با هیچ ایده، بیانیه یا کاری موافقت کند. (حساب بازیکن‌هایی که ذاتاً اینجوری‌اند سواست!).

گل‌سینه‌ی کرختی در برابر اعداد (Brooch of Number Numbin) کاری می‌کند هرکسی به آن نگاه کند معنی پشت شماره‌ها و ارقام را فراموش کند. بنابراین این شخص نمی‌تواند کمیت فلان چیز را تشخیص دهد یا تعیین کند که آیا فلان رقم از دیگری بیشتر است یا نه.

کاسه‌ی مرگ آبکی (Bowl of Watery Death) باعث می‌شود هرکس که داخل آن آب بریزد، در خطر کوچک شدن در حد یک مورچه و سقوط داخل کاسه قرار بگیرد. طبعاً این شخص در عرض مدتی کوتاه غرق خواهد شد، مگر این‌که یک نفر به‌کمک جادو نجاتش دهد، چون نمی‌توان او را به‌طور فیزیکی از کاسه خارج کرد.

شنل آفت (Robe of Vermin) از لحاظ ظاهری شبیه به یک شنل جادویی محافظ عادی به نظر می‌رسد، ولی اگر کسی در مبارزه آن را بپوشد، تعداد بی‌شماری حشره از داخل او را گاز می‌گیرند. این مسئله باعث می‌شود انجام دادن هر کاری در مبارزه عملاً غیرممکن شود و شنل را هم فقط از راه جادو می‌توان از تن درآورد.

عصای شگفتی (Wand of Wonder) یک عصای جادویی بسیار سرگرم‌کننده است که وقتی استفاده شود، باعث می‌شود یک اثر بسیار تصادفی اتفاق بیفتد. از وزش شدید باد و پدیدار شدن یک فیل گرفته تا بزرگ یا کوچک شدن اندازه‌ی شخص دارنده‌ی عصا و ساخته شدن انفجاری از جواهرات ارزشمند یا ناپدید شدن شیئی در ناحیه‌ی اطراف و انتقال آن به جهان اثیری (Etheral Plane).

سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (قسمت هجدهم): آیتم‌های جادویی سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان

تصویری از یک جادوگر سوار بر قالیچه‌ی پرنده

برای کسانی که به دنیای کشاورزی علاقه دارند، بیل ثمربخش (Bountiful Spade) قابلیت کشاورزی کسی را که از آن استفاده کند، به‌مدت یک سال بهبود می‌بخشد.

کیسه‌ی لوبیا (Bag of Beans) یک کیسه‌ی پارچه‌ای است که حاوی تعدادی لوبیای بزرگ است. اگر لوبیاها یک‌جا بیرون ریخته شوند، همه‌یشان منفجر می‌شوند و به هرکس که آن نزدیکی باشد، آسیب جدی وارد می‌کنند. با این حال، اگر کسی لوبیا را به‌صورت تکی بیرون بیاورد، در زمین بکارد و به آن آب دهد، باعث می‌شود تا یک دقیقه‌ی بعد چیزی از داخل زمین رشد کند. اثر حاصل‌شده عموماً تصادفی است، ولی عمدتاً برای اشخاصی که آن نزدیکی قرار داشته باشند بسیار منفی است. از این اثرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پدیدار شدن یک سری آدمک درختی (Treant) پلید
  • پدیدار شدن یک سری موجود جیغ‌کش (Shriker) یا بولت (Bulette)
  • پدیدار شدن یک هرم بزرگ که حاوی یک ارباب مومیایی است

از اثرات مثبت‌تر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پدیدار شدن جسمی آتشفشان‌مانند که از خود تمشک یا آبجو ساطع می‌کند
  • پدیدار شدن آتش پیک‌نیکی که ۲۴ ساعت دوام می‌آورد
  • پدیدار شدن درخت میوه‌ای که میوه‌های جادویی روی آن رشد می‌کند
  • پدیدار شدن ساقه‌ی لوبیایی که به سمت آسمان یا ابعاد مکانی دیگر می‌رود

آیتم‌های جادویی یکی از بهترین جنبه‌های دی‌انددی هستند و همان‌طور که می‌بینید، تخیل در آن‌ها موج می‌زند. این آیتم‌ها کاربردهای مختلفی هم دارند: مثلاً ممکن است تعامل بین دو شخصیت را جالب‌تر کنند یا کلاً در مرکزیت یک کمپین داستانی قرار داشته باشند.

هر آیتم جادویی برای بازیکن‌های مختلف معنای متفاوتی دارد. شاید بعضی افراد دوست داشته باشند یک سیاه‌چاله را به امید پیدا کردن یک تبر جادویی غارت کنند، در حالی‌که افراد دیگر صرفاً از کاربرد یک عصای غیرقابل‌حرکت یا طناب مخصوص بالا رفتن ابراز شگفتی کنند. با این‌که در این مقاله نمونه‌های بسیار بسیار محدودی از آیتم‌های جادویی که در تاریخ دی‌انددی پدیدار شده‌اند مورد اشاره قرار گرفتند، در زمینه‌ی دگرگونی این آیتم‌ها حقیقتاً هیچ محدودیتی وجود ندارد. در کنار جانوران خیالی،‌ آیتم‌های جادویی باعث شده‌اند دی‌اند به پدیده‌ای که امروزه می‌شناسیم تبدیل شود.

منبع: کانال یوتوب Exploring Series

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه