بوم؛ وقتی استیو مک‌کویین فیلم تجاری می‌سازد

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

سری جدید برنامه سینمایی بوم در سال ۹۸ آغاز شد. در اولین قسمت از بوم سال ۹۸ هر برنامه دو بخش دارد: یکی بخش یک دقیقه‌ای که مربوط به باکس‌آفیس سینماهای جهان است و بعضی هفته‌ها اگر خبر یا حاشیه مهمی داشته باشیم در عرض یک دقیقه به آن خواهیم پرداخت و بخش دوم طبق معمول نقد یک فیلم ایرانی یا خارجی با منتقدان است که امیدواریم بخش فیلم‌های ایرانی امسال پررنگ‌تر شود. در اولین قسمت از این برنامه درباره فیلم بیوه‌ها ساخته استیو مک‌کویین صحبت کردیم.

فیلم «بیوه‌ها» اواخر سال ۲۰۱۸ اکران شد ولی در هیاهوی فیلم‌های پر سر و صدای فصل جوایز گم شد. فیلم قبلی استیو مک‌کویین،‌ «۱۲ سال بردگی» سال ۲۰۱۳ برنده بزرگ فصل جوایز بود. فیلمی که قصه‌اش درباره سال‌های تبعیض نژادی و برده‌داری در آمریکا بود و خشونت زیاد نسبت به سیاهپوستان را به تصویر می‌کشید. وسط جنبش‌های مختلف طبیعی بود که آن فیلم استیو مک‌کویین تحویل گرفته شود. فیلمی که علیرغم کارگردانی خوب مک‌کویین، بازی‌های عالی و ریتم درست‌اش از لحاظ مضمونی حرف چندانی برای گفتن نداشت و سوژه‌اش تقریبا دمده بود.

استیو مک‌کویین از همان اولین فیلمی که ساخت یعنی «HUNGER» محبوب منتقدان و یک سری از مخاطبان خاص‌تر سینما شد. سلیقه بصری خوبی دارد و سبک کارگردانی و به خصوص شیوه تدوین‌اش او را تبدیل به فیلمسازی مولف می‌کند.

فیلم «بیوه‌ها» اولین فیلم تجاری است که استیو مک‌کویین ساخته. فیلمی با فرمول «اوشن ۸» که هر چند از وجود ستاره‌هایی مثل ساندرا بولاک و کیت بلانشت بی‌بهره است اما فیلمی به مراتب هیجان‌انگیزتر است. فیلمی درباره اعتماد و خیانت و قدرت زنانه که از خیلی از فیلم‌های حامی جنبش زنان این سال‌ها موثرتر است هرچند در ظاهر یک تریلر سرقتی ساده به نظر می‌رسد.

بازی وایولا دیویس در نقش قهرمان فیلم حیرت‌انگیز است. از اندوه تا خشم و قدرت طیف وسیعی از احساسات را در فیلم به نمایش می‌گذارد. برای بازی در «بیوه‌ها» دیویس نامزد دریافت جایزه بفتا هم شد.

در بخش باکس آفیس هم به فیلم «جان ویک ۳» اشاره کردیم که توانست به صدرنشینی «انتقام‌جویان: پایان بازی» خاتمه بدهد و در صدر جدول بنشیند. فیلم «جان ویک ۳» با بازی کیانو ریوز هم توجه مخاطبان و هم منتقدان را به خودش جلب کرده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar سیدحسین هاشمی رهق

    من طرفدار پر و پا قرص برنامه های شما هستم. مخصوصا نقدتون در برنامه دهمین پادکست برنامه رانداپ درباره تاج و تخت

    دو تا خواهش
    اول اینکه توی کات هایی که از فیلمها میزارید دقت کنید. چون ممکنه یه مشت آدم داغون بهش گیر بدن
    دوم اینکه موسیقی بک گراند اجرا داشته باشید

    ممنونم

  2. Avatar متین

    امیدوارم نقد فیلم های خارجی پررنگ تر باشه. فیلم های ایرانی نقد نمیخان. ممنون

  3. Avatar saeid_biologist

    فقط خواهشی که از شما دارم اینه که مثل مسعود فراستی نباشید که بی‌رحمانه شمشیر انتقاد بکشید به هر فیلمی که به نظر شخصی خودتون خوب نبوده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه