فیلم‌های ۲۰۲۱ راک تلاش او برای تبدیل شدن به ایندیانا جونز را ناکام گذاشتند

۶ آذر ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دواین جانسون

به نظر می‌رسد فیلم‌های ۲۰۲۱ دواین جانسون، معروف به راک، یعنی وضعیت قرمز (Red Notice) که از نتفلیکس پخش می‌شود و کشتی کروز جنگل (Jungle Cruise) کمپانی دیزنی، تلاش او به سبک ایندیانا جونز، برای متمایز کردن خود باشد؛ اگرچه هیچ‌کدام از این دو فیلم با سری فیلم‌های کلاسیک ایندیانا جونز هم‌خوانی نزدیکی ندارند.

راک در دو دهه گذشته به یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های سینما در جهان تبدیل شده است. او در طول سال‌ها در چندین فرنچایز به‌‌عنوان نقش اول یا مکمل حضور داشته است.

در‌ واقع او فرنچایز سریع و خشمگین را احیا نمود و جومانجی را دوباره جذاب کرد. آخرین فیلم‌های او با عناوین وضعیت قرمز و کشتی کروز جنگل، اولین فیلم‌هایی هستند که هر دو به‌‌عنوان مجموعه‌های ادامه‌دار شناخته می‌شوند. وضعیت قرمز، با وجود اینکه گران‌ترین فیلم نتفلیکس است، نقدهای منفی زیادی دریافت کرده است. سفر جنگلی، از نظر انتقادی کمی بهتر بود؛ با این حال همچنان به‌ دلیل استفاده بیش‌ از‌ حد از جلوه‌های ویژه و کپی آزادانه از فیلم‌هایی بهتر (از جمله مومیایی، دزدان دریای کارائیب و مهم‌تر از همه، ایندیانا جونز) نقد شد.

دواین جانسون

در حالی که دواین جانسون، خود جذاب همیشگی‌اش در هر دو فیلم است، اما هر دو کاراکتر فرمول‌پذیر و قابل پیش‌بینی هستند و از توخالی و سبک بودن در آن واحد، رنج می‌برند. این دو فیلم، سعی نمی‌کنند تأثیرپذیرفتن‌های خود از ایندیانا جونز را پنهان کنند (در وضعیت قرمز، حتی به طور خلاصه به آن اشاره می‌‌شود و رایان رینولدز، در حال سوت زدن «مارش مهاجمان» معروف جان ویلیامز است). با این حال، در تقلید از فرمول جست‌وجوی جهان و یافتن گنج که توسط سری ایندیانا جونز رایج شد، هم وضعیت قرمز و هم کشتی کروز جنگل، بیننده را به مقایسه‌های نامطلوبی دعوت می‌کنند.

مهاجمان صندوقچه گمشده به‌‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌هایی که تا به حال ساخته شده قلمداد می‌شود و هر دو فیلم ایندیانا جونز و معبد مرگ (Indiana Jones and the Temple of Doom) و ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (Indiana Jones and the Last Crusade) دنباله‌های ارزشمندی از آن هستند. این مجموعه مانند سریالی است که نسل به نسل آن را پذیرفته‌اند و به‌‌راحتی می‌‌توان دید که این موضوع تا ابد ادامه دارد. برعکس، در حالی که فیلم‌های دواین جانسون معمولا موفق هستند، اغلب سرگرمی‌های سبکی به شمار می‌روند که تأثیر ماندگاری بر‌جای نمی‌گذارند. تصور اینکه نسل‌های بعدی از طرفداران سینما در ۴۰ سال آینده، حاضر شوند از دیدن فیلم‌های تکراری وضعیت قرمز و کشتی کروز جنگل لذت ببرند، سخت است. در حالی که فیلم‌های ایندیانا جونز (حداقل سه‌گانه اصلی)، برای دهه‌ها قابل تماشا هستند.

ایندیانا جونز آزمون زمان را پس داده است و واضح است که دواین جانسون در فیلم‌های نتفلیکس و دیزنی، نسخه خودش از فرمول آن را به امید دستیابی به امتیازی مشابه با قدرت اثرگذاری طولانی مدت آن دنبال می‌کند. دواین جانسون در تلاش برای کپی‌برداری از فیلم‌های ایندیانا جونز باید متوجه باشد که ایندیانا جونز یک ابرقهرمان نیست؛ او یک مرد (نسبتا) معمولی است که در موقعیت‌های خارق‌العاده‌ای قرار می‌گیرد و هر‌چه پیش می‌رود از آن‌ها سربلند بیرون می‌آید. این سرسختی و نبوغ او است که معمولا او را نجات می‌‌دهد، نه انداز عضلاتش. هنگامی که او وارد مبارزه می‌‌شود، معمولا یک فرد ضعیف است؛ در حالی که این یکی از جاهایی است که راک تلاش می‌‌کند خود را نشان دهد. علاوه بر این، در حالی که فیلم‌های ایندیانا جونز اکشن تماشایی دارند، بیشتر به صورت عملی فیلم‌برداری شده‌اند. وضعیت قرمز و کشتی کروز جنگل هم صحنه‌های اکشن فراوانی دارند؛ اما مملو از جلوه‌های ویژه غیرقابل قبول هستند و ظاهرا در بیشتر قسمت‌ها روی صحنه‌ها صدا گذاری شده‌ است و در نتیجه توخالی به نظر می‌‌رسند.

اگرچه این دو فیلم نمی‌توانند شمع ایندیانا جونز را روشن نگه دارند، اما نباید فراموش کرد که دواین جانسون هنوز یک سوپراستار است. کشتی کروز جنگل، رسما دنباله‌ای در حال توسعه دارد و وضعیت قرمز هم ماجراجویی‌های بیشتری را به نمایش خواهد گذاشت. امیدواریم هر قسمت بعدی، بتواند نواقص قسمت اول را برطرف کند و (در صورت ادامه کپی‌کردن فیلم دکتر جونز)، درک کنند که چه چیزی فیلم‌های ایندیانا جونز را بسیار خاص کرده است.

منبع: screenrant

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه