سید مهدی شجاعی، پرکارترین نویسنده‌ی فیدیبو (پشت جلد – قسمت ۹)

۱۱ فروردین ۱۳۹۹

در قسمت نهم برنامه‌ی پشت جلد منصور ضابطیان میزبان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و البته پرکارترین نویسنده‌های ایرانی است. سید مهدی شجاعی کارنامه‌ای فراتر از یک نویسنده دارد؛ هر چند اغلب او را به عنوان نویسنده‌ی آثار مذهبی می‌شناسند. این داستان‌نویس و روزنامه‌نگار ایرانی متولد سال ۱۳۳۹ در تهران است. او سابقه‌ی فیلمنامه‌نویسی و ترجمه در حوزه‌های مختلف را هم دارد. دیپلم ریاضی گرفت اما برای ادامه‌ی تحصیل وارد دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک شد تا تئاتر بخواند. سه سالی در دانشکده تئاتر خواند اما تصمیم گرفت که نویسندگی را به عنوان شغل خودش انتخاب کند و رشته‌‌ی تحصیلی‌اش را هم به ادبیات تغییر داد. بعد از انقلاب اولین آثارش در مجلات و به عنوان کتاب منتشر شدند.

برنامه‌ی پشت جلد اولین بار از تاریخ ۱۵ مرداد تا ۲۳ مهر ۱۳۹۸ هر هفته سه‌شنبه‌ها از دیجی‌کالا مگ پخش شد. این برنامه با اجرای منصور ضابطیان ساخته شده و برای کرم کتاب‌ها برنامه‌ی مرجعی درباره‌ی کتاب و کتابخوانی و هر سوژه‌ی مربوط به کتاب است. پشت جلد توسط دیجی‌کالا مگ و با حمایت فیدیبو تولید شده و می‌خواهد رابطه‌‌ی شما را با کتاب‌ها و نویسندگان گرم‌تر کند.

سید مهدی شجاعی در این برنامه از عادات نویسندگی‌اش می‌گوید. شجاعی معتقد است که بسته به موضوع کار شیوه‌ی نوشتن هم تغییر می‌کند. وقتی کتاب‌های تاریخی و اعتقادی می‌نویسد کارش شبیه طراحی ساختمان است که یک نقشه‌ی کلی دارد و بعد سراغ جزییات می‌رود.

داستان‌های اجتماعی که نوشته طبیعتا ورودی‌شان از بیرون بوده است. شجاعی توضیح می‌دهد  که نوشتن برای او شبیه سوپاپی است که از فشارها تخلیه‌اش می‌کند.

به گفته‌ی خودش موقع نوشتن تمرکز برایش سخت است و باید در یک محیط ایزوله یا در سکوت کامل بنویسد. هنوز به تایپ و تکنولوژی عادت ندارد و با کاغذ و خودنویس کتاب‌هایش را می‌نویسد.

سید مهدی شجاعی مدت‌ها نشریه‌ی نیستان را داشت و اولین کتاب‌های طنزش را در انتشارات نیستان منتشر کرد. خودش معتقد است که هر آدمی وجوه متفاوتی دارد و گرچه او را بیشتر به عنوان نویسنده‌ی کتاب‌های مذهبی و ادعیه می‌شناسند اما هیچ‌وقت نمی‌خواسته که خودش و کارهایش تک‌بعدی باشند درنتیجه در زمینه‌های مختلف به فعالیت پرداخته است.

در میان کتاب‌های او زندگی حضرت زهرا به ۵۳ چاپ رسیده است. این پرفروش‌ترین کتابی است که در سال‌های اخیر ارشاد آن را معرفی کرده. خودش معتقد است دلیل پرفروش بودن این کتاب هم جنس ادبیات کاملا متفاوتش است که برای خواننده‌ی جوان‌تر جذاب می‌شود و هم وجوه عاطفی زندگی حضرت زهرا (س) که مردم ایران هم الفت خاصی با ایشان دارند.

از طرف دیگر اسم سید مهدی شجاعی با کتاب‌های ادعیه پیوند خورده است. نکته‌ی جالبی است چون خیلی‌ها تصور می‌کنند ادعیه موجود است و نویسنده چه کار بیشتری می‌تواند روی آن انجام بدهد. سید مهدی شجاعی توضیح می‌دهد که بیشتر مردم ادعیه را می‌خوانند بدون آن که به معنایش توجه کنند و گمان می‌برند که فقط با ذکرشان ثواب می‌برند. اما شجاعی به لحاظ وجوه ادبی شیفته‌ی ادعیه شده و سراغ آن‌ها رفته و ترجمه‌ی آن‌ها را با زبانی سلیس در اختیار مردم قرار داده است.

شجاعی می‌گوید حرف‌هایی که امیرالمومنین در دعای کمیل زده در همه‌ی این سال‌ها حرف دل همه‌ی مردم بوده است. حتی مردم همین روزگار ما.

یکی دیگر از کتاب‌های مهم سید مهدی شجاعی در این سال‌ها «دین به چه درد می‌خورد؟» است. کتابی که قرار است به سوالات جوانان درباره‌ی معنویت و کارآمدی آن در زندگی امروز جواب بدهد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه