معرفی فیلم شکل آب؛ دنیای عجیب و غریب دل‌تورو

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

فیلم شکل آب برنده‌ی شیر طلای جشنواره‌ی ونیز در سال ۲۰۱۷ و اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۱۸ ساخته‌ی کارگردان مکزیکی گیلرمو دل‌توروست. دل‌تورو برای ساختن فیلم‌هایی با فضاهای عجیب و غریب مثل «هزارتوی پن» و «حاشیه‌ی اقیانوس آرام» و «قله‌ای به رنگ خون» شهرت پیدا کرد.

عنوان اصلی: The Shape of Water
کارگردان: گیلرمو دل‌تورو

«شکل آب» داستان زنی به نام الیزاست که در بچگی رها شده و او را با زخمی روی گردنش کنار رودخانه پیدا کرده‌اند. او ساکت است و به زبان اشاره با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. الیزا به عنوان نیروی خدماتی در آزمایشگاه مخفی دولت کار می‌کند. زمانی که اوج جنگ سرد است. یک موجود عجیب‌الخلقه را به آزمایشگاه می‌آورند تا رویش مطالعاتی انجام شود. الیزا که کنجکاو شده سراغش می‌رود و متوجه می‌شود که می‌تواند با او ارتباط برقرار کند. پیوند قوی بین الیزا و این موجود شکل می‌گیرد.

این فیلم که با بودجه‌ی ۲۰ میلیون دلاری ساخته شده بود ۱۹۵.۲ میلیون دلار فروخت و در حقیقت هم در گیشه فیلم موفقی بود و هم منتقدان بسیار ستایش‌اش کردند. البته کم نبودند کسانی که اعتقاد داشتند فیلم دل‌تورو بیشتر به دلیل ماجرای دیوار مکزیک و حاشیه‌هایش پررنگ شده و استحقاق بردن جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار را نداشته است.

دل‌تورو طبق معمول در این فیلم هم از تخیل سرشارش کمک می‌گیرد و البته در زیرلایه‌های قصه‌ی زن و موجود عجیب‌الخلقه اشاراتی به فضای جنگ سرد و آن فضای مسموم و پر از سوءظن دارد.

دل‌تورو اولین‌بار سال ۲۰۰۷ برای فیلم «هزارتوی پن» نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار فیلمنامه شده بود. او در نهایت برای کارگردانی فیلم «شکل آب» جایزه‌ی بهترین کارگردانی را هم علاوه بر بهترین فیلم به خانه برد. منتقدان معتقد بودند که «شکل آب» به لحاظ بصری فیلم متمایزی است و داستان مجذوب‌کننده‌ی احساساتی آن کاملا با فرمش همخوانی دارد.

سالی هاوکینز بازیگر نقش الیزا در فیلم بود که در حقیقت به این قصه تجسم بخشید و روح انسانی در آن وارد کرد.

بیشتر بخوانید:
بهترین فیلمسازان زن؛ این گروه خشن

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. ایلان ماسک

    خدا وکیلی حتی به اندازه یک شکلات هم نباید جایزه میگرفت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه