فورتنایت چگونه آینده‌ی بازی‌ها و متاورس را شکل خواهد داد؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
بازی فورتنایت

برای اینکه بفهمید فورتنایت تا ۱۰ سال دیگر به چه شکلی خواهد بود، ابتدا باید چیزی را که امروز هست، مشخص کنید و این کار آسانی نیست و شامل یک لیست غیرجامع می‌شود: فورتنایت یک بازی دفاع از قلعه (Tower Defence) با محوریت بقا و همکاری مشترک است. فورتنایت یک بازی بتل رویال رایگان و بسیار محبوب است که به طور برجسته دارای مکانیک ساخت‌وساز است. فورتنایت همچنین یک بازی رایگان و بسیار محبوب بتل رویال است که هیچ مکانیزم ساخت‌وسازی ندارد. فورتنایت یک پدیده‌ی خاص استریم است که به موفق حرفه‌ی صدها سرگرم‌کننده و استریمر دامن زده است. فورتنایت یک ورزش الکترونیکی (ای‌اسپورت) است. فورتنایت مقصدی برای کنسرت‌ها، نمایش فیلم‌ها و دیالوگ‌های مربوط به نژاد در آمریکا است. فورتنایت ابزاری برای خالقان است تا حالت‌های بازی خود را بسازند و به اشتراک بگذارند. فورتنایت یک ویترین فروشگاهی است که امیدوار است تا حد امکان لباس‌ها و لوازم جانبی و تزئینی مختلف را بفروشد. فورتنایت از نظر بسیاری نزدیک‌ترین چیزی است که ما در حال حاضر به متاورس داریم.

هیچ یک از این موارد احتمالاً در ۱۰ سال آینده ساده‌تر نخواهد شد. کریس فرانکلین (Chris Franklin)، مقاله‌نویس ویدئویی، حدود دو سال پیش ویدئویی را تحت عنوان  The Party That’s a Platform کار کرد که به برخی از این تنش‌ها می‌پردازد، به ویژه تنش‌هایی که بین یک بازی سرگرم‌کننده، مقصدی برای رویدادهای جدی و محصولی سود محور ایجاد می‌شود. او گفته بود که نمی‌داند آن‌ها چگونه می‌خواهند نظم و چهارچوب مشخصی به این مجموعه بدهند.

بازی فورتنایت (Fortnite) در سال ۲۰۱۱ تحت عنوان «فورتنایت: نجات جهان» (Fortnite: Save the World) معرفی شد و در ژوئیه‌ی سال ۲۰۱۷ در قالب دسترسی زودهنگام (early access) منتشر شد. با این حال، آن بازی که در ژانر دفاع از قلعه (Tower Defence) منتشر شده‌ بود، در زمانی وارد بازار شد که بازی پابجی (PlayerUnknown’s Battlegrounds) توانسته بود در ماه مارس همان سال به یک موفقیت غافلگیرکننده تبدیل شود و با ویژگی‌های آثار بتل رویال توجه‌های فراوانی را به خود جلب کند. تنها در عرض دو ماه، شرکت اپیک گیمز به این موضوع پاسخ داد و «فورتنایت: بتل‌ رویال» (Fortnite: Battle Royale) را منتشر کرد.

بازی فورتنایت

فورتنایت بتل رویال به سرعت نسخه‌ی «نجات جهان» را تحت‌الشعاع قرار داد و محبوبیت مداوم و باورنکردنی آن باعث شد که یکی از مهم‌ترین بازی‌ها و پدیده‌های سرگرمی دهه‌ی آینده خلق شود. کریس فرانکلین در ویدئوی خود می‌گوید: «من فکر می‌کنم که بازی توانست به سطحی از پیوستگی و چسبندگی فرهنگی دست پیدا کند. از بسیاری از جهات، انگار شاهد معادل Counter-Strike: GO برای فروشگاه اپیک گیمز بودیم. این همان اثر عظیمی بود که قرار است برای همیشه در این پلتفرم تجربه و محبوب شود.» Counter-Strike: GO یک دهه‌ی پیش منتشر شد اما  همچنان به‌صورت میانگین ۶۰۰ هزار بازیکن همزمان در استیم دارد.

مکانیزم های دقیقی که فورتنایت بتل رویال را در سال ۲۰۲۳ شکل می‌دهند، کمتر آشکار است. در حالی که زمانی یکی از مکانیک‌های مهم و اصلی بازی مکانیک ساخت‌وساز بود که از نسخه‌ی «نجات جهان» قرض گرفته شده بود، اپیک اخیراً یک حالت بدون مکانیک ساخت‌وساز را منتشر کرده است. استریمرهای معروفی همچون SypherPK فکر می‌کنند که این این نسخه به خاطر محدودیت‌های اندکی که برای شروع برای افراد تازه‌کار دارد، می‌تواند به‌طور فزاینده‌ای محبوب و پرطرفدار شود. با این وجود، او از سوی دیگر می‌گوید که این نسخه ممکن است برای بازیکنان حرفه‌ای‌تر یا برای فضای رقابتی‌تر فورتنایت که حول استراتژی‌های مربوط به مکانیک ساخت‌وساز می‌چرخد، تأثیر منفی داشته باشد. به همین خاطر، او حدس می‌زند که مسابقات سطح بالای ای‌اسپورت فورتنایت برای مخاطبان به‌خصوص بازیکنان جدیدتری که کمتر با مکانیک ساخت‌وساز سروکار دارند یا از آن استفاده نمی‌کنند، گنگ شود زیرا در این مسابقات مکانیک ساخت‌وساز اهمیت زیادی دارد. SypherPK پیش‌بینی می‌کند که در نتیجه‌ی این فرایند، شاهد کاهشی در میزان بازدید و تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات ای‌اسپورت فورتنایت باشیم.

بازی فورتنایت

صرف‌نظر از اینکه حالت بتل رویال در ۱۰ سال آینده چگونه به نظر می‌رسد، این احتمال وجود دارد که به‌ طور فزاینده‌ای تحت‌الشعاع سایر کاربردهای فورتنایت قرار بگیرد. راف کاستر (Raph Koster)، مدیر عامل Playable Worlds که از سال ۱۹۹۳ به ساخت دنیاهای مجازی می‌پردازد، انتظار دارد که سبک بتل رویال به طور کلی و به طور خاص فورتنایت: بتل رویال به‌مرور زمان محبوبیت خود را از دست بدهند. او پیش‌بینی می‌کند که این موضوع به حالت‌های دیگر – و حالت‌های بالقوه جدید که هنوز در نظر گرفته نشده‌اند – اجازه می‌دهد تا کنترل این فضا را در اختیار بگیرند.

در حال حاضر، دیگر جنبه اصلی فورتنایت حالت Creative است، یک حالت سندباکس که بازیکنان را دعوت می‌کند تا بازی‌های خود را بسازند. کاستر این را به‌عنوان گزینه‌ای با سرعت پایین‌تر می‌بیند که با جلوگیری از فرسودگی بازیکنان و بازگشت به مکان‌های دیگر، طول عمر فورتنایت را افزایش می‌دهد. او می‌گوید: «حالت بتل رویال بازی و فضای اجتماعی آن که از حالت Creative ناشی می‌شود، همدیگر را تقویت می‌کنند – وقتی از یکی خسته شدید، می‌توانید به سمت دیگری بروید و بالعکس.»

بازی فورتنایت

آرون گاست (Aron Garst) در سایت Wired حالت Creative را «آینده فورتنایت» نامیده است و به نظر می‌رسد که بین بازیکنان هم این بخش در حال رشد است و افرادی در آن حرفه‌ای شده‌اند. هیلی اوربانوس (Haley Urbanus) یکی از این حرفه‌ای‌ها است که مهارت‌های طراحی خود را تنها از طریق آزمایش و امتحان کردن این بخش در فورتنایت آموخته است. استودیویی که او با آن کار می‌کند، Atlas Creative، با برندهایی مانند Alienware و Target همکاری کرده است تا برای آن‌ها نقشه‌های سفارشی برای بازی‌ها بسازد. هیلی اوربانوس می‌گوید: «من فکر می‌کنم بازیکنان در آینده از بخش بتل رویال دورتر و به بخش Creative بیایند.»

بعضی از نقشه‌های بخش Creative میلیون‌ها بار بازی شده است که از میان این نقشه‌ها می‌توان به یکی از نقشه‌های ساخته‌شده توسط خود هیلی اوربانوس اشاره کرد. یک مکان پنهان‌شده در زیر آب که ۴۵ میلیون بار بازی شده است. در زمان نوشتن این مطلب، اپیک گیمز اعلام کرده بود که Creative یک بازنگری و تحول اساسی «۲.۰» دریافت خواهد کرد، اگرچه جزئیات آن هنوز در دسترس نیست اما اوربانوس فکر می‌کند که این امکان وجود دارد که در آینده بازیکنان فورتنایت چیزی نزدیک به موتور آنریل انجین شرکت اپیک را به عنوان ابزاری برای استفاده همه به دست آورند.

تغییر مهم دیگری که اوربانوس پیش بینی می کند، نحوه رسیدن این بازی‌ها به بازیکنان دیگر است. او می‌گوید: «در حال حاضر ما یک سیستم اکتشاف‌ داریم که الگوریتم-محور است. من می‌گویم شاید در پنج سال آینده این می‌تواند چیزی شبیه به فروشگاه اپیک گیمز باشد اما برای تولیدکنندگان محتوا.» او همچنین به مدلی اشاره کرد که در حال حاضر توسط سایر بازی‌های با محوریت محتوای تولید شده توسط کاربر مانند Roblox استفاده می‌شود، جایی که سازندگان می‌توانند دارایی‌ها و بازی‌ها را با بهره‌ای از فروش در اپیک گیمز استور به دست آورند.

بازی فورتنایت

او در ادامه اضافه می‌کند: «و سپس سمت دیگری از این ماجرا وجود خواهد داشت که در آن افراد دیگری هستند که در متاورس به ساخت‌وساز دنیاهای خود خواهند پرداخت.» به نظر می‌رسد هر زمان که به آینده فورتنایت اشاره می‌شود، ایده‌ی متاورس هم در پس زمینه دیده می‌شود. کاستر در یک نوشته در بلاگ خود توضیح می‌دهد که متاورس فراتر از یک دنیای آنلاین در یک اثر MMO یا دنیاهای مختلف اثری مثل Roblox یا حتی حالت فعلی Creative بازی فورتنایت است. به‌صورت خلاصه، متاورس خود را با جهان واقعی ادغام خواهد کرد. انیکه فورتنایت چگونه به آن نزدیک شود، هنوز کاملاً مشخص نیست اما برنامه‌هایی برای آن وجود دارد.

کاستر می‌گوید: «تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز، تا به حال به‌صورت آشکار و واضح بیان کرده است که این (متاورس) آینده‌ای است که برای فورتنایت می‌بیند، یک پلتفرم متاورس جاه‌طلبانه.» اپیک به درخواستم ما برای اظهار نظر درباره‌ی جاه‌طلبی‌های خود برای آینده‌ی این بازی در یک دهه‌ی آینده چیزی نگفت اما کاستر می‌گوید که محبوبیت فورتنایت و مالکیت آن از موتور آنریل انجین از مزایای اپیک است که ممکن است در این تلاش بتواند از آن استفاده کند. اما او معتقد است که اپیک هنوز راه برای رسیدن به مواردی مانند پیچیدگی اجتماعی، آزادی عمل و غیره این بستر جدید دارد.

اینکه آیا محبوبیت فعلی فورتنایت در جهان متاورس هم به‌خوبی ترجمه و تبدیل می‌شود، پرسش دیگری است. فرانکلین می‌گوید: «واقعاً هیچ علاقه‌ای از طرف کاربران در متاورس وجود ندارد. فورتنایت محبوب است زیرا این یک بازی ویدئویی محبوب برای استریم و بازی کردن با دوستان است.»

بازی فورتنایت

فورتنایت همچنین یک بازی محبوب است زیرا به‌صورت مداوم از زمان عرضه‌ی نسخه‌ی بتل رویال که فقط چند هفته بعد از نسخه‌ی اولیه‌ی «نجات جهان» انجام شد، در حال تکامل است. رشد و تکامل در قالب حالت‌های جدید ادامه خواهد داشت. کاستر می‌گوید: «کنسرت‌ها و رویدادهای درون فورتنایت احتمالاً به‌زودی به یک بخش کاملاً مجزا و کامل تبدیل خواهند شد.» کریس فرانکلین همچنین یک نسخه‌ی فرعی با محوریت «تجربه‌ها» (experiences mode) را پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید که این حالت ممکن است اینگونه باشد: «شما می‌توانید به این حالت بیایید و خانه کودکی کسی را ببینید، در موزه‌ای که در رم قرار دارد قدم بزنید و سپس به ماه بروید و فرود آپولو ۱۱ را دوباره زنده و بازسازی کنید.»

با این اوصاف، وضعیت فورتنایت در سال ۲۰۳۲ چگونه خواهد بود؟ احتمالاً به شکلی که اکنون می‌بینیم اما با چیزهای بیشتر و جدید دیگر. بر اساس حرف‌های فرانکلین و اوربانوس، هسته‌ی اصلی حالت‌ بتل رویال و حالت Creative حتی اگر جزئیات آن‌ها تغییر کند، همچنان باقی خواهد ماند. با این وجود، طبق نظر آن‌ها فورتنایت گسترش پیدا خواهد کرد. کاستر هم در انتها می‌گوید: «این همچون ساختار یک کارناوال خواهد بود که هر کدام از این بخش‌ها جزئی از تجربه‌ی عظیم و کلی آن هستند و بخشی از سرگرمی و جذابیت آن را شکل می‌دهند. به همین دلیل است که ما بسیاری از دنیاها و جهان‌های آنلاین را به‌عنوان پارک‌های موضوعی (theme parks) خطاب می‌کنیم.»

منبع: Polygon


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا

کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه