چرا تختی در اکران نوروز شکست خورد؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

فیلم غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی بزرگترین شکست‌خورده اکران نوروزی امسال بود. فیلمی که هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد به چنین فروش اندکی، در حد چند صد میلیون دست پیدا کند. از روزی که اولین ارقام فروش اکران نوروز اعلام شد سوال همه این است: اگر مردم برای دیدن زندگی جهان پهلوان تختی به سینما نمی‌روند پس چه موضوعی برایشان اهمیت دارد؟

چرا کمدی سطحی مبتذلی مثل «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی می‌فروشد ولی «تختی» نه؟ از آن طرف فیلم تلخ اجتماعی مثل «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی فروش خوبی داشته است. آیا باید از این گزاره نتیجه بگیریم که «غلامرضا تختی» فیلم خوبی نیست؟

در طول جشنواره درباره فیلم «غلامرضا تختی» و نقاط قوت و ضعفش صحبت کردیم. فیلمی که بزرگترین مشکلش اینجاست که قرار است پرتره یک قهرمان باشد اما بیشتر فیلم لانگ‌شات است تا کلوزآب اما واقعیت این است که از لحاظ کیفی فیلم «غلامرضا تختی» اثر ضعیفی نیست که در این حد دیده نشود. بخشی از این ماجرا به تبلیغات اندکی و نامناسب فیلم «تختی» برمی‌گردد. سوال دیگری که وجود دارد این است که اصلا فیلم تلخ و پوچ‌گرای «تختی» گزینه مناسبی برای اکران نوروزی بوده است؟

در سال‌های اخیر مردم نشان داده‌اند که به خصوص در تعطیلات نوروز رویکردشان حمایت از فیلم‌های کمدی است. اینکه این کمدی‌ها در چه سطح و اندازه‌ای هستند واقعا خیلی اهمیت ندارد. وسط این‌ کمدی‌ها و فیلم «متری شش و نیم» با حضور دو ستاره محبوب مردم یعنی پیمان معادی و نوید محمدزاده، فیلم بی‌ستاره «تختی» نتوانست گلیمش را از آب بیرون بکشد.

در ادامه ویدیو به جز تحلیل کوتاه روی فیلم «تختی» سعی کردیم که نگاهی کلی به ذائقه مردم برای رفتن به سینما در سال‌های اخیر داشته باشیم. اینکه چطور شرایط اجتماعی مردم را به سمت دیدن کمدی‌های سطح پایین فقط برای خندیدن سوق داده است. با این وجود مثلا سال ۹۵ فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی موفق شد کمدی «من سالوادور نیستم» منوچهر هادی را پشت سر بگذارد و همان سال فیلم «ابد و یک روز» هم خوب درخشید. آیا این‌ها به این معناست که مهم خود اثر است یا باز هم همه چیز به شرایط مردم و جامعه برمی‌گردد؟

در این ویدیو سعی کردیم تحلیل خودمان را از اکران نوروزی ۹۸، دلایل نفروختن فیلم «تختی» و اقبال به کمدی‌ها ارائه دهیم.

با توجه به جدول فروش مکانیزه سینماتیکت فیلم «غلامرضا تختی» در پایین‌ترین رتبه نسبت به فیلم‌های نوروزی قرار دارد و تا امروز نزدیک به ۷۷۳ میلیون تومان فروخته است. فیلم «رحمان ۱۴۰۰» با فروش بالای ۱۸ میلیارد تومان شگفتی‌ اکران نوروز بوده که تنها در یک روز بالای یک میلیارد تومان فروخت. فیلمی که در تبلیغات محیطی‌اش از دو چهره معروف یعنی محمدرضا گلزار و مهران مدیری استفاده شده در حالی که بازیگران نقش اول آن یکتا ناصر و سعید آقاخانی هستند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar بابک

    به لحاظ هنری یکی از زیباترین فیلمای تاریخ سینما ایران که تا به حال ساخته شده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه