نقدها و نمرات Stranger of Paradise منتشر شد؛ فاینال فانتزی سولزلایک

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
Stranger of Paradise

هنگامی که کمپانی اسکوئر انیکس و استودیوی تیم نینجا سال گذشته اولین تریلر بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin را نمایش دادند، با واکنش‌های متفاوت و ضد و نقیض طرفداران و تماشاچیان مواجه شدند. حال این موضوع در نمرات این بازی اکشن و نقش‌آفرینی  که به تازگی منتشر شده، دیده می‌شود.

Stranger of Paradise پیش درآمدی بر هیچ یک از بازی‌های اصلی فاینال فانتزی نیست، بلکه بیشتر یک داستان اسپین‌آف و فرعی در همان جهان است که به عنوان توضیحی برای موضوع سفر در زمان تکراری این مجموعه عمل می‌کند و شامل شخصیت‌هایی آشنا است. بازی گروه جدیدی را دنبال می‌کند که توسط قهرمان اصلی بازی یعنی جک، معروف به گارلند و باس اصلی اولین بازی فاینال فانتزی، رهبری می‌شود. داستان، ماموریت جک برای کشتن Chaos را روایت می‌کند که او نیز در گذشته به عنوان یک شخصیت منفی در این سری حضور پیدا کرده است. در زمان نگارش این مطلب، Stranger of Paradise دارای امتیاز ۷۲ در وبسایت متاکریتیک است که از ترکیب نقدها و نظرات ضد و نقیضی بدست آمده است.

جیدا گریفین از آی‌جی‌ان (IGN) با دادن نمره‌ی ۸ از ۱۰ به بازی از بازی استقبال کرد و آن را یک نامه‌ی عاشقانه به منبع و ریشه‌ی این مجموعه، پر شده از ارجاعات و ادای احترامی به تاریخ این سری نامید. او در نقد خود اشاره کرد که بازی به گونه طراحی شده تا عاشقان بازی‌های فاینال فانتزی از آن لذت ببرند.

Stranger of Paradise

در یک بررسی از گیمزرادار (Gamesradar)، جان بیلز با دادن نمره‌ی متوسط ۲.۵ از ۵ بیان کرد که Stranger of Paradise کاملا افتضاح نیست نیست، اما مانند جک، به طرز نگران‌کننده‌ای بهینه‌نشده است. از طرفی آشین کونکه از NME با دادن نمره‌ی ۱ از ۵ در بررسی خود نوشت که بازی نسخه‌ی بزرگی از فاینال فانتزی نیست و در بسیاری از موارد برای عاشقان بازی‎‌های نقش‌آفرینی ژاپنی جذابیتی ندارد.

سیستم مبارزات

در حالی که نظرات متفاوت بود، یکی از جنبه‌های Stranger of Paradise که در راستای بهبود تغییر کرده بود، سیستم مبارزات آن بود. این بازی رویکرد سنتی سری که بر مبارزات نوبتی استوار است را دنبال نمی‌کند، اما در عوض بر اساس بازی‌های مانند سری دارک سولز با دشواری کمتر ساخته شده است. گریفین در این باره گفت:

Stranger of Paradise در واقع در مورد مرگ بسیار بخشنده و مهربان است. شما تمام امتیازات کسب‌ شده، مواد، زره‌ها، سلاح‌ها و حتی معجون‌های اضافی را که ممکن است پیدا کرده باشید را پس از مرگ به همراه خواهید داشت و زمان بارگذاری سریع پلی‌استیشن ۵ شما را به سرعت به بازی بر می‌گرداند. البته این بدون عواقب هم نیست و علاوه‌بر اینکه باید با گروه یکسانی از دشمنان دوباره مبارزه کنید، امتیاز جادو یا مقدار MP خود را از دست خواهید داد که به نوبه‌ی خود روی توانایی‌های شما تاثیر خواهد گذاشت.

Stranger of Paradise

الهام از Nioh

بازی همچنین الهاماتی از سیستم مبارزات دیگر بازی‌های تیم نینجا، یعنی مجموعه‌ی Nioh گرفته است. آلن ون در بررسی منتشر شده در رسانه‌ی یوروگیمر (ٍEurogamer) می‌گوید:

سیستم مبارزات در Stranger of Paradise از هسته‌ای مشابه Nioh بهره می‌برد، اما تغییراتی دارد که آن را به یک بازی آسان‌تر تبدیل می‌کند. این اولین بازی در این ژانر است که از حالت‌های دشواری مختلف بهره می‌برد که در آن حالت داستانی در واقع حالت پیش‌فرض است و حالت معمولی نیز وجود دارد.

در بررسی وبسایت پولیگان (Polygon)، آنا دیاز بازی را یک اثر کاملا سولزلایک، با باس‌های سرسخت توصیف کرد که باید با ضربات از راه نزدیک آن‌ها را از بین ببرید، اما گفت که مبارزات از دشواری بیش از حد برخوردار نمی‌باشند و قابل دسترسی هستند. دیاز همچنین داستان و شخصیت‌پردازی بازی را ضعیف توصیف کرد. کونکه از NME نیز بهینه‌نبودن بازی را عاملی بیان کرد که از لذت مبارزات آن می‌کاهد.

Final Fantasy Origin

داستان

منتقدان در بررسی داستان بازی که تا حدودی به عنوان یک روایت از پیشینه‌ی قهرمان داستان یعنی جک عمل می‌کند، به دو دسته تقسیم شدند. در حالی که برخی از منتقدان آن را در بخش‌هایی تا حدودی نامنظم می‌دانستند، برخی دیگر جنبه‌های ضعیف روایت را سرگرم‌کننده می‌دانستند. آلن ون داستان را به طرز خنده‌داری وحشتناک خواند، مکالمات شخصیت‌ها را به سخره گرفته و آن‌ها را مبهم، فاقد انگیزه‌ی خاص و شخصیت‌پردازی باکیفیت خواند.

آنا دیاز همچنین داستان را در بخش‌هایی نامنظم، اما سرگرم‌کننده دانست:

جنبه‌های گیج‌کننده و پر هرج و مرج بازی، مانند پرش‌های تصادفی در داستان و لحظات خنده‌دار شخصیت‌ها، من را در حالی که در دنیای جذاب آن لذت می‌بردم به جلو سوق دادند، اما گهگاهی این سوال برایم پیش می‌آمد که واقعا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

جان بیلز نیز در مورد کیفیت نگارش داستان نظر داد و گفت:

داستان و فیلمنامه واقعا افتضاح است، گاهی اوقات خنده‌دار است، اما با این وجود افتضاح است. پی‌رنگ داستان ضعیف و فاقد درام است و توییست‌ها و موارد مهم داستان در گفتگوهای معمولی پراکنده شده اند. بخش‌های آغازین نیز به‌ طور عجیبی کیفیت پایینی دارند و سه بخش آموزشی مختلف را ارائه داده که اصول اولیه مبارزه را با کات‌سین‌های ناخوشایند و فلاش بک (گذشته‌نما) در بین آن‌ها نشان می‌دهند.

چند نفر از منتقدان نیز از این که چگونه Stranger of Paradise از فراوانی افسانه‌ها و داستان‌های موجود در دسترس استفاده کرده، ناامید شدند. بیلز می‌گوید:

در حالی که بازسازی فاینال فانتزی ۷ اطلاعات منابع الهام اصلی خود را گسترش داده و توسعه می‌دهد، Stranger of Paradise آن را کوتاه می‌کند. سیاه‌چال‌ها مدرن شده‌اند، اما هیچ شهر یا دنیایی برای کاوش در بین ماموریت‌ها، هیچ مغازه‌ای برای سرمایه‌گذاری، هیچ منطقه‌ی پادشاهی جادویی برای کشف و هیچ چیز دیگری وجود ندارد که به تلاش و وقت گذرانی شما در بازی جذابیت اضافه کند.

آلن ون نیز به این موضوع اشاره کرد و کمدی بیش از حد داستان بازی را ناامیدکننده خواند. او بازی را مانند یک طرفدار بدفکر خواند که قصد دارد داستان را چپاول و به شیوه‌ی خود ارائه دهد. کونکه نیز در پایان گفت:

بازی در بیشتر مواقع آشفته و افتضاح است. با این که گیم‌پلی بازی در اکثر مواقع جذاب است اما نمی‌تواند بار سرگرم‌گنندگی بازی را به طور کامل به دوش بکشد. با این حال برای کسانی که فقط به مبارزه علاقه‌مند هستند، هنوز ارزش تجربه را دارد، به خصوص اگر آن را به عنوان یک پارک تفریحی فاینال فانتزی در نظر بگیرید.

بیلز نیز در پایان افزود:

زمان مناسبی برای پرسه زدن در سیاه‌چال‌های Stranger of Paradise است، اما طراحی مراحل معمولی، نقص‌های مختلف و روایتی آشفته مانع از تبدیل این اثر به یک بازی ماجراجویی باکیفیت می‌شود. در نهایت علی‌رغم تلاش‌های بازی برای ایجاد سیستم‌های منظم، بی‌نظمی حرف آخر را می‌زند.

در مجموع به نظر می‌رسد که بازی Stranger of Paradise از نظر گیم‌پلی قابل قبول باشد، اما روایتی بی‌نظم و عدم استفاده از تاریخ غنی مجموعه‌ی فاینال فانتزی باعث شده تا نتواند در کنار بهترین نسخه‌های این سری قرار گیرد. این بازی در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۲ (۲۷ اسفند ۱۴۰۰) برای کنسول‌های نسل هشتم و نهمی ایکس‌باکس، پلی‌استیشن و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

در ادامه تمام نمرات داده شده به بازی را قرار داده‌ایم:

  • RPG Fan: نمره‌ی ۸۷ از ۱۰۰
  • Destructoid: نمره‌ی ۸.۵ از ۱۰
  • Press Start: نمره‌ی ۸.۵ از ۱۰
  • WCCftech: نمره‌ی ۸.۲ از ۱۰
  • IGN: نمره‌ی ۸ از ۱۰
  • God is a Geek: نمره‌ی ۸ از ۱۰
  • GamesBeat: نمره‌ی ۴ از ۵
  • Twinfinite: نمره‌ی ۴ از ۵
  • RPG Site: نمره‌ی ۸ از ۱۰
  • Worth Playing: نمره‌ی ۸ از ۱۰
  • Inverse: نمره‌ی ۸ از ۱۰
  • Powerup: نمره‌ی ۸ از ۱۰
  • ScreenRant: نمره‌ی ۴ از ۵
  • The Gamer: نمره‌ی ۴ از ۵
  • PlayStation Lifestyle: نمره‌ی ۷.۵ از ۱۰
  • Infinite Start: نمره‌ی ۷.۵ از ۱۰
  • Game Informer: نمره‌ی ۷ از ۱۰
  • GameSpot: نمره‌ی ۷ از ۱۰
  • The Sixth Axis: نمره‌ی ۷ از ۱۰
  • Gameblog: نمره‌ی ۷ از ۱۰
  • Digital Trends: نمره‌ی ۳/۵ از ۵
  • Siliconera: نمره‌ی ۷ از ۱۰
  • VG247: نمره‌ی ۳ از ۵

منبع: gamesindustry.biz

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه