ایران بدهکار نیست

۲۴ مرداد ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

هرکدام از کشورهای دنیا برای خودشان بدهی‌های بین‌المللی مختلفی دارند که در سطوح متنوعی طبقه‌بندی می‌شوند؛ سطوحی که هر کدام‌شان این کشورها را در لایه‌های مختلفی از ریسک اعتباری قرار می‌دهد.

اخیرا آمار جالبی درخصوص بدهی‌های بین‌المللی مختلف کشورهای دنیا در قالب یک نقشه و نمودار منتشر شده است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید نام کشور ایران در این نقشه جایی ندارد.

شرکت خدمات مالی و بانکی Bank of America اخیرا اطلاعاتی از وضعیت مالی کشورهای مختلف دنیا به‌دست آورده و آن را در ساختار یک اطلس منتشر کرده است. یکی از این نقشه‌ها، میزان بدهی هر کشور و ریسک نکول آن‌ها را نشان می‌دهد.

Debt

شاید باورش برای‌تان سخت باشد، اما میزان بدهی بین‌المللی کشور ونزوئلا، از مجموعه بدهی‌های دو کشور یونان و اوکراین بیش‌تر است. آن هم یونانی که دولت‌اش به دلیل بدهی‌های مالی زیاد، در حال از هم پاشیدن است. باور این موضوع که ونزوئلا، وضعیت مالی وخیم‌تری در مقایسه با اوکراینی دارد که چند سالی است با جنگ‌های داخلی متعدد دست و پنجه نرم می‌کند، ابدا ساده نیست.

در مقایسه، کشورهایی مثل ایرلند و اسپانیا که در چند سال گذشته وضعیت مناسبی نداشتند، موفق شده‌اند تعادل بیش‌تری به‌دست بیاوردند. در حال حاضر ریسک اعتباری این کشورها حتی کم‌تر از ایتالیا یا پرتغال است.

نکته‌ی جالب، متعادل بودن وضعیت کشور ایالات متحده است. این کشور در حال حاضر تریلیون‌ها دلار بدهی دارد؛ با این حال تولید ناخالص داخلی (GDP) بالای این کشور، وضعیت این کشور را بهتر می‌کند و زمان بیش‌تری به آن برای پرداخت بدهی‌های‌اش می‌دهد.

در لیست منتشر شده، کشورهایی با رفاه بالا مثل سوئد، در انتهای این لیست قرار دارند.

یکی از مهم‌ترین نکات این جدول، وجود نداشتن نام کشور ایران در آن است. کشور ایران نه‌تنها به دیگر کشورها بدهی ندارد، بلکه مطالبات بین‌المللی زیادی دارد که به‌دلیل تحریم‌های مالی هنوز پرداخت نشده‌اند.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. مبین

    سلام عزیز من، کشور هایی که با رنگ خاکستری مشخص شده اند، به این معنا هست که اطلاعاتی در موردشون وجود نداره نه اینکه بدهکار نیستند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه