زیر و بم خودروهای هیبریدی و مزایای استفاده از آن در ایران

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده بهرام رمضانی
گوینده بهرام رمضانی
زمان 14:24
حجم فایل 13 مگابایت

چقدر با خودروهای هیبریدی آشنایید؟ آیا می‌‌دانید انواعی از این خودروها در ایران وجود دارند که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را بخرید و به پاک بودن آسمان شهرتان کمک کنید؟ شاید با طرح این سوالات بعضی‌ها به این فکر کنند که به فرض اگر چنین خودرویی تهیه کنم کجا می‌توانم شارژرش کنم؟ پاسخ ساده‌تر از این حرف‌هاست. خودروهای هیبریدی موجود در ایران نیاز به هیچ ایستگاه شارژی ندارند و هیچ دردسری برای تامین انرژی باتری خودروتان نخواهید داشت.

بهرام رمضانی در این پادکست همه‌ی چیزهایی را که لازم است در این باره بدانید، توضیح می‌دهد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar نهاد

    خدارو شکر ماشین من دوتا ایربک داره و صفر هست تازه از کمپانی اوردن برام تا در ماشین رو بستم ایربک ترکید تو صورتم الان واقعا از مسئولین سپاسگزارم که ده تا ایربک نذاشتن والا که نابود شده بودم مدیران خدرو سازی تا ماشین خارجی سوار بشن معنی این حرف ها رو نمی فهمند

  2. Avatar ايمان سودمند

    سلام به همه دوستان
    من یه کمری هیبرید XLE ۲۰۱۶ وارداتی دارم که تابستان ۹۵ خریدمش، این ماشین در کل فوق العادست و من ازش لذت می برم.
    این شما و این نقد پر فروش ترین سدان یک دهه اخیر آمریکا از زبان یک مصرف کننده…
    مزایا:
    مصرف سوختش عاااالیه، هر وقت از صادقیه تا فرودگاه مهرآباد میرم (چون اکثرا سر پایینی هست) متوسط مصرف سوخت رو ۳.۷ تا ۴.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نشون میده!!! عجیبه نه؟ ولی واقعیت داره. محل اصلی سکونتم اهواز هست، مسافت اهواز تا تهران حدودا ۹۰۰ کیلومتر هست که این مسافت رو با حدود سه چهارم باک (باکش ۶۵ لیتره) یعنی حدود ۵۰ لیتر یا شایدم کمتر طی می کنم. کلا هم متوسط مصرف سوخت رو روی مانیتور از روز اول که خریدم تا حالا ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نشون میده. البته تو شهر خودمون اهواز که خیابان ها اکثرا مسطح هستن مصرف سوخت کمی بالاتر هستش و سفر های درون شهری مثلا خونه تا دانشگاه که چند بارهم پشت چراغ قرمز وایسم رو و همچنین مجبور هستم که کولر رو روشن کنم، حدودا ۷.۲ نشون میده و بنظرم تو شهرهایی مثل تهران که بیشتر سر بالایی و سر پایینی داره، به علت استفاده از سیستم هیبرید و امکان شارژ راحت تره باتری ها و استفاده بیشتر از اون ها در سر پایینی ها. مصرف سوخت خیلی بهتری داره.

    این ماشین به صورت کاملا اتوماتیک بدون هیچ کمک انسانی بین برق و بنزین جابجا میشه یا اینکه همزمان از هر دو استفاده میکنه. اینکه از برق استفاده کنه یا بنزین بستگی به سرعت و خصوصا شتاب ماشین داره، من خودم تو جاده مسطح تا سرعت ثابت ۷۰کیلومتر بر ساعت هم با برقش رفتم. اما گاهی اوقات متناسب با شتاب ممکنه به سرعت ۴۰ هم که برسه موتور بنزینی رو روشن کنه. اما تو سر پایینی ها به شرطی که سرعت کم باشه، پشت چراغ قرمز، هنگام استفاده از دنده عقب، موقع شروع حرکت در پارکینگ و… کلا جاهایی که نیاز به توان بالایی برای حرکت دادن ماشین نباشه، ماشین رو برق هست و شما می تونید از اینکه آلودگی صوتی و زیستی برای محیط ایجاد نمی کنید به خود ببالید!!! وقتی ماشین رو برق هست قطعا خودتون یا هرکس دیگری که کنار ماشین هست متعجب از اینه که این ماشین چطوری خاموشه ولی داره حرکت میکنه!!!

    فوق العاده ماشینه نرمی هست و در تمام طول سفر بخاطر این نرمی به شما احساس خوب و لذت دست میده.

    وجود ۱۰ عدد ایربگ که باعث شده تمام نقاط ماشین دارای ایربگ باشه و ایمنی خاطر بالایی رو برای سرنشینان فراهم میکنه.

    رادار های این ماشین عالیه، رادار نقطه کورش خیلی بهتون کمک میکنه که از سمت چپ و راست خطری تهدیدتون نکنه، کروز کنترل آپشنی هست که همه ماشین ها دارن اما چیزه متفاوتی که این داره و خیلی توی ایمنی کمک می کنه کروز کنترل “دینامیک” هستش، یعنی تو هر لحظه سرعت ماشینتونو متناسب با سرعت ماشین جلویی کم و زیاد می کنه. این آپشن خصوصا برای وقتی که کمی احساس خواب آلودگی دارید عالیه. همینطور بوق آلارم رادار مخصوص رانندگی بین خطوطش برای همچین مواقع خیلی خوبه.

    سیستم صوتی JBLش که به جرات میشه گفت یکی از بهترین سیستم های صوتی موجود هست، وااااقعا کیفیت بالایی داره. در مقام مقایسه هم اگر بخوام بگم، یکی از دوستانم توان نهایی و کیفیت باس سیستم رو با سیستم Bose خودرو Audiی که خودش داره مقایسه می کرد، می گفت که JBL ازش توانمندتره.

    فرمان برقی این ماشین بسیار بسیار نرم هست، خیلی نرم. و من تعجب می کنم که قبل از خرید ماشین، جایی می خوندم که باید با فرمون این ماشین کشتی بگیری!!!

    برخلاف خیلی از سدان های محبوب موجود تو ایران مثل آزرا، سوناتا و … کف این ماشین اصلا نمیگیره، حتی یکبار هم تا حالا این اتفاق نیوفتاده. نزدیک شهر اهواز مانع های معروفی هست که همه میشناسن و میدونن از روش که رد بشن احتمال زیاد کف ماشینشون میگیره اما کمری از همشون سر بلند بیرون اومده! حتی یکبار طی سفر اهواز به تهران با ۵ سرنشین بزرگسال و صندوق پر از چمدان های سنگین و حتی جلوی پاهای سرنشینان کاملا پر، به طوری که فنر های ماشین خوابیده بود و من با خودم گفتم هر مانعی که رد بشم میگیره، اما تمام مسیر اهواز تا تهران رو به سلامت عبور کرد و حتی به موانع سابیده هم نشد!!!

    شتاب ماشین در همین سفر با این میزان بار باز هم عالی بود و حتی تو سر بالایی وقتی گاز میدادی شتاب خوبی می گرفت. فکر نمی کنم بیشتر از این نیاز به توضیح در مورد شتاب باشه.

    دنده B هم یکی از مزایای این ماشین هست که سرعت شما رو تو سر پایینی ها کنترل میکنه و موتور رو نمیذاره که دور بگیره. خصوصا الان که پلیس های عزیز تو سر پایینی ها توقف می کنن که ماشین ها سرعتشون از کنترل راننده خارج میشه و سرعتشون از حد مجاز عبور میکنه. وقتی ماشین تو دنده B باشه سرعت از ۱۰۰ اصلا بالاتر نمیره و هرزگاهی یه نیش ترمز هم که بزنی سرعت روی ۸۰ ثابت میمونه و دسیسه پلیس های زحمت کشمونو به کلی خنثی می کنه!!!

    صدای موتور، باد و… اصلا وارد اتاق نمیشه و خیلی آرامش تو ماشین هست. فقط وقتی صدای موتور رو می شنوید که یهو بخواید ماشین رو گاز بدید و شتاب بگیرید…

    جلوی پاهای سر نشینان، خصوصا سر نشین های عقب فضای بسیار زیاد و راحتی وجود داره و در کنار مبلمان بسیار راحت و نرمی سیستم تعلیق ماشین، راحتی سفرش فوق العادست.

    اگر بعد از شروع حرکت، خودتون یا سرنشین کمربند نبندید اونقدر جیغ میکشه تا کمبربندتون رو ببندید و کمک میکنه تا از گزند جریمه های پلیس در امان باشید 🙂

    آیینه وسط با تنظیم میزان بازتاب نور به صورت اتوماتیک- این آپشن برای رانندگی در شب واقعا عالیه و باعث میشه که نور ماشین هایی که از عقب به شما نزدیک میشن و نور بالا حرکت می کنن شما رو اذیت نکنه.

    آپشن های خاص:
    مجوز رااااااایگان تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تا ۵ سال به علت داشتن سوخت پاک. من این مجوز با ۲ بار مراجعه نیم ساعته ظرف ۳ روز و بدون پرداخت حتی ریالی اضافه دریافت کردم. هزینه این مجوز برای سایر خودروها اگر اشتباه نکنم سالانه ۳ میلون تومان هست.

    دکمه HomeLink – روی سقف ماشین دکمه هایی هست که می تونید ۳ تا ریموت درب منزل یا گاراژ رو براش تعریف کنید. یعنی وقتی به منزل رسیدید به جای اینکه ریموت خونه همراهتون باشه و از اون استفاده کنید، برای باز کردن درب از این دکمه استفاده می کنید.

    شارژر وایرلس – اگر گوشیتون امکان سخت افزاری شارژ بی سیم رو داشته باشه می تونید از این شارژر تعبیه شده در ماشین استفاده کنید. گوشی های s6 و نوت ۵ به بعد، اپل ۶ و گوشی هایی که تاریخ ورودش به بازار همزمان با این گوشی ها یا بعد از اون بوده این امکان رو دارن.

    استفاده از پدال ترمز پایی به جای ترمز دستی که تاثیر خیلی مثبتی روی طراحی داخلی و کنسول داشته.

    معایب:
    شتاب گیری با لحظه فشردن پدال اندکی تاخیر داره، این اندک که میگم شاید در حد دهم ثانیه باشه، اما اونجوری نیست که به محض فشار دادن پدال، ماشین از جا کنده بشه خصوصا اگه ماشین روی برق باشه. اما خیالتون راحت، وقتی اون دهم ثانیه گذشت، ماشین از جا کنده میشه 🙂 البته امتحان نکردم شاید با خاموش کردن حالت eco این مشکل برطرف بشه.

    صندوق این ماشین به خاطر وجود باطری های سیستم هیبریدیش از صندوق ماشین های هم رده خودش کمی کوچکتر هست اما با این وجود نگران نباشد، اگر بار خاصی همراتون نباشه و در حد چمدون هایی برای یک سفر معمولی باشه حتی فضای اضافه هم باقی می مونه.

    نداشتن پرده عقب – خصوصا هنگام مسافرت که حدودا ۵-۶ ساعت از روز در معرض تابش شدید آفتاب هستید عقب ماشین گرم میشه که البته با تهیه ونصب یک پرده ساده تاشو از لوکس فروشی های خودرو این مشکل رفع میشه.

    نداشتن سنسور عقب و جلو – البته به نظر خودم دوربین عقب و رادار نقطه کور کار سنسور عقب رو انجام میده.

    آیینه های تاشو دستی – آینه ها به صورت برقی تنظیم میشن ولی باز و بسته شدنشون دستی هست. علت این هست که توی آمریکا خیابان ها اکثرا عریض هستند و… نیازی به این آپشن نیست، ضمن اینکه آینه یکی از قسمت های ماشین است که به شدت در معرض خطر می باشد و در صورت کوچکترین برخوردی، موتور های اون خراب شده که این موتور ها قیمت زیادی دارند.

    نداشتن دنده + و – دستی – دوستان این مورد رو عیب می دونن ولی تویوتا بی دلیل کاری رو انجام نمیده، با وجود این که در این مدت کم، زیاد باهاش تردد کردم و ۳ بار سفر رفتم و تو شرایط مختلف دیدمش هر وقت گازش دادم، نه بهم نگفته و شتاب گرفته و به نظرم نیاز به سنگین کردن دنده به صورت دستی نداشته.

    امیدوارم که این نقد به دوستانی که قصد خرید این خودرو محبوب رو دارند کمک کرده باشه. سعی کردم نقد عادلانه انجام بدم، قضاوت با خودتون.
    موفق باشید

  3. Avatar سینا

    سلام از اونجا که تنوع خودروهای هیبرید در ایران خیلی کمه اگه میشه لطف کنید بگید هر کدوم از اونها چه مدلی هست نوع هیبریدشون و یه سوال دیگه اینکه به تور متوسط چند سال یکبار یا چند هزار کیلومتر لازمه که باتری این نوع خودروها تعویض بشه….خیلی ممنون

  4. Avatar پژمان

    من خودرو پریوس ۲۰۱۶ دارم . واقعا راضیم و همه چیز این خودرو یه سر و گردن از هم قیمتیاش بالاتره . مصر سوخت هم ترکیبی و وابسته به استفاده کنندس . میتونه بین ۳ تا ۸ یا ۹ در هر مسیر باشه ( بعد از خاموش کردن خودرو میانگین مصرفو نمایش میده )
    بنظرم مردم ایران خیلی ظاهر گرا هستند و حتی برخی از ادما نمیتونن بین زشت و زیبا درست رو انتخاب کنن و به چشم دیگران اهمیت میدن و نگاه میکنن.
    مردم با باید خودشون تصمیم بگیرن بیشتر از این نوع خودرو ها استفاده کنن و مخصوص پریوس هیچ نکته منفی نداره که کسی شک کنه در موردش

    1. بهرام بهرام

      ممنونم که تجربه استفاده خودتون رو از این نوع خودرو ها با ما در میون گذاشتید????

  5. Avatar آرمان

    به شخصه به نظرم هنوز توی ایران این خودروها *متاسفانه* جا نیافتاده و به زودی هم نخواهد افتاد! از این جهت که حمایت چندانی از این طرح ها نشده و نمیشه. یکی از بزرگترین ایرادها هم شارژ خودرو هست. ما توی تهران ایستگاه شارژ خودرو چندتا داریم!؟ بین شهری چطور؟
    مقایسه کنید با اروپا یا امریکا که تسلا ایستگاه های شارژش به طور رایگان خودرو هارو شارژ میکنه. این خودروها کمک خیلی زیادی میتونن به کنترل آلودگی هوا توی شهرهای آلوده ی ما کنن ولی متاسفانه زیرساخت لازم رو حالا حالا ها نداریم.

    1. بهرام بهرام

      درود بر شما
      از اونجا که درباره خودرو هیبرید صحبت میشد و نه تمام الکتریکی با بخشی از فرمایش هاى شما موافق نیستم اما درسته که داشتن زیرساخت مناسب براى هر محصول جدیدی کار رو چند برابر در همه مسائل راحت تر میکنه.

      ممنونم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید????
      ????

  6. Avatar حميد گرجي

    فناوری‌های شارژ بی سیم جاده ای هم می ‌تواند راهی جهت حفظ شارژ و کاهش نگرانی های تمام شدن باتری باشد.

    1. بهرام بهرام

      درود بر شما
      از اونجایی که شارژ القایی زمانى اتفاق میوفته که کانکتور هاى شارژ ( محل انجام شارژ) کاملا به هم نزدیک باشند، این کار کمى دشوار میشه
      درسته، میشه به جاده هایی فکر کرد که که در طول مسیر توسط نیروى و میدان مغناطیسی در حال شارژ خودرو هستند!!
      در حال حاظر شرکت بنز پتنت این شارژر هاى بی سیم رو براى پارکینگ هاى مخصوص به ثبت رسونده.????

      موفق باشید
      ممنونم

  7. Avatar بهزاد سلمانی

    سلام. ممنون بابت اطلاعات مفیدتون. آیا با فرض اینکه باتری ها عمرشون به پایان برسه میتونیم بدون استفاده از این باتری ها مثل بقیه خودرو ها فقط به صورت بنزینی استفاده کنیم ازش؟

    1. بهرام بهرام

      درود بر شما
      همینطور که میدونید و در صحبت ها هم بهش اشاره شد، خودروهاى هیبریدی در چند نوع مختلف هستند.
      در مدل هایی که امکان انتخاب وجود داره و موتور الکتریکی به افزایش قدرت کمک میکنه، بله امکانش هست. از جهتی باتری هاى این خودرو ها بسیار با کیفیت هستند و کمتر پیش میاد به طور کامل از کار از بین برن
      ممنونم ????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه